• Delta i vår namninsamling mot att fasa ut ränteavdraget på lån utan säkerhet: Skriv under här.

Lånforum.se rekommenderar

1. Lendo - Forumets favorit
2. Zmarta - Ett bra alternativ
3. Sambla - Jämförelsetjänst
4. Klaralån - Lån utan UC
5. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
6. Banky - Lån utan UC
7. Merax - Nu med Swish, ingen UC
8. Nstart - Nystartslån
9. Brixo - Lån utan UC
10. Binly - Lån utan UC

kommer KF alltid hem?

johanc84

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 1 857
Blev medlem
8 Juni 2019
Meddelanden
5 727
Mottagna reaktioner
2 610
Poäng
1 857
Så en arbetssökande tvåbarnsmamma med 5km till dagis och närmsta affär behöver inte bil enligt KF? Tar man aldrig hänsyn till annat än jobb?
Klart man behöver en bil självklart ! Det är nästan ett måste om man har långt till förskola eller skolan ! Men kanske inte en bil för 50 000 kr
 
  • Nystartslån
  • Lån utan UC

Lasseman

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 9 787
Moderator
Årets medlem
Årets mest kunniga
Blev medlem
25 Juli 2014
Meddelanden
25 836
Mottagna reaktioner
12 593
Poäng
9 787
Så en arbetssökande tvåbarnsmamma med 5km till dagis och närmsta affär behöver inte bil enligt KF? Tar man aldrig hänsyn till annat än jobb?

Man behöver bil till och från arbete.
 

nolimit

Kunnig medlem
Poäng: 327
Blev medlem
2 April 2019
Meddelanden
262
Mottagna reaktioner
133
Poäng
327
Rättelse, man får behålla bil för att ta sig till och från arbete.
Behovet kan vara något annat såklart

Men en arbetslös med en bil värd 10-20k lär ju inte förlora den vid utmätning då den inte kan säljas med vinst av kf? Baserat på vad du tidigare skrivit om detta.
 

Lasseman

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 9 787
Moderator
Årets medlem
Årets mest kunniga
Blev medlem
25 Juli 2014
Meddelanden
25 836
Mottagna reaktioner
12 593
Poäng
9 787
Men en arbetslös med en bil värd 10-20k lär ju inte förlora den vid utmätning då den inte kan säljas med vinst av kf? Baserat på vad du tidigare skrivit om detta.

Jag kanske inte uttryckte mig tydligt:): man har alltså rätt att behålla en bil för att ta sig till och från arbete.
Något krav på att sälja med vinst finns inte, det är nog väldigt få som säljer bilar med vinst.
Bilar med lågt värde är som regel inte värt att utmäta då kostnader uppstår som ska betalas först innan det blir något till skulderna.
 

nolimit

Kunnig medlem
Poäng: 327
Blev medlem
2 April 2019
Meddelanden
262
Mottagna reaktioner
133
Poäng
327
Jag kanske inte uttryckte mig tydligt:): man har alltså rätt att behålla en bil för att ta sig till och från arbete.
Något krav på att sälja med vinst finns inte, det är nog väldigt få som säljer bilar med vinst.
Bilar med lågt värde är som regel inte värt att utmäta då kostnader uppstår som ska betalas först innan det blir något till skulderna.

Tack för dina diplomatiska svar. ;)
 
Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp