• Delta i vår namninsamling mot att fasa ut ränteavdraget på lån utan säkerhet: Skriv under här.

Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Compricer - Jämför lån (ny)
4. Kontantfinans - Swish-utbetalning, ingen UC
5. Klaralån - Lån utan UC
6. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
7. Binly - Lån utan UC
8. Banky - Lån utan UC
9. Ferratum - Lån utan UC
10. Lumify - Lån utan UC

Kronofogden hjälp

Självkontroll

V.I.P
Poäng: 477
Blev medlem
14 November 2018
Meddelanden
300
Mottagna reaktioner
351
Poäng
477
I förbehållsbeloppet ingår

dels din boendekostnad,
dels ett normalbelopp som ska täcka dina vanliga levnadsomkostnader.
I normalbeloppet ingår bland annat kostnader för

mat,
kläder,
hygien,
telefon,
hushållsel,
försäkringar och
andra mindre utgifter för tillfälliga behov

8133kr ligger normalbeloppet för sammanboende och makar.
 
  • Nystartslån
  • Lån utan UC

Lasseman

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 9 787
Moderator
Årets medlem
Årets mest kunniga
Blev medlem
25 Juli 2014
Meddelanden
26 704
Mottagna reaktioner
12 992
Poäng
9 787
Ok & de leder mig direkt in på följande:
Om TS nu anger i denna nya utredning att hen är sambo; inte kan väll TS straffas retroaktivt?!

Löneutmätningsbeslut, som inte är ett straff, är inte retroaktiva.
Man däremot kanske har svårare med skuldsanering dock då man ganska lätt skulle kunna säga att man inte gjort allt för att betala skulderna om man legat med en felberöknad löneutmätning ett bra tag.
 

Kimsan72

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 3 907
Blev medlem
18 Augusti 2017
Meddelanden
5 956
Mottagna reaktioner
6 150
Poäng
3 907
Löneutmätningsbeslut, som inte är ett straff, är inte retroaktiva.
Man däremot kanske har svårare med skuldsanering dock då man ganska lätt skulle kunna säga att man inte gjort allt för att betala skulderna om man legat med en felberöknad löneutmätning ett bra tag.

Straff eller ej, där går våra meningar isär... Att leva med löneutmätning år in - år ut, kan inte betraktas som annat än ett just straff (i MIN värld).
Jag baserar MITT ställningstagande på det faktum att man inga lättnader överhuvudtaget har - ingen betalfri månad för att ”hämta andan” eller cleara oförutsedda kostnader som alltid uppstår på livets resa...

Sen är jag fullkomligt på det klara med att ovanstående scenario inte rimmar bra med en skuldsanerings ansökan, MEN vänta nu lite....för ok, då kan ju även jag nu ställas inför detta fakta?!

Jag har varit oerhört transparent i mina kontakter med KF, men likväl när jag fick hem mitt utmätnings beslut där jag fick behålla pengar för HELA min boende kostnad, så borde jag ha ringt KF och meddelat dom att ”hej, vänta nu lite...min 19-åriga dotter bor oxå hemma & då ska väll hon självklart betala halva hyran” ?!
Det gjorde jag aldrig..... Det fanns inte i min värld...
 

tigerkatten007

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 967
Blev medlem
15 Maj 2015
Meddelanden
1 942
Mottagna reaktioner
1 371
Poäng
967
Straff eller ej, där går våra meningar isär... Att leva med löneutmätning år in - år ut, kan inte betraktas som annat än ett just straff (i MIN värld).
Jag baserar MITT ställningstagande på det faktum att man inga lättnader överhuvudtaget har - ingen betalfri månad för att ”hämta andan” eller cleara oförutsedda kostnader som alltid uppstår på livets resa...

Sen är jag fullkomligt på det klara med att ovanstående scenario inte rimmar bra med en skuldsanerings ansökan, MEN vänta nu lite....för ok, då kan ju även jag nu ställas inför detta fakta?!

Jag har varit oerhört transparent i mina kontakter med KF, men likväl när jag fick hem mitt utmätnings beslut där jag fick behålla pengar för HELA min boende kostnad, så borde jag ha ringt KF och meddelat dom att ”hej, vänta nu lite...min 19-åriga dotter bor oxå hemma & då ska väll hon självklart betala halva hyran” ?!
Det gjorde jag aldrig..... Det fanns inte i min värld...

Det är exakt av den anledningen jag är rädd för löneutmätning. Att konstant vara stressad att en oförutsedd kostnad uppstår och inte ha möjligheten att hantera det. Inte för att denna stress är bättre. Är totalt knäckt dag ut dag in. Riktigt moment 22. Oavsett hur man gör blir det fel.
 

Kronofogden

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 1 247
Blev medlem
8 September 2014
Meddelanden
2 304
Mottagna reaktioner
1 807
Poäng
1 247
Hur mycket pengar har man till oförutsedda kostnader när man har större utgifter än inkomster varje månad? Jag hade noll. Nu har jag åtminstone rum för att lägga undan någon hundralapp varje månad. Dyker läkarkostnader eller annat upp så får man ju dessutom behålla de pengarna.
 

onetwo

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 897
Blev medlem
15 Januari 2019
Meddelanden
2 454
Mottagna reaktioner
1 005
Poäng
897
Straff eller ej, där går våra meningar isär... Att leva med löneutmätning år in - år ut, kan inte betraktas som annat än ett just straff (i MIN värld).
Jag baserar MITT ställningstagande på det faktum att man inga lättnader överhuvudtaget har - ingen betalfri månad för att ”hämta andan” eller cleara oförutsedda kostnader som alltid uppstår på livets resa...

Sen är jag fullkomligt på det klara med att ovanstående scenario inte rimmar bra med en skuldsanerings ansökan, MEN vänta nu lite....för ok, då kan ju även jag nu ställas inför detta fakta?!

Jag har varit oerhört transparent i mina kontakter med KF, men likväl när jag fick hem mitt utmätnings beslut där jag fick behålla pengar för HELA min boende kostnad, så borde jag ha ringt KF och meddelat dom att ”hej, vänta nu lite...min 19-åriga dotter bor oxå hemma & då ska väll hon självklart betala halva hyran” ?!
Det gjorde jag aldrig..... Det fanns inte i min värld...

Är ju på ett sätt ett straff för det oansvariga och vårdslösa krediter man tagit. Det jobbiga är ju i våra fall att det inte är tidsbestämt.

Så än så länge är man livstidsdömd.
 

Adde87

V.I.P
Poäng: 477
Blev medlem
1 Juni 2018
Meddelanden
421
Mottagna reaktioner
348
Poäng
477
Det är exakt av den anledningen jag är rädd för löneutmätning. Att konstant vara stressad att en oförutsedd kostnad uppstår och inte ha möjligheten att hantera det. Inte för att denna stress är bättre. Är totalt knäckt dag ut dag in. Riktigt moment 22. Oavsett hur man gör blir det fel.
Du nojjar upp i onödan. Jag levde med löneutmätning i 18 månader. Va mest under semestertider som det sög. Dock sa jag att jag hade 6500:- i hyra, när den låg på 4500:-. Man klarar sig. Jag fick behålla all övertid och om jag jobbat helg. De drog ca 8300:-. Fick behålla ca 12500:-
 

onetwo

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 897
Blev medlem
15 Januari 2019
Meddelanden
2 454
Mottagna reaktioner
1 005
Poäng
897
Vze
Du nojjar upp i onödan. Jag levde med löneutmätning i 18 månader. Va mest under semestertider som det sög. Dock sa jag att jag hade 6500:- i hyra, när den låg på 4500:-. Man klarar sig. Jag fick behålla all övertid och om jag jobbat helg. De drog ca 8300:-. Fick behålla ca 12500:-

Hur lyckades du få mer än vad hyran var? Kollar dom inte upp sånt?
 

tigerkatten007

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 967
Blev medlem
15 Maj 2015
Meddelanden
1 942
Mottagna reaktioner
1 371
Poäng
967
Du nojjar upp i onödan. Jag levde med löneutmätning i 18 månader. Va mest under semestertider som det sög. Dock sa jag att jag hade 6500:- i hyra, när den låg på 4500:-. Man klarar sig. Jag fick behålla all övertid och om jag jobbat helg. De drog ca 8300:-. Fick behålla ca 12500:-

Du klarade dig med två faktorer som inte är möjliga för mig; ange högre hyra eller arbeta övertid/helg.
 
Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp