• Delta i vår namninsamling mot att fasa ut ränteavdraget på lån utan säkerhet: Skriv under här.

Lånforum.se rekommenderar

1. Lendo - Forumets favorit
2. Compricer - Jämför lån (ny)
3. Zmarta - Ett bra alternativ
4. Flexkontot - Nu med Swish, ingen UC
5. Brixo - Lån utan UC
6. Klaralån - Lån utan UC
7. Merax - Lån utan UC
8. Banky - Lån utan UC
9. Nstart - Nystartslån
10. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
11. Binly - Lån utan UC

Kreditupplysning + nekad kredit = Långivaren MÅSTE motivera beslutet enligt lag!

Idle

Kunnig medlem
Poäng: 42
Blev medlem
14 December 2011
Meddelanden
286
Mottagna reaktioner
5
Poäng
42
Kreditupplysning + nekad kredit = Långivaren MÅSTE motivera beslutet enligt lag!

Flertalet lånbolagaktörer inom "snabblånemarknaden" har blivit anmälda till Datainspektionen för brott kreditseden.

Så blir ni nekade utan enligt er godtagbar förklaring så hänvisa till detta. Dem MÅSTE motivera sina beslut.
 
  • Nystartslån
  • Lån utan UC

gran

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 417
Blev medlem
3 Juni 2012
Meddelanden
1 873
Mottagna reaktioner
150
Poäng
417
Då kan man anmäla creditstar..
Våra handläggare kommenerar inte sina beslut svarar dom.
 

pellegj

Kunnig medlem
Poäng: 22
Blev medlem
18 Januari 2013
Meddelanden
115
Mottagna reaktioner
4
Poäng
22
Det är konsumentverket som man ska anmäla detta till då det är i konsumentkreditlagen det står. Jag har redan anmält några företag då de är så fruktansvärt puckade att de skriver i sina villkor att avslag inte motiveras.Nedan är några av de jag anmält, har dock inte gått igenom hela listan med snabblångivare för att se vilka som skriver i sina villkor att avslag inte kommer motiveras.
Creditstar
Thorn
Money Buddy
4Finance (Vivus och Onea)
 

Lize

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 1 707
En av våra mest kunniga
Blev medlem
30 Januari 2013
Meddelanden
3 129
Mottagna reaktioner
2 509
Poäng
1 707
Kreditupplysning + nekad kredit = Långivaren MÅSTE motivera beslutet enligt lag!

Flertalet lånbolagaktörer inom "snabblånemarknaden" har blivit anmälda till Datainspektionen för brott kreditseden.

Så blir ni nekade utan enligt er godtagbar förklaring så hänvisa till detta. Dem MÅSTE motivera sina beslut.

Jag frågar numera alltid när jag får avslag om orsaken, annars "lär" man sej aldrig hur UC-scoringen fungerar och vad man ska göra för att få bättre. UC själva är ju fullständigt hopplösa med hur de scorar. Genom att fråga mycket så har jag fått lära mej att underskott av kapital och antal förfrågningar väger tyngre i bedömningen än vad du har för inkomst och att den ökat rejält år från år (bortsett från betalningsanmärkning förstås).

Den som lämnat bäst besked hittills i år är konstigt nog Nödkontanter, de var oerhört raka; jag hade för stort underskott av kapital (baserades på 2011 i slutet av året). När jag sedan via mejl skickade mina uppgifter så sa de att de skulle godkänna min ansökan om den stämde med de nya uppgifterna som fanns i UC och de löftet har de hållt, stor heder till dem.
De som slingrar sej mest och påstår det ena efter det andra när man motbevisar dem på varje punkt är Svea Ekonomi (jag sökte speciallånet), fy för dem, de har ingen generösare kreditgivning än en normal bank, trots att de skriver det på sin hemsida. Funderar t o m att anmäla dem till Datainspektionen och Konsumentverket. De lurar bara människor att dra på sej onödiga UC, när man ändå inte har en chans.
 

Idle

Kunnig medlem
Poäng: 42
Blev medlem
14 December 2011
Meddelanden
286
Mottagna reaktioner
5
Poäng
42
Jag frågar numera alltid när jag får avslag om orsaken, annars "lär" man sej aldrig hur UC-scoringen fungerar och vad man ska göra för att få bättre. UC själva är ju fullständigt hopplösa med hur de scorar. Genom att fråga mycket så har jag fått lära mej att underskott av kapital och antal förfrågningar väger tyngre i bedömningen än vad du har för inkomst och att den ökat rejält år från år (bortsett från betalningsanmärkning förstås).

Den som lämnat bäst besked hittills i år är konstigt nog Nödkontanter, de var oerhört raka; jag hade för stort underskott av kapital (baserades på 2011 i slutet av året). När jag sedan via mejl skickade mina uppgifter så sa de att de skulle godkänna min ansökan om den stämde med de nya uppgifterna som fanns i UC och de löftet har de hållt, stor heder till dem.
De som slingrar sej mest och påstår det ena efter det andra när man motbevisar dem på varje punkt är Svea Ekonomi (jag sökte speciallånet), fy för dem, de har ingen generösare kreditgivning än en normal bank, trots att de skriver det på sin hemsida. Funderar t o m att anmäla dem till Datainspektionen och Konsumentverket. De lurar bara människor att dra på sej onödiga UC, när man ändå inte har en chans.

Helt rätt inställning tycker jag. När man talar om trollen... Svea ligger även dem under luppen.

Fattiga riddare har hela listan.

Efter lite sökande och läsande så framkommer det snart att en enad front knäcker dessa ockrare relativt enkelt.

Dessa kreditbolag har en mycket ansträngd checkkredit och får de inte in sina fordringar i tid och skall behöva ligga ute med lån + ocker ränta så..... Ja svaret vet ni ;-)
 
Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp