- Meddelanden
- 2 797
- Mottagna reaktioner
- 1 251
- Poäng
- 1 027
En kaffe på Pressbyrån kanske du kan handla 

- Meddelanden
- 584
- Mottagna reaktioner
- 242
- Poäng
- 417
Hmm, har gjort massa olika ”testköp” men då kom där inte upp något om upplysning och ingen togs.
Dock var detta i januari. Ska kolla imorgon.
Dock var detta i januari. Ska kolla imorgon.
- Meddelanden
- 12 089
- Mottagna reaktioner
- 8 508
- Poäng
- 5 497
Japp, får samma. "I vissa fall" kommer en upplysning att tas. Vilken upplysning är en annan femma men Creditsafe för det mesta men ingen garanti. Klarna har så många klagomål på sig och det förstår man ju!Får ni också detta när ni ska göra ett testköps? Tas det en UC eller vad händer ?
- Meddelanden
- 12 089
- Mottagna reaktioner
- 8 508
- Poäng
- 5 497
Regeringen och Klarna på kollisionskurs.
https://www.breakit.se/artikel/20820/regeringen-gor-det-svarare-att-e-handla-pa-kredit
https://www.breakit.se/artikel/20820/regeringen-gor-det-svarare-att-e-handla-pa-kredit
- Meddelanden
- 1 510
- Mottagna reaktioner
- 689
- Poäng
- 667
Ja. Alla som accepterar visa.Funkar klarna kortet att betala med på restauranger och mataffärer?
- Meddelanden
- 222
- Mottagna reaktioner
- 89
- Poäng
- 237
Men alltså vadå, gör Klarna kreditupplysningar lite hipp som happ 1-2 ggr per år om man är kund hos dem?
Fast man inte göra nya köp utan bara betalar på det man har? Eller gäller detta bara om man har klarnakortet?
Fast man inte göra nya köp utan bara betalar på det man har? Eller gäller detta bara om man har klarnakortet?
- Meddelanden
- 31 758
- Mottagna reaktioner
- 16 683
- Poäng
- 11 977
Men alltså vadå, gör Klarna kreditupplysningar lite hipp som happ 1-2 ggr per år om man är kund hos dem?
Även på andra köp
- Meddelanden
- 222
- Mottagna reaktioner
- 89
- Poäng
- 237
I samband med köpen?Även på andra köp
Så länge man har ett konto med saldo hos dem?
I samband med köpen fattar jag, men ”bara för att kolla läget” på kunder som betalar som de ska låter ju... bisarrt
- Meddelanden
- 31 758
- Mottagna reaktioner
- 16 683
- Poäng
- 11 977
I samband med köpen?
Så länge man har ett konto med saldo hos dem?
I samband med köpen fattar jag, men ”bara för att kolla läget” på kunder som betalar som de ska låter ju... bisarrt
Vid köp tror jag men det finns inget som hindrar att göra det annars med, det gör många stora banker årligen i olika former
- Meddelanden
- 222
- Mottagna reaktioner
- 89
- Poäng
- 237
Vid köp tror jag men det finns inget som hindrar att göra det annars med, det gör många stora banker årligen i olika former
Okej tack för svar.
Vad är syftet med det isf? Från banken sida tänker jag. Har aldrig hänt mig (Swedbank).
- Meddelanden
- 31 758
- Mottagna reaktioner
- 16 683
- Poäng
- 11 977
Okej tack för svar.
Vad är syftet med det isf? Från banken sida tänker jag. Har aldrig hänt mig (Swedbank).
Tror swedbank gör det med, om du har lån där, en liten som inte registreras, brukar stå om det i årsbeskedet.
Syftet är att fastställa risknivån i kreditstocken
- Meddelanden
- 222
- Mottagna reaktioner
- 89
- Poäng
- 237
Tror swedbank gör det med, om du har lån där, en liten som inte registreras, brukar stå om det i årsbeskedet.
Syftet är att fastställa risknivån i kreditstocken
Ah! Okej det kan man förstå. Känns ändå som ett lagkrav att ha den bedömningen.
- Meddelanden
- 584
- Mottagna reaktioner
- 242
- Poäng
- 417
Togs ingen kreditupplysning när jag ansökte om kortet i höstas. De tog någon i somras, kommer inte ihåg vilket företag men det var varken uc, credotsafe eller bisnode
- Meddelanden
- 31 758
- Mottagna reaktioner
- 16 683
- Poäng
- 11 977
Togs ingen kreditupplysning när jag ansökte om kortet i höstas. De tog någon i somras, kommer inte ihåg vilket företag men det var varken uc, credotsafe eller bisnode
Dom kör någon annan då och då, fått den flera gånger, fick creditsafe häromdagen för köp av alvedon på apotea
- Meddelanden
- 584
- Mottagna reaktioner
- 242
- Poäng
- 417
Decidas info
Så hette den ja, det är den enda de tagit på mig en gång.
- Meddelanden
- 40
- Mottagna reaktioner
- 23
- Poäng
- 92
Det här med Klarnas kreditbedömningar och kreditgränser som går som en berg och dalbana trots skötta betalningar...
Hur funkade det med Amex då de endast hade betalkort? Hade de samma typ av algoritmer som Klarna tro?
Där fanns det inte heller en fastställd kreditgräns vad jag förstår utan den var "flytande".
Har aldrig haft några bekymmer med Klarna. Har Klarnakortet.
Dock så är det s.k "köputrymmet" väldigt missvisande.
Har tidigare haft "begränsat" och kunde då handla för max 2000kr enl testsumman.
Men sedan när jag fick ändrat till "väldigt begränsat" vid ett tillfälle så blev köpgränsen 8000kr enl testsumman.
NÅGON som förstår logiken i Klarnas bedömningar??
Hur funkade det med Amex då de endast hade betalkort? Hade de samma typ av algoritmer som Klarna tro?
Där fanns det inte heller en fastställd kreditgräns vad jag förstår utan den var "flytande".
Har aldrig haft några bekymmer med Klarna. Har Klarnakortet.
Dock så är det s.k "köputrymmet" väldigt missvisande.
Har tidigare haft "begränsat" och kunde då handla för max 2000kr enl testsumman.
Men sedan när jag fick ändrat till "väldigt begränsat" vid ett tillfälle så blev köpgränsen 8000kr enl testsumman.
NÅGON som förstår logiken i Klarnas bedömningar??

- Meddelanden
- 2 797
- Mottagna reaktioner
- 1 251
- Poäng
- 1 027
Nej och inte de själva heller.
- Meddelanden
- 40
- Mottagna reaktioner
- 23
- Poäng
- 92
Nej och inte de själva heller.
Precis. Tydligt att det är så.
Frågar man kundtjänst så är det alltid svävande svar.
Frågade specifikt om mitt fall jag skrev om ovan och de hade inget direkt svar på varför det var så.
Det var en "automatisk bedömning" som deras system gjorde inför varje köp.
Men varför jag är beviljad ett högre belopp på "väldigt begränsat" än "begränsat" kunde de heller inte svara på.
Märkliga.
- Meddelanden
- 262
- Mottagna reaktioner
- 135
- Poäng
- 327
Får ni också detta när ni ska göra ett testköps? Tas det en UC eller vad händer ?
Nej, men blir nekad på 100kr testbelopp. Har 60k utnyttjat. Endast en creditsafe när jag ansökte om kortet för något år sedan.
- Meddelanden
- 262
- Mottagna reaktioner
- 135
- Poäng
- 327
Klarna är verkligen konstigt. Hade 6500 i utrymme igår efter inbetalningar på ca 22k denna månad. Idag kunde ja inte ha en enda krona i utrymme.
Har du varit sen med räkningarna?
- Meddelanden
- 1 510
- Mottagna reaktioner
- 689
- Poäng
- 667
Va 3 dagar sen förra månaden. Fick inte ens en påminnelse så det bör inte påverka.Har du varit sen med räkningarna?
Jag snackade med klarnas kundtjänst ang. klarnakortet. Har nollat allt hos klarna och de hävdade att de inte längre syns i upplysningarna. Är det någon som vet om detta stämmer eller ska man ta bort allt hos klarna "hårt" för att bli fri?
- Meddelanden
- 1 801
- Mottagna reaktioner
- 1 251
- Poäng
- 967
Jag snackade med klarnas kundtjänst ang. klarnakortet. Har nollat allt hos klarna och de hävdade att de inte längre syns i upplysningarna. Är det någon som vet om detta stämmer eller ska man ta bort allt hos klarna "hårt" för att bli fri?
Hur menar du i upplysningarna, klarna syns väl inte där?
Jag tänker mig att krediten rimligtvis borde synas på någon form av kreditupplysning? Så frågan är om den försvinner som kredit när den är avbetald eller om jag måste avsluta hela mitt konto?Hur menar du i upplysningarna, klarna syns väl inte där?
- Meddelanden
- 31 758
- Mottagna reaktioner
- 16 683
- Poäng
- 11 977
Jag tänker mig att krediten rimligtvis borde synas på någon form av kreditupplysning? Så frågan är om den försvinner som kredit när den är avbetald eller om jag måste avsluta hela mitt konto?
Syns inte på uc i alla fall
K
KaffeSump
Gäst
Poäng: 0
Kan man fortfarande få över pengar från kortet till paypal eller Betalo? Någon som vet?
- Meddelanden
- 1 510
- Mottagna reaktioner
- 689
- Poäng
- 667
Neteller funkar bäst. Skrill har aldrig funkat för mig. Aldrig testat paypal eller betalo med klarna kortet.Kan man fortfarande få över pengar från kortet till paypal eller Betalo? Någon som vet?
K
KaffeSump
Gäst
Neteller funkar bäst. Skrill har aldrig funkat för mig. Aldrig testat paypal eller betalo med klarna kortet.
okey, kan du förklara hur man går tillväga? Hur många dagar tar det och vilka summor kan man föra över?
- Meddelanden
- 1 510
- Mottagna reaktioner
- 689
- Poäng
- 667
Tar ca 2 bankdagar. Neteller har ändrat sina utbetalningar. Kan föra över rätt stora summor. Vet dock inte exakta summor. Lättast är att du loggar in och kollar på deras sajt.okey, kan du förklara hur man går tillväga? Hur många dagar tar det och vilka summor kan man föra över?
N
Noep
Gäst
Lite kul med Klarna.
Man kan fylla på Revolut-kortet enkelt med ApplePay, en gång varje dag. Då får man kontanter på Revolut via avbetalning.
Har du betalkoll kan du betala en faktura till Klarna. Jag visste inte att OCR uppdaterades för varje Klarna-faktura, så jag betalade in från Betalkoll till Klarna med gamla OCR. Då skickar Klarna automatiskt en payback till mitt bankkonto anslutet till Klarna.
Med andra ord kan man med väldigt enkla medel få ut kontanter från Klarna mha Revolut och Betalkoll. Revolut eller Betalkoll (betala Klarna-faktura med föregående månads OCR, då kommer pengarna in på ditt bankkonto istället för Betalkoll som det betalades in från).
Kanske hjälper någon, jag har iaf bett Klarna se över det då det är rena rama pengatvätten, de tackade för feedbacken.
Man kan fylla på Revolut-kortet enkelt med ApplePay, en gång varje dag. Då får man kontanter på Revolut via avbetalning.
Har du betalkoll kan du betala en faktura till Klarna. Jag visste inte att OCR uppdaterades för varje Klarna-faktura, så jag betalade in från Betalkoll till Klarna med gamla OCR. Då skickar Klarna automatiskt en payback till mitt bankkonto anslutet till Klarna.
Med andra ord kan man med väldigt enkla medel få ut kontanter från Klarna mha Revolut och Betalkoll. Revolut eller Betalkoll (betala Klarna-faktura med föregående månads OCR, då kommer pengarna in på ditt bankkonto istället för Betalkoll som det betalades in från).
Kanske hjälper någon, jag har iaf bett Klarna se över det då det är rena rama pengatvätten, de tackade för feedbacken.
- Meddelanden
- 22 852
- Mottagna reaktioner
- 16 192
- Poäng
- 10 747
Hur kan det vara pengatvätt? Klarnakortet du använder är kopplat till dig och är ett kreditkort.
Det är inte kontanter som inte kan kopplas till en individ som du dragit in på att sälja hasch på sergels torg.
Det är inte kontanter som inte kan kopplas till en individ som du dragit in på att sälja hasch på sergels torg.
Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.