Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Loanstep - Ingen UC, nytt erbjudande
4. Klaralån - Lån utan UC
5. Brixo Privatlån - Ingen UC
6. Creditstar - Ingen UC, nytt erbjudande
7. Tomly - Lån utan UC
8. Kredio - Lån utan UC
9. Flexkontot - Swish, ingen UC
10. Ferratum - Lån utan UC
11. Brixo - Swish-utbetalning & Ingen UC

Kan jag bli sambo

Jag har skulder till kronofogden på runt en 200 000. Jag betalar en summa varje månad. Har inte löneutmätning men betalar. Jag har aldrig haft någon utmätning i hemmet.
Jag äger inte något av värde.
Jag ska flytta till min partner. Vi ska alltså bli sambo. Jag har 3 minderåriga barn som flyttar med.
Han äger hus, bil, husvagn, släp och en massa annat. Allt har han ägt sen många många år innan vi träffades. Han har mycket saker tex modell bilar , LP samling, diverse smycken, han förvarar kontanter i hemmet, verktyg mm
Jag kommer alltså flytta in i ett färdigt hem. Jag har med barnens saker och en tv som har ca 10 år på nacken.
Tänk om kronofogden kommer på hembesök. Hur kan jag bevisa att jag inte äger nått av det som finns. Han har inte kvitton på allt och mycket är köpt med kontanter och det mesta är köpt för 10 till 30 år sen.
Om kronofogden kommer på hembesök hur mycket får dom rota, går dom i garderober går dom igenom varenda låda i källaren...Hur gör dom?
Alltså kan jag ens bli sambo?
Hur skyddar jag min partner från mina skulder?

Ångest mitt i natten

Förlåt, lite off topic kanske men hur kommer det sig att du inte har löneutmätning? Kan man komma överens med KF om en viss betalning varje månad eller hur funkar det?

Jag vet faktiskt inte men jag har alltid bara betalat in pengar och dom har nöjt sig med det. Antar att de kollat upp min lön och insett att det jag betalar in frivilligt är mer än dom kan ta. Jag vet inte så kan inte ge nått bra svar

Jag vet faktiskt inte men jag har alltid bara betalat in pengar och dom har nöjt sig med det. Antar att de kollat upp min lön och insett att det jag betalar in frivilligt är mer än dom kan ta. Jag vet inte så kan inte ge nått bra svar

Så är möjligt men det vore faktiskt konstigt om man gjort så.

För att freda sina grejjer måste han visa att han då köpt egendomarna själv, kvitton tex. Huset är inga problem, det kommer inte utmätas.
Dom får "rota" så mycket dom vill, men i praktiken rotas det inte så mycket tror jag.
Men ska man dra det till sin spets får dom rota igenom allt och dessutom om gäldenären protesterar så kan dom besluta att gäldenären avvisas ur huset, dvs inte får vara i huset under förrättningen.. Det går nog att räkna på en hand hur många gånger sådana beslut fattas på ett år i hela landet..

Så är möjligt men det vore faktiskt konstigt om man gjort så.

För att freda sina grejjer måste han visa att han då köpt egendomarna själv, kvitton tex. Huset är inga problem, det kommer inte utmätas.
Dom får "rota" så mycket dom vill, men i praktiken rotas det inte så mycket tror jag.
Men ska man dra det till sin spets får dom rota igenom allt och dessutom om gäldenären protesterar så kan dom besluta att gäldenären avvisas ur huset, dvs inte får vara i huset under förrättningen.. Det går nog att räkna på en hand hur många gånger sådana beslut fattas på ett år i hela landet..

Jag ringde kronofogden idag och utan att presentera mig ställde jag frågan om hur jag kunde skydda min blivande sambos saker. Jag förklarade läget att han inte har kvitton på alla saker då mycket har funnits i hans ägo länge länge.
Hon sa att jag ska ta och skriva upp vad jag för med mig in i hemmet och att sambon ska skriva en lista på vad som är hans sen innan och så en lista på gemensamt inskaffade saker. Dessa listor ska undertecknas av oss båda och gärna någon mer. Hon sa också att man kan ta kontakt med jurist för att ordna det här men dock inget måste. Hon på kronofogden sa att listor skulle räcka för att kronofogden inte ska kunna röra min sambos saker.
Nu undrar jag bara om hon vet vad hon pratar om. Är kronofogde personalen kompetenta och besitter kunskap om vad de pratar om eller inte....Ska mejla samma fråga och kolla vad jag får för svar.

Fortsättning följer....
Jag skrev till kronofogden och fick följande svar:
"tack för ditt mejl.

Den person som har skulder räknas som ägare till de saker som finns i bostaden. För att undvika att vi utmäter något som tillhör den andra måste ni därför kunna styrka att egendomen tillhör din partner. Exempel på egendom som vi kan utmäta är hemelektronik och antikviteter.

Vissa saker i en bostad utmäter vi inte, till exempel möbler, husgeråd och annan utrustning som är nödvändig.

Du kan läsa mer om utmätning på vår hemsida:"

Jag skickade nu ett till mejl som svar för inget rakt fram och säkert sas:

"Jag ringde till er och pratade med en kvinna som sa att saker man inte har kvar kvitto på kan man skriva upp på en lista. Hon sa att jag ska skriva en lista på vad jag för med i boet och min sambo skriver en lista på vad han äger och vi skriver dessutom en lista på sånt vi äger tillsammans.
Vi skriver under dessa listor båda två.
Jag frågade om en sådan lista verkligen kommer skydda min sambos saker och kvinnan som svarade hos er (kl 8 i morse) svarade ja.
Jag skrev frågan hit för att dubbelkolla och vill alltså veta om det räcker med listor på saker....Borde dessa listor i så fall bevittnas av någon...Borde en jurist vara inkopplad.

Trevlig helg
Och tacksam för svar så jag vet en gång för alla"

Så nu får jag se om jag kan få ett mer rakt fram svar.

För övrigt så satte jag mig och ringde runt till alla fodringsägare och la upp avbetalningsplaner.....Och från 204 000 kr sjunger nu mitt skuldsaldo till under 100 000 om jag sköter mina avbetalningar och dom drar bort ärendena från kronofogden. Jag kunde dessutom förhandla bort lite ränta.

Jag är på gång....Jag ska sannerligen kunna bli sambo utan att oroa mig för hans saker

Jag tror inte att du har något att bekymra dig över även om det skulle bli fråga om utmätning. Skulden är nog för liten för att det skall bli fråga om annat än att de länsar eventuella bankkonton och sedan gör en löneutmätning. Det är väl bara om löneutmätning skulle ta väldigt lång tid som de kommer hem och gräver bland folks saker. Har man en miljon i skulder eller saknar inkomst så ligger man dåligt till, men annars så kan man nog sitta ganska lugnt.

Fick ett till svar från kronofogden

"Det är inte så enkelt som att skriva ned alla tillhörigheter och så går vi på dessa listor om vi skulle göra ett hembesök. Allt är en bedömnings sak och kan behöva prövas. Om vi anser att vi ska utmäta något som ni anser tillhör den andra personen kan det behöva styrkas att det tillhör den andra tex genom ett kvitto eller ett bankutdrag. Det kan också vara gamla foton som visar att det tillhört någon i släkten. Listor kan säkert vara ett komplement men det är ingen säkerhet."

Det skulle ju vara fint om de visste vad de pratade om så alla säger samma sak

Nu reder jag vidare i det här

Fick ett till svar från kronofogden

"Det är inte så enkelt som att skriva ned alla tillhörigheter och så går vi på dessa listor om vi skulle göra ett hembesök. Allt är en bedömnings sak och kan behöva prövas. Om vi anser att vi ska utmäta något som ni anser tillhör den andra personen kan det behöva styrkas att det tillhör den andra tex genom ett kvitto eller ett bankutdrag. Det kan också vara gamla foton som visar att det tillhört någon i släkten. Listor kan säkert vara ett komplement men det är ingen säkerhet."

Det skulle ju vara fint om de visste vad de pratade om så alla säger samma sak

Nu reder jag vidare i det här

Det där svaret lät lite mer i stil med hur det är.
En lista som 2 personer skrivit ihop, och skrivit under, jag förstår inte riktigt vad en sådan lista skulle kunna tillföra för att styrka att någon äger en viss sak. Då vore det ju otroligt enkelt att om en i ett förhållande hamnar hos kronofogden bara skriva en lista med varenda sak i bostaden där man skriver att allt tillhör den andra. Jag kan förstå att du inte vill att din eventuellt blivande sambo ska komma i trångmål, men att visa upp en lista med saker i huset där man säger att man själv inte äger något och den andra äger allt skulle inte hindra att utmätning skulle ske om jag var med.
Vill du läsa lagtexten om det där, den är ganska kort, så googla utsökningsbalken och leta dig fram till 4 kapitlet och §19. 1 stycket handlar om vad som gäller för sambos/gifta. 2 stycket om man bor tex 2 kompisar tillsammans, då är man faktiskt mer skyddad.

Jag tror inte att du har något att bekymra dig över även om det skulle bli fråga om utmätning. Skulden är nog för liten för att det skall bli fråga om annat än att de länsar eventuella bankkonton och sedan gör en löneutmätning. Det är väl bara om löneutmätning skulle ta väldigt lång tid som de kommer hem och gräver bland folks saker. Har man en miljon i skulder eller saknar inkomst så ligger man dåligt till, men annars så kan man nog sitta ganska lugnt.

Beloppet är inte så hemskt styrande i om det blir utmätningsförrättning eller ej, om skulden blir betald ganska så fort genom löneutmätning så klarar man sig nog, men jag har varit ute på förrättningar där skulderna varit mycket mindre än 200000 och det har utmätts egendom. Det är mer troligt om man kan anta att det faktiskt finns någon egendom att hämta. Man kan ha många miljoner i skulder och bo i en liten etta i något av de sämre miljonprojektsområdena, chansen att man skulle hitta något som går att sälja där är inte så jättestor.
En som har 30000 i skuld och bor i en hyrd villa eller gård ute på landet finns det bra mycket större chans att hitta något som kan utmätas och säljas och kanske beta av en hyfsad andel av skulden, trädgårdsmaskiner och annat tex.

Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp