• Delta i vår namninsamling mot att fasa ut ränteavdraget på lån utan säkerhet: Skriv under här.

Lånforum.se rekommenderar

1. Lendo - Forumets favorit
2. Compricer - Jämför lån (ny)
3. Zmarta - Ett bra alternativ
4. Flexkontot - Nu med Swish, ingen UC
5. Klaralån - Lån utan UC
6. Brixo - Lån utan UC
7. Loanstep - Lån utan UC
8. Banky - Lån utan UC
9. Nstart - Nystartslån
10. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
11. Binly - Lån utan UC

Kronofogden och nytt jobb?

Rakeback

Medlem
Poäng: 2
Blev medlem
26 April 2015
Meddelanden
10
Mottagna reaktioner
0
Poäng
2
Om du är orolig så måste du ju faktiskt inte säga något om något jobb, utan du kan hinta om att någon närstående ska hjälpa dig så har de nog ingen anledning att meddela KFM.

Nä det är sant! Då kanske man slipper den risken. Ska fundera på hur jag enklast ska kunna gå vidare med detta. Utan att KFM får reda på nåt, och påsåvis inte min nya arbetsgivare.

Har även tittat på Svea ekonomi som hade något typ av lån för dessa problem. Någon med erfarenhet där? Dom ska tydligen samla skulderna man ha och betala av dom via ett lån så man får allt samlat på ett och samma lån hos dom.

Det låter som en dröm för mig och skulle betyda mycket för mig. Men även där är jag lite tveksam att ringa och fråga, om jag då säger att jag har möjlighet att betala av lånet till dom eftersom jag nyligen fått jobb, och sen får jag inte möjlighet att låna så får KFM nys om det via Svea.
 
  • Nystartslån
  • Lån utan UC

Lasseman

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 9 787
Moderator
Årets medlem
Årets mest kunniga
Blev medlem
25 Juli 2014
Meddelanden
26 302
Mottagna reaktioner
12 800
Poäng
9 787
Okej så kommunen har tystnadsplikt även gentemot KFM?

Ja en avbetalningsplan måste jag komma överens med fodringsägaren? I detta fall inkasso? Antar att det är dom som sköter indrivningen av pengarna till de två företagen och banken det gäller i detta ärende? Men du menar att om jag meddelar inkassobolagen att jag har jobb och är villig att börja avbetala så kan dom föra det vidare till KFM och dom börjar med en utmätning då?

Vill försöka hålla detta hemligt och vill helst lösa det själv och hålla KFM och arbetsgivare utanför.

Finns det någon här som har fått sina skulder tillbaka dragna från KFM och gjort upp avbetalningsplan med inkassobolagen och kanske blivit kvitt räntan? Är det möjligt? Tar det lång tid?

Oerhört tacksam för lite vägledning och tips!

Med tanke på att socialtjänsten hos kommunerna har undantag i annan lagstiftning när det gäller rapporteringsskyldighet så räknar jag med att dom inte rapporterar det där heller.. Hur det ser ut om KFM av någon anledning skulle fråga kommunen om det alltjämt utbetalas stöd vet jag inte, om kommunen svarar eller inte... det känns dock långsökt

Om du börjar göra upp planer med dina respetive fordringsägare måste det vara rätt dåliga planer du erbjuder för att man i stället ska skeppa ärendet till kronofogden.
 

Bosse Bagaren

Viktig medlem
Poäng: 167
Blev medlem
29 Oktober 2015
Meddelanden
96
Mottagna reaktioner
55
Poäng
167
Vill kolla om info i denna tråd fortfarande stämmer, det har gått ett par år. Min fråga är alltså när får KFM reda på att man har jobb, alltså först när arbetsgivaren skickar in uppgifter till skatteverket, vilket för 2020 är senast den 31 januari 2021.

Betyder detta om man börjar jobba i februari 2021 så har man nästan ett helt år man kan jobba innan KFM hör av sig.
 

Driveby Colonoscopy

Kunnig medlem
Poäng: 297
Blev medlem
1 April 2014
Meddelanden
211
Mottagna reaktioner
109
Poäng
297
Har hyfsat säker på att reglerna ändrades för 1-2 år sen. Numera rapporterar företagen till Skatteverket varje månad. När jag loggar in på Skatteverket så kan jag se vilka inkomstuppgifter som arbetsgivaren har rapporterat, månad för månad. Så jag är rätt säker på att det går fort för KFM att se om du har fått ett nytt arbete.
 

Lize

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 1 557
En av våra mest kunniga
Blev medlem
30 Januari 2013
Meddelanden
3 117
Mottagna reaktioner
2 499
Poäng
1 557
Vill kolla om info i denna tråd fortfarande stämmer, det har gått ett par år. Min fråga är alltså när får KFM reda på att man har jobb, alltså först när arbetsgivaren skickar in uppgifter till skatteverket, vilket för 2020 är senast den 31 januari 2021.

Betyder detta om man börjar jobba i februari 2021 så har man nästan ett helt år man kan jobba innan KFM hör av sig.
Numera så lämnar arbetsgivarna i arbetsgivardeklaration på individnivå varje månad, d v s löneutbetalning i oktober redovisas 12 november för företag med omsättning under 40 Mkr och 26 november för omsättning över 40 Mkr. Vet inte om KFM bevakar gentemot Skatteverket varje månad.
 

Kronofogden

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 1 247
Blev medlem
8 September 2014
Meddelanden
2 289
Mottagna reaktioner
1 784
Poäng
1 247
Kan inte tala för fler än mig själv, men min fru har haft 4 jobb under 1,5 år med löneutmätning, och endast ett av dem har utmätts.
 

Ny2018

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 4 147
Blev medlem
19 Juni 2018
Meddelanden
9 527
Mottagna reaktioner
6 128
Poäng
4 147
Hej,

Detta är lite pinsamt men jag är hursomhelst hos kronofogden och har varit det i 1,5 år. Lite osäker på summan men skulle tippa på 40 000kr. Jag har inte haft någon möjlighet att göra nåt åt det. Förutom lite skatteåterbäring från tillfälliga jobb på 1-2 månader. Så skulden har säkert minskat en del då, kanske 10.000.

Dom har gjort nån typ av utmätning förut, men eftersom jag inte haft någon inkomst och legat under existensminimum har dom inte kunnat göra något under dessa 1,5 år. (förutom nåt kort sommarjobb)

Nu har jag dock lyckats få ett heltidsjobb (jobbat nån vecka) och är livrädd att min arbetsgivare ska få reda på att jag är hos KFM. Känns inte så bra om KFM hör av sig efter några veckor på ett nytt jobb!

Hur ofta kollar dom skatteregistret? Antar att det är via den dom får reda på om och vart jag jobbar? Skatteregistret syns jag väl i varje månad då en skatt dras?

Företagen registrerar väl skatt och sånt men det är väl först i årsskiftet skatteverket får reda på vem det är och hur mycket skatt som denna ska betala? Eller får dom reda på direkt jag blir anställd att jag jobbar via skatteverket?

Jag vill inte komma undan att betala, men skulle gärna vilja hinna jobba några månader utan att det kommer fram och sedan ta tag i det.

Kommer jag kunna jobba några månader, typ fram till nästa deklaration ska göras? Eller kollar KFM upp skatter flera gånger per år?

Dom har säkert hunnit kolla mig några gånger så det kanske inte är dags igen på ett tag?

Anledningen varför jag vill försöka komma undan några månader är för att jag ska hinna hitta en lösning innan KFM kan göra en utmätning på mig, och att jag på så vis slipper blanda in min arbetsgivare.

Om jag förstått det hela rätt finns bara en möjlighet till en avbetalningsplan: Be fodringsägarna att dra tillbaka skulden och sedan göra en avbetalningsplan med dom? Och då försvinner utmätnings möjligheten? Och kanske möjligen bli kvitt räntan helt? Någon med erfarenheter av detta?

Antar att det blir inkassoföretagen och inte själva företaget då?

Många frågor och lång text men jag är tacksam för lite hjälp och gärna höra egna erfarenheter! Vill verkligen ha detta jobb och inte blanda in KFM.
Försök spara ihop och betala av innan kfm får uppgifter om ditt nya arbete.
Vill dock säga att det är vanligare än du tror med löneutmätning och du ska inte skämmas. ♥️
 

ester35

Kunnig medlem
Poäng: 317
Blev medlem
26 Oktober 2012
Meddelanden
177
Mottagna reaktioner
141
Poäng
317
Jag jobbar med löner. Det är många som har utmätning på lön och absolut inget att skämmas för. nuförtiden är lönespec din kontrolluppgift och din lön och skatt redovisas varje månad till Skatteverket. Så rent krasst så kan kfm se redan efter din första löneutbetalning att du jobbar och tjänar pengar.
jag vet inte om kfm och andra myndigheter samkör sina register. Mitt tips är att när du får din lön så börja betala till kfm direkt.
Förhoppningsvis så dröjer det någon månad innan kfm kollar och då kanske du har hunnit betala av skulden beroende på hur mycket du tjänar och kan betala av varje månad
 

Krelf

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 817
Blev medlem
8 Oktober 2020
Meddelanden
2 205
Mottagna reaktioner
912
Poäng
817
Första inlägget är från 2015 så han har nog löst problemet han hade då får vi hoppas :)
 
Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp