Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Brixo Kontokredit - Lån utan UC
4. Creditstar - Lån utan UC
5. Brixo Privatlån - Lån utan UC
6. Loanstep - Lån utan UC
7. Klaralån - Lån utan UC
8. Kredio - Lån utan UC
9. Lumify - Lån utan UC
10. Ferratum - Lån utan UC
11. Nstart - Godkänner skuld hos KF+bet.anmärkningar

Löneökning under skuldsanering

V.I.P
Poäng: 327
Meddelanden
484
Mottagna reaktioner
128
Poäng
327
Har blivit erbjuden extra arbetsuppgifter eventuellt, det skulle innebära 3000kr månaden. Enligt div dokument man läst så under 4-5000kr månaden i löneökning så skall detta inte vara skäl till omprövning samtidigt som kf själva säger över 500kr bör man kontakta dem sedan läser man att vanlig årlig löneökning på ett par procent ej ska omprövas heller. Hur hade ni gjort och har någon erfarenheter där typ denna summa per månad slutat i att man ej får behålla det utan att det går till saneringen?

Är det 3000 kr brutto? Det blir inte mkt i ökat betalutrymme så jag skulle inte omprövat.
Var har du hört 500 kr ökning? Det gäller ju om din inkomst minskar med 500 kr. Årliga löneökningar ska inte omprövas om man nu inte får jättemkt ökning varje gång men vem får det...
I länken nedan ser du vad KFM själv skriver:
Stämmer 3000kr brutto, tänkte också på detta dokument. Skulle vara intressant om någon varit med om andra utfall?

Vill du vara helt säker så ompröva isf.

Förstår inte hur frågan alltid kommer upp här? Läser inte folk sina skuldsaneringspapper och förstår dem? Nu låter jag hård men rättvis: Tjänar du mer, ompröva. Du får betala mer men i slutändan får du iaf bara behålla förbehållsbeloppet. För 2024 är beloppet 6096 kronor och för 2023 var beloppet 5 717 kronor för en ensamstående. Sen om du betalar 3000kr mer eller mindre spelar väl ingen roll. Du får iaf bara behålla 6096kr oavsett om du betalar 11.000 kr eller 14.000 kr till skusan varje månad. Eller 100.000kr till skusan varje månad enl beslut, för att överdriva förståelsen får du ändå bara behålla 6096 kr så vad spelar det eg för roll att tveka? Ompröva. Under skusan är vi alla lika oavsett inkomst. Lev på samma summa i 5 år oavsett vad du tjänar. Jag omprövade 4:e året då sedvanlig löneökning under 4 år fått inkomsten att rejält sticka iväg. KFM avslog det. Och jag var safe. Omprövar dem du är skyldiga pengar ist, då kan du få jobbiga problem med förlängd skusan eller få den avblåst även om det tillhör ovanligheterna.

Jag fick rådet av två olika handläggare att om din lön ökat med mer än 2000 kr netto per månad i löneförhöjning som är stadigvarande och inte övertid eller något extra pass så är det bra att börja tänka på att göra en omprövning för att vara på den säkra sidan.

Hur gör man en omprövning? Räcker det med att ringa/skicka ett mail eller hur fungerar omprövningsprocessen?

& hur lång tid tar det innan KFM svarar på huruvida det ska ändras eller inte?

Hur gör man en omprövning? Räcker det med att ringa/skicka ett mail eller hur fungerar omprövningsprocessen?

& hur lång tid tar det innan KFM svarar på huruvida det ska ändras eller inte?
Kollade precis upp detta.

1. Man loggar in på ”Mina Sidor” hos KFM
2. Man bläddrar ner till ”E-Tjänster” och trycker på ”Omprövning av skuldsanering” sedan får man fylla i uppgifterna som står och skicka in.

Väntetiden hittar du på:

https://kronofogden.se/kundservice-svarar/vantetider

Under fliken ”skuldsanering”

”Från att vi tar emot din ansökan om omprövning tills vi fattar beslut och meddelar parterna​

Väntetid: 5 Månader

Denna vecka börjar vi arbeta med ärenden som kom in den 5 december”

Väntetiderna uppdateras varje Tisdag-morgon.

Intressant.

Men det kan ju bli lite stökigt. Säg att det sker två förändringar under denna 5 månadersperioden och man omprövar två gånger vad gäller då egentligen?

Jag menar alltså att jag i januari får 20.000 i bonus - omprövar sen hinner det bli mars, jag blir sjukskriven och tjänar istället 20% mindre än vad jag har fått i mitt inledande. Hur fungerar det då?

Detta är ett jävla meck för mig som har provisionsbaserat yrke, om jag blir beviljad skuldsanering ska jag fan se till att ompröva på allting så att jag har ryggen fri.

En annan sak som slår mig, om jag får 3.000 i löneökning per månad 2024 ska man inte ompröva - men om jag sedan får ytterligare 3.000 i löneökning 2025 alltså totalt 6.000 då ska man ompröva?

Intressant.

Men det kan ju bli lite stökigt. Säg att det sker två förändringar under denna 5 månadersperioden och man omprövar två gånger vad gäller då egentligen?

Jag menar alltså att jag i januari får 20.000 i bonus - omprövar sen hinner det bli mars, jag blir sjukskriven och tjänar istället 20% mindre än vad jag har fått i mitt inledande. Hur fungerar det då?

Detta är ett jävla meck för mig som har provisionsbaserat yrke, om jag blir beviljad skuldsanering ska jag fan se till att ompröva på allting så att jag har ryggen fri.

En annan sak som slår mig, om jag får 3.000 i löneökning per månad 2024 ska man inte ompröva - men om jag sedan får ytterligare 3.000 i löneökning 2025 alltså totalt 6.000 då ska man ompröva?
Lite samma dilemma här på provision. Antar bara man får skicka in ansökan eftersom så har man gjort sitt oavsett hur länge det tar. Tiderna ökar just nu och snart kommer sommarmånaderna också när det är semester hos handläggarna. Till hösten lär 5 månader ha blivit 6 eller 7 månader om dom inte anställer mer.
Jag uppfattar det ungefär så. Börjar man närma sig 40.000-50.000 (ca 4000 kr per månad) mer på årsbasis än vad man angivet så skicar man in omprövning för att vara säker. Säg att du har löneökning på 3000 kr (36.000 kr per år) och en bonus på 20.000 kr en månad. Då är du uppe i kanske 56.000 kr mer än vad du angivet.

56000/12 = 4666 kr mer i snitt per månad. Så fort dessa omständigheter blir kända för dig i säg Augusti att du kommer tjäna ca 56000 kr mer än du angivet på ett år så får man ompröva.

Jag har ett exceldokument som jag bokför alla mina löner och bonusar i. Ser jag att det börjar närma sig ett totalbelopp på året om 48000 kr (4000 kr mer i snitt i månaden än jag angivet) kommer jag skicka omprövning för att vara på säkra sidan.

Men hur funkar det om du år ett tjänar 50.000 mer - sen år två tjänar du ytterligare 20.000 mer per år (på dom 50.000 på föregående år)
Räknar man total löneökning sedan saneringen började eller bara just det året?

Jag tolkar det som att man räknar per år. Någon får gärna rätta mig om jag har fel.

Säg att du har sagt åt handläggaren 40.000 kr i lön per månad. Det är 480.000 kr per år.

Säg att du ser att du börjar närma dig 520.000-530.000 kr.

Vilket blir Ca: 40.000 - 50.000 mer än 480.000 på året. Då skickar du en omprövning.
—————————————————
Kanske skriver något i stil med: Jag hade 2 stora provisionsbonusar i år. 1 på 20.000 kr mer än förväntat i maj, 10.000 mer än väntat i september. Sen övriga månader har jag i genomsnitt haft 2000kr mer än angivet (delvis en fast löneökning på 1000kr i år men också något högre provision än väntat).

Vilket gör att jag ser att jag kommer tjäna ca 50.000 kr mer på året än jag har angivit i min skuldsaneringsansökan. Därför skickar jag nu in en omprövning för att se om betalplanen skall kalibreras. Noterbart är även att hyran har gått upp med 600 kr från 10.000 till 10.600kr.

mvh

Ja för det är ganska tydligt vad som gäller år 1.

Säg man har sagt att lönen är 40.000 - man tjänar 43.000 alltså slipper man ompröva.
Men om löneökningen fortsätter och man nu tjänar 45.000 i månaden - ska man då ompröva fast ökningen år två kontra år ett bara är 2.000 i månaden.

Där är min osäkerhet.

Ja för det är ganska tydligt vad som gäller år 1.

Säg man har sagt att lönen är 40.000 - man tjänar 43.000 alltså slipper man ompröva.
Men om löneökningen fortsätter och man nu tjänar 45.000 i månaden - ska man då ompröva fast ökningen år två kontra år ett bara är 2.000 i månaden.

Där är min osäkerhet.
Det är mitt antagande. Har man angivet att man tjänar 40.000 och vet att man kommer ligga i snitt på ca 45000 så måste man ompröva. Oavsett om det är år 1 eller år 5. För då ligger man i snitt 60.000 kr mer än angivet. Men då är det viktigt att skriva om hyra, transportkort etc gått upp i pris med så man inte förlorar på det mer än nödvändigt.

Det positiva om man får uppdaterad betalplan är ju ändå att man behåller några tusenlappar mer dom betalfria månaderna om man har mer.

Har man friskvårdsbidrag på några tusenlappar så är det bra att använda det en lön som är hög. Då dras det ju bort från bruttolönen och läggs till som skattefritt bidrag, delvis ingen deklarerad inkomst på dom tusenlapparna. Ett litet knep att tänka på, om man brukar använda friskvårdsbidrag.

För jag menar 90% utav alla med skuldsanering bör rimligtvis få 4.000+ mer i månaden år fem kontra år ett då löneökningen i Sverige i snitt ligger på 3-4% per år.

Vilket egentligen innebär att alla borde omprövat minst en gång.

Det stämmer nog ganska bra att de flesta som jobbar fått göra omprövning minst 1-2 gånger. Det positiva är att man aldrig kan bli av med en skuldsanering om man sköter sina omprövningar. Antingen får man uppdaterad betalplan eller så får man inte det.

För jag menar 90% utav alla med skuldsanering bör rimligtvis få 4.000+ mer i månaden år fem kontra år ett då löneökningen i Sverige i snitt ligger på 3-4% per år.

Vilket egentligen innebär att alla borde omprövat minst en gång.
Omprövade inte en enda gång. Låg nog på +4000/mån sista året.
Men jag gick på att min sanering var slut innan uppdatering av nya inkomstuppgifterna för sista året kom.

Jag fick till svar årliga löneökningar ingen omprövning men byter jobb och ökar lönen med ca 4000kr /månad omprövning

Har gjort omprövning och anledningen var löneökning ( årliga och tillägg) och fick avslag, ökningen var ca 5000kr.
Skrev i ansökan att det kommer en ny löneökning i april ( då blev totalsumman ca 5000kr)så det pratade jag med handläggaren om och hade gjort en uträkning i beslutet och skrivit att det inte fanns skäl att ändra betalplanen.
Allt under 4000kr skulle jag inte ompröva och tänk på att det är netto vi pratar om, anledningen till min omprövning var att jag ville även ha mer klart för mig vad som gäller i framtiden och fick det bra förklarat.

Jag är klar med min skuldsanering i september i år
Sedan beslut 2019 har min månadslön höjts med 4800 kr brutto (från 24,000 till 28,800 kr)
Min månadslön hamnade i snitt på 27,350 2023. Vad jag har förstått så behöver man inte ompröva årliga löneökningar? Men känner ändå en oro kring detta och idag fick jag en kreditupplysning från Intrum ( vill väl bara kolla deklarerad inkomst) som spädde på detta. Hur har/hade ni gjort vid liknande situation?

Sedan beslut 2019 har min månadslön höjts med 4800 kr brutto (från 24,000 till 28,800 kr)
Min månadslön hamnade i snitt på 27,350 2023. Vad jag har förstått så behöver man inte ompröva årliga löneökningar? Men känner ändå en oro kring detta och idag fick jag en kreditupplysning från Intrum ( vill väl bara kolla deklarerad inkomst) som spädde på detta. Hur har/hade ni gjort vid liknande situation?
Förståeligt, det är 4000 - 5000 kr netto som ska vara skäl för en omprövning. Bor du i hyresrätt? Dina boende kostnader borde ha ökat på dom fem åren och dom tar ju ut varandra vid en omprövning av ditt beslut.

Klicka gärna på länken för info.

Senast ändrad:
Förståeligt, det är 4000 - 5000 kr netto som ska vara skäl för en omprövning. Bor du i hyresrätt? Dina boende kostnader borde ha ökat på dom fem åren och dom tar ju ut varandra vid en omprövning av ditt beslut.

Klicka gärna på länken för info.

Precis, det sådana summor jag förstår är skäl till omprövning men kan inte låta bli att oroa mig. Ja jag bor i en hyresrätt och hyran har gått upp ganska många procent och även förbehållsbeloppet har väl ökat? Så det ökade utrymmet totalt borde ju inte bli särskilt stort.

Men frågan är om fordringsägarna tänker på detta också eller ser dom bara ett större belopp och vill ompröva? Är 5 månader kvar av min sanering men också 5 månaders väntan på omprövning och jag ser inte egentligen något skäl för att ompröva men är rädd att dom gör.

Jag är också klar med min skuldsanering i höst i år. Sista året ingen betalplan.
Min lön har ökat med 3523 kronor brutto sedan 2019. Också väldigt fundersam över detta med omprövning.
Hjärtat stannade då jag precis som du fick en kreditupplysning från Intrum daterad 2024.04.13.

Exakt med förbehålls beloppet som ökat genom åren samt hyran så lär det ju inte finnas så mycket betalnings utrymme att det ska ses som skäligt för en omprövning.

Här är ett utdrag ur texten:
Med väsentlig förbättring åsyftas en förbättring av extraordinär karaktär, t.ex. en
betydande inkomstökning, en större tipsvinst eller ett större arv. Normala
lönepåslag kan däremot aldrig anses ha en sådan karaktär.

Alltså med andra ord ska det ses som stötande för borgenären för att det ska beviljas en omprövning.

Men jag förstår helt din oro tycker du ska stilla din oro med att ringa till KFM och prata med en handläggare och se vad dom har för synvinkel på det så kanske oron släpper lite.

Jag är också klar med min skuldsanering i höst i år. Sista året ingen betalplan.
Min lön har ökat med 3523 kronor brutto sedan 2019. Också väldigt fundersam över detta med omprövning.
Hjärtat stannade då jag precis som du fick en kreditupplysning från Intrum daterad 2024.04.13.

3523 kr brutto i löneökning på fem år tycker ialla fall jag är ett normalt lönepåslag likväl som 4800 kr brutto fördelat på fem år som @J900 tagit upp och därav inget skäl för omprövning.

Men för att stilla dina funderingar tycker jag att du ska ringa handläggare på KfM och höra deras synvinkel.

Om en borgenär begär omprövning, får man som gäldenär då inkomma med egna uppgifter tex ökade kostnader? Borgenärerna kan ju endast se en eventuell ökning i inkomst.

Hej!
har en liten fråga. Ansökte om omprövning av min betalplan i December pga skilsmässa, fick mail igår av handläggaren där hen frågade 2 frågar, från vilken månad jag bor själv samt om vårt gemensamma barn kommer bo växelvis.
Någon som vet hur lång tid det tar att fatta beslut när de ”öppnat ärendet?”

Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Tillbaka
Topp