• Delta i vår namninsamling mot att fasa ut ränteavdraget på lån utan säkerhet: Skriv under här.

Låna själv eller med frun

tystnadentalar

Medlem
Poäng: 7
Blev medlem
24 Augusti 2017
Meddelanden
13
Mottagna reaktioner
2
Poäng
7
Vi ska snart börja titta på tomt för att bygga ett fritidshus på. Tomterna vi är intresserade av ligger på runt 200 000. Fritidshuset kommer att kosta runt 400 000. Så totalt 600 000 kr ungefär. Vi har sparat 100 000kr och det hinner nog bli lite till.

Det vi funderar på är att bara jag söker lån till tomten och till byggnadskreditiv/huslån. När jag har kollat på lite olika banksidor så verkar det gå igenom enligt deras "hur mycket får man låna" uträkning. Min fru har en 1 år gammal anmärkning pga sen skatt eller moms till företaget hon hade då. Det är betalat och klart för länge sen, men hann bli en anmärkning. Numera har hon ett fast jobb i stället och 36 000 i lön före skatt. Antar att enda alternativet då blir Bluestep. Hon har lite under 400 000 i diverse lån samt studielån. Jag har noll lån förutom ett litet studielån.

Så vad tror ni? Satsa på att jag testar att söka själv då det verkar gå bra enligt preliminära beräkningar eller testa med min fru på Bluestep? Tänkte fråga här för vill undvika onödiga förfrågningar. Har 0 som det är nu. Min fru har antagligen 2-3 stycken förfrågningar.
 
  • Nystartslån
  • Lån utan UC

Myra

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 4 477
Moderator
Årets mest hjälpsamma
Blev medlem
30 Juni 2015
Meddelanden
10 078
Mottagna reaktioner
6 661
Poäng
4 477
Undvik Bluestep om du kan låna hos de "vanliga" bankerna pga räntan.
Har du och din fru samma bank? Börja med att ringa till er bank och fråga det du frågar här. Säg att din fru har bra lön och fastjobb men en gammal anmärkning dock inga skulder hos Kf. Det kan vara så att banken kan tänka sig att ta med din fru i ansökningen trots anmärkningen om de gör en helhetsbedömning. Eller så kanske säger banken nej tyvärr sök själv utan frun.

Söker ni via låneförmedlare så är det bättre att du söker själv.
 

Myra

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 4 477
Moderator
Årets mest hjälpsamma
Blev medlem
30 Juni 2015
Meddelanden
10 078
Mottagna reaktioner
6 661
Poäng
4 477
Ok trodde det var helt kört med anmärkning. Tack för hjälpen!
Det är det oftast men sen beror det på om han har bra kontakt med sin bankman och för övrigt bra ekonomi och då kan din bank göra en helhetsbedömning.
Jag tror att det blir bäst om du söker själv men ta kontakt med er bank och fråga kostar inte. De kan dock säga att de inte kan ge besked utan att ta Uc så var tydlig fr början att du bara frågar hur de bedömer det UTAN att ta Uc.
 

Stryker

Kunnig medlem
Poäng: 237
Blev medlem
22 Mars 2015
Meddelanden
207
Mottagna reaktioner
86
Poäng
237
Swedbank är i alla fall tillmötesgående om man bokar ett möte. Dom ser till hela bilden, och även om räntan kanske blir något högre om man har anmärkning(ar) så är det ju 100 ggr bättre än att tvingas gå till Bluestep!!
 

Lasseman

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 9 787
Moderator
Årets medlem
Årets mest kunniga
Blev medlem
25 Juli 2014
Meddelanden
25 848
Mottagna reaktioner
12 597
Poäng
9 787
Vanliga banker gäller. Jag känner inte till någon alternativ aktör som ens har byggnadskreditiv
 

tystnadentalar

Medlem
Poäng: 7
Blev medlem
24 Augusti 2017
Meddelanden
13
Mottagna reaktioner
2
Poäng
7
Tack för alla svar.

Jag vet inte hur tillförlitliga "hur mycket får du låna" är på bankerna sidor, men alla ger mig grönt ljus som ensam sökande.

2 observationer:
Jag blir inte godkänd om jag skulle låna 1 miljon till ett hus att flytta till, men jag blir godkänd om jag hade köpt ett fritidshus för en miljon (bara en siffra) och man har kvar lägenheten. Någon som vet hur det hänger ihop? Tomt och sedan byggnadskreditiv är inte nödvändigtsvis exakt samtidigt i tid. Om man bara leker runt på sidorna så märkte jag att på Dalarans Länsförsäkringar så var det större chans att ha ett blancolån på 300 000 (om man låtsas att betalat tomten så) och sedan söker huslån och bakar in de 300 000kr - jämfört med att ta huslån på allt i en klump. Märkligt, trodde det låg i fatet att ha ett jätte stort lån.
 

KassaKon

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 1 277
Blev medlem
30 Januari 2019
Meddelanden
2 792
Mottagna reaktioner
1 820
Poäng
1 277
Jag tror nog du måste ta kontakt för att få hjälp när det gäller byggnadskreditiv. De vanliga kalkylerna gäller inte på samma sätt för det.
 

Stryker

Kunnig medlem
Poäng: 237
Blev medlem
22 Mars 2015
Meddelanden
207
Mottagna reaktioner
86
Poäng
237
Någon som vet?
Nischbankerna tillåter inte gifta att ta lån själva. Båda måste stå på lånet om man är gift, oavsett om kalkylen går ihop eller inte.
Men hur gör de vanliga bankerna? Är de ok med att den ena i det gifta paret köper en fastighet? Dvs står som 100% ägare.
 

KassaKon

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 1 277
Blev medlem
30 Januari 2019
Meddelanden
2 792
Mottagna reaktioner
1 820
Poäng
1 277
Någon som vet?
Nischbankerna tillåter inte gifta att ta lån själva. Båda måste stå på lånet om man är gift, oavsett om kalkylen går ihop eller inte.
Men hur gör de vanliga bankerna? Är de ok med att den ena i det gifta paret köper en fastighet? Dvs står som 100% ägare.
Jag köpte fastighet själv med bolån från SBAB. Men de räknar ju på kalkylen som om maken bidrar med noll.
 
Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp