Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Brixo Kontokredit - Lån utan UC
4. Creditstar - Lån utan UC
5. Brixo Privatlån - Lån utan UC
6. Loanstep - Lån utan UC
7. Klaralån - Lån utan UC
8. Kredio - Lån utan UC
9. Lumify - Lån utan UC
10. Ferratum - Lån utan UC
11. Nstart - Godkänner skuld hos KF+bet.anmärkningar

Klarna rapporterar nu in till UC.

Ingen Klarna på min UC.

Du använder "dem" på ett orimligt sätt.
Vissa kan säga upp/spärra. Tror resurs bank gör så, får ngn anmärkning för vad som helst så spärras alla möjliga kort man har där.
Helt korrekt. Jag hade ett Netonnet kort som de spärrade när jag fick min misskötta kredit. Fick återbetala krediten som vanligt men den var alltid maxad.

Vad menar du med orimligt sätt?

har ett bn kort som jag tänkt stoppa in 25k på och ha som backup.
Risk att den spärras om klarna rapporterar missbrukad kredit?

att du använder ordet dem felaktigt bara

Fick brev hem idag, det står följande.
”En uppsägning av ditt kontoavtal kommer även registreras hos kreditupplysningsföretaget UC och kan komma att påverka din framtida kreditvärdighet”

som sagt, min skuld syns inte hos uc just nu så jag hoppas att detta är tomt hot?
Hur länge tar det innan Klarna skickar till inkasso?

Vad menar du med orimligt sätt?

har ett bn kort som jag tänkt stoppa in 25k på och ha som backup.
Risk att den spärras om klarna rapporterar missbrukad kredit?
Han menar nog att du använder ordet fel men kan ha fel. Dock använder du ”dem” fel. Lite samma som de som missbrukar ordet ”utav” eller säger ”egna” när man ska säga ”egen” . Kallas bland annat ”Flashback slang”

Oj, verkligen tack för informationen!
Får skärpa mig, antar att jag ska skriva ”dom”
Och det är antagligen inte korrekt heller?
”De” ska det kanske vara.
Hur som helst, då kanske det är dumt att jag betalar in 25k på bn kontot om jag tänkt att nyttja detta med risk att jag får en anmärkning av klarna?

Jag kommer bara till resurs som stänger krediter sådär.

Är väl efter 3 fakturor, om delbetalning har jag för mig. Månadsfaktura har jag hört skickas ganska snabbt.
Sätter du betalning typ den 10e varje månad (och naturligtvis inte har några pengar på kontot som kan dras)

så undviker du inkasso. Det bara fylls på månad efter månad. Gjort så hur länge som helst.

Sätter du betalning typ den 10e varje månad (och naturligtvis inte har några pengar på kontot som kan dras)

så undviker du inkasso. Det bara fylls på månad efter månad. Gjort så hur länge som helst.
Det har fungerat för mig i 3 månader, men nu kom kravbrevet hem samt ett telefonsamtal från klarna.

Hej alla, släppte min klarna till inkasso för över 1,5 år sen. Då hade de sileo som inkasso. Har en bra avbetalningsplan och är väldigt nöjd med upplägget. Men frågan är kan dem skicka missbrukad kredit efter 1,5 hos inkasso till UC? Asså klarna då. Tack för er tid

Fick bekräftat från kundtjänst att ärenden som nu går till inkasso genererar en missbruk kredit hos UC. Om det sedan stämmer låter jag vara osagt.

Fick bekräftat från kundtjänst att ärenden som nu går till inkasso genererar en missbruk kredit hos UC. Om det sedan stämmer låter jag vara osagt.
Måste vara hela delbetalningskonton/engagemang och inte någon enstaka månadsavisering/köp.

De flaggar för det på deras hemsida i alla fall:

Bra att veta: Om en betalning är försenad kommer du inte att kunna fortsätta använda Klarna förrän du har betalat din skuld. Sena betalningar kan även rapporteras till kreditupplysningsföretag.

Chatt med Klarnas kundtjänst:

”Hej och tack för erat svar. Ni anmäler alltså missbrukad kredit till UC?”

”Det stämmer precis. För att kunna göra en säker kreditbedömning hämtar vi information från en extern kreditupplysningsbyrå. Detta görs när vi saknar information om dig eller behöver uppdatera den information vi redan har. Informationen behövs också för att kunna identifiera dig och säkerställa att varorna skickas till rätt person. Upplysningen vi hämtar påverkar inte din kreditvärdighet, och syns inte heller hos andra kreditgivare”

Vilka jäkla nötter…

”Det stämmer precis. För att kunna göra en säker kreditbedömning hämtar vi information från en extern kreditupplysningsbyrå. Detta görs när vi saknar information om dig eller behöver uppdatera den information vi redan har. Informationen behövs också för att kunna identifiera dig och säkerställa att varorna skickas till rätt person. Upplysningen vi hämtar påverkar inte din kreditvärdighet, och syns inte heller hos andra kreditgivare”

Vilka jäkla nötter…
Nötter ?
Det är väl inte konstigt att de gör så ?

Vilka jäkla nötter…

otroligt typiskt Klarna att svara på något helt annat än frågan man ställer :facejoy:

Jag lyssnar på en bok just nu som heter ”Girig-Sverige: så blev folkhemmet ett paradis för superrika” där dom bland annat tar upp Klarna, mycket intressant bok om alla banker, inkasso bolag osv.

utdrag från boken:

97676DE8-976E-4394-AA3A-A70411877A70.webp

Inte konstigt? Jag förväntar mig att de åtminstone svarar på den fråga som är ställd. Det är inte mycket begärt.
Klarnas kundtjänst vet inte ett skit. När jag behövde hjälp 2-3 månader sedan fick jag förklara först hur deras system fungerade för att de sen skulle hjälpa mig.
Jag kunde mer än deras kundtjänst.

Samma var det några månader sedan. En månadsfaktura har tidigare hamnat hos inkasso och jag betalade av det direkt. Jag hade ett lås på min köputrymme och undrade vad det betydde. De från kundtjänsten förklarade att jag är spärrad och att jag inte kommer kunna handla med klarna på 5 år. 1-2 veckor efter när fakturan va betald kunde jag använda klarna som vanligt.

Men dem övriga krediterna som jag har tex ett kreditkort, dem kommer inte att sägas upp pga fått en anmärkning från klarna?
Svea ville spärra min kredit när jag fick misskött kredit så det är olika.

Han menar nog att du använder ordet fel men kan ha fel. Dock använder du ”dem” fel. Lite samma som de som missbrukar ordet ”utav” eller säger ”egna” när man ska säga ”egen” . Kallas bland annat ”Flashback slang”
När man ändå är inne på det spåret så är det många som skriver missbrukad kredit och nåt sånt finns inte, det heter misskött kredit och den andra anmärkningen man kan få heter missbrukat kontokort.

Men huvudsaken är att man fattar vad man menar, sen kan man välja om man vill vara petig med andras språkkunskaper eller inte.

Det har fungerat för mig i 3 månader, men nu kom kravbrevet hem samt ett telefonsamtal från klarna.
Att de även ringer efter att de skickat kravbrev, är det ngt nytt? De har aldrig ringt till mig, har varit sen med 3 fakturor ett antal gånger men alltid lyckats betala lägsta precis innan det skulle gått till inkasso.

Jag tror just Svea använder ”Kreditbevakning”, när det sker någon form av ändring (som är av vikt) så görs det automatiskt en upplysning som påvisar om vad som skett.

Jag tror just Svea använder ”Kreditbevakning”, när det sker någon form av ändring (som är av vikt) så görs det automatiskt en upplysning som påvisar om vad som skett.
Exakt, men jag pratade med dem när de hade spärrat krediten och de skulle ta upp det i kreditgruppen och eftersom jag inte hade misskött den krediten så tog de bort spärren.

Hoppas att det här skräpbolaget en dag går i konkurs. Fullständigt värdelösa. Usel kundtjänst, behandlar sina anställda dåligt och dyra.

Pratade med deras kundtjänst idag ang min uppsagda delbetalning som förfaller 7/7
Dom vill ha in 23k.
Min fråga var, om jag betalar in den summan kommer jag kunna nyttja krediten igen?
Eftersom om jag betalar in 23k så är det hela semesterlönen som försvinner.
Hon skulle ta det vidare med något intern som kollade om man klarar av olika mycket kredit.

MEN hon sa även att dem rapporterar missbruk vid summor på 350-500kr
Att man blir låst på klarna delbetalning.
Men egentligen inget konkret om att det rapporterar till uc.
Undrar fortfarande om det är tomma hot?

Pratade med deras kundtjänst idag ang min uppsagda delbetalning som förfaller 7/7
Dom vill ha in 23k.
Min fråga var, om jag betalar in den summan kommer jag kunna nyttja krediten igen?
Eftersom om jag betalar in 23k så är det hela semesterlönen som försvinner.
Hon skulle ta det vidare med något intern som kollade om man klarar av olika mycket kredit.

MEN hon sa även att dem rapporterar missbruk vid summor på 350-500kr
Att man blir låst på klarna delbetalning.
Men egentligen inget konkret om att det rapporterar till uc.
Undrar fortfarande om det är tomma hot?
Alltså går gränsen vid 350 k och uppåt vid rapportering av missköt kredit?

Hittills har det varit så att (efter tre förfallna betalningar) betalar man i tid det belopp som står angivet på senaste brevet man fått så har man kunnat fortsätta som vanligt. Men de har alltid varit noga att det är det datumet som står angivet som gäller, alltså inga uppskov.

Hoppas att det här skräpbolaget en dag går i konkurs. Fullständigt värdelösa. Usel kundtjänst, behandlar sina anställda dåligt och dyra.

Tycker dom funkar fantastiskt bra, beställa saker på nätet. Få det samlat på en faktura i slutet av månaden för 29 kr. Ev tar dom bort den avgiften också

Tycker dom funkar fantastiskt bra, beställa saker på nätet. Få det samlat på en faktura i slutet av månaden för 29 kr. Ev tar dom bort den avgiften också
Ja, den biten funkar bra, även när man behöver göra returer så funkar det men Klarna kortet har haft lite märkligt koncept i o m att man inte kan veta sitt kreditutrymme.

Vilken kredit menar du nu Myra ?
Klarna har väl inte Svea som inkassobolag,
eller var det nån annan kredit som hamnade hos Svea som blev misskött kredit ?

Frågan var om andra krediter påverkas i samband med att Klarna rapporterar misskött kredit.

Det var inte Svea kredit utan Nordea som rapporterade misskött kredit och sen Ikano missbrukat kontokort. Det fick Svea uppgifter om eftersom de har bevakning om ngt i ens situation ändras och då spärrade de automatiskt en kredit jag hade där.

Hej alla, släppte min klarna till inkasso för över 1,5 år sen. Då hade de sileo som inkasso. Har en bra avbetalningsplan och är väldigt nöjd med upplägget. Men frågan är kan dem skicka missbrukad kredit efter 1,5 hos inkasso till UC? Asså klarna då. Tack för er tid
Ingen som kan svara? Känns ju jävligt dumt att få misskött kredit efter 1,5 år hos inkasso. Eller va tycker ni på forumet eller vad tror ni rättare sagt?

Jag funderar på , ni som har klarna på uc . Har ni nyligen gjort köp via faktura eller delbetalning ? Kanske är om man gjort nya köp from ett visst datum ?

Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Tillbaka
Topp