Om du har 100.000 så är det väl bara att betala av Klarna och kreditkortet så får du ju 11.500:- mer varje månad?Hej , Jag har läst ämnena i forumet länge. Jag är en brittisk person som har bott i Sverige i ca 5 år. Jag är ledsen, min svenska är inte så bra. Jag har varit en spel- och kryptoberoende länge. Jag har varit ren i ca 6 månader. Men denna sjukdom orsakade mig en skuld på 1,8 miljoner sek. Jag är gift och har 2 barn och min fru är inte medveten om denna skuld. Jag kommer att ge detaljerna om mina skulder nedan. Jag är väldigt nyfiken på hur jag kan bli av med dem och vad dina förslag är för att få ett lån. Vissa smålån har väldigt höga räntor om jag kunde samla dem under ett enda lån skulle jag kunna sänka mina månatliga utgifter, men jag har ansökt om ett lån många gånger och det fungerar inte.
UC-poäng: 472 (17%) - mindre bra
Min hushyra: 14k sek
min bil privatleasing: 5200
Min lön: 42k netto
Vad jag fick av min fru: 25k netto T
totalt nettoresultat på 67k
Total Skuld månadsbetalning ränta Resurs bank 481430 6571 10,78%Bank Norwegian 588000 7463 13,04%marginalen 391000 5991 7,03%Swedbank 215825 3488 6,95%Ferratum 42679 2000 40%Loan step 16767 1044 22,50%Klarna 44000 9000Swedbank Credit card 53247 2500remember card 38200 2500Total 1871148 40557
Som ni ser så finns det inget kvar och jag lägger mina matkostnader på kreditkort så skulden där minskar inte alls.
Jag har också 100k sek som jag fick av min mamma. Han vill inte att jag ska betala tillbaka just nu.
Vilken väg ska jag följa? Dina rekommendationer är mycket värdefulla för mig.
Han har även en skuld på 100 000 kr till sin mamma som han inte behöver betala än. Dvs pengarna finns inte längre. Så förstod jag det.Om du har 100.000 så är det väl bara att betala av Klarna och kreditkortet så får du ju 11.500:- mer varje månad?
Jahaaa, då förstår jag!Han har även en skuld på 100 000 kr till sin mamma som han inte behöver betala än. Dvs pengarna finns inte längre. Så förstod jag det.
Jag bestämde mig för att stoppa betalningar men det finns automatisk betalning från mitt bankkonto, kreditföretag får kredit månadsbetalning automatiskt. Hur kan jag dölja min lön för dem? Jag skulle uppskattas om du ger rådLika bra att säga det på en gång. Du har inte råd att amortera med 14000 i hyra och 40557 kr i månadsavgift för dina lån med en inkomst på 42000kr netto. Du kommer fortsätta gå back.
1.8 Miljoner är "bara" utan ränta. I verkligheten är detta säkert 4 miljoner med ränta. Ränteavdraget halveras dessutom nästa år och försvinner 2026.
Det enda du kan göra i denna situation är att släppa alla lån till Kronofogden och det är ingen idé att dra ut på det mer heller eftersom du bara kommer kasta pengarna i ett svart hål, som du säger: beloppen minskar inte.
Utan släpp (sluta betalar) på alla lån nu i september. Delvis betala ingen av dessa räkningar till Resurs, Marginalen, Bank Norweigan, Swedbank, Ferratum, Loanstep, Klarna, kreditkorten.
Processen kan skilja sig en del så dettar är ingen exakt vetenskap. Men det tar ca 3 månader till inkasso, 1 månad efter det till delgivning, 1 månad att skriva under delgivning om man vill, sen kanske 3-4-5 månader till innan löneutmätning startar.
Det kommer att komma massvis med brev, email och telefonsamtal närmaste halvåret. Bara att ignorera dom
Det är för tidigt att söka skuldsanering eftersom det bara är 6 månader sen du slutade spela. Men skuldsanering är förmodligen din väg att bli skuldfri på sikt.
Kanske sikta på att börja skicka in ansökan andra halvan 2025.
Det du kan slutbetala närmaste halvåret är om du har mobil eller liknande på delbetalning så att du har kvar lite mer när du börjar leva på förhållsbelopp.
Det du inte ska göra i detta skede är att dra på dig skatteskulder, bidragsskulder, skulder till försäkringskassan, csn eller liknande.
Vilken bank har du?Jag bestämde mig för att stoppa betalningar men det finns automatisk betalning från mitt bankkonto, kreditföretag får kredit månadsbetalning automatiskt. Hur kan jag dölja min lön för dem? Jag skulle uppskattas om du ger råd
SwedbankVilken bank har du?
1. Logga in på Swebank.se via hemsidan med bank idSwedbank