Låna på huset med tillsvidare tjänst

Kunnig medlem
Poäng: 112
Meddelanden
115
Mottagna reaktioner
28
Poäng
112
Hej!
Skulle vilja ta ut ett pantbrev på 300k på huset för att renovera och så vidare.
Jag kan låna max 900k på huset.
Det jag undrar över är sambon som är tjänstledig men studerar för tillfället.
Hon har haft tillsvidare anställning sen 2016 och jag med.

Kan jag fylla i att hon har en tillsvidare tjänst då?

Har haft sbab sen 2017 på mitt boende.

Hon är studerande och saknar väl taxerad inkomst då?

De flesta banker jag haft att göra med kollar bara föregående årsinkomst och om det matchar angiven inkomst så görs inga fler kontroller. Har hon haft 300k per år och anger fast jobb med 25k så är det få som kontrollerar djupare. Däremot om man uppger 100k månadslön och taxerade väldigt lite de senaste åren så ringer säkert varningsklockorna för djupare kontroll. Säkert någon algoritm som spottar ut röda siffror. Sen kan man alltid spela dum ifall man blir påkommen ”jag trodde tillfälligt tjänsteledig räknades som tillsvidare...” inte brottsligt att vara dum. Kolla tidigare deklarerade inkomstår och se vart du kan lägga ribban.

De flesta banker jag haft att göra med kollar bara föregående årsinkomst och om det matchar angiven inkomst så görs inga fler kontroller. Har hon haft 300k per år och anger fast jobb med 25k så är det få som kontrollerar djupare. Däremot om man uppger 100k månadslön och taxerade väldigt lite de senaste åren så ringer säkert varningsklockorna för djupare kontroll. Säkert någon algoritm som spottar ut röda siffror. Sen kan man alltid spela dum ifall man blir påkommen ”jag trodde tillfälligt tjänsteledig räknades som tillsvidare...” inte brottsligt att vara dum. Kolla tidigare deklarerade inkomstår och se vart du kan lägga ribban.
Smart tips.det ska jag göra..
Kan även tillägga att båda lånen på huset är bundna och vi båda har försäkring på lånet.

Vi har lån på runt miljonen med ett värde på hus på över 2 miljoner så vi ligger på 50% belåning.

Låter inte som ett komplicerat fall. Har ni varit kund länge och ligger på de belåningsnivåerna så skulle SBAB göra ett dumt val om de nekade.
Ett tips från läktaren är dock att renoveringar och tillbyggnader alltid kostar mer än man tror, så ta höjd för det.

Fick ej godkänt då kalkylen ej gick runt..hade ett kreditkort som de ej gillade...nya försök i vår..

Tog de UC? Om de inte är inne och snokar på bisnode, så kan man ju ansöka om ett Wästgöta lån och kvitta kreditkorten med ett lån från dem som kanske har bättre ränta. Jag fick 100k på 5,5% och kvittade kreditkort och diverse blanco och är spänd och se resultatet nu på torsdag då MINUC uppdaterar (om de följer tidigare månader och inte strular för mycket denna gången).
Wästgöta skall ju inte dyka upp på UC enligt utsago, men slutgiltig dom kommer om ett par dagar...

Tog de UC? Om de inte är inne och snokar på bisnode, så kan man ju ansöka om ett Wästgöta lån och kvitta kreditkorten med ett lån från dem som kanske har bättre ränta. Jag fick 100k på 5,5% och kvittade kreditkort och diverse blanco och är spänd och se resultatet nu på torsdag då MINUC uppdaterar (om de följer tidigare månader och inte strular för mycket denna gången).
Wästgöta skall ju inte dyka upp på UC enligt utsago, men slutgiltig dom kommer om ett par dagar...
Ja de tog uc.
Tkr de var lite konstigt då belångingsgraden på huset är under 50%..dock så tror jag de spelar stor roll när sambon har pluggat klart .
Då har hon istället för 18000 i månaden 36000..

Kan meddela att Wästgöta inte dyker upp på UC så om man vill snygga till sitt score tillfälligt så kan man alltid kvitta krediter och blanco där.

Om banken du ansöker lån hos tar UC så ser de inte lånet. Jag vågar inte säga om det är samma resultat om de tar Bisnode. Tänk på att på tex Lendo, som tar UC så är det ett antal aktörer som sedan följer upp med en extra creditsafe eller Bisode upplysning ibland även banker som man inte kommer att ta lån från (exempelvis Sevenday som kan få vissa här på forumet att gå i taket, då man får extra ff i dessa andra register)

Kan någon med Wästgöta lån berätta om detta lånet redovisas i Bisnode upplysning? Jag blev själv lite överraskad att Nordax krediter även dyker upp i Bisnode när flertalet andra aktörer inte visas i en Bisnode ff.

Om banken du ansöker lån hos tar UC så ser de inte lånet. Jag vågar inte säga om det är samma resultat om de tar Bisnode. Tänk på att på tex Lendo, som tar UC så är det ett antal aktörer som sedan följer upp med en extra creditsafe eller Bisode upplysning ibland även banker som man inte kommer att ta lån från (exempelvis Sevenday som kan få vissa här på forumet att gå i taket, då man får extra ff i dessa andra register)

Kan någon med Wästgöta lån berätta om detta lånet redovisas i Bisnode upplysning? Jag blev själv lite överraskad att Nordax krediter även dyker upp i Bisnode när flertalet andra aktörer inte visas i en Bisnode ff.
Har ansökt där och ska betala av på 2 år..tänkte samla de senare.

Har även utökat amorteringar på blancolån med 1000kr.

Hade tydligen 1.1 i uc score.

Hade 9 i bisnode score.
Det är surt när man inte får igenom grejor när man tycker att man borde. Man bränner ff på löpande band. Hade 9 i bisnode och 8 i den ff de fick. Kanske är det mer en personlig bedömnig och det beror kanske på vilken handläggare man får.

Väcker liv i denna tråd.

Nu är hon klar med studierna.

Förutsättningar
400k i blancolån.
37000 kr för mig i månaden.

Sambo 34000
Inga lån.

Ska ansöka nästa månad om att utöka mitt bolån ifrån 980 000 till 1.5

Ska betala av 100k på blancolån å resten Ska in på renoveringar i huset.

Värdet är fortfarande över 2 miljoner .

Min boendekostnad med ränta inräknat om jag får beviljat utökning på huset blir de med dagens ränteläge.

5500kr.

Om.jag ej får igenom så kmr jag byta bank då mitt ena bolån är.rörligt och de andra är bundet t november.

Jag har 0.5 i uc score.

Har ett kreditkort på 25k där de syns att jag utnyttjat 16k av de 25k.

Sambon har hon också 0.5 i uc score dock inga lån eller krediter.

Nästa lön så kmr sambon få en lön på 45000 kr brutto..
Banken kmr förmodligen begära 3 senaste månadslöner då hon studerade 2020-2022

Är de värt att vänta 1 månad för att få upp hennes snittlön ?

Jag har 0.5 i uc score.

Har ett kreditkort på 25k där de syns att jag utnyttjat 16k av de 25k.

Sambon har hon också 0.5 i uc score dock inga lån eller krediter.

Nästa lön så kmr sambon få en lön på 45000 kr brutto..
Banken kmr förmodligen begära 3 senaste månadslöner då hon studerade 2020-2022

Är de värt att vänta 1 månad för att få upp hennes snittlön ?
Det beror ju på vad ni vill göra.

Ja har 1 miljon i nuvarande lån.
Vill låna 500k på huset .

Nuvarande värde runt 2.2 miljoner.
Vad har ni för inkomst per person?
Hur är belåningen på huset idag?
Syns hela miljonen på UC? Hur många långivare?
Antal förfrågningar?
Bra om man sammanställer hela ekonomin i en excel eller skriver ner.
För er egen skull, ta med alla utgifter så man vet att det går runt och att man kan påvisa att genom ett ökat bolån fortfarande kan ha pengar över till att spara.
Googla KALP kalkyler. Många banker har höjt beloppet som måste finnas kvar när allt är betald. Innan låg det runt 6000kr, nu har jag läst om 7000kr.

Vad har ni för inkomst per person?
Hur är belåningen på huset idag?
Syns hela miljonen på UC? Hur många långivare?
Antal förfrågningar?
Bra om man sammanställer hela ekonomin i en excel eller skriver ner.
För er egen skull, ta med alla utgifter så man vet att det går runt och att man kan påvisa att genom ett ökat bolån fortfarande kan ha pengar över till att spara.
Googla KALP kalkyler. Många banker har höjt beloppet som måste finnas kvar när allt är betald. Innan låg det runt 6000kr, nu har jag läst om 7000kr.
Jag har 37000
Hon har ca 32000

Belåning är nog runt 45%

Den miljonen är bolånet inget blanko.

Har 400k I blanko,som står på mig.

Jag har 2 ff.

Hon har 0 ff.

Jag har 37000
Hon har ca 32000

Belåning är nog runt 45%

Den miljonen är bolånet inget blanko.

Har 400k I blanko,som står på mig.

Jag har 2 ff.

Hon har 0 ff.
Då har ni ju mycket bra förutsättningar för att kunna höja bolånet om kalkylen går ihop. Kan inte tänka mig att det inte skulle funka. Ta kontakt med den egna banken först och kolla vilken ränta ni kan få. Har ni bundet på miljonen? Om inte kan det vara värd att flytta hela lånet. Nischbankerna för bolån kan erbjuda bättre ränta om belåningen hamnar under 70%.

Så nu var de ansökt.

Kvinnan på banken sa att de såg jättebra ut.
Skulle få låna de vi ansökte om.

Bara att skicka in lönekompletteringar på sambon då hon bara jobbat i 3 månader.

Inget svar än.

Har kompletterat hennes lön 2 gånger nu.

Ja har 1 miljon i nuvarande lån.
Vill låna 500k på huset .

Nuvarande värde runt 2.2 miljoner.
Det spelar nog roll vem som säger att värdet på huset är 2,2 miljoner, är det egen uppskattning eller har du det på papper från mäklare? Vad står det idag på ditt bolån om amorteringsgrundande värde eller vad det heter?

Det spelar nog roll vem som säger att värdet på huset är 2,2 miljoner, är det egen uppskattning eller har du det på papper från mäklare? Vad står det idag på ditt bolån om amorteringsgrundande värde eller vad det heter?
Fick igenom på lånet.

Ja de hade gått 5 år sen sist så nya amortering grundande värde är 2.2 miljoner.

Så nu är vi helt skuldfri ifrån blancolån och har även nya pengar att investera i bostaden

Fick igenom på lånet.

Ja de hade gått 5 år sen sist så nya amortering grundande värde är 2.2 miljoner.

Så nu är vi helt skuldfri ifrån blancolån och har även nya pengar att investera i bostaden
Fantastiskt! Grattis!

Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Tillbaka
Topp