- Meddelanden
- 118
- Mottagna reaktioner
- 14
- Poäng
- 62
Hej!
Läser på forumet om Kreditz, Tink och liknande 3:epartstjänster tjänster som tycks sumpa låneansökan för många, även efter en "godkänd" UC.
Tänkte att vi här på forumet kan starta en tråd och försöka utröna vad bankerna egentligen är ute efter med tjänster som Kreditz?
Det klassiska som har nämnts är spelhistorik på kontot, men då måste det ju handla om ett väldigt tydligt riskbeteende och mycket stora volymer?? En annan tänkbar anledning kan vara att kolla att lön fortfarande kommer in på kontot på de nivåer som angetts i ansökan osv. Riskabel överkonsumtion, och vad är isåfall det på ett lönekonto? Köper personen porr?
Får man in utlandsbetalningar på kontot? Penningtvätt? osv osv.
Det kan säkert finnas tusen anledningar till vad bankerna vill kolla, men mardrömsscenariot är ju också att man kan gå långt tillbaka i tiden och kolla tidigare inbetalningar till inkasso, KFM eller liknande. Kreditz nämner t ex 12 månader på sin hemsida. Kul om man precis avlsutat en skuldsanering på 5 år och vill ta ett bolån hos SBAB (som verkar vara en av deras kunder).
Själv får jag in min lön hos Nordea men flyttar sen hela den till en nischbank som Lunar eller Klarna pga bättre ränta... Är det ett riskbeteende??
Dela gärna med er av era erfarenheter!
/JT
Läser på forumet om Kreditz, Tink och liknande 3:epartstjänster tjänster som tycks sumpa låneansökan för många, även efter en "godkänd" UC.
Tänkte att vi här på forumet kan starta en tråd och försöka utröna vad bankerna egentligen är ute efter med tjänster som Kreditz?
Det klassiska som har nämnts är spelhistorik på kontot, men då måste det ju handla om ett väldigt tydligt riskbeteende och mycket stora volymer?? En annan tänkbar anledning kan vara att kolla att lön fortfarande kommer in på kontot på de nivåer som angetts i ansökan osv. Riskabel överkonsumtion, och vad är isåfall det på ett lönekonto? Köper personen porr?
Får man in utlandsbetalningar på kontot? Penningtvätt? osv osv.Det kan säkert finnas tusen anledningar till vad bankerna vill kolla, men mardrömsscenariot är ju också att man kan gå långt tillbaka i tiden och kolla tidigare inbetalningar till inkasso, KFM eller liknande. Kreditz nämner t ex 12 månader på sin hemsida. Kul om man precis avlsutat en skuldsanering på 5 år och vill ta ett bolån hos SBAB (som verkar vara en av deras kunder).
Själv får jag in min lön hos Nordea men flyttar sen hela den till en nischbank som Lunar eller Klarna pga bättre ränta... Är det ett riskbeteende??
Dela gärna med er av era erfarenheter!
/JT