Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Loanstep - Ingen UC, nytt erbjudande
4. Klaralån - Lån utan UC
5. Brixo Privatlån - Ingen UC
6. Creditstar - Ingen UC, nytt erbjudande
7. Tomly - Lån utan UC
8. Kredio - Lån utan UC
9. Flexkontot - Swish, ingen UC
10. Ferratum - Lån utan UC
11. Brixo - Swish-utbetalning & Ingen UC

löneutmätning, försörjningsplikt av vuxna dotter

Hej! Min vuxna dotter bor hos mig. Hon har noll inkomst. Nu har hon sökt försörjningsstöd, men blivit nekad, med motiveringen att hon är sambo med sina föräldrar och då ska vi försörja henne. Vi har löneutmätning och lever på existensminimum. Undrar hur kronofogden ställer sig till det? Räknar dom om ? Tack för svar

Hej! Min vuxna dotter bor hos mig. Hon har noll inkomst. Nu har hon sökt försörjningsstöd, men blivit nekad, med motiveringen att hon är sambo med sina föräldrar och då ska vi försörja henne. Vi har löneutmätning och lever på existensminimum. Undrar hur kronofogden ställer sig till det? Räknar dom om ? Tack för svar
Hej! Om hon är vuxen och inte studerar längre har ni ingen försörjningsplikt = hon har rätt till försörjningsstöd. Löneutmätningen kommer inte ta hänsyn till att ni har ett vuxet barn som bor hemma (om hon inte fortfarande går gymnasiet), hon räknas ju då som vuxen och att hon ska försörja sig själv. Dessutom, om hon nu räknas som ”vuxen”, kan ni upprätta ett ”inneboende-kontrakt” och att hon ska betala ”hyra”, det är ju inte gratis ”att bo”.

Helt otroligt hur Socialen försöker komma ur sitt uppdrag för KF säger precis tvärtom att ett vuxet hemmavarande barn skall bidra med försörjningen och inte minst till hyran..

Hur hade Du hanterat detta @Lasseman om denna situation hade landat på Ditt skrivbord...där Soc nekar stöd ?!

Helt otroligt hur Socialen försöker komma ur sitt uppdrag för KF säger precis tvärtom att ett vuxet hemmavarande barn skall bidra med försörjningen och inte minst till hyran..

Hur hade Du hanterat detta @Lasseman om denna situation hade landat på Ditt skrivbord...där Soc nekar stöd ?!

Spontant gör soc fel. Kfm bör nog räkna med dottern som en hyresbetalare.

Min vuxna dotter som bodde hos oss med 0 i inkomst och när vi sökte soc-bidrag så nekade de henne pga:

* jag hade swishat henne 2000:- under 3 månader (för hon hade 0:- och behövde något att leva på)
* hon bodde hos oss och räknades då som ”sambo” med oss

Vi skrev då kontrakt på hyra 2000:-/ mån men de sa nej för att det hade hon ju inte betalt tidigare ( no shit, hon har 0 i inkomst och har inte behövt betala hyra innan hon var 18 hemma). Avslag. Fick inget annat heller för jag hade swishat henne dessa 2000:- och det är ju ”inkomst”.

Vi orkade inte mer så vi lät det bero. Hon började plugga och får nu CSN....

Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp