Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Klaralån - Lån utan UC
4. Brixo Privatlån - Ingen UC
5. Loanstep - Ingen UC, nytt erbjudande
6. Creditstar - Ingen UC, nytt erbjudande
7. Tomly - Lån utan UC
8. Kredio - Lån utan UC
9. Flexkontot - Swish, ingen UC
10. Ferratum - Lån utan UC
11. Brixo - Swish-utbetalning & Ingen UC

Kan man bli skuldfri?

Har idag alla mina skulder hos KF och har också löneutmätning på ca 5000kr i månaden. Totala skulder på ca 250000kr fördelat på ett 20-tal lån/krediter.

Kan man bli skuldfri bara genom löneutmätning eller är det som att pissa i motvind med alla räntor?

Det är svårt just på grund av dröjsmålsräntorna och avgifterna. Särskilt när det är sms-lån med höga dröjsmålsräntor och många skulder med 600:- i årlig avgift för varje ärende om allt ligger som skuldsaldo. Det bästa man kan göra är att försöka få tillgång till pengar vid sidan av för att få bort alla eventuella mindre skulder, så det sprids på färre skulder och till slut kanske man kan nå uppgörelser med bolagen som är kvar om man har exempelvis kanske max 3-5 skulder. Får man bort mindre skulder upp till 5000-10.000:- så är mycket vunnet.

Därtill kan du försöka nå egna uppgörelser med inkassobolagen, exempelvis ackordsförslag så en del skrivs av om du betalar ett visst belopp, om du betalar direkt till inkassobolaget så kan du försöka få till att få betala på kapitalbeloppen så räntekostnaden minskar eller försvinner om du kan betala bort hela kapitalbeloppen.

Det som krävs är extra pengar. Systemet med utmätning och spridning på alla skulder är ju dömt att misslyckas och riktigt dumt.

Ja tyvärr så sitter ju både jag och frun hos KF och inget av större värde att sälja eller belåna som säkerhet så då får man väl leva med utmätning livet ut då.

Kan tyvärr inte svara på din fråga men vill verkligen tro att man kan bli det om man anstränger sig och tar ansvar. 250 000 kr är trots allt inte så ofantligt mycket så om man ser det i ett perspektiv på 7-8 år borde det gå?

Önskar er lycka till!

Ja tyvärr så sitter ju både jag och frun hos KF och inget av större värde att sälja eller belåna som säkerhet så då får man väl leva med utmätning livet ut då.

Om du bedömer att det blir så, kan du ju ansöka om skuldsanering.

Om det er eran sitation, ansök om skuldsanering.

5000 i månaden i utmätning kan bli knappt när skulden går opp i 250000. Det kan nog gå, men kommer till å ta lång tid. Så mitt råd er att ni ansöker om skuldsanering.

Ja 250000 är bara min del, frugan har ca 250000 hon också och hon har utmätning på 3000kr bara i månaden.
Kanske lika bra att skicka in ansökan.

Om man skulle få skuldsanering, visst betalar man själv då varje månad och inte KF som drar av arbetsgivaren?
Hur fungerar det med betalningsanmärkningarna om man får skuldsanering, är dom borta efter fem år eller är det tre år efter avslutad skuldsanering?

Är det någon med erfarenhet här kring skuldsanering som kan svara på om det är teoretiskt möjligt att få skuldsanering på 250000?

Får man ett beslut om avslag snabbare än ett beslut om inledande?

Kollade igenom skulderna igen och det är 350000 fördelat på 16 aktörer och med den utmätning jag har blir det ca 300kr per skuld i månaden och det täcker ju knappt räntan på skulderna.

Det fördelas efter skuldernas storlek, inte efter antalet skulder. Men om alla 16 är lika stora stämmer det.

250000 borde gå att bli skuldfri från, men har ni så låg utmätning antar jag att ni antingen har låg inkomst, dyrt boende, långt till jobb eller många barn, eller kombinationer av det jag räknade upp.

Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp