• Delta i vår namninsamling mot att fasa ut ränteavdraget på lån utan säkerhet: Skriv under här.

Lånforum.se rekommenderar

1. Lendo - Forumets favorit
2. Compricer - Jämför lån (ny)
3. Zmarta - Ett bra alternativ
4. Kontantfinans - Swish-utbetalning, ingen UC
5. Klaralån - Lån utan UC
6. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
7. Binly - Lån utan UC
8. Loanstep - Lån utan UC
9. Banky - Lån utan UC
10. Ferratum - Lån utan UC
11. Lumify - Lån utan UC

Låneföretag varnas – tvingas betala 10 miljoner kronor

Egon

V.I.P
Poäng: 497
Blev medlem
21 September 2020
Meddelanden
819
Mottagna reaktioner
303
Poäng
497

Låneföretaget Moneygo varnas av Konsumentverket och tvingas betala en sanktionsavgift på 10 miljoner kronor. Detta efter brister i bolagets beviljade krediter.

Konsumentverket har vid en granskning av låneföretaget Moneygos kreditprövning funnit flera brister. Bolaget tilldelas därför en varning som är förenad med en sanktionsavgift på 10 miljoner kronor.

Konsumentverket skriver att Moneygo har tillstånd som konsumentkreditinstitut hos Finansinspektionen och erbjöd vid tiden för granskningen blancolån till konsumenter. Bolaget erbjöd också krediter via en finansieringstjänst till konsumenter där bolaget hjälpte konsumenter att finansiera kapitalvaror i butiker genom att förvärva fordringar av handlare och ingå kreditavtal med konsumenterna.
 
Senast redigerad av en moderator:
  • Nystartslån
  • Lån utan UC

Lasseman

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 9 787
Moderator
Årets medlem
Årets mest kunniga
Blev medlem
25 Juli 2014
Meddelanden
26 449
Mottagna reaktioner
12 869
Poäng
9 787
Antar dom definierats som "lätta" här då
 

Svante1

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 557
Blev medlem
27 Mars 2022
Meddelanden
1 006
Mottagna reaktioner
430
Poäng
557
Aldrig sett någon här som beviljats utav dessa.
Hej Terry, jag beviljades av dessa 350.000 kr år 2017 och då kategoriserade dem mitt lån som ett kreditkort.. vid 2020 när jag började se över UC och inte beviljades lån trots bra ekonomi samt inga skulder förutom dessa 350k när jag väl behövde lån och tänkte varför i hela friden beviljas jag inte ens 50k när folk beviljas lån upp till 800k? Jag hade då en inkomst på 455k per år och endast 350k i skuld vilket var moneygo. Därefter ringde jag upp dessa idioter och frågade varför i hel*** dem kategoriserat mitt lån som ett kreditkort och fick som svar det är så det fungerar. Därefter klagade jag till resursbank som tog över mitt lån och kategoriserade om det till ett blanco vilket det då var ifrån hela början. Men 4 år med kasst betyg inga ff, endast skuld på 350k och 26% uc då det alltid var maxat utnyttjad kredit.. kan man stämma dessa på något viss?
 

Egon

V.I.P
Poäng: 497
Blev medlem
21 September 2020
Meddelanden
819
Mottagna reaktioner
303
Poäng
497
Hej Terry, jag beviljades av dessa 350.000 kr år 2017 och då kategoriserade dem mitt lån som ett kreditkort.. vid 2020 när jag började se över UC och inte beviljades lån trots bra ekonomi samt inga skulder förutom dessa 350k när jag väl behövde lån och tänkte varför i hela friden beviljas jag inte ens 50k när folk beviljas lån upp till 800k? Jag hade då en inkomst på 455k per år och endast 350k i skuld vilket var moneygo. Därefter ringde jag upp dessa idioter och frågade varför i hel*** dem kategoriserat mitt lån som ett kreditkort och fick som svar det är så det fungerar. Därefter klagade jag till resursbank som tog över mitt lån och kategoriserade om det till ett blanco vilket det då var ifrån hela början. Men 4 år med kasst betyg inga ff, endast skuld på 350k och 26% uc då det alltid var maxat utnyttjad kredit.. kan man stämma dessa på något viss?
Diffus formulering anser jag men mig veterligen har Moneygo aldrig erbjudit kunder 350,000 SEK?
 

Driveby Colonoscopy

Kunnig medlem
Poäng: 297
Blev medlem
1 April 2014
Meddelanden
211
Mottagna reaktioner
109
Poäng
297
Hej Terry, jag beviljades av dessa 350.000 kr år 2017 och då kategoriserade dem mitt lån som ett kreditkort.. vid 2020 när jag började se över UC och inte beviljades lån trots bra ekonomi samt inga skulder förutom dessa 350k när jag väl behövde lån och tänkte varför i hela friden beviljas jag inte ens 50k när folk beviljas lån upp till 800k? Jag hade då en inkomst på 455k per år och endast 350k i skuld vilket var moneygo. Därefter ringde jag upp dessa idioter och frågade varför i hel*** dem kategoriserat mitt lån som ett kreditkort och fick som svar det är så det fungerar. Därefter klagade jag till resursbank som tog över mitt lån och kategoriserade om det till ett blanco vilket det då var ifrån hela början. Men 4 år med kasst betyg inga ff, endast skuld på 350k och 26% uc då det alltid var maxat utnyttjad kredit.. kan man stämma dessa på något viss?

Kanske var en utstuderad plan. När de ligger ute med så pass mycket pengar vill de förhindra dig att ytterligare skuldsätta dig vilket kan leda till att deras möjligheter att få betalt minskar.
 

Svante1

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 557
Blev medlem
27 Mars 2022
Meddelanden
1 006
Mottagna reaktioner
430
Poäng
557
Kanske var en utstuderad plan. När de ligger ute med så pass mycket pengar vill de förhindra dig att ytterligare skuldsätta dig vilket kan leda till att deras möjligheter att få betalt minskar.
Men så får man inte göra? Dem förstörde mitt kreditbetyg jätte mycket trots endast 350k i skuld??
 

Svante1

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 557
Blev medlem
27 Mars 2022
Meddelanden
1 006
Mottagna reaktioner
430
Poäng
557
Jag har ingen aning om det är tillåtet eller inte. "Lånet" kanske uppfyllde kriterierna för att klassas som ett kreditkort eller kontokredit.
Jo men sedan bytte dom det till blanco efter mitt klagomål till deras klagomål avdelning. Så dom bad ju om ursäkt osv.. tänker då att dem ej klassade det utan kategoriserat fel ifrån hela början.
 
Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp