Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Brixo Privatlån - Ingen UC
4. Loanstep - Ingen UC, nytt erbjudande
5. Klaralån - Lån utan UC
6 Creditstar - Ingen UC, nytt erbjudande
7. Lumify - Lån utan UC
8. Kredio - Lån utan UC
9. Ferratum - Lån utan UC
10. Brixo - Lån utan UC
11. Nstart - Godkänner skuld hos KF+bet.anmärkningar

Kan någon erfaren berätta...

Hej.
Vill tacka för ett bra forum.

Jag sitter i en väldigt tråkig sits. Jag har i stort sett alla lån man kan tänka sig (blanco, kreditkort, sms, ej bil eller bo eller sånt), upp emot 30-40 st. Skulden är omkring 1 miljon. Allt har bara rasat och jag kan inte betala mer på någon av dem av olika anledningar (jag har valt att släppa allt).

Jag är inte så insatt själv eftersom detta är något helt nytt i mitt liv. Kan någon berätta lite mer detaljerat om vad som händer hela vägen nu? Hela vägen till utmätning, tills det liksom tar "stopp" med alla påminnelser, inkasso osv.

Att det i slutändan blir betalningsanmärkningar och löneutmätning förstår jag, men vad händer där emellan? Kommer 30-40 olika gubbar från alla bolag och plingar på? Hur många olika "typer" av brev kommer? Jag (vill) bara att ALLT ska hamna hos KF och vara färdigt så att säga, så får man det samlat där (låter konstigt men) men vägen dit verkar ändå ganska lång. Har ett par smågrejer jag försöker få bort på vägen men det mesta kommer hamna där.

Jag är förövrigt i 30-årsåldern, har ett barn, fast jobb sedan 2003, lön omkring 31.000 före skatt / mån, bor i hyres och äger precis ingenting.

Tacksam för erfarna svar. Tack!

Du kommer få mycket brev från de olika lånbolagen, sen delgivningskvitto från kfm som du bara skriver under å skickar in. Sen är det bara att vänta på nästa...när du får ett skuldsaldo hos kfm skickar dom hem en inkomstfröfrågan där du får fylla i dina inkomster och utgifter. När du har skickat in det så börjar löneutmätningen. Jag började släppa allt mitt i augusti/september förra året. Löneutmättningen startade i februari i år för mig. Men trots löneutmättning har jag ändå mer över varje månad än innan när man försökte betala på allt. Kan säga att det är en befrielse att ha släppt allt....det kommer fortfarande nåt enstaka brev från kfm men mindre å mindre. I början ramlade det ju in nästan varje dag kändes det som, men nu har dom flesta av mina skulder hamnat där så nu kan jag bara luta mig tillbaka å låta dom dra sina pengar varje månad. Har ett antal år framför mig men det är det värt. Funderar även på att så småningom kolla upp om skuldsanering....

Ingen personlig erfarenhet av detta, men kollade noga upp alternativet att släppa allt när min skuldsituation var som värst. Med tanke på räntor på en så pass stor skuld kommer löneutmätningen antagligen pågå mycket länge, och skulden bara minska marginellt, kanske till och med öka om räntesatserna är usla på större delen av skulden. Lite beroende på din situation i övrigt (ensamstående/sambo etc) så kommer du nog bli av med någonstans runt 11000-12000 i månaden till Kronofogden. Dock skulle jag tro att du har goda möjligheter att få skuldsanering när skuldsaldot är samlat och löneutmätningen väl är igång.

Meddela kräken att släppa alla lånen så fort som möjligt till KFM. Annars finns risken att dom mjölkar dig på ännu mer pengar genom påminnelser och olika slags inkassoavgifter.

Jag går igenom det just nu, men är snart klar. Ett helvete, men det är ett nyttigt helvete.

Ser att du redan har fått bra svar som kan vara en hjälp. Själv gav jag upp sensommaren 2012. Gick till skuldrådgivare. Fick rådet att släppa allt. Jag kände att det var den enda utvägen. Jag hade över 20 mobillån, ett flertal mindre lån på 10000-30000, flera småkrediter, postorderkonton med mera. Det hade blivit en mardröm. Jag blev bombarderad med brev från företagen och inkassobolagen. Jag mejlade samtliga företag om min situation och bad dem lämna det vidare till KFM så fort som möjligt. Tyvärr skulle allt gå via inkassobolagen först och sedan till KFM. Brevlådan var proppfull nästan varje dag. Jag var noga med att spara alla papper. Vintertid 2012 kom första brevet från KFM. Jag var noga med att alltid skicka in delgivningskvittona omgående. 2013 började min löneutmätning. Sommaren 2013 var min ansökan om skuldsanering klar att skickas in, efter mycket god hjälp från min skuldrådgivare. Inledande skuldsanering påbörjades slutet av 2013. Våren 2014 blev skuldsaneringen godkänd och jag började omgående med inbetalningarna, enligt uppgjord betalningsplan från KFM. All kontakt med KFM har varit bra och de har alltid varit mycket trevliga och hjälpsamma. För mig var det en befrielse att få den hjälp jag har fått och jag ångrar aldrig den dagen jag gick till en skuldrådgivare för att få ett slut på det helvete jag levde i. Ja, det blir mycket post i lådan och din telefon kommer att gå varm från alla inkassobolag som vill tala med dig om du släpper allt. Du väljer själv om du vill svara eller ej.
Idag är min brevlåda nästan tom, jag får enstaka brev från inkassobolagen om månadens inbetalningar för skuldsaneringen men de flesta skickar bara ut ett brev med betalningsinformation för samtliga fem år och sedan sköter jag det själv enligt KFMs betalplan för mig. Knappt fyra år kvar!
Jag mår mycket bra idag.
Från att dagligen vaknat och oroat mig för mobillån och om jag ska ta livet av mig eller ej för att få ett slut på lidandet så är jag idag frisk och kry och glad och jag äter mig mätt och jag lider ingen nöd. 2012 slutade jag ta med lunch på jobb och gick hungrig, ibland köpte jag ett paket kex som jag fördelade till fem dagars lunch och så fick det räcka. Då sparade jag pengar till räkningarna! Jag har aldrig levt något lyxliv, jag röker inte, jag dricker inte, jag är bara en helt vanlig medelålders person som gjorde fel val i livet och så gick det snett. Jag är evigt tacksam för den hjälp jag fick och att ingen "sparkade" på mig när det var som värst.

För det första bör du sluta oroa dig :) Uttryck som att man är "jagad av kronofogden" och liknande låter värre än det är och det är inte så i normalfallet. Det är ingenting du alls märker av i vardagen. Ingen lär komma hem till dig överhuvudtaget om du inte har registrerade värdefulla saker på dig eller har stor otur. Jag vet att det kan vara svårt och att man inte vet något när det är första gången man har med Kronofogden att göra. Det är hundratusentals människor som har skulder hos Kronofogden, du är inte ensam. Många är svårt skuldsatta och evighetsgäldenärer.

Hur länge du ska få papper från Kronofogden?

Du får ett betalningsföreläggande som du ska besvara per skuld, ett utslag, därefter skickar en del eller alla till verkställighet och du får pappret "Skuld att betala". Har du flera skulder hos samma fordringsägare, exempelvis Svea Ekonomi är det inte självklart att dom skickar mer än ett i taget hela vägen på en gång, det beror på din inkomst och dina förutsättningar att betala tillbaka.

När din första skuld gått hela vägen och du fått "Skuld att betala" så kommer du få papper om "redovisning av inkomster och utgifter", det är en blankett där du fyller i och skickar in. Efter det får du en utredningsrapport.

Kronofogden har då kontrollerat din inkomst med din arbetsgivare eller myndighet beroende påvar du har din inkomst ifrån, man har även kontrollerat bilregistret, skatteregistret och ditt bankkonto i en tillgångsutredning. Detta är bara på den första skulden, sedan tickar det bara på. Blir skulderna långvariga får du papper en gång om året med att handläggningen fortsätter och var ett och ett halvt år nya papper om att redovisa dina inkomster och utgifter. Har du utrymme på din inkomst för att dra på lönen så kommer så göras. Finns inga andra tillgångar händer inget mer, finns inget som tyder på att du har dyrbara saker som bilar, dyra tavlor eller grejer så händer inte ett skit förutom löneutmätningen eller att du inte är utmätningsbar där heller.

Väldigt många är överdrivet nervösa över detta. Många har bara förvärrat sin situation under månaderna/åren detta pågått, ni har egentligen varit här hela tiden och borde ha tagit steget från första början när det blev ohanterligt. Det inser man ofta först efteråt när mindre skulder redan blivit större skulder. Man är inte den första och inte den sista kan jag ju lova.

Angående brev från inkasson och kronofogden kommer det vara jobbigt i början några månader när det väller in brev. Men när det är över slutar du få brev utom att inkassona hör av sig ibland.

Det är bara första tiden det kommer massor och det är jobbigt att se.

Angående telefon... Skaffa nytt hemligt nummer och använd kontantkort med nytt nummer.

Inkassona har för vana att ringa överdrivet mycket. Det vill man inte oavsett inställning.

Hett tips: Gör dig onåbar för fulingarna. Kontakten ska ske på dina villkor eller via brev.

Nej, det är helt rätt. Du behöver inte svara i telefon när inkassobolagen ringer. Jag frågade min skuldrådgivare om detta. Jag kände mig jagad och råkade svara en gång och fick då väldigt närgångna frågor om min privata ekonomi. Min skuldrådgivare sade att jag kunde lägga på luren. Du behöver alltså inte svara i telefon när de ringer men har du valt, som jag, att släppa allt så kommer du att bli väldigt nerringd i början, tyvärr. Men det är inget tvång att du måste svara. Stäng av telefonen eller stäng av ljudet på den. Likaså kan inkassobolag skriva att de hotar med rättsliga åtgärder om inte inbetalning inkommer. Detta innebär att de lämnar till KFM. Inget annat. Ett företag mejlade mig och talade om att de samarbetade inte med KFM och att jag skulle ringa företaget en gång i månaden för att rapportera om min privata ekonomi. Igen kollade jag med min skuldrådgivare och fick svaret att det var tomma hot och jag hade ingen skyldighet att redogöra för min privata ekonomi för inkassobolag eller företag. Företaget här i fråga, vägrade lämna vidare till KFM fram tills att jag fick inledande skuldsanering. Sedan var de väldigt snabba med att lämna in papper. Ska du släppa allt så var noga med att skicka in alla delgivningskvitton. Efter det får du ett utslag. Dessa papper använde jag när jag lämnade in uppgifter om mina skulder till min skuldsaneringsansökan. Var också noga med att fylla i när det kommer papper om utmätning.
Jag hade skulder upp över öronen när jag gav upp. Jag kollade detta forum dagligen för tips om nya lån. Varje dag väntade jag på sms om att mobillån var återbetalda och sedan satt jag där framför datorn för att ta nya lån för att kunna betala av räkningar. Alla lån där man kunde låna mellan 10 000 och 30 000 ansökte jag om men även om jag kunde bli beviljad något så räckte det bara till några mobillån och jag var tvungen att ta nya lån igen. Det var i slutändan mobillånen som sänkte mig och de sista veckorna innan jag sökte hjälp vaknade jag varje dag och ställde mig frågan "Är idag min sista dag i livet?". Många tycks tro att det är hemskt att leva på existensminimum men det är det inte alls. Man anpassar sig! Jag lider ingen nöd idag och jag mår bra. Visst, jag kollade senast och såg att jag hade nästan 50 betalningsanmärkningar (vissa mobillån betalade man av i tre delar och de gav tre anmärkningar) men de försvinner nästa år. De talas om att en beviljad skuldsanering ska rehabiliterad och det gör den verkligen. Jag har en sund ekonomi idag, trots existensminimum och jag är glad och trivs med livet. Nu säger jag inte att skuldsanering är något som är lätt att få för vägen dit är lång men för mig kändes den beviljade skuldsaneringen som om jag vunnit högsta vinsten. Jag har bara gott att säga om KFM och deras bemötande.

Tack för flera bra svar hörni.
Känner igen mig mycket i att man inte mår så bra osv, och det känns skönt att ha "släppt allt", även om det är jättejobbigt med alla brev osv. Telefonen kollar jag knappt...

Jag har tid hos skuldrådgivare om kanske två-tre månader. Förjävlig väntetid... Jag vill så småningom ha hjälp med att ansöka om skuldsanering. Det vore en dröm indet här läget man hamnat i.

Men, hur blir det med de lån som kanske inte är hos KF än vid det tillfället man ansöker? Som några skrev, om flera smålån ligger hos samma inkasso bara de lämnat i ett av dem hos KF. Någon som förstår som har svar på detta? Är det sådant min skuldrådgivare senare kan hjälpa mig att "spåra upp" vilka lån som ligger vart egentligen? Osv osv..

Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp