• Delta i vår namninsamling mot att fasa ut ränteavdraget på lån utan säkerhet: Skriv under här.

Lånforum.se rekommenderar

1. Lendo - Forumets favorit
2. Zmarta - Ett bra alternativ
3. Sambla - Jämförelsetjänst
4. Flexkontot - Swish-utbetalning, ingen UC
5. Klaralån - Lån utan UC
6. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
7. Binly - Lån utan UC
8. Banky - Lån utan UC
9. Ferratum - Lån utan UC
10. Lumify - Lån utan UC

Kan man ta ut sin pension i förskott för o betala sina skulder?:/

Lize

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 1 557
En av våra mest kunniga
Blev medlem
30 Januari 2013
Meddelanden
3 087
Mottagna reaktioner
2 455
Poäng
1 557
Sverige är ett bra land. Men ännu bättre kan det bli om vi använder våra skattepengar till rätt saker. För dig är det alltså okej att man r#vknullar något som ska gynna alla och inte bara ett fåtal. Lize förklarade även hur det här systemet ignorerar hur man presterat genom åren...
Kan även spräcka myten om de 258 miljarder kronor som Göran Persson påstås ha snott ur vår pensionskassa, det ironiska är att den myten ofta sprids via de som egentligen inte har "vanlig" pension utan s k garantipension (de som inte tjänat tillräckligt för en vanlig pension) vilket egentligen inte är en pension utan ett bidrag. För det första så var Carl Bildt statsminister, alla riksdagspartier var överens som satt i Riksdagen 1994 om att göra detta. Man överförde helt enkelt 258 miljarder kronor till staten för att de tog ansvar för garantipension, efterlevandepension och förtidspension...
 
  • Nystartslån
  • Lån utan UC

Terry_

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 8 917
En av våra mest hjälpsamma
En av våra mest kunniga
Blev medlem
31 Augusti 2012
Meddelanden
19 125
Mottagna reaktioner
13 311
Poäng
8 917
Göran Persson är en av dom få politikerna med ryggrad. Sen att han är en champagnesosse och lever ett lyxliv är en annan femma. Men han sa iallafall som det var och än idag säger han sanningen som många av hans partivänner försöker tysta.
 

Terry_

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 8 917
En av våra mest hjälpsamma
En av våra mest kunniga
Blev medlem
31 Augusti 2012
Meddelanden
19 125
Mottagna reaktioner
13 311
Poäng
8 917
Jag tror förresten att vi som är 25/30/35 kommer bli tvungna att jobba till 80 år. Tror det på riktigt. Fast att vi inte kommer förlänga levnandssnittet nämnvärt så är jag tämligen övertygad om att Sveriges ekonomi kommer att drabbas av ett helvete. Redan påbörjat.
 

Lize

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 1 557
En av våra mest kunniga
Blev medlem
30 Januari 2013
Meddelanden
3 087
Mottagna reaktioner
2 455
Poäng
1 557
Jag tror förresten att vi som är 25/30/35 kommer bli tvungna att jobba till 80 år. Tror det på riktigt. Fast att vi inte kommer förlänga levnandssnittet nämnvärt så är jag tämligen övertygad om att Sveriges ekonomi kommer att drabbas av ett helvete. Redan påbörjat.
Tror jag med, eftersom ungdomarna börjar jobba allt senare. I Frankrike ska man ha jobbat i 42 år innan man tar pension, i svenska utredningar så pratas det om 44 år. Eftersom 75% av ungdomar kommer i arbete först vid 29 års ålder så borde det betyda att de kan gå i pension vid 73. Är nog inte så orolig för att nuvarande pensionssystem inte "håller" det är ganska robust, lite väl robust kanske eftersom man inte får ut så mycket av det. Tyvärr är det ju så att vi har någon form av bryttid för oss som levt med två olika pensionssystem, jag var exempelvis en bit över 30 år när det infördes. Innan så räknades bl a pensionen på de 15 bästa åren och tjänstepension och privat sparande var inte så viktigt. Alla behöver bli medvetna om att man måste ha en bra tjänstepension alternativt spara själva för att klara sej. Många som "klagar" nu har inte haft tillräckligt med tid för detta eller inte varit medvetna utan levt i den gamla tron att moder Svea tar hand om alla. Jag har haft ren tur som haft tjänstepension, mycket mindre förr än nu, sedan jag var 17 år. Ett stort problem är att det för "fattigpensionärer" inte finns bostäder med rimlig hyra. Att komma tillrätta med boende som inte kostar skjortan är jag övertygad om är den rätta vägen för att Sverige som samhälle ska bli mer välmående.
 

Terry_

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 8 917
En av våra mest hjälpsamma
En av våra mest kunniga
Blev medlem
31 Augusti 2012
Meddelanden
19 125
Mottagna reaktioner
13 311
Poäng
8 917
Jag kommer inte ha sparat en krona. Tyvärr.
Så här ser det ut för mig :

1.317.285 detta har jag totalt

802.870 av detta är allmän pension.
512.395 av detta är tjänstepension ( Skandia FTP1 ålderspension i upphandlad FTP-plan stör för lejonkakan)

Med tanke på att jag bara är 30 borde väl det vara en okej summa. Om jag så inte skulle jobba en dag mer så skulle väl denna summan växa?
 

Lize

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 1 557
En av våra mest kunniga
Blev medlem
30 Januari 2013
Meddelanden
3 087
Mottagna reaktioner
2 455
Poäng
1 557
Jag kommer inte ha sparat en krona. Tyvärr.
Så här ser det ut för mig :

1.317.285 detta har jag totalt

802.870 av detta är allmän pension.
512.395 av detta är tjänstepension ( Skandia FTP1 ålderspension i upphandlad FTP-plan stör för lejonkakan)

Med tanke på att jag bara är 30 borde väl det vara en okej summa. Om jag så inte skulle jobba en dag mer så skulle väl denna summan växa?
Jättebra summor för din ålder, du behöver nog inte spara privat. Sedan hur den utvecklar sej beror på hur du placerat pengarna. Exempelvis har jag lyckats bra med min premiepension (ingår i den allmänna pensionen) så där finns 600 tkr, man får ungefär 11 tkr/året i max insättning i dagens penningvärde. Min tjänstepension finns i Skandia och jag har ungefär 50% i fonder och de har också stigit fantastiskt bra.
 

tussan

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 557
Blev medlem
22 Mars 2014
Meddelanden
1 463
Mottagna reaktioner
417
Poäng
557
Då sket de sig med o ta ut pensions pengarna :(
 

Lize

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 1 557
En av våra mest kunniga
Blev medlem
30 Januari 2013
Meddelanden
3 087
Mottagna reaktioner
2 455
Poäng
1 557
Då sket de sig med o ta ut pensions pengarna :(
Jag var också inne på den linjen eftersom jag har riktigt mycket pengar i tjänstepension hos Skandia, men jag fick avslag att få ut dem.
 

Terry_

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 8 917
En av våra mest hjälpsamma
En av våra mest kunniga
Blev medlem
31 Augusti 2012
Meddelanden
19 125
Mottagna reaktioner
13 311
Poäng
8 917
Men finns det någon som har fått pengar ifrån sin tjänstepension i förtid någonsin? Varför skulle dom bevilja det? Vad krävs, att man är typ döende eller?
 

svalan

V.I.P
Poäng: 317
Blev medlem
18 Oktober 2011
Meddelanden
607
Mottagna reaktioner
119
Poäng
317
Vad gäller om man har utmätning och börjar ta ut tjänstepension
 
Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp