Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Brixo Privatlån - Ingen UC
4. Loanstep - Ingen UC, nytt erbjudande
5. Klaralån - Lån utan UC
6 Creditstar - Ingen UC, nytt erbjudande
7. Lumify - Lån utan UC
8. Kredio - Lån utan UC
9. Ferratum - Lån utan UC
10. Brixo - Lån utan UC
11. Nstart - Godkänner skuld hos KF+bet.anmärkningar

Kivra kreditupplysning

Det står inget nr, står bara Kivra som avsändare! Fick ett till dagen efter det första att kreditupplysningen nu va på väg med posten och att jag kunde logga in på Kivra + en länk!

Hej allihopa!

Jag som läser det här två år senare vill nu tillägga att jag har fått samma sorts SMS från Kivra.

Jag kan lova er att det här är verkligen från Kivra!

Det är satt i system att det ska fungera så här. Om det inte var självklart när den här diskussionen startades så borde det vara självklart i detta nu, nu när folk liksom jag fortfarande får dessa SMS. Hade det handlat om något slags bedrägeri så hade det redan blåst över nu. Så ja, trådskaparen har läst alldeles rätt, det är Kivra som skickar dessa SMS. Även om man - liksom jag - aldrig någonsin har använt Kivra.

Länken som Korpen la upp var mest informativ, även om länken är bruten och ogiltig så här två år senare. Här är en ny och aktuell länk till samma fråga och svar:

Jag citerar och förevigar Kivras text nedan:

Varför har jag fått ett sms om en kreditupplysning?

Om du har fått ett sms där det står att en kreditupplysning tagits innebär det att en kreditupplysning har tagits på den person som står för telefonabonnemanget.

Du kan läsa kreditupplysningen snabbt och säkert digitalt genom att registrera dig på Kivra. Vill du inte läsa den digitalt behöver du inte göra någonting, då skickas den till din folkbokföringsadress. Observera att kreditupplysningen har tagits på personen som står på telefonabonnemanget.

Kivra fungerar som digital brevbärare åt kreditupplysningsbolagen. Har du frågor om själva kreditupplysningen och dess innehåll behöver du kontakta kreditupplysningsbolaget.

Där har ni det svart på vitt. "Kivra fungerar som digital brevbärare åt kreditupplysningsbolagen."

Så vad det här SMSet handlar om egentligen är att värva användare! Det är en kampanj för att driva in fler konsumenter (får) till att använda Kivra. Så det gäller att inte klicka om man inte vill falla i deras fälla.

Jag ska säga er att jag köper aldrig något på kredit. Enda anledningen att jag har fått det här SMSet nu är att jag för första gången på flera år har köpt något mot 14 dagars faktura (via Qliro). Jag har handlat saker åt morsan hos Klingel mot faktura, ibland, och det var länge sedan. Men aldrig något åt mig själv. Jag är så ovan vid det här med att handla på faktura att jag inte visste hur jag skulle hantera det om jag väljer att göra en delretur där jag skickar tillbaka en artikel och behåller en så att beloppet på fakturan ska blir rätt, och varför man ska behöva ringa till kreditbolaget (för att få förlängd betalningstid). Nu kan jag det här. Men det är anledningen till att jag fått SMS från Kivra.

Här är SMS texterna i sin helhet:

Första:
En kreditupplysning har tagits på dig, vänta & få den på posten eller läs den direkt genom att skaffa en digital brevlåda

Andra:
Kreditupplysningen som tagits skickas nu med posten. Du har fortfarande möjlighet att läsa den digitalt på Kivra.se

Ni kan gissa om jag har valt att vänta och få den på posten.

Kivra är sämst! Jag vill inte ha något alls med dem att göra. Banditer med slips!

För det första, vad ger dem rätt att agera "digital brevbärare" åt folket? Fler borde ställa sig den typen av frågor när det digitala tränger allt djupare in i våra liv och "underlättar livet" för oss. Det är en fråga om demokrati och valfrihet. Vad händer den dagen du är missnöjd med Kivra och vill byta till en annan operatör? Får du inte ta med dig all din "digitala post" på vägen ut? Nej, för det finns ingen exportfunktion för det i Kivra. Och någon lagstyrd reglering av de här tjänsterna är obefintlig. Det är vår tids vilda västern! Det handlar om att få tillräckligt många fiska på korken, då är man bäst tycker man. Kivra har lyckats bra med det!

Dessutom, Kivra erbjuder inte inloggning med BankID på annat sätt än "Mobilt"! Men de är inte ensamma. Av de brevlådeoperatörer som kan hantera företagspost så har vi Kivra, Digimail, och "e-boks". ("Min Myndighetspost" kan vi inte räkna, för de hantera bara myndighetspost, som namnet antyder.) Men av dessa tre så är det bara "e-boks" som erbjuder inloggning med BankID på alla sätt! Det vill säga BankID är BankID, oavsett vilken typ du har, det kan vara "Mobilt BankID" eller också "BankID på fil" men även "BankID på kort". Bara det är anledning nog att prova deras tjänst istället för att gå efter det som är mest på ropet bland allmänheten ("Kivra! Kivra! Kivra! Har du Kivra? Skaffa Kivra! Jag har Kivra!", etc.).

Vänta inte på att din telefon ska dö och din bankdosa har dåligt batteri eller inte går igång alls och du måste besöka ett lokalt bankkontor under en pandemi med begränsade kontorstider på grund av nedläggningar av bankkontor med, där bara ett bankkontor finns i hela stan som tillhör rätt bank.

Bror min stod inför en sådan situation när hans "smarta" telefon av märket Samsung bara dog en dag. Den bara slocknade och gick inte igång mer. Det finns ingen kompetens i Sverige som kan diagnostisera och än mindre reparera den typen av fel. Så jag har skickat den till en fristående serviceverkstad i utlandet som är experter och reparerar kretskort på komponentnivå, och som dessutom utför diagnostik kostnadsfritt, istället för att ta 350 kr för diagnos som Samsung Service Sverige som sedan inte ville reparera felet för att de är för fina för att kavla upp ärmarna och smutsa ner händerna och jobba på komponentnivå med lödpenna. De bara byter ut hela delar så som skärm, knappar och liknande, som vilken "fixa min telefon" kiosk i vilken svensk shoppinggalleria som helst. Och så viftar de förstås med deras senaste flaggskeppsmodeller direkt när du kliver in genom glasdörren, allt för att korka fast dig innan du ens hunnit säga "A!" om din gamla trasiga telefon. Hur som helst så har experterna i utlandet konstaterat att det är minneschippet tyvärr som har gått sönder, så all information är borta och går inte att rädda, annars hade de kunnat göra en transplantation och räddat allt och återställt telefonen till nyskick. Det är ett vanligt fabrikationsfel på den modellen har de sagt, de har haft flera stycken med samma symptom. Det är något jag kunnat bekräfta själv när jag har sökt på det problemet på webben. Men diagnosen var i alla fall gratis, och det är jag tacksam för, det är så riktiga serviceverkstäder för elektronik brukade fungera förr i tiden. Innan det byttes ut mot det här ekorrhjulet där man ständigt ska byta telefon varje år och den ska gärna kosta över 10000 kr, varje år några tusen kronor dyrare än förra modellen.

Men alltså varför är det så svårt att implementera bara "BankID"? Varför ska man göra skillnad på "Mobilt BankID" och "BankID på fil"? Är det ena säkrare än det andra? Nej! Det är precis samma sak, det är ett certifikat som används på olika operativsystem (iOS, Android, Windows, macOS). En Windows dator är inte mindre säker än en Android telefon för att den är stationär och den andra är mobil. Om man ska se det så, så är väl den mobila enheten mindre säker just för att den är mobil, kan vistas i miljöer där man lättare kan utsättas för rån, stöld, eller att man tappar bort den. Det är en rätt så korkad situation vi har med BankID just nu. Det är nästan bara myndigheter som tillåter inloggning på annat sätt än med "Mobilt BankID". De brukar tillåta inloggning även med andra länders e-ID lösningar.

Som tur är går det att lägga in mer än ett Mobilt BankID på en och samma telefon, så bror min fick åka lite snålskjuts på min telefon tills han köpte en ny. Men han fick alltså köpa en ny telefon för att kunna logga in i Kivra! Med mera. Att han beställt kortläsare och BankID på kort från banken hjälpte inte mycket. Inte ens det hade han kunnat göra utan Mobilt BankID via min telefon. För hans bankdosa var knappt vid liv, så den fick han byta ut, också den beställde han och kunde verifiera sig själv genom Mobilt BankID på min telefon. Men alla har inte en bror de kan luta sig tillbaka på, eller någon annan närstående. Nu har han egen ny telefon och eget "Mobilt BankID" och han har lärt sig läxan. Men att så mycket ska hänga på att det ska heta just "Mobilt BankID"? Det är bannemig bra korkat! Fler telefoner borde dö lite oftare så folk lär sig och tvingar idioter som Kivra att implementera andra former av BankID på sin dumma webbplats.

Jag har inte Kivra själv, men om jag ska skaffa en digitlbrevlåda för företagspost så tänker jag välja e-boks.

Tänk också på det här... vad händer om man har Digimail t.ex. som leverantör eller "digital brevbärare", har man inte rätt då att få ta emot kreditupplysningsbrevet via den leverantör man valt innan? Varför ska det bestämt gå via Kivra? När har vi röstat om det? Frågan är om det skulle komma fram genom Digimail eller e-boks alltså, när Kivra har installerat sig själva som huvudägare av den typen av försendelser. Det är precis som att DHL skulle snappa upp dina brev som är på väg med PostNord innan de når brevinkastet. Det är ett maktspel, och vi är med i det spelet, vare sig vi vill eller inte.

Hälsningar,
Nykterist

Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp