Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Brixo Privatlån - Ingen UC
4. Loanstep - Ingen UC, nytt erbjudande
5. Klaralån - Lån utan UC
6 Creditstar - Ingen UC, nytt erbjudande
7. Lumify - Lån utan UC
8. Kredio - Lån utan UC
9. Ferratum - Lån utan UC
10. Brixo - Lån utan UC
11. Nstart - Godkänner skuld hos KF+bet.anmärkningar

Kan Svea Ekonomi säga nej till att jag ta ett lån för att lösa deras lån?

Hej!

För ca ett år sedan tog jag ett så kallat skuldfinansieringslån hos Svea ekonomi om 50000kr för att rädda mig från Kf. Nu har jag god kreditvärdighet och kan ta ett lån med mkt bättre ränta för att lösa Sveas lån (som har hemsk ränta) samt till en bil.

Problemet är att jag på skuldebrevet till Svea jag förbinder mig att inte ta nya lån under lånets löptid utan medgivande från Svea!!

Till min fråga: om jag nu ber om deras medgivande att ta ett lån... på vilken grund skulle de kunna neka mig??

Vad kan hända om jag inte frågar dem om medgivande alls?

/ancilla

Ha själv haft Skuldfinansieringslån som jag helt löste bort 2015 utan problem. De menar väl att du måste ha medgivande från dem för att ta ytterligare lån utan att lösa det du redan har hos Svea.

Tack för svar. Jag tänkte ansöka om ett lån där en del går till att lösa Sveas lån och en del till en bil. Måste jag ha deras godkännande först? och kan de neka mig?

De kan ju inte neka dig om du löser deras lån helt, kom ihåg att du lånar så det också täcker upplupen ränta hos Svea så pengarna du lånar även räcker till bilen.

De kan ju inte neka dig om du löser deras lån helt, kom ihåg att du lånar så det också täcker upplupen ränta hos Svea så pengarna du lånar även räcker till bilen.
Kom också ihåg att när du ber om lösenbelopp att du talar om vilken dag du löser lånet så du får exakt belopp jag mejlade Svea och talade om att jag skulle lösa lånen hos dem och det var inga problem.

Jag är dålig på sådant här... men vad är uppslupen ränta?Hur räknar jag ut det?
Är kvarvarande lån inte den summa som anges på mina sidor?

Kvarvarande lån är ju det belopp som återstår efter din sista betalning men i det beloppet ingår även den ränta du betalat och din amortering på skulden. Så om du löser lånet månaden efter så ingår även din ränta som blivit efter sista betalning som du ska betala inklusive kapitalskulden så här såg det ut på min sida när jag löste lånet:

5035640_prepayment1 Förfallodatum 2015‑10‑29 Amortering 176 249 kr Ränta 1 209 kr Aviserat 177 458 kr Kvar att betala 0 kr

Jag menar bara att du ska låna så mycket så även räntan ingår i lånebeloppet.

Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp