Låna till kontantinsats

Någon här som har tagit lån till kontantinsatsen för hus? Har ni tagit lån hos samma bank där ni har tagit bolån eller har ni tagit lån till kontantinsatsen hos annan bank? Både jag och min sambo har "Mycket bra" i kreditvärdighet, vi har båda fast jobb, men har av olika anledningar inte kunnat spara ihop tillräckligt i kontantinsats, men en bra buffert är det om vi kan låna till kontantinsatsen. Vi har räknat på att om vi lägger 10000:-/mån max på huslån m.m. så har vi ca 10000 kr kvar/mån och det är EFTER att transport, mat, och övriga räkningar är betalda.

Senast ändrad:
SBAB erbjuder väl lån uppåt 95% om man är kreditvärdig nog, sista delen som ett blancolån.
har du "mycket bra" kreditvärdighet skulle jag i ditt läge, direkt efter lånelöfte hos SBAB inkl blancolånet ligger på plats ansöka om resterande 5% (plus ev kostnadre för lagfart och pantbrev) hos tex icabanken, alterntivt hos lendo eller motsvarande.

Ja SBAB är en av de banker som ligger närmast till hands, jag har varit i kontakt med dem och vi kan få lån där upp till 95 %, 5 % får vi fixa på annat sätt, sa de. Väldigt trevliga var de att ha att göra med. DetJag funderade på är om man skulle ansöka om lån till resterande 5 % innan vi ansöker om lånelöfte så att vi kan föra in skulden för de 5 % i ansökan om lånelöftet i så fall, annars så kommer den skulden efter lånelöftet beviljats vilket de ser som att ekonomin har förändrats, då är det kanske bättre att den redan finns med i beräkningarna?

Ja SBAB är en av de banker som ligger närmast till hands, jag har varit i kontakt med dem och vi kan få lån där upp till 95 %, 5 % får vi fixa på annat sätt, sa de. Väldigt trevliga var de att ha att göra med. DetJag funderade på är om man skulle ansöka om lån till resterande 5 % innan vi ansöker om lånelöfte så att vi kan föra in skulden för de 5 % i ansökan om lånelöftet i så fall, annars så kommer den skulden efter lånelöftet beviljats vilket de ser som att ekonomin har förändrats, då är det kanske bättre att den redan finns med i beräkningarna?

Jag vet inte om sbab tar ny uc innan själva lånet läggs upp faktiskt, vet att swb förut inte gjorde det, utan har man lånelöfte så har man.. men vill man vara ärlig så, ja då är det så klart bättre att ha den krediten klar sen innan.

Min flickvän köpte bostad nyligen, SBAB tog bara en UC i samband med lånelöfte - det följdes aldrig upp med en till UC. Vågar ju inte svära o säga att det är så dem jobbar, men det var så iallafall för henne.

Min flickvän köpte bostad nyligen, SBAB tog bara en UC i samband med lånelöfte - det följdes aldrig upp med en till UC. Vågar ju inte svära o säga att det är så dem jobbar, men det var så iallafall för henne.

Det låter fullt rimligt att dom gör så. Det vore ju onekligen lite märkligt om någon har sina 5% i kontantinsats, får lånelöfte på 95%, budar hem en kåk, och sen när man sitter och ska fixa med kontrakt och lån, så säger banken helt plötsligt nej...

Det heter ju lånelöfte, och man kan ju hoppas att ordet "löfte" har lite mer substans än när samma ord används i valrörelser ;)

Ni har helt säkert rätt, det låter ju rimligt det ni säger. Dock är inte ett lånelöfte ett löfte om att låna som det faktiskt skulle kunna tolkas som i och med namnet.

Ordet lånelöfte är lite dock förvillande då det inte gäller som ett löfte om att få låna. Man kan se det som att det gäller som ett säkerställande om betalningsförmåga för att få ge bud i budgivningen.

När affären sedan ska slutas och man ska skriva på kontraktet spelar dock andra faktorer in:

Har din betalningsförmåga ändrats?
Har din arbetssituation ändrats?
Har det ekonomiska läget i stort ändrats?
Motsvarar bostaden du köper det du föresatte dig i lånelöftet? Samma område? Samma typ av bostad?
Hur är bostadsrättsföreningen som äger bostadsrätten? osv

Det är*högst troligt att banken kommer få låna*enligt summan de har gett lånelöfte för,*men*inte 100 % säkert. Banken kan alltså säga nej till ett lån de har gett ut ett lånelöfte för! Anledningen till detta är alltså att någondera av faktorerna angivna ovan har påverkats på ett sätt som gör det mer riskfyllt än vad de ”lovade” innan. Därför ska man inte heller förlita dig blint på giltighetstiden på lånelöftet utan förnya det ofta.

Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp