- Meddelanden
- 4 567
- Mottagna reaktioner
- 4 560
- Poäng
- 2 947
Nej. Tullen har ingen som helst tillgång till information om skulder eller betalningsanmärkningar från KFM. Kan heller inte göra någon form av utmätning.
Däremot kan dom kontrollera fordon som passerar gränsen. Men då är det efter olagliga saker man söker.
Däremot kan dom kontrollera fordon som passerar gränsen. Men då är det efter olagliga saker man söker.
- Meddelanden
- 225
- Mottagna reaktioner
- 46
- Poäng
- 157
Rättar även mig själv på första svaret, Tullen kan dock tillkalla polis vid brottsmisstanke och då konsekvenser därefterNej. Tullen har ingen som helst tillgång till information om skulder eller betalningsanmärkningar från KFM. Kan heller inte göra någon form av utmätning.
- Meddelanden
- 4 567
- Mottagna reaktioner
- 4 560
- Poäng
- 2 947
Ja så är det. Smugglar man över olagliga mängder av något eller tar in ex olagliga vapen/droger/människor/stöldgods etc så kontaktas polis. Polisen kan i sin tur distansutmäta vid dom fallenRättar även mig själv på första svaret, Tullen kan dock tillkalla polis vid brottsmisstanke och då konsekvenser därefter
V.I.P & LF entusiast
Poäng: 1 207
Årets medlem
En av våra mest hjälpsamma
En av våra mest kunniga
- Meddelanden
- 3 470
- Mottagna reaktioner
- 1 735
- Poäng
- 1 207
På våra sydliga gränspassager jobbar tullen sällan ensam. Väldigt ofta när man kommer över bron t.ex så är det Polisen som tar emot och vill se ID.
Tull och Polis har väl också ett väldigt nära arbete och Tullen har väl tillgång till vissa register så skulle nog inte vara helt otippat att dem kan se att du har skulder, sen tror jag inte lagen godkänner att Tullen hanterar utmätningen så som Polisen får göra?
Tull och Polis har väl också ett väldigt nära arbete och Tullen har väl tillgång till vissa register så skulle nog inte vara helt otippat att dem kan se att du har skulder, sen tror jag inte lagen godkänner att Tullen hanterar utmätningen så som Polisen får göra?
- Meddelanden
- 4 567
- Mottagna reaktioner
- 4 560
- Poäng
- 2 947
Jag är rätt säker på detta: Tullen kan inte se några skulder. Varken hos borgenär eller hos KFM.
Dom tar ingen kreditupplysning heller varken på flygplatsen, båtterminal eller när du kör bil utomlands.
Dom tar ingen kreditupplysning heller varken på flygplatsen, båtterminal eller när du kör bil utomlands.
Senast ändrad:
- Meddelanden
- 31 751
- Mottagna reaktioner
- 16 680
- Poäng
- 11 977
Tullen kan än så länge inte distansutmäta, men jag tror dom ser skulder.Har tullen samma befogenheter likt polisen där dom kan se om en person har skulder till kronofogden? Kan tullen göra distansutmätning?
- Meddelanden
- 22 852
- Mottagna reaktioner
- 16 192
- Poäng
- 10 747
Tullen kan än så länge inte distansutmäta, men jag tror dom ser skulder.
Det stämmer inte.
Såvida du inte menar att dom kan ringa/maila KFM. Men det kan ju damen på ICA också.
- Meddelanden
- 31 751
- Mottagna reaktioner
- 16 680
- Poäng
- 11 977
Jag har haft ett par samtal från tullen där dom vetat om skulderna, hur dom vetat vet jag inte, men dom har haft summor och allt.Det stämmer inte.
Såvida du inte menar att dom kan ringa/maila KFM. Men det kan ju damen på ICA också.
- Meddelanden
- 4 567
- Mottagna reaktioner
- 4 560
- Poäng
- 2 947
Det måste ha varit skulder till tullverket. Folk som inte betalat tullavgiften. Den skulden kan dom naturligtvis se.Jag har haft ett par samtal från tullen där dom vetat om skulderna, hur dom vetat vet jag inte, men dom har haft summor och allt.
- Meddelanden
- 22 852
- Mottagna reaktioner
- 16 192
- Poäng
- 10 747
Jag har haft ett par samtal från tullen där dom vetat om skulderna, hur dom vetat vet jag inte, men dom har haft summor och allt.
En utav instruktörerna på mitt jobb var tulltjänsteman nu (var tidigare brandman) enligt honom kunde dom inte se detta, jag frågade förvisso om dom ser ifall kriminella som smugglar guld och kontanter har skulder och han sa nej. Däremot kan dom naturligtvis ta kontakt med andra myndigheter som polisen, skatteverket och Kronofogden.
Men dom har inga egna system eller liknande. Dom har dock vissa andra register som dom kan slå på så som VTR (Vägtrafikregistret) men något skuldregister har dom inte.
Detta var strax innan jul så tror inte det har förändrats.
- Meddelanden
- 31 751
- Mottagna reaktioner
- 16 680
- Poäng
- 11 977
Det var det inte, det var bland annat hyresskulder.Det måste ha varit skulder till tullverket. Folk som inte betalat tullavgiften. Den skulden kan dom naturligtvis se.
- Meddelanden
- 4 567
- Mottagna reaktioner
- 4 560
- Poäng
- 2 947
Kan inte förklara hur. Måste nästan ha varit specialsituationer på något sätt.Det var det inte, det var bland annat hyresskulder.
Vanliga tullanställda ser inte dina skulder om du blir stoppad på något sätt vid en vanlig kontroll, det kan jag precis som Terry hävda fram till relativt nyligen.
Det finns dock en utredning om att det ska kunna ske att Tullverket ska kunna vara med i distansutmätning men det är inget som är klart.
- Meddelanden
- 6 051
- Mottagna reaktioner
- 2 813
- Poäng
- 1 987
Jag vet en som skulle resa ner till Filippinerna från Göteborg och efter han gått igenom tullen och väntade vid gaten så kom dom fram och visste han hade skulder hos kronofogden. Dom frågade om han hade kontanter eller värdesaker . Men han hade inget av dom med sig . Så han klarade sig . Så verkar som tullen kunde se han hade skulder ! Detta var för 2 mån sen !
- Meddelanden
- 1 482
- Mottagna reaktioner
- 777
- Poäng
- 677
Genom tullen till gaten? Inte gränspolisen då?Jag vet en som skulle resa ner till Filippinerna från Göteborg och efter han gått igenom tullen och väntade vid gaten så kom dom fram och visste han hade skulder hos kronofogden. Dom frågade om han hade kontanter eller värdesaker . Men han hade inget av dom med sig . Så han klarade sig . Så verkar som tullen kunde se han hade skulder ! Detta var för 2 mån sen !
Tullen är väl vid inresa…
- Meddelanden
- 22 852
- Mottagna reaktioner
- 16 192
- Poäng
- 10 747
Genom tullen till gaten? Inte gränspolisen då?
Precis.
- Meddelanden
- 22 852
- Mottagna reaktioner
- 16 192
- Poäng
- 10 747
Grejen är den att det är ju inte osannolikt att tullen har någon forum utav egen slinga till KFM/Skatteverket/Polisen där man via en krypterad kommunikation bara kan fråga om en specifik person.
Men dom har inga egna system.
Men dom har inga egna system.
- Meddelanden
- 6 051
- Mottagna reaktioner
- 2 813
- Poäng
- 1 987
Helt rätt ! Jag som skrev fel !Genom tullen till gaten? Inte gränspolisen då?
- Meddelanden
- 22 852
- Mottagna reaktioner
- 16 192
- Poäng
- 10 747
Helt rätt ! Jag som skrev fel !
Det är därför man ofta ser att gränspolisen tagit folk med massa kontanter och skit när dom ska ut ifrån Sverige. Dom ser ju det polisen ser.
- Meddelanden
- 6 051
- Mottagna reaktioner
- 2 813
- Poäng
- 1 987
Helt riktigt ! Han var inte riktigt beredd på det ! Tror han funderade att ta med kontanter ner ! Men valde istället kortet ! En jäkla tur assåDet är därför man ofta ser att gränspolisen tagit folk med massa kontanter och skit när dom ska ut ifrån Sverige. Dom ser ju det polisen ser.
han hade ju fått ställa in hela resan o allt- Blev medlem
- 25 juli 2014
- Meddelanden
- 31 751
- Mottagna reaktioner
- 16 680
- Poäng
- 11 977
Helt riktigt ! Han var inte riktigt beredd på det ! Tror han funderade att ta med kontanter ner ! Men valde istället kortet ! En jäkla tur assåhan hade ju fått ställa in hela resan o allt
En del borde ställt in. Har utmätt pengar på bank för någon som var typ på planet på väg utomlands när det verkställdes.
Var rätt missnöjd med det.
- Meddelanden
- 31 751
- Mottagna reaktioner
- 16 680
- Poäng
- 11 977
Nu vet jag. Tullen ser skulder om dom vill, men inte i första bilden dom får upp utan måste klicka sig vidare lite.
- Meddelanden
- 362
- Mottagna reaktioner
- 151
- Poäng
- 347
Jättebra grej det där, försvårar för en massa kriminella att leva loppan iaf.En del borde ställt in. Har utmätt pengar på bank för någon som var typ på planet på väg utomlands när det verkställdes.
Var rätt missnöjd med det.
- Meddelanden
- 707
- Mottagna reaktioner
- 286
- Poäng
- 447
Dom behöver inte klicka så mkt…det synsNu vet jag. Tullen ser skulder om dom vill, men inte i första bilden dom får upp utan måste klicka sig vidare lite.

- Meddelanden
- 31 751
- Mottagna reaktioner
- 16 680
- Poäng
- 11 977
Dom behöver inte klicka så mkt…det syns![]()
Till skillnad från de tvärsäkra svaren på motsatsen..
- Meddelanden
- 22 852
- Mottagna reaktioner
- 16 192
- Poäng
- 10 747
Nu när sekretessen mellan myndigheter rivs är det väl rimligt att anta att man kommer att ha ett gemensamt/system/program där man ser en överblicksbild ganska omgående som omfattar saker som skulder, brottslighet, utredningar och fan och hans moster.
- Meddelanden
- 31 751
- Mottagna reaktioner
- 16 680
- Poäng
- 11 977
Nu när sekretessen mellan myndigheter rivs är det väl rimligt att anta att man kommer att ha ett gemensamt/system/program där man ser en överblicksbild ganska omgående som omfattar saker som skulder, brottslighet, utredningar och fan och hans moster.
Sekretess på skuldinfo hos kfm har det inte varit på mycket länge. Om någonsin.
Du var i alla fall säker på att tullen inte såg om en person hade skulder.
- Meddelanden
- 22 852
- Mottagna reaktioner
- 16 192
- Poäng
- 10 747
Sekretess på skuldinfo hos kfm har det inte varit på mycket länge. Om någonsin.
Du var i alla fall säker på att tullen inte såg om en person hade skulder.
Min systers man jobbar på tullen vid Öresundsbron sedan ett par år tillbaka. Det jag skrev det vet jag, du gissar. Dom har inget magiskt system där dom fyller i ett personnummer och vips ser dom skulder, lön, skostorlek. Däremot så kanske dom har det på plats sedan nyligen.
"För flera statliga myndigheter, bland annat skattemyndigheterna,
kronofogdemyndigheterna och Tullverket, har nyligen nya författningar om användning av dataregister och elektroniska ärende-
hanteringssystem samt annan behandling av personuppgifter (s.k.registerförfattningar) införts"
Den nya lagen handlar inte bara om var som är sekretess idag utan att olika myndigheter, med en slagning kan få fram en överblicksbild via nya moderniserade verktyg.
Vilket står i länken.
- Meddelanden
- 22 852
- Mottagna reaktioner
- 16 192
- Poäng
- 10 747
Då kan du ju bifoga en källa, det är 2025 borde knappast vara svårt för dig att bifoga något som styrker ditt påstående.
EDIT : Med en liten brasklapp att det kanske är möjligt sedan senaste 8-9 månaderna för jag frågade svågern detta för ett år sedan.
EDIT : Med en liten brasklapp att det kanske är möjligt sedan senaste 8-9 månaderna för jag frågade svågern detta för ett år sedan.
- Meddelanden
- 22 852
- Mottagna reaktioner
- 16 192
- Poäng
- 10 747
Så den enda källan som kan presenteras är om man hade tagit en bildNej jag tog inte någon bild, fanns ingen anledning till det.
?Inget som står på Tullverkets hemsida, eller Kronofogdens, eller någon nyhetssida?
- Meddelanden
- 22 852
- Mottagna reaktioner
- 16 192
- Poäng
- 10 747
Frågade ChatGPT.
Nej, Tullverket har i normalfallet inte direkt tillgång till information om en persons skulder utan att samverka med andra myndigheter, såsom Kronofogden.
Tullverket har tillgång till vissa databaser och register för att fullgöra sitt uppdrag, till exempel:
Nej, Tullverket har i normalfallet inte direkt tillgång till information om en persons skulder utan att samverka med andra myndigheter, såsom Kronofogden.
Vad Tullverket har tillgång till
Tullverket har tillgång till vissa databaser och register för att fullgöra sitt uppdrag, till exempel:
- Reserelaterade uppgifter (passagerarlistor m.m.)
- Fordonsinformation
- Tidigare tullbrott eller misstankar
- Import/export-information
- Gränsöverskridande penningtransport
Vad Tullverket inte har direkt tillgång till
De har inte direkt tillgång till:- Kronofogdens register över skulder eller betalningsförelägganden
- Kreditupplysningar
- Bankkonton (om det inte ingår i en specifik utredning och via åklagare/polis
- Meddelanden
- 22 852
- Mottagna reaktioner
- 16 192
- Poäng
- 10 747
Frågade Google. https://www.familjensjurist.se/fraga-juristen/ovrigtannat/resa-med-skulder/
Dålig källa men enda jag hittade.
Du borde ju kunna hitta något som styrker ditt påstående, men det gör du inte.
Dålig källa men enda jag hittade.
Du borde ju kunna hitta något som styrker ditt påstående, men det gör du inte.
- Meddelanden
- 28
- Mottagna reaktioner
- 1
- Poäng
- 7
Ska snart resa ut ur landet, utanför EU. Vilket betyder att jag behöver visa passet för polisen innan jag kommer in mot gaten. Kan polisen där se om jag har skulder till KFM när de scannar passet, och kan de stanna mig där och då? Hur stora skulder ska man ha för att de ska tycka det är värt att stoppa mig? Jag har skulder hos KFM på drygt 220.000. Jag kommer ej ha något av värde med mig men vill undvika situationen ändå… Är sannolikheten stor?
- Meddelanden
- 161
- Mottagna reaktioner
- 17
- Poäng
- 72
Ungefär samma sits som dig, när man frågar chat så säger den att dom enbart stoppar en vid reseförbud eller om man är efterlyst osv. De ser tydligen inte om man har skulder hos kf eller någon bank.Ska snart resa ut ur landet, utanför EU. Vilket betyder att jag behöver visa passet för polisen innan jag kommer in mot gaten. Kan polisen där se om jag har skulder till KFM när de scannar passet, och kan de stanna mig där och då? Hur stora skulder ska man ha för att de ska tycka det är värt att stoppa mig? Jag har skulder hos KFM på drygt 220.000. Jag kommer ej ha något av värde med mig men vill undvika situationen ändå… Är sannolikheten stor?
har frågat kf om polisen ser att man är registrerad hos kf under en passkontroll men dom bad mig att fråga polisen istället och när jag gjorde det så fick jag detta svar
min fråga till dem -
Hej!
Ska resa i sommar med min sambos familj. Jag kommer förmodligen att ha en löneutmätning då eller ha fått mitt första utslag från Kronofogden.
Min fråga är då, kan dom som gör passkontroller på flygplatserna se på deras dator om man är med i kronofogdens register?
Och om de gör det, blir man då stoppad och får gå åt sidan? Skulle vara pinsamt med min sambos familj så vill jättegärna veta i förväg.
deras svar -
Hej
Passavdelningen kan inte svara på din fråga men frågan har lyfts med passkontrollant som svarar att det kan förekomma men oklart i ditt fall.
Vi kan inte ge dig ett svar om det kommer att ske när du reser.
Så det är väldigt oklart, vet inte hur mycket man kan lita på chat och polisen vill ju inte svara till 100%.
Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.