Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Brixo Kontokredit - Lån utan UC
4. Creditstar - Lån utan UC
5. Brixo Privatlån - Lån utan UC
6. Loanstep - Lån utan UC
7. Klaralån - Lån utan UC
8. Kredio - Lån utan UC
9. Lumify - Lån utan UC
10. Ferratum - Lån utan UC
11. Nstart - Godkänner skuld hos KF+bet.anmärkningar

Klarna - 90 dagar paus vad händer sen

Viktig medlem
Poäng: 102
Meddelanden
81
Mottagna reaktioner
21
Poäng
102
Hej,

Jag är mitt uppe i snöbollsmodellen och det går helt ok, men efter ett dödsfall i familjen så behövde jag lägga ut pengar jag egentligen inte har. Det enklaste för mig, istället för att ta ett snabblån, var att pausa Klarna i 90 dagar och jag undrar lite vad som händer sen. Enligt de sju olika personer jag pratade med på Klarnas kundtjänst (jag ringde 7 gånger) så kommer mina månadsbetalningar att återgå till att vara just detta - månadsbetalningar men jag kommer att få betala hela min pausade månadsfaktura på en gång. De sa också att det finns en chans att bli erbjuden en avbetalningsplan och jag undrar om det är någon som har fått detta från dem. Vad innebär det och får man då tex en missbrukad kredit? Rapporterar de till UC? Jag kommer troligen att kunna betala detta men om jag inte har möjlighet att betala behöver jag ha lite koll på vad som väntar. (Har tidigare haft en paus hos dem men då visste jag att jag skulle kunna betala och avslutade min paus tidigare)

Jag har annars varit helt spelfri i ett år, har betalat av mindre skulder och kommer troligen att få ett samlingslån från Collector i december. Har också fått en fin löneökning nu och har en extra inkomst på gång. Var inte beredd på extra utgifter och hoppas att någon kan svara på detta så att jag kan planera lite.

Senast ändrad:
En fråga? Hur fick du paus på klarna? Använde du deras kreditkort eller hur gick detta till?

En fråga? Hur fick du paus på klarna? Använde du deras kreditkort eller hur gick detta till?
Man ringer in till deras kundtjänst och förklarar att du vill ta del av "svårt att betala" programmet.

Förut kunde man pausa fakturor i 6 månader, nu 90 dagar.

Jag ringde och pratade med dem. Har dock aldrig missat en betalning innnan och hade tidigare en paus men avbröt den mitt i. Trodde inte att jag skulle kunna dela upp betalningar igen men tydligen så var det inte så. Kan bero på att jag betalade in hela min skuld i vintras men som jag skrev så hände det saker som gjorde att jag inte hade något annat val än att använda just Klarnna. Ring och prata med dem om dina alternativ. De är faktiskt ganska trevliga dock lite förvirrade för att det är många som arbetar på kundtjänsten och alla har inte koll på allt.

Man ringer in till deras kundtjänst och förklarar att du vill ta del av "svårt att betala" programmet.

Förut kunde man pausa fakturor i 6 månader, nu 90 dagar.
Gnäller man lite extra så får man längre, jag har varpt pausad i 7 månader nu och pausen slutar i december

Gnäller man lite extra så får man längre, jag har varpt pausad i 7 månader nu och pausen slutar i december
Vet du vad som händer sen? Jag hade tänkt att avsluta allt hos dem men oväntade saker händer och det var ren tur att jag inte gjorde det.

Vet du vad som händer sen? Jag hade tänkt att avsluta allt hos dem men oväntade saker händer och det var ren tur att jag inte gjorde det.
Ja, grejen med att pausa så länge är att man ska betala in allt direkt när paisen upphör.

Jag är med i deras ”svårt att betala program” hade flera fakturor på runt 40k som jag inte kunde betala pga förändrad livssituation. Jag fick uppdelat på 1,5år direkt efter att det är avbetalt så återgår min ”köpkraft” till sitt normala

Jag är med i deras ”svårt att betala program” hade flera fakturor på runt 40k som jag inte kunde betala pga förändrad livssituation. Jag fick uppdelat på 1,5år direkt efter att det är avbetalt så återgår min ”köpkraft” till sitt normala
Rapporterar de till UC eller som missbrukad kredit? Jag räknar med att kunna betala men man vet aldrig vad som händer och jag vill vara beredd på allt.

Hej igen,
Kanske någon mer kan svara på detta nu. Min klarnapaus upphör om några dagar och jag kan betala in ett mindre belopp till dem. Egentligen vill jag ha en längre paus eller avbetalningar för att kunna spara ihop hela beloppet. Är det någon som vet vad som händer om man inte kan betala efter pausen? Rapporterar de till UC? Eller missbrukad kredit? Kan man få en förlängd paus? Jag får nämligen en retroaktiv lön i februari och extra inkomst i mars/april och kan då betala av hela beloppet men förutsatt att de vilö färlänga min paus.

Har nu över ett pr helt spelfri, kör snöbollsmetoden som går ok och vill verkligen bli av med Klarna.

Tjena!
Jag fick tre månader till samma dag som mina tre månader paus avslutades. Jag är i samma situation som du, så jag skulle rekommendera dig att vara uppriktig angående din oro att inte kunna betala nu. Enligt deras policy kan de pausa 3 månader per kalenderår. Har du tur pausar de nu direkt som de gjorde för mig, annars får du se till att inte ha täckning på kontot för att betala räkningen när de försöker dra och pausa igen 1/1-26.
Vi kämpar på tillsammans med att beta av mindre, dyra skitlån! Kör hårt och kom ihåg att du inte är ensam

Undrar också detta. Har ~40k på delbetalning + ~30k på månadsfaktura som inte gick att dela upp av någon anledning. Min paus upphör nu i december men jag är fortfarande osäker om det går att få delbetalning på hela skulden eller inte...

Tjena!
Jag fick tre månader till samma dag som mina tre månader paus avslutades. Jag är i samma situation som du, så jag skulle rekommendera dig att vara uppriktig angående din oro att inte kunna betala nu. Enligt deras policy kan de pausa 3 månader per kalenderår. Har du tur pausar de nu direkt som de gjorde för mig, annars får du se till att inte ha täckning på kontot för att betala räkningen när de försöker dra och pausa igen 1/1-26.
Vi kämpar på tillsammans med att beta av mindre, dyra skitlån! Kör hårt och kom ihåg att du inte är ensam
Ja, det ideala hade varit att få en till paus. efter det har jag möjlighet att betala nästan hela beloppet eller kanske få en avbetalningsplan. Har tyvärr inte möjlighet att betala något nu min paus avslutas 26 december och då har de ju stängt... men ska ringa dem igen den 23 december för att se vad de säger.

ja, vi kämpar. har sammanlagt 50 000kr i olika avbetalningar men hade 70 000kr tidigare. Har flera stora lån och målet i år är att betala av minst 150 000kr på de stora lånen.

Hej igen,
Jag pratade me klarna precis och de kan inte erbjuda mig en ny paus eller en avbetalningsplan. Jag fick något mindre belopp att betala i december och detta gorde jag direkt. Jag vet inte om det är för att det är en gång på 12 månader men jag vet verkligen inte vad jag ska göra nu. Kommer att ha lönerevision som kommer nästa månad, skattepengar och en del extrainkomster kommande månader. Har räknat allt och det hade gått ihop. Nu är det hopplöst. Är det någon här som har varit i en liknande sits och vilken inkasso skickar klarna till? Får man en missbrukad kredit?

Någon som har koll? Vill verkligen hitta en lösning och slippa inkasso.

Klarna använder flera olika inkasson. Dom säljer som regel fordringingen

Klarna använder flera olika inkasson. Dom säljer som regel fordringingen
jo, det vet jag. tänker mer på om det finns en lösning istället. vill undvika inkasso och har kämpat så mycket för att få saker och ting att funka och hoppades på att hitta en lösning direkt med dem. jag kan lösa detta med ett kreditkort jag verkligen inte vill använda som är min enda säkerhet men det hade varit betydligt bättre med en paus eller en avbetalningsplan direkt... men men det får bli som det blir.

jo, det vet jag. tänker mer på om det finns en lösning istället. vill undvika inkasso och har kämpat så mycket för att få saker och ting att funka och hoppades på att hitta en lösning direkt med dem. jag kan lösa detta med ett kreditkort jag verkligen inte vill använda som är min enda säkerhet men det hade varit betydligt bättre med en paus eller en avbetalningsplan direkt... men men det får bli som det blir.
Skriv 1 gång per dag. Samma fråga. Tillslut kommer det gå.

Man får alltid olika svar. För mig har det funkat. Efter ett par nej så helt plötsligt kan de pausa. Så olika beroende på vem man pratar med tydligen

Skriv 1 gång per dag. Samma fråga. Tillslut kommer det gå.

Man får alltid olika svar. För mig har det funkat. Efter ett par nej så helt plötsligt kan de pausa. Så olika beroende på vem man pratar med tydligen
Ringd två gånger idag och båda hävdar att systemet inte tillåter en förlägd paus. Att de nu är striktare med detta. Men båda sa att man kan få en paus per kalenderår. min senasta paus avslutades 26 december. Funderar på om det kan komma att ändras om någon dag? jag kan göra några mindre inbetalningar om det ändrar något. jag har dock svårt att tro att de inte kan ändra något manuellt. Ska se om jag orkar ringa igen imorgon eller på måndag.

Ringd två gånger idag och båda hävdar att systemet inte tillåter en förlägd paus. Att de nu är striktare med detta. Men båda sa att man kan få en paus per kalenderår. min senasta paus avslutades 26 december. Funderar på om det kan komma att ändras om någon dag? jag kan göra några mindre inbetalningar om det ändrar något. jag har dock svårt att tro att de inte kan ändra något manuellt. Ska se om jag orkar ringa igen imorgon eller på måndag.
Ring inte, skriv till deras chat. Enklare och oftast personer som inte är från Sverige som man skriver med. De verkar ha andra mandat än svenska kundtjänsten

Ring inte, skriv till deras chat. Enklare och oftast personer som inte är från Sverige som man skriver med. De verkar ha andra mandat än svenska kundtjänsten
OK! Han sa att det är lite saker som har ändrats sista tiden och att de inte godkänner detta lika ofta. Vet inte om någon här haft två förlängningar efter varandra nyligen. Någon i tråden skrev om detta men personen fick sin andra paus före mig. Får hitta något sätt att lösa detta på annars. Vill verkligen verkligen inte gå till inkasso. Är så nära ett samlingslån som kommer att ändra så mycket för mig. Klarna krisar för att en närstående dog och jag fick resa, förlorade inkomst och fick lägga ut pengar. Ingen nöjeskonsumtion.

Verkar helt omöjligt att varken få dela upp betalningarna eller få en till paus efter att de 90 dagarna gått ut. Försökt med flera olika agenter som alla tycker det är bättre att inte betala alls än att få dela upp betalningarna.

Verkar helt omöjligt att varken få dela upp betalningarna eller få en till paus efter att de 90 dagarna gått ut. Försökt med flera olika agenter som alla tycker det är bättre att inte betala alls än att få dela upp betalningarna.
ja, det verkar vara så. Jag har sammanlagt 31000 och 16000 ska in denna månad. jag skulle kunna ta det på mitt kreditkort men jag vill verkligen inte göra det. det skulle förstöra allt jag jobbat för. kortet är dessutom min enda säkerhet just nu. har det men använder det inte. har möjlighet att betala någon av räkningarna dock och planerar att göra det. De sa igår att de har nya strikta regler och att det kan vara så att det inte går beroende på vilka köp man gjort. de sa också att avbetalningarna flyttas fram en månad och att månadsfakturan förlängs med två veckor (med avgift gissar jag) betalar man inte då så skickas det till inkasso. tänker att jag chansar och skriver i chatten ikväll och på måndag som någon här sa.

ja, det verkar vara så. Jag har sammanlagt 31000 och 16000 ska in denna månad. jag skulle kunna ta det på mitt kreditkort men jag vill verkligen inte göra det. det skulle förstöra allt jag jobbat för. kortet är dessutom min enda säkerhet just nu. har det men använder det inte. har möjlighet att betala någon av räkningarna dock och planerar att göra det. De sa igår att de har nya strikta regler och att det kan vara så att det inte går beroende på vilka köp man gjort. de sa också att avbetalningarna flyttas fram en månad och att månadsfakturan förlängs med två veckor (med avgift gissar jag) betalar man inte då så skickas det till inkasso. tänker att jag chansar och skriver i chatten ikväll och på måndag som någon här sa.
Uppdatera gärna hur det går! Jag ska in med 27000. Har inte så mycket till val än att släppa det och hoppas få en bra avbetalningsplan.

Uppdatera gärna hur det går! Jag ska in med 27000. Har inte så mycket till val än att släppa det och hoppas få en bra avbetalningsplan.
Jag uppdaterar så klart.
Går dina 90 dagar ut nu eller gick de ut i december? för omd e går ut nu så kanske du har lite mer tid på dig med tanke på att månadsfakturan skjuts fram en månad, så var det för mig när min paus slutade. fick betala 2000 sammanlagt och ringde dem i samband med det. då sa de att jag borde få en avbetalningsplan. men som sagt får jag inte det så kommer jag troligen att använda mitt kreditkort för att lösa detta. vill verkligen verkligen inte ha inkassoinbetalningar för att jag kommer att söka ett samlingslån och de kollar konton. jag kommer att kunna betala tillbaka kreditkortet snabbt (har himla massa extrainkomster hela våren) och räntan är längre än inkasso.

Jag fick ingen förlängd paus. De har istället lanserat medlemskap av olika slag... jag använde mitt kreditkort för att betala av den mest akuta delen av skulden (16000 kr som förfaller idag) och har ca 14000kvar i olika delbetalningar fram till september. Vet inte om de kan erbjuda mig en paus nästa månad men jag tror att jag hellre gör mig av med klarna helt och slutar använda dem. det negativa är att jag nu måste vänta på att ta det där samlingslånet som skulle sänka mina månadskostnader med 3000kr... men det är som det är.

Jag fick ingen förlängd paus. De har istället lanserat medlemskap av olika slag... jag använde mitt kreditkort för att betala av den mest akuta delen av skulden (16000 kr som förfaller idag) och har ca 14000kvar i olika delbetalningar fram till september. Vet inte om de kan erbjuda mig en paus nästa månad men jag tror att jag hellre gör mig av med klarna helt och slutar använda dem. det negativa är att jag nu måste vänta på att ta det där samlingslånet som skulle sänka mina månadskostnader med 3000kr... men det är som det är.
Jag lyckades pausa i 12 månader

Jag lyckades pausa i 12 månader
Oj... hur? Och var det nyligen? Jag har pratat med fem personer på deras kundtjänst, även skrivit till dem och samtliga hävdar att det är en paus per kalenderår och även då inte garanterat längre då de har skärpt sina regler. Jag hade verkligen behövt en till paus för att komma i fas med det jag nu har betalat och betala bort min kreditkortskuld så att jag kan få samlingslånet jag hoppas på före sommaren.

Oj... hur? Och var det nyligen? Jag har pratat med fem personer på deras kundtjänst, även skrivit till dem och samtliga hävdar att det är en paus per kalenderår och även då inte garanterat längre då de har skärpt sina regler. Jag hade verkligen behövt en till paus för att komma i fas med det jag nu har betalat och betala bort min kreditkortskuld så att jag kan få samlingslånet jag hoppas på före sommaren.
Jag förnyade paus månadsvis 6 gånger, 7:de gången pausa dom allt i 6 månader

Jag förnyade paus månadsvis 6 gånger, 7:de gången pausa dom allt i 6 månader
Jaha.. oj... jag ringde i september och de erbjöd mig 3 månader. Nu vill de inte ens höra om en paus. Det är någon mer i tråden som också fått ett nej. Hur hög var din skuld? var detta nyligen? Ringde du eller chattade? Jag kommer att testa igen nu i februari men det får liksom bli som det blir.

Jaha.. oj... jag ringde i september och de erbjöd mig 3 månader. Nu vill de inte ens höra om en paus. Det är någon mer i tråden som också fått ett nej. Hur hög var din skuld? var detta nyligen? Ringde du eller chattade? Jag kommer att testa igen nu i februari men det får liksom bli som det blir.
Fick börja betala igen i december, det va pä 16000 ungefär. Jag chattade. Blev en mer ingående chatt än vanligt.

Fick börja betala igen i december, det va pä 16000 ungefär. Jag chattade. Blev en mer ingående chatt än vanligt.
Jaha ok. De berättade för mig att de från årsskiftet skärpt reglerna för sina pauser och att man inte längre kan ha två pauser efter varandra men att man kan ha en paus per kalenderår. Ändå kunde jag inte förlänga min paus. Får se om det går nästa månad.

Jaha ok. De berättade för mig att de från årsskiftet skärpt reglerna för sina pauser och att man inte längre kan ha två pauser efter varandra men att man kan ha en paus per kalenderår. Ändå kunde jag inte förlänga min paus. Får se om det går nästa månad.
Jag fick min pausad senast för en månad sedan, förlängning 3 månader till.
Har redan fått paus på mina fakturor ca 25 tusen i 9 månader redan.
Skrev till dem flera gånger, dem sa nej att jag redan tagit paus. Sedan skrev jag till någon som hjälpte mig, vet inte om personen bara var schysst eller om den inte såg i systemet att jag redan hade pausad.
mitt tips är att skriva sönder till kundtjänsten
Nämn inget att du haft paus innan, säg bara du vill vara med i deras svårighets betalnings program och pausa fakturorna pga dålig ekonomi.

Samma problem jag fick paus 90dagar, sjukdom, byte av jobb och annat har gjort att jag inte kan betala mina delbetalningar.
Jag kontaktade kundtjänst bad om hjälp bara en liten period till för jag kommer komma i fas.
Blankt nej och nu är jag försenad med 3 delbetalningar och fler kommer.

vad händer när det når inkasso?
Får jag en anmärkning eller missbrukad kredit usch jag är så orolig för detta ställer till det enormt.
Klarna vill inte pausa mer och inte dela upp så jag börjar delbeta ALLT istället för små delbetalningar på varje enskilt köp.

hjälp mig snälla, kan jag göra något?

Samma problem jag fick paus 90dagar, sjukdom, byte av jobb och annat har gjort att jag inte kan betala mina delbetalningar.
Jag kontaktade kundtjänst bad om hjälp bara en liten period till för jag kommer komma i fas.
Blankt nej och nu är jag försenad med 3 delbetalningar och fler kommer.

vad händer när det når inkasso?
Får jag en anmärkning eller missbrukad kredit usch jag är så orolig för detta ställer till det enormt.
Klarna vill inte pausa mer och inte dela upp så jag börjar delbeta ALLT istället för små delbetalningar på varje enskilt köp.

hjälp mig snälla, kan jag göra något?
Har du en månadsfaktura eller bara delbetalningar? Delbetalningarna skjuts fram en månad innan de skickas vidare. Så sa de till mig. Du kan ringa och fråga vad som händer nu. Eller chatta med dem, ser att någon lyckades få en förlängd paus i chatten. Jag ska testa igen nästa månad. Hur stor skuld har du?

Har du en månadsfaktura eller bara delbetalningar? Delbetalningarna skjuts fram en månad innan de skickas vidare. Så sa de till mig. Du kan ringa och fråga vad som händer nu. Eller chatta med dem, ser att någon lyckades få en förlängd paus i chatten. Jag ska testa igen nästa månad. Hur stor skuld har du?
Totalt 43000:- och det är delbetalningar på allt. Chattade med en på kundtjänst men han kunde inte svara på när påminnelse skickas ut eller när det går till inkasso ”de olika” fick jag till svar. Ska försöka igen med kundtjänst men just nu är jag inställd på att det kommer gå till inkasso för jag har ingen möjlighet att betala detta nu försöker hålla snabblånen i styr och om två månader försvinner 3st om jag lyckas betalas allt i tid

Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Tillbaka
Topp