Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Brixo Privatlån - Ingen UC
4. Kredio - Lån utan UC
5. Loanstep - Ingen UC, nytt erbjudande
6. Creditstar - Ingen UC, nytt erbjudande
7. Brixo Kontokredit - Swish-utbetalning & Ingen UC
8. Tomly - Lån utan UC
9. Flexkontot - Swish, ingen UC
10. Ferratum - Lån utan UC
11. Klaralån - Lån utan UC

Kronofogden har ringt om ansökan

Från när ansökan skickades in,

Tack för svar men är lite för trött med två småbarn som vägrar sova :D

Om jag skulle skicka en ansökan idag 8 november - Ponera att jag sedermera får inledande om 2 månader - beviljad skuldsanering om 8 månader.

Räknas då min skuldsanering med start idag 8 november och håller på till 8 november 2027?
Hur är det med betalningsplanen för den lär ju inte börja förrän vid "riktiga" godkännandet.

Någon får gärna förklara detta utförligt för jag förstår inte alls :D

Tack för svar men är lite för trött med två småbarn som vägrar sova :D

Om jag skulle skicka en ansökan idag 8 november - Ponera att jag sedermera får inledande om 2 månader - beviljad skuldsanering om 8 månader.

Räknas då min skuldsanering med start idag 8 november och håller på till 8 november 2027?
Hur är det med betalningsplanen för den lär ju inte börja förrän vid "riktiga" godkännandet.

Någon får gärna förklara detta utförligt för jag förstår inte alls :D
Den räknas från den dagen du får inledande ! Inte när du sökte sanering !

Okej.

Säg att jag får inledande 1 januari - men beviljat för 1 maj då är det ju ett glapp på 5 månader? Vad gör man under dom fem månaderna utav "glapp" måste man betala som på en vanlig skuldsanering eller kommer dra dras som en löneutmätning?

Okej.

Säg att jag får inledande 1 januari - men beviljat för 1 maj då är det ju ett glapp på 5 månader? Vad gör man under dom fem månaderna utav "glapp" måste man betala som på en vanlig skuldsanering eller kommer dra dras som en löneutmätning?
Man börjar betala månaden efter man får beslutat om inledande. Jag fick beslut 7/4 och min första betalning var således i maj. Man betalar på sin skuldsanering intill dess beslut om beviljande kommer.
I ditt exempel skulle du betala första gången i slutet av februari och fortsätta under den tid betalningsplanen gäller, oftast fem år..

Tack för alla svaren! Då är jag lite mer med på det hela. Men en sak är jag fortsatt konfunderad över.

Om jag skulle söka så tror jag att en ansökan för mig kan stå och falla på hur "nya" skulderna är. När KFM ska besluta om jag ska få inledande eller inte då får dom ju bara mina belopp, hyra och vem jag är skyldig pengar bland massa annat.

Dom vet ju inte när dessa skulder ha tillkommit när dom fattar beslut om inledande? Hade ju varit surt att få inledande och sen att man i senare skede nekas på grund av nya skulder kan jag tycka.

Tack för alla svaren! Då är jag lite mer med på det hela. Men en sak är jag fortsatt konfunderad över.

Om jag skulle söka så tror jag att en ansökan för mig kan stå och falla på hur "nya" skulderna är. När KFM ska besluta om jag ska få inledande eller inte då får dom ju bara mina belopp, hyra och vem jag är skyldig pengar bland massa annat.

Dom vet ju inte när dessa skulder ha tillkommit när dom fattar beslut om inledande? Hade ju varit surt att få inledande och sen att man i senare skede nekas på grund av nya skulder kan jag tycka.

De kommer fråga när du tog senaste lånet, handläggaren ringer innan beslut om inledande eller inte. Hur nya skulderna är och att det är ok skiljer sig väldigt mycket beroende på situationen .

De kommer fråga när du tog senaste lånet, handläggaren ringer innan beslut om inledande eller inte. Hur nya skulderna är och att det är ok skiljer sig väldigt mycket beroende på situationen .

I samband med första samtalet som man får, det innan ett eventuellt inledande. Vad är det mer dom brukar fråga om förutom hur nya skulderna är?

I samband med första samtalet som man får, det innan ett eventuellt inledande. Vad är det mer dom brukar fråga om förutom hur nya skulderna är?

De går igenom din ansökan, kollar av att det stämmer det du skrivit osv. Frågar lite varför du har skulder, omständigheter mm.

Hmm. Om jag skulle söka kommer det att bli intressant se om dom tycker mina lån är tillräckligt gamla.

Om man ser i rent belopp, alltså kronor så skulle jag uppskatta att 90% av totalen är 2 år och äldre. Merparten kommer väl vara ganska exakt två år gamla lån.

Men alla dessa lån togs ju för att jag fick bättre ränta än det gamla lånet...

Jag fick ett mejl med 12 frågor.
Hur din och partners inkomst ser ut, värdepapper/tillgångar, orsak till skulder, senaste lånet, hur man går runt, vad man har gjort för att ta sig ur etc etc etc.
Kändes som en upprepning av det man redan fyllt i i ansökan.

Fick svar från min HL nu att de skickat ut påminnelser till ngr gäldenärer som inte inkommit med skulder. Har inledande från mitten på sept.

hur många påminnelser skickar krf ut? Eller går dom vidare till slut och skippr den skulden?

Är det förslaget eller inledandet bara?

Är det förslaget som inte lyckas bli delgett så kan det dra ut på tiden med månader...

Jag fick ett mejl med 12 frågor.
Hur din och partners inkomst ser ut, värdepapper/tillgångar, orsak till skulder, senaste lånet, hur man går runt, vad man har gjort för att ta sig ur etc etc etc.
Kändes som en upprepning av det man redan fyllt i i ansökan.

Är nog kvalificerad på samtliga parametrar faktiskt. Stora frågan är hur dom kommer resonera kring hur pass nya skulder är, är 1 år nytt lån? 2 år? 5 år?
Det är liksom öppet för tolkning och vilket humör handläggaren på KFM har...

Är nog kvalificerad på samtliga parametrar faktiskt. Stora frågan är hur dom kommer resonera kring hur pass nya skulder är, är 1 år nytt lån? 2 år? 5 år?
Det är liksom öppet för tolkning och vilket humör handläggaren på KFM har...

Det beror nog också på vad det ”nyaste” lånet gått till. Att ta ett nytt lån för att få bättre ränta låter ju inte direkt negativt, hade lånet däremot gått till att konsumera eller öka på skulderna lär det nog se värre ut. Då finns det ju ingen brytpunkt till skuldsättningen.

Rent krast så skulle jag tro att det inte kommer bli något problem. Men det är bara min spontana tanke. Eventuellt om du får en liten högre månadskostnad på skuldsaneringen men läser det som att ni går i princip +-0. Men det är ju värt att ompröva.

Stod inte din fru på någon bil för 95.000kr? Då du valt att promenera och längre inte har någon bensin kostnad så vet jag inte hur kfm tänker kring det.

Jag fick in på kfm och gjorde en förbehållsberärkning och då skulle vi betala 1000 kr mer mot tidigare. Då får borgenärerna mer pengar än tidigare. Får en fin slutlön från min nuvarande i arbetsgivare, i januari utbetalt nästan 85 tusen kronor. Lön för december + semesterersättning.

Inte jag heller, får väl se vad dom säger kring bilen.

Tänkte på en sak, om man gör en ansökan hos KFM om skuldsanering blir den då registrerad på deras hemsida / mina sidor?

Sker det ganska "tidigt"?

Om jag skickar in det gör jag det via post snigelvägen via kommunens budget och skuldrådgivare hur snabbt hamnar det i KFM:s rullor så att säga?

Tänkte på en sak, om man gör en ansökan hos KFM om skuldsanering blir den då registrerad på deras hemsida / mina sidor?

Om jag skickar in det gör jag det via post snigelvägen via kommunens budget och skuldrådgivare hur snabbt hamnar det i KFM:s rullor så att säga?
Tog ca en vecka ungefär från att jag la det på posten tills det registrerades och jag fick på kivra att dom tagit emot min ansökan om skuldsanering. Dock finns det inte registrerat på mina sidor, är nog för jag skickade in med post.

Jag skickade in via skuldrådgivare men det var ändå via nätet.

Jag fick in på kfm och gjorde en förbehållsberärkning och då skulle vi betala 1000 kr mer mot tidigare. Då får borgenärerna mer pengar än tidigare. Får en fin slutlön från min nuvarande i arbetsgivare, i januari utbetalt nästan 85 tusen kronor. Lön för december + semesterersättning.

Skulle ompröva det där direkt i januari 2023 för att inte riskera skuldsaneringen.

Skulle ompröva det där direkt i januari 2023 för att inte riskera skuldsaneringen.

Ja den summan om 85000 är mkt pengar du bör ompröva för att inte riskera din sanering. Det kan då bli att du får betala in en engångssumma.

Ja den summan om 85000 är mkt pengar du bör ompröva för att inte riskera din sanering. Det kan då bli att du får betala in en engångssumma.

Jag ska alltså skicka in två omprövningar i januari då? En omprövning för min slutlön och en för minskad inkomst för mig och ökad inkomst för min fru. Kommer aldrig att ske. Jag kommer att nu i november skicka in en omprövning om jag får tjänsten som mejeriansvarig. Då tar jag tjänstledigt från mitt nuvarande jobb (ifall de godkänner det och plockar ut en slutlön ifall man får det i samband med tjänstledighet) och börjar på mitt nästa jobb den 3 januari. Den 25 januari får jag då min slutlön från min arbetsgivare och i februari lön från min nya arbetsgivare. De 85.000 kr som jag får ska täcka kostnaden för saneringskostnaden (10.192 kr/månaden) som är nu till att omprövningen är klubbad och godkänd för mitt nya jobb och för min fru´s ökade inkomst.

Senast ändrad:
En fundering.

Om man får skuldsanering men där man har betalplan på 3 år istället för 5 år.

Ska man fortfarande ompröva sin skuldsanering om man skulle få en väsentligt högre inkomst år 4 dvs efter att betalplanen löpt ut?

En fundering.

Ska man fortfarande ompröva sin skuldsanering om man skulle få en väsentligt högre inkomst år 4 dvs efter att betalplanen löpt ut?

Det skulle jag göra.

En fundering.

Ja

Men det är ju ganska skevt. Eller missar jag något.

Låt säga att Lisa får skuldsanering. Eftersom att lisa har fyra barn så är KFM givmilda och säger betalplanen skall vara på tre år. Okej så långt är alla med. Hennes betalperiod är alltså 3 år. Hon ska betala 10.000 kronor i månaden i tre år.

Men. Efter 3 år och 1 månad får då Lisa plötsligt 5.000 kr mer i månadslön, ska hon då betala 15.000 kr i månaden istället för 0 kronor om hon omprövar?

Då är det ju ganska mycket bättre för Lisa att inte få den här löneförhöjningen på 5.000 kronor för då får hon ju behålla 10.000 istället för att betala 10.000 (plus 5.000 i löneförhöjning)

Vad missar jag?

Låt säga att Lisa får skuldsanering. Eftersom att lisa har fyra barn så är KFM givmilda och säger betalplanen skall vara på tre år. Okej så långt är alla med. Hennes betalperiod är alltså 3 år. Hon ska betala 10.000 kronor i månaden i tre år.

Men. Efter 3 år och 1 månad får då Lisa plötsligt 5.000 kr mer i månadslön, ska hon då betala 15.000 kr i månaden istället för 0 kronor om hon omprövar?

Då är det ju ganska mycket bättre för Lisa att inte få den här löneförhöjningen på 5.000 kronor för då får hon ju behålla 10.000 istället för att betala 10.000 (plus 5.000 i löneförhöjning)

Vad missar jag?
Detta undrar jag verkligen också. Har själv fått en betalplan på 3 år nu och kommer eventuellt/förhoppningsvis ta ett steg upp i min karriär om ett par å så det är inte omöjligt att jag skulle hamna i det där scenariot. Finns det nån här som omprövat efter 3-/4-årig betalplan och har facit? :thinking:

Det låter liksom inte logiskt.

Säg du har 30.000 netto i månaden. Din månadsbetalning år 1-3 är då 10.000 kronor i månaden till KFM.
Säg att du fortsätter tjäna 30.000 i månaden - då kommer då få behålla alla 30.000 efter år 3 till att göra vad du vill med. Däremot....
...börjar du tjäna 35.000 netto i månaden. Då blir plötsligt din månadsbetalning 15.000 till KFM?

Det låter liksom inte logiskt.

Säg du har 30.000 netto i månaden. Din månadsbetalning år 1-3 är då 10.000 kronor i månaden till KFM.
Säg att du fortsätter tjäna 30.000 i månaden - då kommer då få behålla alla 30.000 efter år 3 till att göra vad du vill med. Däremot....
...börjar du tjäna 35.000 netto i månaden. Då blir plötsligt din månadsbetalning 15.000 till KFM?
Nä och motiveringen till att man fick 3 år från början är väl oftast att barnen inte ska behöva leva på existensminimum så länge...

Vad missar jag?
Du missar att höja blicken och tänka att det finns fler möjligheter och scenarion. Det kan ju tex vara en som blir arbetslös ett halvår in, saknar då utrymme pga alla barn, har då en nollplan i 3 år, men mot slutet av år 3 skaffas ett jobb med våldsamt hög lön, i det läget kan det vara rent stötande att borgenärerna inte får ta någon del.

Jag har ställt frågan till KFM (kundtjänst) eftersom jag har nollplan som studerande, med avsikt att börja jobba år 4 (där betalplanen är förkortad ett år) och jag fick svaret att det blir en icke-fråga och avslag eftersom betalplanen är avslutad, därmed inte relevant ens.
Kommer dock ändå att ompröva (tror jag).

Du missar att höja blicken och tänka att det finns fler möjligheter och scenarion. Det kan ju tex vara en som blir arbetslös ett halvår in, saknar då utrymme pga alla barn, har då en nollplan i 3 år, men mot slutet av år 3 skaffas ett jobb med våldsamt hög lön, i det läget kan det vara rent stötande att borgenärerna inte får ta någon del.

Jag är väl medveten om att det finns olika scenarion som i vissa fall gynnar den som har skuldsanering - i andra fall missgynnar. Min fråga rör om en person får 5.000 kronor mer i lön jag vet inte om det kan klassas som våldsamt högt. Tror till och med det är under snittinkomsten i Sverige. Det jag tycker är märkligt är om 5.000 kr löneökning de facto gör skillnad om någon ska betala 15.000 i månaden eller 0:-

Jag har ställt frågan till KFM (kundtjänst) eftersom jag har nollplan som studerande, med avsikt att börja jobba år 4 (där betalplanen är förkortad ett år) och jag fick svaret att det blir en icke-fråga och avslag eftersom betalplanen är avslutad, därmed inte relevant ens.
Kommer dock ändå att ompröva (tror jag).

Det var detta jag fiskade efter.

En dum fråga kanske men.. Jag har ju fått veta vad jag ska betala per månad när inledande beskedet kom. men ingen mer detaljerad betalplan. Dessutom skulle jag komplettera uppgifter så den summan lär ändras.

Visst kommer betalplanen inom några veckor efter inledande. Eller kommer det närmare slutgiltiga beskedet om sanering istället? Förstår det ä olika fall till fall men en hum iaf.
Har gått 5veckor nu sen inledande

En dum fråga kanske men.. Jag har ju fått veta vad jag ska betala per månad när inledande beskedet kom. men ingen mer detaljerad betalplan. Dessutom skulle jag komplettera uppgifter så den summan lär ändras.

Visst kommer betalplanen inom några veckor efter inledande. Eller kommer det närmare slutgiltiga beskedet om sanering istället? Förstår det ä olika fall till fall men en hum iaf.
Gått 10 veckor för mig, fortfarande inget betalplan så det kan ta lång tid.

Det tog 7 veckor för mig :)

Jag är väl medveten om att det finns olika scenarion som i vissa fall gynnar den som har skuldsanering - i andra fall missgynnar. Min fråga rör om en person får 5.000 kronor mer i lön jag vet inte om det kan klassas som våldsamt högt. Tror till och med det är under snittinkomsten i Sverige. Det jag tycker är märkligt är om 5.000 kr löneökning de facto gör skillnad om någon ska betala 15.000 i månaden eller 0:-
Ah ok, du frågade om du missade något och jag försökte svara på det.

Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Tillbaka
Topp