• Delta i vår namninsamling mot att fasa ut ränteavdraget på lån utan säkerhet: Skriv under här.

Lånforum.se rekommenderar

1. Lendo - Forumets favorit
2. Zmarta - Ett bra alternativ
3. Sambla - Jämförelsetjänst
4. Klaralån - Lån utan UC
5. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
6. Banky - Lån utan UC
7. Merax - Nu med Swish, ingen UC
8. Nstart - Nystartslån
9. Brixo - Lån utan UC
10. Binly - Lån utan UC

Löneutmätning eller Skuldsanering

annlo

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 787
Blev medlem
30 April 2012
Meddelanden
1 639
Mottagna reaktioner
929
Poäng
787
Jo men jag kan ju inte bara lägga mig platt och ge upp och se när huset försvinner om det nu gör det med tanke på familjesituationen. Vi måste kämpa så gott det går.
Vill bara understryka det @Ny2018 skrev till dej. Tänk oxå på detta att om ni får behålla huset men står med löneutmätning i många år framåt...Tänk om det händer nått med huset så ni måste reparera, var ska ni ta dom pengarna då? Det var helt klart en aspekt som vi vägde in när vi sålde. Även om vi inte skulle behövt så hade det gudbevars inte fått hända nått som krävt renovering. det hade inte funnits pengar till det isf. Å tänk idag med elen som kostar multum.
Jag förstår oxå att stresspåslaget är stort men som Ny2018 skrev..tänk på helheten o vad som blir bäst för framtiden. Tänk oxå på en ev ansökan om skuldsanering.
 
  • Nystartslån
  • Lån utan UC

Många skulder

Viktig medlem
Poäng: 52
Blev medlem
16 Februari 2022
Meddelanden
67
Mottagna reaktioner
11
Poäng
52
Tack!

Vi ska ringa en hyresvärd imorgon och försöka få till ett möte där vi ska berätta om hur vår situation är så de kanske får bättre förståelse.

Om jag får killgissa så är det nog mest troligt att KFM kommer att utmäta huset oavsett vad.
 

Ny2018

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 4 117
Blev medlem
19 Juni 2018
Meddelanden
9 450
Mottagna reaktioner
6 090
Poäng
4 117
Tack!

Vi ska ringa en hyresvärd imorgon och försöka få till ett möte där vi ska berätta om hur vår situation är så de kanske får bättre förståelse.

Om jag får killgissa så är det nog mest troligt att KFM kommer att utmäta huset oavsett vad.
Ni behöver eg inte berätta någonting då ni inte har några anmärkningar. När kontraktet är ert så kan ni inte bli utslängda pga situationen så länge ni betalar hyran.
 
Senast ändrad:

Flingan

Kunnig medlem
Poäng: 317
Blev medlem
6 Augusti 2022
Meddelanden
206
Mottagna reaktioner
128
Poäng
317
Ny hyresvärd behöver inte veta något om er situation nu. Det kanske tom kan vara en nackdel.

Som jag uppfattar er situation, kommer ni bli av med huset oavsett vad. Då kanske det är bättre att ni gör det med er kontroll och säljer det?
Än att behöva låta KF sälja det.
 

Jeni

Kunnig medlem
Poäng: 236
Blev medlem
7 Januari 2023
Meddelanden
170
Mottagna reaktioner
85
Poäng
236
Tack!

Vi ska ringa en hyresvärd imorgon och försöka få till ett möte där vi ska berätta om hur vår situation är så de kanske får bättre förståelse.

Om jag får killgissa så är det nog mest troligt att KFM kommer att utmäta huset oavsett vad.
Som flera skrivit så är det troligtvis inte fördelaktigt att berätta för en ny hyresvärd. Utan sök en lägenhet ni behöver ju inte tacka ja till första lediga heller ställ er i kö. Säg att ni säljer er hus pga elpriserna inflation eller vad som om ni känner att ni behöver berätta något för att ställa er i bostadskö…vanligast är att dem vill se nått anställningsbevis eller lönespec inte varför ni söker . Lycka till
 

KassaKon

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 1 277
Blev medlem
30 Januari 2019
Meddelanden
2 792
Mottagna reaktioner
1 820
Poäng
1 277
Tack!

Vi ska ringa en hyresvärd imorgon och försöka få till ett möte där vi ska berätta om hur vår situation är så de kanske får bättre förståelse.

Om jag får killgissa så är det nog mest troligt att KFM kommer att utmäta huset oavsett vad.
Varför berätta om något som inte har hänt än? Ställ er i kö, invänta rätt bostad om det går innan kf är ett faktum och sälj huset.

Har ni verkligen en bostadsmarknad där ni bor att man kan få en bostad efter i princip ingen kötid?

Själv står jag i kö på orten stora förmedling och i några närliggande kommuners köer och i direkt i några fastighetsbolag sedan många år tillbaka. För att försäkra mig om att alltid kunna få en bostad. Har behövt utnyttja detta två gånger och är väldigt glad för det!
 

Ångestöverlivet

Aktiv medlem
Poäng: 51
Blev medlem
27 November 2022
Meddelanden
42
Mottagna reaktioner
19
Poäng
51
Jag förstår dig hur du menar med att inte vilja sälja huset. Har själv barn med npf.
när vi insåg att det inte längre gick att betala alla lån och vi skulle släppa till kronofogden så sålde vi huset. På 2 veckor hade vi dit en mäklare som fotografera och efter nån månad var huset sålt. Vi bor på en mindre ort så det är ganska lätt att hitta lägenheter här. Barnen gick väl halv panik när vi sa att vi skulle flytta , ingen ville såklart. Men nu några år senare så ångrar vi inte det en sekund, äv er n om vi fått behålla huset hade vi inte haft råd att laga något som akut går sönder osv..
sök lägenhet nu lägg ut huset till försäljning betala av lån med ev vinst ni får.
 

Många skulder

Viktig medlem
Poäng: 52
Blev medlem
16 Februari 2022
Meddelanden
67
Mottagna reaktioner
11
Poäng
52
En liten uppdatering på läget just nu, vi letar febrilt efter lägenhet eller hyreshus/radhus och det går ju sådär när man inte har varit med i kösystemet särskillt länge så just nu kollar vi på privata hyresvärdar och hoppas på att få en bostad innan första anmärkningen kommer. För tillfället köper vi oss tid, så fort någon skuld är på väg till KFM så försöker vi förhandla och ber om avbetalsningsplaner så so far so good, det tyngsta är ju att de stora lånen kommer snart att hamna hos inkasso/KFM och att får rimliga avbetalningsplaner där känns ju sådär. Så länge man har en chans till en hyresrätt så kommer det såklart underlätta för då kan vi sälja huset och betala av så mycket det bara går.

Men det är oehört tungt just nu och vi försöker kämpa på så gott det går.
 

Många skulder

Viktig medlem
Poäng: 52
Blev medlem
16 Februari 2022
Meddelanden
67
Mottagna reaktioner
11
Poäng
52
Hur gick det till slut?
Jo men det löste sig med det mesta så det är ju skönt. Boende har vi nu, vi fick sålt huset dock med förlust men det är inte så konstigt med dagens ränteläge och vi har löneutmätning sedan Juli. Skönt att slippa pussla som en galning och ta nya dåliga lån. Nu vet man exakt vad man kan leva på, borde ha släppt allting tidigare nu när man sitter med facit.

Nästa steg är Skuldsanering.
 
Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp