Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Brixo Privatlån - Ingen UC
4. Kredio - Lån utan UC
5. Loanstep - Ingen UC, nytt erbjudande
6. Creditstar - Ingen UC, nytt erbjudande
7. Brixo Kontokredit - Swish-utbetalning & Ingen UC
8. Tomly - Lån utan UC
9. Flexkontot - Swish, ingen UC
10. Ferratum - Lån utan UC
11. Klaralån - Lån utan UC

Klarnakortet via klarna-appen

På mig står det bara ditt köputrymme är stort, sen när man ska Skriva testbelopp så varnar de att UC kan tas. Känns sådär
Varför skulle dom ta UC när du gör ett "testköp" om dom inte gör det annars? Jag handlade en grej på nätet och då tog dom Bisnode el Creditsafe(kommer inte ihåg vem det var). Jag såg själv att jag hade stort betalningsutrymme, det räcker för mig!

Jag tror inte det, jag har åtminstone inte fått någon ny händelse än på minuc efter att jag blev godkänd, men helt säker är man väl imorgon.

De på klarna berättade nu att de inte har någon kreditgräns för deras kort utan att de gör en bedömning för varje köp, precis som med delbetalning via deras check-out tjänster online.
Påpekade att det känns inte särskilt tryggt att på ett fysiskt ställe stå och genomföra en affär utan att veta om det går eller inte. De har ju redan välutvecklade tjänster online så kortet bör väl ses som ett fysiskt tillbehör.
Gick precis in på Klarna-appen, har hyfsad koll på vad som gäller.
Klarna tar som jag trodde ingen UC.
Man gör ett tesköp som visar vilken köparens man har på kortet så slipper man stå med skägget i brevlådan när du väl ska handla.
Du måste ange var du ska handla och för hur mycket, detta bara för att Klarna ska kunna sätta upp en betalningsplan med räntor etc innan du gör köpet.
Det som är positivt är att du kan ange fler nätbutiker så sätter dom upp en ny bet. plan för varje ny butik du handlar hos.
Bara du håller dig inom den gräns som testköra visar så är det lugnt.
I deras app så finns det ett register vilka butiker som är knutna till Klarna?
Om du tex planerar vill köpa en TV på Elgiganten som kostar 15000, då anger du det köpet i appen. Då sätter dom ihop en bet. plan för det köpet.
Vill du sen handla någon annanstans för 10000, då skriver du det. Samma sak du kan ha flera avbetalningsplaner samtidigt, bara du håller dig inom gränsen.

På mig står det bara ditt köputrymme är stort, sen när man ska Skriva testbelopp så varnar de att UC kan tas. Känns sådär
På mig stod det också stort men för skojs skull så ville jag veta hur stort? Jag provade 30000 först men där blev det nej, provade sen 25000 och stod det att det gick bra så 25000 är max!

På mig stod det också stort men för skojs skull så ville jag veta hur stort? Jag provade 30000 först men där blev det nej, provade sen 25000 och stod det att det gick bra så 25000 är max!

Jag har betyg "medel" på creditsafe och hade stort Köputrymme på klarna. Jag lyckades uppnå 48k. Nu är det satt till litet. Å jag kan inte ens köpa en cola.

Gick precis in på Klarna-appen, har hyfsad koll på vad som gäller.
Klarna tar som jag trodde ingen UC.
Man gör ett tesköp som visar vilken köparens man har på kortet så slipper man stå med skägget i brevlådan när du väl ska handla.
Du måste ange var du ska handla och för hur mycket, detta bara för att Klarna ska kunna sätta upp en betalningsplan med räntor etc innan du gör köpet.
Det som är positivt är att du kan ange fler nätbutiker så sätter dom upp en ny bet. plan för varje ny butik du handlar hos.
Bara du håller dig inom den gräns som testköra visar så är det lugnt.
I deras app så finns det ett register vilka butiker som är knutna till Klarna?
Om du tex planerar vill köpa en TV på Elgiganten som kostar 15000, då anger du det köpet i appen. Då sätter dom ihop en bet. plan för det köpet.
Vill du sen handla någon annanstans för 10000, då skriver du det. Samma sak du kan ha flera avbetalningsplaner samtidigt, bara du håller dig inom gränsen.
En personlig erfarenhet från Klarnakortet är att jag stått med skägget i brevlådan vid ett flertal tillfällen. För inte så länge sedan skulle jag köpa en räkmacka för 69 kr. Hade stort betalutrymme. Köpet gick inte igenom. Klarnas funktion för testköp är usel och jag rekommenderar INGEN att lita på att det stämmer.

25K kanske är max för dig (om du nu kan handla för den summan...) men gränsen är personlig. Jag har haft långt över 25K som limit.

25K kanske är max för dig (om du nu kan handla för den summan...) men gränsen är personlig. Jag har haft långt över 25K som limit.
Ringde och pratade med dom och frågade om man kan rätta sig efter gränsen. Dom sa att ibland så kan det vara mindre och ibland mer, djävligt tvetydigt svar! Jag kommer inte att förlita mig på att kortet funkar när jag handlar fysiskt, då är det bättre använda sitt eget då vet man att det funkar iallafall. Jättekul att du hade så hög gräns, för mig så är 25 mycket.

Håller med om att klarnas referenser är lite snårig när det kommer till beviljat köputrymme. Däremot tycker jag att det går en tydlig röd tråd: credisafe betygets skiftningar påverkar i mitt fall klarna extremt mycket. När min deklaration för 2019, med inkomst 2018 uppdaterades omkring 11/8-2019. Gick mitt köputrymme från 0 till 17000. Utan att någon inbetalning skett. Ändringar i betyget i credisafe, tycks ha stor påverkan, såklart?! Så inkomst verkar spela en betydande roll. Betyget i credisafe uppdaterad också vid flytt och..? Vart man bor, i vilken kommun osv.

Klarna är då en gåta utan lösning...
Köputryme stort: testköp på 10k går igenom.
Går på restaurang får 0.8k, fortfarande stort köp, men får inte igenom ett testköp på 50:- därefter.
Skall beställa online för 1.2k, 14 dagars faktura blir nekat, ändrar till delbetalning och köpet går igenom, köputrymme fortfarande stort.
Fortfarande nekas alla testköp, men köputrymme stort.
Får hem kortet, skickar in 6k på svenska spel (trodde inte spelsidor funkade) och plockar direkt ut via swish, testköp nekas fortfarande, köputrymme stort.
För att sätta sin tro på detta kort live, måste man alltså alltid ha en backup redo med likvida medel på annat kort?
Edit: Testar 5k till på svs "hektisk dag, välkommen tillbaka imorgon", ändrar till 3k som går igenom ‍♂️

Senast ändrad:
För er som liksom mig undrade om uppsägningssbrev från Klarna kan jag säga att man får det. En jag känner fick uppsägningssbrev idag efter 3 missade betalningar på klarnakontot. Har nu till 6 september på sig att betala för att undvika uppsägning. Betalas det inte innan det sägs det upp och skickas till inkasso.

Klarna är då en gåta utan lösning...
Köputryme stort: testköp på 10k går igenom.
Går på restaurang får 0.8k, fortfarande stort köp, men får inte igenom ett testköp på 50:- därefter.
Skall beställa online för 1.2k, 14 dagars faktura blir nekat, ändrar till delbetalning och köpet går igenom, köputrymme fortfarande stort.
Fortfarande nekas alla testköp, men köputrymme stort.
Får hem kortet, skickar in 6k på svenska spel (trodde inte spelsidor funkade) och plockar direkt ut via swish, testköp nekas fortfarande, köputrymme stort.
För att sätta sin tro på detta kort live, måste man alltså alltid ha en backup redo med likvida medel på annat kort?
Edit: Testar 5k till på svs "hektisk dag, välkommen tillbaka imorgon", ändrar till 3k som går igenom ‍♂️
Ska inte funka på spelsidor och snart kommer du få ett brev av svenska spel att det inte är tillåtet pga penningtvätt och de kan spärra dig

Jahapp. Då verkar man ha ställt till det för sig själv igen. Rejält. Jag har en räkning på klarna på 8814 nu såg jag. Har ignorerat en på 5tusen för jag inte kunnat betala.

Märkte igår dom tagit en upplysning så antog dom vill kolla hur min ekonomi är.

Skrev lite med supporten idag och tydligen har jag valt något som kallas bas? Så jag kan inte betala mindre än detta belopp. Totala skulden är 48k. Om inte detta betalas å åker till inkasso blir jag utesluten från klarna i 5år.

Det kändes ju jävligt surt. En plan med inkasso hade ju gått men vill inte förlora möjligheten å nyttja klarna. På så lång tid

Detta gjordes från mobil!

Första steget är att från klarnas app att skapa ett tillfälligt betalkort med valfri summa. Sen välja butiken, du ska handla ifrån. Klicka på URL/sökfältet och så skriver du paypal.com. Klicka på paypal i Googles sökresultat som dyker upp. Då dyker det upp en rosa klarnasymbol I nedrekant. Klicka där så aktiveras kortet och du får nödvändiga kortuppgifter.

Gå sen in på paypal å på ditt vanliga paypalkonto så ska du nu lägga till detta nya kortet. (Efter det verifierats via klarna, går det nu använda att överföra pengar med.)

I detta läge måste du skapa det andra kontot med en annan mailadress. När du gjort det går du tillbaka till kontot nr 1 och väljer du att vill överföra pengar till en mailadress. Dvs ditt andra paypalkonto som du just skapat.

Då ska summan blivit snabbt skickat. Sen är det dax från konto2 att lägga till ditt bankkonto nr. Å då välja överföra från paypal till banken. Det tar för mig typ 2dagar (har handelsbanken).

Obs! Ett bankkonto kan bara användas till 3 paypalkonton totalt, så jag var tvungen å skapa ett nytt via bankens app. Då jag skapat nya paypalkonton genom åren å använt samma dvs.

Sen om du fastnar i överföringen mellan paypalkonton. Kan du behöva verifiera det tillfälliga kortet igen. isåf är det en röd triangel som visar det. Å det gör du under "bankkonton och kort". Då behöver du bara slå in den 3 siffriga koden för kortet igen.

Sen ett sista tips. Jag har fört över stora summor på flera tusen åt gången och har vid enstaka tillfällen behövt byta plats på överföringen. Dvs från konto2 till konto1 istället. Tror det har med det nån EUgrej att göra. Har nämligen dykt upp en ruta ibland om att summan överskrider paypals bla bla och att dom vill förhindra kreditstöld osv.
Efter det funka det igen
Tack för instruktioner!

Funkade fint fram tills att jag skulle ta ut pengarna från mitt andra konto hos PayPal. Tvungen att skicka in ID mm och sen hålla på att vänta i flera dagar...

Jahapp. Då verkar man ha ställt till det för sig själv igen. Rejält. Jag har en räkning på klarna på 8814 nu såg jag. Har ignorerat en på 5tusen för jag inte kunnat betala.

Märkte igår dom tagit en upplysning så antog dom vill kolla hur min ekonomi är.

Skrev lite med supporten idag och tydligen har jag valt något som kallas bas? Så jag kan inte betala mindre än detta belopp. Totala skulden är 48k. Om inte detta betalas å åker till inkasso blir jag utesluten från klarna i 5år.

Det kändes ju jävligt surt. En plan med inkasso hade ju gått men vill inte förlora möjligheten å nyttja klarna. På så lång tid
Måste du hosta upp 48 k nu?

Idag ä sista dagen å betala räkningen på 8800. Så har inte fått något papper/mail svart och vitt framför ögonen. Men enligt supporten så Japp. Å även nån som skrev här. Blir tydligen låst 3år. Inte 5 år.
Är det ett uppsägningssbrev du har fått?

Måste man få hem det fysiska kortet och aktivera det först innan det går att använda för betalning eller överföringar på nätet?

Jag undrar detsamma. Får man nåt från inkasso efter ett par veckor utan betalning eller gäller det bara när man missat 3 betalningar?
Jag hade delbetalningkonto bad om betalfri månad några dagar innan betalningen skulle in denna månad gick fin fint :) ba skriva till kundservice dom kanske kan hjälpa om du ej kan betala.

Har jag förstått allt rätt att man bara kan ta ut pengar från klarna med 2 olika PayPal konton? :/

Har jag förstått allt rätt att man bara kan ta ut pengar från klarna med 2 olika PayPal konton? :/
Går att ta ut via Skrill också om du kryssar ur rutan att pengarna ska användas för spel när du gör insättningen. Sedan kan du ta ut pengarna från Skrill till ditt vanliga bankkonto, brukar ta 1-2 bankdagar.

Jag undrar detsamma. Får man nåt från inkasso efter ett par veckor utan betalning eller gäller det bara när man missat 3 betalningar?
Det går inte till inkasso förrän du missat tre betalningar, då får du en påminnelse och varning om att din kredit kommer att sägas upp OM du inte betalar lägsta summan enligt avin du fått. Man brukar få nån vecka på sig att betala. Betalar man så är allt okej och det fortsätter som vanligt.

Ok då kan man i värsta fall släppa det någon månad och ta igen det senare.

Ok då kan man i värsta fall släppa det någon månad och ta igen det senare.
Yes, det har jag varit tvungen att göra några gånger. Så länge du betalar lägsta att betala när du får varning om uppsägning brevet så klarar du dig. Men du måste betala i tid. De är jättehårda och ger inget anstånd när man missat tre betalningar.

Nån som fått tillbaks sitt köputrymme efter meddelande om uppsägning? Allt betalt i tid så det blev inte uppsagt...

Jag fick mitt efter ca 10 dagar, men jag laddade ner kortet digitalt och la det på Samsung patient. Så jag kunde använda kortet i mobilen innan jag fick mitt kort.

Jag fick mitt efter ca 10 dagar, men jag laddade ner kortet digitalt och la det på Samsung patient. Så jag kunde använda kortet i mobilen innan jag fick mitt kort.
Ja jag har det i Apple Pay nu, hade tänkt använda det som reservkort och alla tar inte blipp (t ex bränslepumpen) så därav frågan :)

förstår inte hur jag kan ha stort köputrymme (provat bara testköp 10k) med en bet anm

edit: provade testköp med 50k och det går bra med. Wtf haha

Ja jag har det i Apple Pay nu, hade tänkt använda det som reservkort och alla tar inte blipp (t ex bränslepumpen) så därav frågan :)

förstår inte hur jag kan ha stort köputrymme (provat bara testköp 10k) med en bet anm

edit: provade testköp med 50k och det går bra med. Wtf haha
Har du otur så hamnar ditt köputrymme på litet när du ex tankar bilen för en tusenlapp. Klarna går ej att lita på.

Än så länge står det fortfarande "Stort" på mitt köputrymme och då har jag både testat att tanka (ST1 har helt mobil betallösning nu fick jag lära mig idag) och handlade lite på Inet igår kväll för 6500kr med delbetalning på 12 månader.

Måste säga från första intryck känns det som en jätte smidig tjänst + har allt kopplat till apple pay och månadsfaktura. Precis som ett kreditkort även om det inte är ett riktigt kreditkort så är det det närmsta jag kommer till min sista anmärkning försvinner.

Kanske ger får man bättre betyg hos Klarna om man använder deras tjänst och har bra inkomst, i o m det är klarna på stortsett alla webbutiker idag och handlar alltid med mitt debit kort och inte haft några skulder till klarna på kanske 5-6 år.

Mitt köputrymme ändrades från stort till mellan.
Uppdateras det efter inbetalning av fakturan som skapas om några veckor?

Mitt köputrymme ändrades från stort till mellan.
Uppdateras det efter inbetalning av fakturan som skapas om några veckor?
Det brukar uppdateras ett par dagar efter betalning, de ska hinna fö betalningen och registrera den.

Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Tillbaka
Topp