Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Brixo Privatlån - Ingen UC
4. Loanstep - Ingen UC, nytt erbjudande
5. Klaralån - Lån utan UC
6 Creditstar - Ingen UC, nytt erbjudande
7. Lumify - Lån utan UC
8. Kredio - Lån utan UC
9. Ferratum - Lån utan UC
10. Brixo - Lån utan UC
11. Nstart - Godkänner skuld hos KF+bet.anmärkningar

Klarna faktura 30 dagar.

Nu när vi ändån pratar om klarna, vet ngn hur många gånger man kan förlänga sin betaltid?
Jag har bara kunnat göra det en gång. Jag har råkat trycka 10 dagar istället för 30 dagar så är det kört.. och förlänger man med dagar och sedan vill ha avbetalning så går det inte. Ibland kan kundservice hjälpa men de varnar en typ

Saxat från KLARNAS hemsida.

Dessa kreditupplysningar är inte synliga för andra banker eller långivare och påverkar inte ditt kreditbetyg på något sätt.
Beroende på vilken betalningsmetod eller tjänst du väljer, kan vi ibland utföra kreditupplysning. Nedan finns en översikt över vilka av våra betalningsalternativ och tjänster vi kan komma att göra en kreditupplysning för.
Vi gör inte någon kreditupplysning på dig när du:
  • Registrerar dig för att använda Klarna
  • Väljer att betala hela summan direkt med Klarna saldo, kort, swish eller banköverföring
  • Hämtar Klarna-appen
Vi kan göra en kreditupplysning, som inte påverkar ditt kreditbetyg, när du:
  • Ansöker om Klarnakortet
  • Väljer att betala senare, t ex inom 30, eller 60 dagar, samt Månadsfaktura
  • Väljer att betala via autogiro
  • Väljer att dela upp din betalning
Om en kreditupplysning tas får du en kopia av kreditrapporten via e-post eller i brev.

SUMMASUMARUM från mina egna erfarenheter:
Creditsafe nästan alltid.. vid omläggningar till avbetalningar på större belopp tas MICRO UC. Denna avbetalning kan då även komma att registreras som en avbetlaning hos UC. Klarna jobbar inte med Bisnode eller och enbart micro UC när det är upplysning från UC som tas. Så klarna har väl rätt i att själva upplysningen eller förfrågan inte påverkar äns kreditbetyg.. dock gör de avbetalningar de som sedan blir synlig på UC i de fallen som detta händer.

När jag grävde lite i detta tidigare så blev det klart att det inte finns någon speciell regel för när Klarna använder vilken av ovan upplysningar utan beror på kunden (tidigare betalningar, bedömd risk, typ av köp etc). När systemet bedömer att det finns en förhöjd risk tas en större upplysning (micro UC). I 90% av fallen är det creditsafe eller en annan typ av upplysning som jag inte kommer ihåg namnet på men som inte lämnar någon synlig förfrågan.

Observera att det kostar någon/några hundra per UC som tas så självklart vill man undvika detta så länge det går. Jag har själv handlat hos klarna för ca 10 tkr senaste månaden på faktura.. har inte tagits någon upplysning hos Creditsafe eller UC då.. jag har inte fått någon kopia så man undrar ju om det överhuvudtaget gjorts någon upplysning på detta? Självklart har de på något sätt bedömt kreditvärdigheten men på ett väldigt diskret sätt här.

Senast ändrad:
Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp