• På onsdag skickas den in, delta i vår namninsamling mot att fasa ut ränteavdraget på lån utan säkerhet: Skriv under här.

Lånforum.se rekommenderar

1. Lendo - Forumets favorit
2. Zmarta - Ett bra alternativ
3. Sambla - Jämförelsetjänst
4. Klaralån - Lån utan UC
5. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
6. Banky - Lån utan UC
7. Merax - Nu med Swish, ingen UC
8. Nstart - Nystartslån
9. Brixo - Lån utan UC
10. Binly - Lån utan UC

Klarna kapar ens identitet

TourettesGuy

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 517
Blev medlem
23 April 2012
Meddelanden
1 396
Mottagna reaktioner
380
Poäng
517
Nån mer som råksr ut för detta?

Jag bad att bli bortglömd i och med att jag spärrade mitt kk hos dom. Sen märkte jag att köp online med mitt egna bankkort och direkta bankbetalningar gick ej genom då Klarna oftast hanterar betalningar åt företagen på nätet.
Så jag tänkte jag öppnar väl upp Klarna kontot igen då man inte ens kommer i kontakt med deras kundservice som "bortglömd". Då kim såklart alla mina uppgifter och historik tillbaka...alltså har jag inte glömts bort men i detta fall skiter jag i det. Problemet är att Klara fortsatt ha en spärr på mig och mitt personnummer, inte bara på att handla på kredit utan även då jag försöker shoppa via direkta banköverförongar från mitt egna lönekonto alt. mitt Swedbanks kontokort el you name it. Pratade länge med Klarnas säkerhetsavdelning, där typ en gubbe jobbar som efter 5min svarar efter kanske 20 minuter(?) alltsåd eras telefonsvarare är förinställd på 5 min oavsett om det inte är kö och sen svarar npn när npn råkar gå förbi å se att npn ringer. Han säger dom måste ha Kundservice tillåtelse att häva en spärr samt säger det skall inte vara så att köp som görs med direkta banköverföringar och alla andra sätt som inte är på kredit av Klarna skall ej påverkas men att han får ej lyfta nån spärr ändå, ganska mänsklig å smart gubbe ändå fast bunden av basic kundservice hos Klarna som nu kröver jag skall göra en KYC undersökning, vilken inte skall behövas ensligt Säkerhetsavd. men att Kundservice kan kräva man gör sån för att lyfta en spärr oavsett. Såå.. Jag gjorde den KYC men dom va inte nöjda, dom kräver jag redovisar vad syftet var med vart å ett av alla mina köp. Så ja svara bara ja skiter i er undersökning, jag vill bara kunna köpa saker på internet för mina egna pengar, men privata företaget Klarna har nu fortsatt en felaktig blockering på min identitet för köp på internet hos sajter vars transaktioner hanteras av Klarna. Avmarkerar man Klarna symbolen vid kortköp så det görs (skall göras) utanför Klarna nätverk kommer det likt förbannat upp en jävla pudel som säger "Oops! nåt blev fel osv.."
Är det inte jävligt sjukt och omöjligt det är lagligt? Den här KYC (know your customer) är för övrigt ett EU krav..till alla er som vurmar för fantasktiska EU.
Som sagt nån mer som råkat ut för denna våldtäkt av ens identitet av Klarna? Govetvis funkar mitt Swedbank kort och direkta banköverföringar hos sajter som inte anvönder Klarna men dom är otroligt få.
 
  • Nystartslån
  • Lån utan UC

Driveby Colonoscopy

Kunnig medlem
Poäng: 297
Blev medlem
1 April 2014
Meddelanden
211
Mottagna reaktioner
109
Poäng
297
Så om jag förstår saken rätt, du spärrade ditt kontokort (kk) för köp genom Klarna och efter detta kan du inte göra köp med kontokortet genom Klarnas betalningsportal?

Transaktioner och dylikt raderas inte för att man begär detta, företaget är skyldig enligt bl.a. penningtvättslagstiftningen samt bokföringslagen att lagra uppgifterna i 5 år respektive 7 år.

Ser inte detta som att de har kapat din identitet, du har själv begärt en spärr på dig själv och då är det fullt rimligt att du är spärrad att använda Klarnas tjänster.

Eller har jag missförstått allt? Tyckte inlägget var lite rörigt bara.
 

TourettesGuy

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 517
Blev medlem
23 April 2012
Meddelanden
1 396
Mottagna reaktioner
380
Poäng
517
Så om jag förstår saken rätt, du spärrade ditt kontokort (kk) för köp genom Klarna och efter detta kan du inte göra köp med kontokortet genom Klarnas betalningsportal?

Transaktioner och dylikt raderas inte för att man begär detta, företaget är skyldig enligt bl.a. penningtvättslagstiftningen samt bokföringslagen att lagra uppgifterna i 5 år respektive 7 år.

Ser inte detta som att de har kapat din identitet, du har själv begärt en spärr på dig själv och då är det fullt rimligt att du är spärrad att använda Klarnas tjänster.

Eller har jag missförstått allt? Tyckte inlägget var lite rörigt bara.
Ja man går läsa ordentligt.. Kk =kreditkort.. Sorry ja va otydlig. Jag anönder inte Klarna på nät vis men deras spärr innefattar felaktiken även mina personliga köp direkt från tex Swedbank via ditekt banköverföring el via mitt Swrdbank kontokort. Mitt personnummer/identitet är spärrad av Klarna fastän deras Säkerhetsavdelning medger det är fel men kan imte gör nåt utan Klarna kundservice gerbdom tillåtelse att lyfta denna felaktiga spärr. Tex Mediamarkt och flesta fler har Klarna som behandlar betalningar och man går grnom Klarna oavsett dktektbetalningar fr banken.. Då skall juför fan inte Klarna stoppa köp.. Såm att du går in på Pressbyrånå ska köpa en läsk kontat men sp kimmer Klarnas säkerhetsvakt och säger nänä, han får inte köpa nåt.
Klarnas Kundservis och Klarnad Säkerhetsavdelning kan tydligen inte kommunicera utan måate gå via mig hela tiden men alla är låsta av varann. Postförskott funkar men alla erbjuder inye det.
 

Bramserud

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 747
Blev medlem
7 Augusti 2017
Meddelanden
1 658
Mottagna reaktioner
836
Poäng
747
Jag vet inte om jag förstår riktigt. Du hade ett kreditkort hos Klarna, och när du avslutade detta så blev du spärrad från Klarna? Varför det?

Jag har också avslutat mitt Klarna Visakort, och det var inte mer dramatiskt än att de bad mig klippa kortet och själv ta bort det i Klarnas app... Efter det så kan jag ändå handla via Klarna på faktura, eller genom direktbetalning från bank eller med andra kort.
 

TourettesGuy

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 517
Blev medlem
23 April 2012
Meddelanden
1 396
Mottagna reaktioner
380
Poäng
517
Jag vet inte om jag förstår riktigt. Du hade ett kreditkort hos Klarna, och när du avslutade detta så blev du spärrad från Klarna? Varför det?

Jag har också avslutat mitt Klarna Visakort, och det var inte mer dramatiskt än att de bad mig klippa kortet och själv ta bort det i Klarnas app... Efter det så kan jag ändå handla via Klarna på faktura, eller genom direktbetalning från bank eller med andra kort.
Är väl så det skall vara, men Klarna hr bllckat mitt personnummer så det drabbar alla sorters betalningar, jag använder inte Klarnas tjänster alls.
 

Myra

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 4 477
Moderator
Årets mest hjälpsamma
Blev medlem
30 Juni 2015
Meddelanden
10 366
Mottagna reaktioner
6 865
Poäng
4 477
Som jag uppfattar det hela så har ts spärrat sig själv för Klarnaköp med kk men när ts ska betala med direktöverföring alltså med pengar som finns på det vanliga kontot, ej kredit så går det inte pga Klarna spärrat rubbet.

Alltså har man pengar på sittkonto och man vil köpa en grej på nätet och betala med kort så borde det funka, problemet är att Klarna har mer eller mindre patent på massvis med check out hos en mängd olika butiker, så många butiker har även sin "direktbetalning med kort" via Klarna, oavsett vilket kort man använder.

Klarna har fått alldeles för stor makt!
 

TourettesGuy

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 517
Blev medlem
23 April 2012
Meddelanden
1 396
Mottagna reaktioner
380
Poäng
517
Som jag uppfattar det hela så har ts spärrat sig själv för Klarnaköp med kk men när ts ska betala med direktöverföring alltså med pengar som finns på det vanliga kontot, ej kredit så går det inte pga Klarna spärrat rubbet.

Alltså har man pengar på sittkonto och man vil köpa en grej på nätet och betala med kort så borde det funka, problemet är att Klarna har mer eller mindre patent på massvis med check out hos en mängd olika butiker, så många butiker har även sin "direktbetalning med kort" via Klarna, oavsett vilket kort man använder.

Klarna har fått alldeles för stor makt!
Just så! Helt sjukt, fast Klarnas Säkerhetsavdelning säger detta är fel men Klarnas Kundservice måste ge Klarnas Säkerhetsavdelningen grönt ljus att åtgärda det men vill inte göra det.
 

Myra

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 4 477
Moderator
Årets mest hjälpsamma
Blev medlem
30 Juni 2015
Meddelanden
10 366
Mottagna reaktioner
6 865
Poäng
4 477
Inte konstigt att Klarna har så många anmälningar.
 

Myra

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 4 477
Moderator
Årets mest hjälpsamma
Blev medlem
30 Juni 2015
Meddelanden
10 366
Mottagna reaktioner
6 865
Poäng
4 477
Just så! Helt sjukt, fast Klarnas Säkerhetsavdelning säger detta är fel men Klarnas Kundservice måste ge Klarnas Säkerhetsavdelningen grönt ljus att åtgärda det men vill inte göra det.
Ja vad ska man säga, de borde åka på skadestånd faktiskt! :mad:
 

lex

V.I.P
Poäng: 617
Blev medlem
31 Januari 2019
Meddelanden
996
Mottagna reaktioner
601
Poäng
617
Hm

jag har skuldsanering och är skyldig klarna ca 150 000 men kan ändå använda deras tjänster. (Inte faktura/kredit dock)
 
Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp