Lägga in hur stor kontantinsats

Har köpt ett nytt hus och funderar på vilken kontantinsats som är smartast att lägga in.
Jag har möjlighet att lägga in 50% av köpeskillingen vilket skulle innebära att jag inte måste amortera. Alternativet för att spara 250 000 på banken är att lägga in dryga 40% av köpeskillingen. I detta fall måste jag dock amortera 2% p g a att jag ligger över min skuldkvot. Jag är då också bunden till detta i 5 år.

Har funderat mycket på vad som skulle vara smartast. Om jag amorterar 2% i 5 år når jag ändå inte riktigt upp till den summan som jag måste lägga in för att slippa amortera alls.

Hur skulle ni resonera?

Lägg dig på 70% så blir det 1% amortering och du har en slant kvar sparat.

Jag måste oavsett amortera 2% då jag ligger över min skuldkvot (om jag inte lägger in 50%). Det hade varit mitt första alternativ annars.

Enkla.com ska nyss ha fått spons av en schweizisk storbank, så dom kommer börja låna ut nu. De lånar upp till 75% av bostadens värde till 0,95% ränta. Lägg 25% du får övers och förvalta på annat sätt än bostad isf med en sån låg ränta.

Jag var i exakt samma situation för ett tag sedan. Jag la in 50% kontantinsats och fick 1% amortering då jag lånat mer än 4,5 ggr min inkomst. Hade jag gått över 50% i belåningsgrad hade det blivit 2%.

Dock fick jag ett par 100 000 över även med 50% belåningsgrad så det kändes ok.

Om jag var du hade jag lagt mig på 50%, amorterat 1% och sparat ikapp en buffert igen. Fast rent ekonomiskt bör man låna så mycket man får och behålla sin buffert tillgänglig. Så båda varianterna fungerar.

Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp