Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Loanstep - Ingen UC, nytt erbjudande
4. Klaralån - Lån utan UC
5. Brixo Privatlån - Ingen UC
6. Creditstar - Ingen UC, nytt erbjudande
7. Tomly - Lån utan UC
8. Kredio - Lån utan UC
9. Flexkontot - Swish, ingen UC
10. Ferratum - Lån utan UC
11. Brixo - Swish-utbetalning & Ingen UC

Konstig UC.

Detta är ett mail jag fick. Tycker dom gjort fel. AKTIV KAPITAL tog en UC under pågående löneutmätning hos kronofogden d.v.s jag kunde inte fått några nya förhållanden. En då två månader innan jag vart skuldfri tar dom en UC. Jag fattar inget ting. Hittar inge stöd för det i kreditupplysning lagen. //Bengt :(

[FONT=Arial,Sans-Serif]Hej Bengt,
Bisnode ber om ursäkt för vårt sena svar.

Angående beställd kreditupplysning den 5 juni 2013.

Bisnode Kredit har mottagit följande svar från Aktiv Kapital Sverige Service AB beträffande din begäran om utredning av skälet för beställd kreditupplysning.

Ärendet avser ett inkassouppdrag där frågeställaren har i uppdrag att driva in en obetald och fastställd fordran. Aktiv Kapital arbetar även under tvingande myndighetsbeslut med frivilliga uppgörelser varför de under pågående löneutmätning inhämtade en kreditupplysning.

Bisnode Kredit kan därmed konstatera att kreditupplysningen är inhämtad i enlighet med kreditupplysningslagen och uppfyller därmed kravet på legitimt behov.

[/FONT]

[FONT=Arial,Sans-Serif]
Med vänlig hälsning
Bisnode Kredit AB

Utredning

[FONT=Arial,Sans-Serif]Ditt ärende var:
[/FONT]

[FONT=Arial,Sans-Serif]
Ämne: Kreditansökan
Meddelande: Den 2013-06-05 gjordes en kreditupplysning på mig. Fattar inte varför. Tycker den verkar onödig då jag betalade till dom genom kronofogen och var nästan klar med betalningen. Den gjordes av AKTIV KAPITAL SVERIGE SERVICES AB.

Hoppas ni kan reda ut begreppen för mig.

[/FONT]

[/FONT]

Nu har de inte tagit en kreditupplysning hos UC utan hos Bisnode. Onödigt? Javisst, men det kunde varit en UC, det hade varit värre!
Du kan ju alltid prova att kontakta Aktiv Kapital och be de motivera behovet av att ta en kreditupplysning om det nu är som du säger bara 2 månader kvar tills skulden vore reglerad.

Både Aktiv Kapital Bisnode Kredit tycker att det gick rätt till men jan kan inte se va det va för lagstöd. Skillnaden är att om den inte gjort så är jag ren i registerna nu eller den 2016-05-27 vilket är stor skillnad.

Ja det va två månader kvar tills alla skulder var färdigbetalda.

Rent krasst är det så att du har en skuld till Aktiv Kapital, som dessutom ligger hos kronofogden för indrivning, är ett fullt legitimt skäl att kolla upp din ekonomi. Fast nu ser jag ju inte till vilken nytta det skulle vara om skulden är betald inom två månader.

Och det finns värre saker i livet än en förfrågan hos Bisnode, tex en betalningsanmärkning.

Detta är var Mini UC har på mig idag. Om jag förstår det rätt så är det en betalnings anmärkning som hänger kvar till 2016-05-27. Annars hade skuldsaldot kronofogden inte synts på Mini UC och varit borta 2015-07 vilket är lite skillnad.

När man ligger med utmätning hos kronofogden har man ju knappast något över och man lever mycket knappt (existensminimum). Jag fattar inte vad för "dolda" resurser dom leta efter.
------------------------------------------------------------------------------------------------

Anmärkningar Datum Belopp kr Fordringsägare Visas i din kreditupplysning t.o.m Utmätn försök-skuld obet 2013-05-27 K-fogden har vid utmätn: 2016-05-27 -undersökt löneförhåll. -sökt efter tillg i reg

Stämmer, det är en anmärkning som ligger kvar tom 2016-05-27.

Ser nu att i ditt första inlägg står datumet 2013-06-05 för upplysningen. Är detta rätt så tog de upplysningen i samband med att kronofogden gjorde utmätningsförsöket.

Ja det var under utmätning. Där av icke förståelsen över varför dom tog den.

Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp