Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Brixo Kontokredit - Lån utan UC
4. Creditstar - Lån utan UC
5. Brixo Privatlån - Lån utan UC
6. Loanstep - Lån utan UC
7. Klaralån - Lån utan UC
8. Kredio - Lån utan UC
9. Lumify - Lån utan UC
10. Ferratum - Lån utan UC
11. Nstart - Godkänner skuld hos KF+bet.anmärkningar

Kronofogden har ringt om ansökan

Jag antar att du får avsatt en summa varje månad för körningen ?
Får du tillbaka 30000 kr bör du nog ompröva.

4861 kr har jag fått till diesel varje månad.

Angående det att jag ska ompröva skatteåterbäringen, det har jag pratat med min handläggare om och dom har räknat in att jag får så mycket tillbaka på skatten. Han sa att antingen kan jämka men det rekommenderade han inte utan då sa han att jag kunde dra av resorna på skatten istället och få tillbaka i juni varje år. Ingen omprövning tyckte han pga den höga skatteåterbäringen som jag får varje år.

Däremot ser du aktuellt med en omprövning för ökad inkomst för min fru. Kfm har räknat på ett snitt på 10.000 kr före skatt i månaden. Till september nu har hon tjänat 99.000 före skatt. Innan året är slut lär hon landa på 130.000 kr cirka före skatt. Då har hon snittat 10.800 kr före skatt (ingen omprövning än så länge..).

Hon har börjat timvikka på ett äldreboende och får många fler timmar där än i min mammas företag men också högre timlön + OB. Nu i oktober får hon ut 14.300 efter skatt och kfm har räknat på 7500 efter skatt. I november får hon nog ut något liknande men också i december gissar jag på (14.000-15.000 efter skatt). Slår vi sedan ut det hon tjänat detta året så kanske bruttolönen stigit från 10-12 tusen i månaden och med en sån liten ökning behöver vi inte skicka in någon omprövning.

Omprövning ska skickas in när inkomsten ökat med minst 5000 kr och varit stående över en längre period. Någon skrev tidigare om detta till mig att jag ska låta det gå ett halvår med den nya lönen som min fru har och då tar ett genomsnitt och se. Kommer hon nu att från oktober till och med mars få ut 14-15 efter skatt då kommer jag i slutet på mars 2023 skicka en omprövning.

Senast ändrad:
Skulle tro det ja ! Vet en annan som det stod 6 mån på och det blev 5 år att betala !

Edit: På min inledande är det en 6mån period angiven också.. Är så övervänt med betalningsplan och slutgiltig besked. Skulle vara roligt å se någon statistik på vi med barn å hur lång betalningsplan

Senast ändrad:
Under beräkning av betalningsutrymme står det angivet ett datum på inledande dokumentet.,men jag såg fel.. Det ä 6mån för mig också. Nov 22-april 23
Okej. Någon som vet varför personer exempelvis får avslag under inledande till beslut om man säger att personen i fråga skött allting rätt hela tiden. Varför får man då ett inledande om det sen resulterar till avslag? Nyfiken bara...

Har
Okej. Någon som vet varför personer exempelvis får avslag under inledande till beslut om man säger att personen i fråga skött allting rätt hela tiden. Varför får man då ett inledande om det sen resulterar till avslag? Nyfiken bara...
Har du fått det ? Vet en som fick avslag under inledande för han behöll skatteåterbäringen

Att der framkommer saker som inte kom fram innan.
Nya lån, uppgifter som inte överensstämmer med det man uppgett mm.

Att der framkommer saker som inte kom fram innan.
Nya lån, uppgifter som inte överensstämmer med det man uppgett mm.
Ah okej förstår. Men om man skött alla kort rätt från början så borde det väl oftast leda till beviljande? Måste vara surt för dom som fått inledande och sen resulterar till avslag. Läste här på forumet att någon hade fått avslag pga att den personen inte fick underhållet. Jag tänker att oavsett avslag, går inte sånna petitesser att lösa med kfm eller är dom benhård?

Har

Har du fått det ? Vet en som fick avslag under inledande för han behöll skatteåterbäringen
Nej jag har inte fått eller hört någonting om min skuldsanering. Jag har endast fått ett meddelande den 23 augusti att dom mottagit min ansökan. Jasså? Surt.

Ah okej förstår. Men om man skött alla kort rätt från början så borde det väl oftast leda till beviljande? Måste vara surt för dom som fått inledande och sen resulterar till avslag. Läste här på forumet att någon hade fått avslag pga att den personen inte fick underhållet. Jag tänker att oavsett avslag, går inte sånna petitesser att lösa med kfm eller är dom benhård?
Det handlar om att man inte gjort allt för att försöka sänka sina lån och att inte begära underhåll som är ett par tusen är ingen petitess

Det handlar om att man inte gjort allt för att försöka sänka sina lån och att inte begära underhåll som är ett par tusen är ingen petitess
Förstår. Men har läst andra anledningar till avslag efter inledande. Jag tänker att när man väl får inledande. Mycket kan ju förändras under inledande till beslut. Ny bostad, man kanske får jobb som man tex tjänar 25-30k före skatt, man kanske vill börja studera, man kanske har barnen växelvis. Sen sitter man på skulder på 1-2 miljoner och får avslag av någon anledning. Inledande är väl till för att sammanställa en eventuell betalplan för att man inte kan betala sina skulder under en överskådlig tid.

Har själv inledande. Nu hoppas man beslutet kommer snart och att det är ett positivt beslut!!!

Undrar vart gränsen går egentligen. Jag har inte fått ta del av barnbidraget eftersom exet å jag blir ovänner varje gång. Men handläggaren sa att vi måste räkna med att du får det om en eventuell sanering påbörjas. Då kan dom ju inte ge avslag nu. När jag fått inledande redan. Den detaljen borde ju isåf ha nekat mig före. Om det hängde på det.

Sen blev jag orolig om barnomsorg. Jag hade angivet 1300kr per månad och dom ville jag skulle kolla upp det. Jag blev så nojig så jag skrev att dom kan ta bort det. För i själva verket går inte barnen på fritids längre. Ska jag måsta oroa mig för avslag i efterhand nudå. Ringer dom typ å kollar? Bättre jag sa till innan saneringen började iaf.

Edit: På min inledande är det en 6mån period angiven också.. Är så övervänt med betalningsplan och slutgiltig besked. Skulle vara roligt å se någon statistik på vi med barn å hur lång betalningsplan

jag har bara okt-dec 2022 på mitt inledande.

tror ni verkligen det tar ngn ”för” beslut på längden? Är inte det snarare hur långtid de tror det tar att gå från inled till beslut/Riktig betalplan

Någon som vet om de gått ännu längre in i september med samtalen? 😵

Har själv inledande. Nu hoppas man beslutet kommer snart och att det är ett positivt beslut!!!
Hur många gånger ansökte du innan du fick inledande? Hur stora var dina lån och vad var din inkomst? Har du barn och hur gammal är du? Om man får fråga? Jag är 30 och skulder på 1.5 mille och lön på 57brutto. Ska skicka in ansökan idag.

Undrar vart gränsen går egentligen. Jag har inte fått ta del av barnbidraget eftersom exet å jag blir ovänner varje gång. Men handläggaren sa att vi måste räkna med att du får det om en eventuell sanering påbörjas. Då kan dom ju inte ge avslag nu. När jag fått inledande redan. Den detaljen borde ju isåf ha nekat mig före. Om det hängde på det.

Sen blev jag orolig om barnomsorg. Jag hade angivet 1300kr per månad och dom ville jag skulle kolla upp det. Jag blev så nojig så jag skrev att dom kan ta bort det. För i själva verket går inte barnen på fritids längre. Ska jag måsta oroa mig för avslag i efterhand nudå. Ringer dom typ å kollar? Bättre jag sa till innan saneringen började iaf.
Det kan säkert bli avslag pga det eller att du får mindre över per månad då de räknar med att du får in barnbidraget.
Sen det med barnomsorg var nog bra att du tog bort då det var oriktiga uppgifter.

Det kan säkert bli avslag pga det eller att du får mindre över per månad då de räknar med att du får in barnbidraget.
Sen det med barnomsorg var nog bra att du tog bort då det var oriktiga uppgifter.
Har du barnen minst 12 dygn i månaden så är det bara att anmäla barnbidrag till andre föräldern på fk's hemsida. Så sköts det per automatik om du kan visa dom att du har dom så mycket.

Att lämna felaktiga uppgifter underlättar inte ett beviljande.

Hur ser ungefärlig statistik ut, för beviljandegrad efter inledande?

Jag är med i marknundersökningar då o då. Max 1 gång per år. Nu är jag inbjuden och får 700kr för medverkan. Har inlednde skusan - tror ni det är dumt att tack ja till detta?

för det röknas ju som inkomst av tjänst men beloppet är ubder 1000kr per år så de betalar inte spciala avgifter men m a-sktt ska ju betalas..

Hur ser ungefärlig statistik ut, för beviljandegrad efter inledande?

Finns ingen sån statistik, den statistik som finns är:
Antal personer som ansökt om skuldsanering 2018–2021
Antal personer med pågående skuldsanering 2010 till och med 2021
Antal personer som har beviljats skuldsanering 2019–2021, se nedan:

År 2019 beviljades 12.249 personer med sanering
År 2020 beviljades 12.011 personer med sanering
År 2021 beviljades 11.661 personer med sanering

Det finns detaljerad statistik om du vill läsa det också, ålder och kön i varje kommun i hela Sverige hur många som blivit beviljad. I min kommun blev nio personer beviljade sanering samma år som mig för exempel.

Klart det gör, även om den inte är offentlig. :)

Den statistik som är offentlig är den du kan se nedan:

Det finns detaljerad statistik om du vill läsa det också, ålder och kön i varje kommun i hela Sverige hur många som blivit beviljad. I min kommun blev nio personer beviljade sanering samma år som mig för exempel.

Den statistik som är offentlig är den du kan se nedan:

Alla ansökningar om skuldsanering är offentlig handling, likväl som alla beslut om inledande, och efterföljande avslag och beviljad.
Bara att begära ut och ta fram miniräknaren.
Första nio sidorna är gratis, därefter måste avgift tas ut.
Innan utlämnande av offentlig handling måste varje handling genomgå sekretessprövning.
Kan ta en stund, men det går att få fram siffror.

Att lämna felaktiga uppgifter underlättar inte ett beviljande.

Näe precis. Vilket gör mig så orolig. Jag har varit så ärlig i allt annat men tänkte att detta skulle kompensera barnbidraget dom vill prompt att räkna med. Men blev som sagt fylld av skuldkänslor och oro. Så bad dom ta bort det. För dom ville ha kostnaden för omsorgen till betalningsplsnen längre framöver.

Hoppas då verkligen inte det ska falla på detta.

Sen en till fundering. Att man jämkar till årets slut är väl inget som måste tas hänsyn till? Det blir väl bara isåf mer för mig å betala igen nästa år om det skiljer sig pga räntorna å lånen blivit frysta dessa få månader kvar?

Senast ändrad:
Personen som inte fick underhållet fick inte avslag pga det utan för att den inte betalade enligt sin betalplan. Sen var det uteblivet underhåll som gjord att den inte kunde betala så får du väl inledande så följ din betalplan och kräv din del av barnbidraget eller ha det mindre att röra dig med men betala det du ska.
Prioritera betalplanen framför allt annat skulle jag säga under inledande om du verkligen vill ha din sanering.

Hur lång tid tog det från det att du skickat in ansökan tills du fick inledande?

Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Tillbaka
Topp