• Delta i vår namninsamling mot att fasa ut ränteavdraget på lån utan säkerhet: Skriv under här.

Lånforum.se rekommenderar

1. Lendo - Forumets favorit
2. Zmarta - Ett bra alternativ
3. Sambla - Jämförelsetjänst
4. Klaralån - Lån utan UC
5. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
6. Banky - Lån utan UC
7. Merax - Nu med Swish, ingen UC
8. Nstart - Nystartslån
9. Brixo - Lån utan UC
10. Binly - Lån utan UC

KF, hyresrätt & separation

skuldsaneringfragor

Medlem
Poäng: 6
Blev medlem
9 Maj 2022
Meddelanden
14
Mottagna reaktioner
1
Poäng
6
Hej,

Jag och min sambo kommer att dela på oss under de kommande månaderna. Jag har en pågående skuldsanering och därmed svårt att få lägenhet. Vi har beslutat för att jag ska få bo kvar i hyresrätten framöver.

Eftersom att jag har betalningsanmärkningar så lär det inte vara populärt för hyresvärden att skriva över på mig om dem gör en kreditupplysning och vi tänkte därför skriva en bodelning där hyresrätten skrivs över på mig.

Är det någon som har erfarenhet av samma situation? Va de några konstigheter från hyresvärdens sida - vid en bodelning så ska dem ju inte bedöma min betalförmåga eller göra en kreditupplysning utan den ska skrivas över på mig oavsett.
 
  • Nystartslån
  • Lån utan UC

Snurre

Kunnig medlem
Poäng: 177
Blev medlem
21 Januari 2022
Meddelanden
244
Mottagna reaktioner
51
Poäng
177
Hej,

Jag och min sambo kommer att dela på oss under de kommande månaderna. Jag har en pågående skuldsanering och därmed svårt att få lägenhet. Vi har beslutat för att jag ska få bo kvar i hyresrätten framöver.

Eftersom att jag har betalningsanmärkningar så lär det inte vara populärt för hyresvärden att skriva över på mig om dem gör en kreditupplysning och vi tänkte därför skriva en bodelning där hyresrätten skrivs över på mig.

Är det någon som har erfarenhet av samma situation? Va de några konstigheter från hyresvärdens sida - vid en bodelning så ska dem ju inte bedöma min betalförmåga eller göra en kreditupplysning utan den ska skrivas över på mig oavsett.
Stämmer, lgh kontraktet skrivs över utan kruseduller bodelning är såklart ett måste och att de sker på ett jurdiskt korrekt sätt.
 

Doodles

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 1 247
Blev medlem
4 September 2020
Meddelanden
2 383
Mottagna reaktioner
1 907
Poäng
1 247
Vi är överens när det gäller allting så krävs ingen bodelningsförättare. Tycker det är väldigt rörigt att hitta en korrekt mall :)
Står du på kontraktet på något sätt? Vad har hyresvärden för regler? Det är inte självklart att du får ta över den.
 

skuldsaneringfragor

Medlem
Poäng: 6
Blev medlem
9 Maj 2022
Meddelanden
14
Mottagna reaktioner
1
Poäng
6
Står du på kontraktet på något sätt? Vad har hyresvärden för regler? Det är inte självklart att du får ta över den.
Ja, vi båda flyttade in tillsammans. Vad menar du med vad har hyresvärden för regler? Gör man en bodelning så ska hyresvärden inte ha någonting att säga till om som jag har förstått det.
 

Sevir87

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 787
Blev medlem
18 Februari 2021
Meddelanden
1 969
Mottagna reaktioner
988
Poäng
787

Kopierat från juristens svar:

Troligtvis räknas hyresrätten ni bor i som samboegendom och bostaden ska således ingå i en bodelning mellan dig och din sambo. Det är svårt att bedöma vem av er som kommer bäst behöva lägenheten. Att din sambo har en betalningsanmärkning får tyvärr ingen betydelse i de fall han ska ta över bostaden eftersom ingen lämplighetsprövning kommer att göras på honom. Hyresvärden måste godkänna honom som hyresgäst om han får bostaden genom en bodelning. Om ni inte kan komma överens kan ni begära att få en bodelningsförrättare som sköter bodelning åt er.
 

UserX

Kunnig medlem
Poäng: 217
Blev medlem
6 Juli 2020
Meddelanden
138
Mottagna reaktioner
72
Poäng
217
Står du på kontraktet på något sätt? Vad har hyresvärden för regler? Det är inte självklart att du får ta över den.
Detta stämmer faktiskt inte. Spelar ingen roll vem som står på kontraktet när man är sambo och gör en bodelning. Enligt jordabalken måste hyresvärden godta detta utan ekonomisk prövning.
 

skuldsaneringfragor

Medlem
Poäng: 6
Blev medlem
9 Maj 2022
Meddelanden
14
Mottagna reaktioner
1
Poäng
6
Tackar! Då känner jag mig trygg i att göra en bodelning och skriva hyresrätten på mig. Någon som har erfarenhet av en bra & enkel mall? Vår hyresrätt är det enda som vi ska uppteckna i bodelning just av den här anledningen. Övriga grejer vi har köpt in och liknande delar vi upp muntligt bara.
 
Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp