• Delta i vår namninsamling mot att fasa ut ränteavdraget på lån utan säkerhet: Skriv under här.

Lånforum.se rekommenderar

1. Lendo - Forumets favorit
2. Zmarta - Ett bra alternativ
3. Sambla - Jämförelsetjänst
4. Klaralån - Lån utan UC
5. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
6. Banky - Lån utan UC
7. Merax - Nu med Swish, ingen UC
8. Nstart - Nystartslån
9. Brixo - Lån utan UC
10. Binly - Lån utan UC

Kan kronofogden tvinga mig att flytta?

liderbara

Ny medlem
Poäng: 1
Blev medlem
22 November 2021
Meddelanden
3
Mottagna reaktioner
0
Poäng
1
Hej,

Kommer nog att släppa alla mina skulder inom en kort framtid då jag inte längre orkar jobba två jobb som en galning för att knappt komma någon vart med alla mina skulder.
Jag bor idag ensam i en i en tvåa med en hyra på ca 9300kr/månaden (i en storstad), Kommer att ha en inkomst efter skatt på ca 17,5k.
Min fråga är alltså om KFM kan säga att min hyra är för hög och jag måste leta nytt boende när de skall börja utmäta min lön? Och ifall eventuell skuldsanering är kört för mig då de kan anse att hyran är för hög? Någon som har erfarenhet kring detta? Det kommer ju praktiskt sätt att vara omöjligt att hitta nytt boende när man sitter hos KFM...
 
  • Nystartslån
  • Lån utan UC

Streetspirit78

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 927
Blev medlem
5 Januari 2015
Meddelanden
2 632
Mottagna reaktioner
1 178
Poäng
927
Nu är jag novis inom området men det som händer är väl att din hyra påverkar hur mycket av din lön som mäts ut varje månad. Låter orimligt att du ska bli ombedd att flytta.
 

liderbara

Ny medlem
Poäng: 1
Blev medlem
22 November 2021
Meddelanden
3
Mottagna reaktioner
0
Poäng
1
Nu är jag novis inom området men det som händer är väl att din hyra påverkar hur mycket av din lön som mäts ut varje månad. Låter orimligt att du ska bli ombedd att flytta.
Ja precis men jag tänkte ifall det finns något maxtak på vad man får ha som boendekostnad. Min hyra är ju i dagsläget mer än hälften utav min inkomst och när eventuell utmätning skall påbörjas så kommer det ju knapp finnas några kronor att utmäta då min ynka lön på 17.5k inte kommer långt...
 

Egon

V.I.P
Poäng: 497
Blev medlem
21 September 2020
Meddelanden
818
Mottagna reaktioner
303
Poäng
497
Ja precis men jag tänkte ifall det finns något maxtak på vad man får ha som boendekostnad. Min hyra är ju i dagsläget mer än hälften utav min inkomst och när eventuell utmätning skall påbörjas så kommer det ju knapp finnas några kronor att utmäta då min ynka lön på 17.5k inte kommer långt...
Det har jag extremt svårt att se. Tror endast ditt förbehållsbelopp justeras i enlighet med din nuvarande hyra.
 

Streetspirit78

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 927
Blev medlem
5 Januari 2015
Meddelanden
2 632
Mottagna reaktioner
1 178
Poäng
927
Ja precis men jag tänkte ifall det finns något maxtak på vad man får ha som boendekostnad. Min hyra är ju i dagsläget mer än hälften utav min inkomst och när eventuell utmätning skall påbörjas så kommer det ju knapp finnas några kronor att utmäta då min ynka lön på 17.5k inte kommer långt...
Det här kanske @Lasseman kan svara på men jag har svårt att se att det finns någon maxhyra. Det är det utmätningsbara beloppet som kommer påverkas.
 

hoppfull2021

V.I.P
Poäng: 577
Blev medlem
6 Januari 2021
Meddelanden
953
Mottagna reaktioner
518
Poäng
577
Det finns schablontabeller på maxhyra utifrån barn/storlek på stad. 9300:- lät väl dock inte svindlande mycket.
 

liderbara

Ny medlem
Poäng: 1
Blev medlem
22 November 2021
Meddelanden
3
Mottagna reaktioner
0
Poäng
1
Tack för svaren. Då ligger jag ju precis på gränsen med mina 9300kr i hyra. Hoppas det är som ni säger då att storlek på lönen inte heller skall spela någon roll för vad man har rätt att behålla till hyra osv.
 

Lasseman

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 9 787
Moderator
Årets medlem
Årets mest kunniga
Blev medlem
25 Juli 2014
Meddelanden
25 843
Mottagna reaktioner
12 594
Poäng
9 787
Tvinga kan man inte, men man behöver inte alltid då behålla pengar till hyran fullt ut om den är orimligt hög, då får man dra ner på annat.
 

Kronofogden

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 1 247
Blev medlem
8 September 2014
Meddelanden
2 277
Mottagna reaktioner
1 779
Poäng
1 247
Jag har nästan 1 500 kr mer i hyra än "max" på den där listan i min stad. Och trots 3 år i fogdens klor har jag inte hört något klagomål om den saken.
 
Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp