• Delta i vår namninsamling mot att fasa ut ränteavdraget på lån utan säkerhet: Skriv under här.

Lånforum.se rekommenderar

1. Lendo - Forumets favorit
2. Compricer - Jämför lån (ny)
3. Zmarta - Ett bra alternativ
4. Kontantfinans - Swish-utbetalning, ingen UC
5. Klaralån - Lån utan UC
6. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
7. Binly - Lån utan UC
8. Loanstep - Lån utan UC
9. Banky - Lån utan UC
10. Ferratum - Lån utan UC
11. Lumify - Lån utan UC

Lånade ut bilen till familjemedlem i en dag. KFM tog den?

Kebabtallrik

Aktiv medlem
Poäng: 27
Blev medlem
10 Juli 2022
Meddelanden
21
Mottagna reaktioner
6
Poäng
27
En familjemedlem med skulder lånade min bil under två timmar för att åka och handla. Det är poliskontroll, de ser att han har skulder, och KFM kommer och tar bilen?! Bilen är värd cirka 200k, och nu måste vi överklaga och hålla på för att jag förhoppningvis ska få tillbaka MIN bil? I brevet jag fått hem står det att min familjemedlem uppgivit att han använder bilen mycket ofta, vilket han inte alls sagt, så polisen eller vem det är har alltså diktat ihop lögner i rapporten?

Visst att det finns någon ny lag så att KFM ska kunna beslagta saker som står på målvakter o.s.v., men det måste väl för i helvete vara inriktat primärt på kriminella, inte gråhåriga pensionärer?

Någon som varit med om liknande?
 
  • Nystartslån
  • Lån utan UC

Kronofogden

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 1 247
Blev medlem
8 September 2014
Meddelanden
2 301
Mottagna reaktioner
1 798
Poäng
1 247
Var det bilen du skulle leasa med anmärkningar i somras?
 

Ny2018

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 4 147
Blev medlem
19 Juni 2018
Meddelanden
9 559
Mottagna reaktioner
6 142
Poäng
4 147
En familjemedlem med skulder lånade min bil under två timmar för att åka och handla. Det är poliskontroll, de ser att han har skulder, och KFM kommer och tar bilen?! Bilen är värd cirka 200k, och nu måste vi överklaga och hålla på för att jag förhoppningvis ska få tillbaka MIN bil? I brevet jag fått hem står det att min familjemedlem uppgivit att han använder bilen mycket ofta, vilket han inte alls sagt, så polisen eller vem det är har alltså diktat ihop lögner i rapporten?

Visst att det finns någon ny lag så att KFM ska kunna beslagta saker som står på målvakter o.s.v., men det måste väl för i helvete vara inriktat primärt på kriminella, inte gråhåriga pensionärer?

Någon som varit med om liknande?
Jösses vilken historia....
 

Myra

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 4 807
Moderator
Årets mest hjälpsamma
Blev medlem
30 Juni 2015
Meddelanden
10 572
Mottagna reaktioner
7 001
Poäng
4 807
Beklagar. Men det kan vara värt lite pappersarbete för att få tillbaka bilen. Vad lejt du borde göra, vore konstigt annars. Bilen står på dig och du äger den, skulle vara absurt om du inte får tillbaka den.
 

Stryker

Kunnig medlem
Poäng: 257
Blev medlem
22 Mars 2015
Meddelanden
231
Mottagna reaktioner
92
Poäng
257
En familjemedlem med skulder lånade min bil under två timmar för att åka och handla. Det är poliskontroll, de ser att han har skulder, och KFM kommer och tar bilen?! Bilen är värd cirka 200k, och nu måste vi överklaga och hålla på för att jag förhoppningvis ska få tillbaka MIN bil? I brevet jag fått hem står det att min familjemedlem uppgivit att han använder bilen mycket ofta, vilket han inte alls sagt, så polisen eller vem det är har alltså diktat ihop lögner i rapporten?

Visst att det finns någon ny lag så att KFM ska kunna beslagta saker som står på målvakter o.s.v., men det måste väl för i helvete vara inriktat primärt på kriminella, inte gråhåriga pensionärer?

Någon som varit med om liknande?
Är detta sant? Polisen kan väl inte kolla skulder hos KFM på varenda person som de stoppar i en rutinkontroll?
 

Stryker

Kunnig medlem
Poäng: 257
Blev medlem
22 Mars 2015
Meddelanden
231
Mottagna reaktioner
92
Poäng
257
Jo, de har numera samarbete med kfm.
Samarbete förstår jag, men det låter ju helt orimligt att varenda bilist som stoppas i rutinkontroll också kollas med KFM? Om man kört för fort eller att det finns andra omständigheter förstår jag kan leda till andra åtgärder, men att vid alla rutinkontroller kolla mot KFM låter inte möjligt. Jag kan ju ha fel, men låter konstigt.
 

Ny2018

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 4 147
Blev medlem
19 Juni 2018
Meddelanden
9 559
Mottagna reaktioner
6 142
Poäng
4 147
Samarbete förstår jag, men det låter ju helt orimligt att varenda bilist som stoppas i rutinkontroll också kollas med KFM? Om man kört för fort eller att det finns andra omständigheter förstår jag kan leda till andra åtgärder, men att vid alla rutinkontroller kolla mot KFM låter inte möjligt. Jag kan ju ha fel, men låter konstigt.
Vad jag förstått så har de ett gemensamt registrer så när du slår in regnummer så kommer det upp. (Har jag för mig)
 

EllenBellen

V.I.P
Poäng: 447
Blev medlem
12 September 2021
Meddelanden
703
Mottagna reaktioner
299
Poäng
447
Vad jag förstått så har de ett gemensamt registrer så när du slår in regnummer så kommer det upp. (Har jag för mig)
Vad jag förstått så har de ett gemensamt registrer så när du slår in regnummer så kommer det upp. (Har jag för mig)
Men- får vederbörande kliva ur bilen då direkt?? Dumheterna har inga gränser??? Det är väl bara vid gemensamma insatser polis/KFM detta sker? Polisens primära uppgift är väl inte att rapportera/hjälpa KFM i jakten på skuldsatta?
 
Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp