Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Brixo Privatlån - Ingen UC
4. Kredio - Lån utan UC
5. Loanstep - Ingen UC, nytt erbjudande
6. Creditstar - Ingen UC, nytt erbjudande
7. Brixo Kontokredit - Swish-utbetalning & Ingen UC
8. Tomly - Lån utan UC
9. Flexkontot - Swish, ingen UC
10. Ferratum - Lån utan UC
11. Klaralån - Lån utan UC

Kan kfm gå in på kontot och mäta ut lönen ..

V.I.P
Poäng: 567
Meddelanden
554
Mottagna reaktioner
508
Poäng
567
Hej alla !

Intrum skickade inkassokrav till mej i måndags och det ska vara betalat 26 /3 för att inte gå vidare till kfm . Om jag inte betalar så rullar det ju på med delgivning , utslag och skuld att betala .
Idag slog det mej … kan kfm gå in på mitt lönekonto den 25 /4 och mäta ut lönen om dom gör en tillgångsutredning vid det datumet? Usch läskigt allt det här , så tacksam om någon vet nåt om sånt här och kan svara . Blir ju orolig och stressad av allt !! Man måste ju betala hyra och annat

//
Månny

Ja det går

Du kommer snart få tips om att stå mitt i natten vid en bankomat och ta ut allt.

Då är det ju ändå ett bra tips så hyran blir betald ! Man tackar för svaret !
Du får alltid behålla till hyran och skulle dem dra för mkt som du egentligen har rätt att behålla får du det tillbaka

Ja det går

Du kommer snart få tips om att stå mitt i natten vid en bankomat och ta

Ja det går

Du kommer snart få tips om att stå mitt i natten vid en bankomat och ta ut allt.
Lasseman, menar du att det är ditt råd att ta ut pengarna eller att andra kommer tipsa om det? Vad är ditt råd? Att ta ut pengar som överstiger förbehållsbeloppet eller bara låta allt vara som det är och ta konsekvenserna?

Lasseman, menar du att det är ditt råd att ta ut pengarna eller att andra kommer tipsa om det? Vad är ditt råd? Att ta ut pengar som överstiger förbehållsbeloppet eller bara låta allt vara som det är och ta konsekvenserna?
Mitt råd är att göra ingenting

Mitt råd är att göra ingenting
Skulle nog inte ta Lassemans råd här då han själv jobbar för kfm. Kfm jobbar med att driva in skulder till borgenärerna, det är deras huvudsakliga intresse. Skulle absolut inte råda dig att göra ingenting. Se till att betala räkningarna och plocka ut allt i kontanter som är över förbehållsbeloppet.

Skulle nog inte ta Lassemans råd här då han själv jobbar för kfm. Kfm jobbar med att driva in skulder till borgenärerna, det är deras huvudsakliga intresse. Skulle absolut inte råda dig att göra ingenting. Se till att betala räkningarna och plocka ut allt i kontanter som är över förbehållsbeloppet.
Eller så låter man dem dra det dem ska så skulden minskar och jobbar mot att betala ner skulden istället för att den ska öka

Frågan är vad jag ska göra med de kontanta pengarna. Det är inte så enkelt att betala med kontanter. Tips?

Nej det är inte huvudsakliga intresset.

Jo det är det. Läser man vad kronofogdens uppdrag är så nämns det i första meningen. Du får dock gärna upplysa oss andra vad du menar, annars förstår jag inte syftet med att ens svara på inlägget med en one liner.
Nej det är inte det. Alla skyddsregler väger minst lika tungt och när saker hamnar på sin spets blir det som regel skyddet som vinner.

Kan inte göra så mycket åt vad du förstår och inte.

Nej det är inte det. Alla skyddsregler väger minst lika tungt och när saker hamnar på sin spets blir det som regel skyddet som vinner.

Kan inte göra så mycket åt vad du förstår och inte.
Stämmer inte. Cashen ska in. Där ligger huvudfokus oavsett vad du säger.

Ja du får väl tro det om du mår bättre av det då.
Tack för att jag får tro på vad jag vill, uppskattar det. Det står dock ganska tydligt vad kronofogden har fått i uppdrag av regeringen. Du får också tro på vad du vill, men håll det gärna för dig själv tills du läst på ordentligt.

Hej alla !

Intrum skickade inkassokrav till mej i måndags och det ska vara betalat 26 /3 för att inte gå vidare till kfm . Om jag inte betalar så rullar det ju på med delgivning , utslag och skuld att betala .
Idag slog det mej … kan kfm gå in på mitt lönekonto den 25 /4 och mäta ut lönen om dom gör en tillgångsutredning vid det datumet? Usch läskigt allt det här , så tacksam om någon vet nåt om sånt här och kan svara . Blir ju orolig och stressad av allt !! Man måste ju betala hyra och annat

//
Månny
Så jobbar de inte. När du har en skuld att betala så får du också ett sista datum att betala. Efter det så får du besked om hur det ska betalas. Vanligtvis löneutmätning. Då drar de direkt från din lön via arbetsgivaren. Det du får utbetalat till ditt konto får du behålla för att klara hyra, mat och andra nödvändiga utgifter. De kommer aldrig gå in och ta hela din lön från ditt privata konto.

Så jobbar de inte. När du har en skuld att betala så får du också ett sista datum att betala. Efter det så får du besked om hur det ska betalas. Vanligtvis löneutmätning. Då drar de direkt från din lön via arbetsgivaren. Det du får utbetalat till ditt konto får du behålla för att klara hyra, mat och andra nödvändiga utgifter. De kommer aldrig gå in och ta hela din lön från ditt privata konto.
Det kan utmätas kontanta medel (pengar på banken). Hur stor del av pengarna som utmäts vet varken du eller jag.

Det kan utmätas kontanta medel (pengar på banken). Hur stor del av pengarna som utmäts vet varken du eller jag.
De tar inte en hel lön från en dag till en annan. Sluta skrämma människor. Processen är fortfarande att man får ett sista inbetalningsdatum, efter det om man inte har betalat så utreder de vidare hur det ska betalas. Kronofogden har lagar att följa där människor har rätt till att kunna betala hyra och mat, därav kommer de aldrig dra en hel månadslön så fort den kommer in.

Tack för att jag får tro på vad jag vill, uppskattar det. Det står dock ganska tydligt vad kronofogden har fått i uppdrag av regeringen. Du får också tro på vad du vill, men håll det gärna för dig själv tills du läst på ordentligt.
Ok, så du får yttra dig men inte jag? Jag är rätt påläst på området skulle jag säga. Hade en som fick behålla bilen senast igår pga skyddsreglerna. Antar det saknar betydelse för dig?

Ok, så du får yttra dig men inte jag? Jag är rätt påläst på området skulle jag säga. Hade en som fick behålla bilen senast igår pga skyddsreglerna. Antar det saknar betydelse för dig?
Jo men det är klart du får! Skönt för personen ändå, trevligt fredagsbesked inför helgen.

TACK !!! Äntligen ett tydligt svar ❤️. Allt liksom snurrar i skallen och ju längre i processen man kommer, desto mer frågor får man och kommer på saker . Jättefint att du svarat så bra .. tacksam för det !
Jag har iaf nu bestämt , efter flera dags ältande , att inte betala inkassot. Jag väntar fler inkasso nästa vecka och kommer inte betala något av dem . Jag kommer få samtal från skuldsaneringen om ca 1 månad så hoppas på inledande och inkassot är på ca 3000kr . Det är precis vad jag har kvar på lönen efter sjukdom och räkningar .
Processen hos kfm kanske tar längre tid än vad jag trott …

Rätt skrämmande hur vissa människor resonerar här på detta forumet.
Att ta ut pengar, eller gömma ägodelar / pengar från KFM talar ju tydligt för att man inte vill göra rätt för sig.
Oftast är det samma personer som sedan säger åt andra att söka skuldsanering. Men jag har svårt att se hur man skulle öka sina chanser att få en skuldsanering längre fram om man medvetet gömt ägodelar eller undvikit att betala osv.

Man bör ju som vanligt inte lova saker man inte styr över..

Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Tillbaka
Topp