• Delta i vår namninsamling mot att fasa ut ränteavdraget på lån utan säkerhet: Skriv under här.

Lånforum.se rekommenderar

1. Lendo - Forumets favorit
2. Zmarta - Ett bra alternativ
3. Sambla - Jämförelsetjänst
4. Flexkontot - Swish-utbetalning, ingen UC
5. Klaralån - Lån utan UC
6. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
7. Binly - Lån utan UC
8. Banky - Lån utan UC
9. Ferratum - Lån utan UC
10. Lumify - Lån utan UC

Kreditupplysning

britta298

Medlem
Poäng: 2
Blev medlem
10 Oktober 2012
Meddelanden
8
Mottagna reaktioner
0
Poäng
2
Hej alla

Jag är ny här, men jag blir lite fundersam på alla dessa kreditupplysningar. Tittar man på Compricer och enligt deras källa.......så står det så här

Kreditupplysning
En bank bör även inhämta en sedvanlig kreditupplysning hos exempelvis Upplysningscentralen (UC). Av denna upplysning får banken information om bl. a. inkomst och förmögenhet, krediter med och utan säkerhet samt eventuella betalningsanmärkningar och skulder hos kronofogden.

Visst är det väl ok med nästan hela biten.......men krediter med och utan sääkerhet...........................jag har ej några krediter, men jag har 2 omfrågningar..........skall visst vara skillnad på det.

Jag har lagt klagan till uc, för om jag inte har blivit beviljad kredit, varför står de då där, vem är det som gör fel???????

Det är ju sååååå viktigt med kreditvärdighet......och det trodde jag betydde min imkomst.........

Någon som kan mer......
 
  • Nystartslån
  • Lån utan UC
O

Oregistrerade

Gäst
Poäng: 0
Hej alla

Jag är ny här, men jag blir lite fundersam på alla dessa kreditupplysningar. Tittar man på Compricer och enligt deras källa.......så står det så här

Kreditupplysning
En bank bör även inhämta en sedvanlig kreditupplysning hos exempelvis Upplysningscentralen (UC). Av denna upplysning får banken information om bl. a. inkomst och förmögenhet, krediter med och utan säkerhet samt eventuella betalningsanmärkningar och skulder hos kronofogden.

Visst är det väl ok med nästan hela biten.......men krediter med och utan sääkerhet...........................jag har ej några krediter, men jag har 2 omfrågningar..........skall visst vara skillnad på det.

Jag har lagt klagan till uc, för om jag inte har blivit beviljad kredit, varför står de då där, vem är det som gör fel???????

Det är ju sååååå viktigt med kreditvärdighet......och det trodde jag betydde min imkomst.........

Någon som kan mer......


Tycker också att det inte borde reggas som om jag har en kredit hos någon, skulle endast stå OM jag får ett lån/kredit!
 
O

Oregistrerade

Gäst
Poäng: 0
Konstig lag, tycker ändå Inte att det är rätt att förfrågningar sparas!
 

thunders62

Aktiv medlem
Poäng: 7
Blev medlem
11 Augusti 2012
Meddelanden
34
Mottagna reaktioner
0
Poäng
7
Konstig lag, tycker ändå Inte att det är rätt att förfrågningar sparas!

Nej det är inte så konstigt. För det första så syns det ju både att du har omfrågningar och om du har krediter, så om du inte fått eller tagit krediten så går det oftast att se det.

I de credit scoring modeller som kreditupplysningsföretagen använder så använder man indikatorer som historiskt visat sig utgöra en förhöjd risk för att man kan få betalningssvårigheter.

Många omfrågningar under en kort tid är just en sån indikator.

Sen är det inte alla kreditiinstitut som tycker den är lika intressant

I snabblånebranschen är det dock sällsynt med egen kompetens för bedömning av kreditvärdighet. Oftast går man helt på den credit scoring t ex UC ger, och om antalet omfrågningar ger utslag i deras modell så väger det in i din credit score (kreditbetyg).

Finansinspektion har tittat på detta och sagt att banker m fl ska använda antalet omfrågningar med försiktighet.

Deras rapport ger en bra bild av hur det här med kreditupplysningar fungerar. Om omfrågningar står det på sidan 11.

http://www.fi.se/upload/20_Publicerat/30_Sagt_och_utrett/10_Rapporter/2001/rapport2001_2.pdf
 

Villlösaminalån

Kunnig medlem
Poäng: 102
Blev medlem
23 Juli 2012
Meddelanden
108
Mottagna reaktioner
24
Poäng
102
Men det är många som bara kollar förfrågningar, inte kollar upp vilka faktiska krediter och lån man har!
 
O

Oregistrerade

Gäst
Poäng: 0
Köpa grisen i säcken?

Men det är många som bara kollar förfrågningar, inte kollar upp vilka faktiska krediter och lån man har!

Var har du fått sådan information ifrån? Låter ju orimligt att inte titta på de faktiska krediterna om man bemödat sig med att ta fram en kreditupplysning. Varför skulle man endast titta på förfrågningarna?
 
O

Oregistrerade

Gäst
Poäng: 0
Klart att många kollar bara förfrågningar, det har jag varit med om, låter lite naivt från din sida, du har uppenbarligen inga lån?
 

britta298

Medlem
Poäng: 2
Blev medlem
10 Oktober 2012
Meddelanden
8
Mottagna reaktioner
0
Poäng
2
Tack för informationen.
Det som retar mig mest är när jag sökte lgh och de tog kreditupplysning på mig, så ligger förfrågan under beviljade krediter. Och jag tycker det räcker länge med betalningsamnärkningarna (2 st) varav den ena är under 1000 kr, den andra strax över.
Och jag kan tala om att jag blev ej beviljad något sms lån på något utav de som ev godkänner betalningsanmärkning, inte ens Trustbuddy och då ville jag låna 500 kr.

Verkar bero mest på vem som sitter och jobbar just den dagen och tiden. Jag ville prova, var inte i akut behov, men det är bra att ha någon att vända sig till om krisen skulle vara framme.
 
Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp