• Delta i vår namninsamling mot att fasa ut ränteavdraget på lån utan säkerhet: Skriv under här.

Lånforum.se rekommenderar

1. Lendo - Forumets favorit
2. Zmarta - Ett bra alternativ
3. Sambla - Jämförelsetjänst
4. Flexkontot - Swish-utbetalning, ingen UC
5. Klaralån - Lån utan UC
6. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
7. Binly - Lån utan UC
8. Banky - Lån utan UC
9. Ferratum - Lån utan UC
10. Lumify - Lån utan UC

Långivare som ofta skickar sms och ringer låntagare har det hänt dig?

O

Oregistrerade

Gäst
Poäng: 0
Jag har läst och förstått att fler och fler långivare av både små och stora lån har börjat skicka sms och ringa låntagarna gång efter gång. Vet att Thorn/Leasy har gjort det länge och på senaste tiden har jag läst att Trustbuddy också börjat med detta.Detta sker gång efter gång ända upp till 10 gånger samma dag när det gäller Thorn/Leasy. Själv har det hänt mig när det gäller Trustbuddy både samtal och sms som jag nu slutat besvara då jag i det närmaste känner mig trakasserad. Har detta hänt dig och i så fall vilken långivare gäller det?
Vad jag också funderar på om detta kommer att öka i och med att fler lån går till inkasso eller att låntagarna får avbetalningsplaner direkt av långivarna. Har du personlig erfarenhet av detta hoppas jag du kan delge oss andra här i detta forum detta. Tack på förhand för dina svar.
 
  • Nystartslån
  • Lån utan UC

jasse

Kunnig medlem
Poäng: 42
Blev medlem
11 November 2011
Meddelanden
215
Mottagna reaktioner
6
Poäng
42
Thorn tillhör de värsta, minst 10 sms per dag, börjar dagen efter förfallodag. Och sen är det små jäntor som ringer och tror de är nåt. Kaxiga och dumma är de. Vivus, onea och trustbuddy kommer på andra plats. De är i alla fall trevligare.
 
O

Oregistrerade

Gäst
Poäng: 0
Thorn tillhör de värsta, minst 10 sms per dag, börjar dagen efter förfallodag. Och sen är det små jäntor som ringer och tror de är nåt. Kaxiga och dumma är de. Vivus, onea och trustbuddy kommer på andra plats. De är i alla fall trevligare.

Är detta något nytt eller har det pågått länge har bara blivit uppringd av Trustbuddy Onea har jag fått mail och sms ifrån men det är de sista månaderna. Det skulle vara intressant att veta vad de säger om de verkligen har rätt att göra så här om det är god kreditsed att göra så här.
 
O

Oregistrerade

Gäst
Poäng: 0
Är detta något nytt eller har det pågått länge har bara blivit uppringd av Trustbuddy Onea har jag fått mail och sms ifrån men det är de sista månaderna. Det skulle vara intressant att veta vad de säger om de verkligen har rätt att göra så här om det är god kreditsed att göra så här.

För mig personligen är det inte god kreditsed att ringa eller sms trakassera oss låntagare, att göra det dagen eller 2 dagar efter förfallodag är helt fruktansvärt oavsett om man betalt eller inte. Jag blev uppringd av Trustbuddy på kvällstid av ung kille som ville veta varför jag inte betalt och när jag skulle göra det. Jag skämdes verkligen när jag skulle förklara, för barnen och min mamma var i samma rum och dessutom ringde killen från en mobil så det var inte Trustbuddys nummer. Detta var i fredagskväll och jag känner mig totalt mindervärdig och är jätteledsen att min mamma och barnen hörde detta. Vet nu inte hur jag ska ställa mig till detta och om jag kan göra något.
 

jasse

Kunnig medlem
Poäng: 42
Blev medlem
11 November 2011
Meddelanden
215
Mottagna reaktioner
6
Poäng
42
Jag har slutat svara då många ringer från mobilnummer, speciellt trustbuddy, onea och vivus. Visst, dom sätter press på en, men jag kan inte betala ändå. Skicka påminnelse, skicka inkasso men ge fan i och ring, låt mig va!! Så känner man ju. Tror inte man kan göra nåt, en anmälan om trakasserier spelar nog ingen roll tyvärr.
 
O

Oregistrerade

Gäst
Poäng: 0
Jag säger som jasse skicka påminnelse eller inkassobrev men förnedra, förödmjuka mig inte med massor med sms eller mobilsamtal på alla möjliga olämpliga tidpunkter. Situationen är tillräckligt jobbig för mig som det redan är.
 

krakelspektakel

V.I.P
Poäng: 247
Blev medlem
16 December 2011
Meddelanden
524
Mottagna reaktioner
79
Poäng
247
Mig kan de ringa/smsa hur mycket de vill. Det enda numret till mig jag uppger går till ett registrerat kontantkort som sitter i en gammal mobil (som står på ljudlös), dvs inget jag normalt använder i dagligt bruk. Mycket effektivt för att hantera situationer som denna.
Mitt vanliga nummer är naturligtvis olistat.
Inget som hjälper när man redan har gett ut sitt nummer men kan vara värt att tänka på innan man lämnar ut sitt vanliga nummer till mindre seriösa aktörer.
 

jasse

Kunnig medlem
Poäng: 42
Blev medlem
11 November 2011
Meddelanden
215
Mottagna reaktioner
6
Poäng
42
Smart! Dock skulle jag ändå känna mig jagad och glo på den andra mobilen i alla fall i tid och otid. Men visst, man slipper ju dumma situationer då man oftast sitter dumt till när de ringer.
 
O

Oregistrerade

Gäst
Poäng: 0
Som jag har förstått det är det åtminstonde 4 långivare som börjat med detta beteende Thorn, Vivus, Onea och Trustbuddy frågan är om vi måste finna oss med detta eller om det finns något att göra? Nu under sommarlovet har jag min mobil på ljudlös kvällar och nätter då jag när det är skoldagar använder mobilen som väckarklocka också. Om jag dagtid får upp okänt nummer eller mobilnummer som jag inte känner igen väljer jag att inte svara då jag uppgett mitt mobilnummer vid låneansökan tidigare. Hoppas bara de inte börjar trakassera mig på hemtelefonen om de inte får svar på mobilen. Det är ett skrämmande beteende vissa långivare har startat med.
 
O

Oregistrerade

Gäst
Poäng: 0
Jag har haft en del sms lån som gått till inkasso både långivarnas egna och Svea, Intrum och Gothia men ingen har varken ringt, sms:at eller mejlat för att få veta varför jag inte betalat eller när jag ska betala. Detta är alltså ett ganska nytt fenomen att bli "mobbad" på detta sätt av lånebolagen. Det är inte bara det att man skäms när man inte kan betala men dessutom blir man förnedrad av någon som inte vet ett dugg om ens situation och som man ska förklara sig för som låter som om de föraktar en.
 
Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp