• Delta i vår namninsamling mot att fasa ut ränteavdraget på lån utan säkerhet: Skriv under här.

Lånforum.se rekommenderar

1. Lendo - Forumets favorit
2. Zmarta - Ett bra alternativ
3. Sambla - Jämförelsetjänst
4. Klaralån - Lån utan UC
5. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
6. Banky - Lån utan UC
7. Merax - Nu med Swish, ingen UC
8. Nstart - Nystartslån
9. Brixo - Lån utan UC
10. Binly - Lån utan UC

Löneutmätning och fick betalningsfrimånad i december

Syrran

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 1 517
Blev medlem
5 Juli 2017
Meddelanden
4 417
Mottagna reaktioner
2 181
Poäng
1 517
De tar allt från kontot förutom nån tusenlapp, förutsatt att det finns nåt där. Så gjorde de på min frus konto, men kontanterna hon hade i garderoben kom de inte för att leta efter.
Hur kan man göra så utan att man hunnit betala räkningar ? Låter jättemärkligt
Hade ni hunnit betalat hyran då? För annars är det för jäkligt nån info måste väl komma innan
 
  • Nystartslån
  • Lån utan UC

Syrran

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 1 517
Blev medlem
5 Juli 2017
Meddelanden
4 417
Mottagna reaktioner
2 181
Poäng
1 517
Japp.
Kontanter och banktillgodohavanden går före
Plockar KFM pengar från mitt lönekonto menar du?
Får man nån förvarning om hur det ligger till?
Tas pengar direkt vid lön? Eller hinner man betala räkningar först?
Hur mycket får finnas på kontot ?
 
Senast ändrad:

Mjau 74

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 1 177
Blev medlem
4 December 2013
Meddelanden
2 668
Mottagna reaktioner
1 695
Poäng
1 177
Plockar KFM pengar från mitt lönekonto menar du?
Får man nån förvarning om hur det ligger till?
Tas pengar direkt vid lön? Eller hinner man betala räkningar först?
Hur mycket får finnas på kontot ?
Självklart meddelar dom inte, då skulle alla plocka ut pengarna innan ju. Dom ser nog till så där är ett förbehållsbelopp kvar :)
 

Kronofogden

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 1 247
Blev medlem
8 September 2014
Meddelanden
2 279
Mottagna reaktioner
1 779
Poäng
1 247
Men gör dom det utan att meddela nått hur vet dom hur mycket jag ska betala i räkningar dom
Kan väl inte ta pengar direkt efter lön?

För vår del tog de pengarna i mitten av månaden, men det rörde sig inte om några större summor som fanns där. Vi hade redan tagit ut allt i beredskapssyfte. :)

Tidigare har en viss KFM-arbetare här sagt att hyran och räkningar anses vara betalda vid månadsskiftet.
 

Syrran

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 1 517
Blev medlem
5 Juli 2017
Meddelanden
4 417
Mottagna reaktioner
2 181
Poäng
1 517
Självklart meddelar dom inte, då skulle alla plocka ut pengarna innan ju. Dom ser nog till så där är ett förbehållsbelopp kvar :)
Bara räkningar hinner betalas.
För o veta förbehålls belopp måste dom veta mina utgifter hyra mm.
Jag menar naturligtvis att man får hem papper o inkomst redovisning och att dom
Efter det drar pengar men inte vilken dag eller datum.
 
Senast ändrad:

Syrran

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 1 517
Blev medlem
5 Juli 2017
Meddelanden
4 417
Mottagna reaktioner
2 181
Poäng
1 517
För vår del tog de pengarna i mitten av månaden, men det rörde sig inte om några större summor som fanns där. Vi hade redan tagit ut allt i beredskapssyfte. :)

Tidigare har en viss KFM-arbetare här sagt att hyran och räkningar anses vara betalda vid månadsskiftet.
Förstår det då får man hoppas att hyran o övriga utgifter hinner bli betalda först
 

Kimsan72

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 3 907
Blev medlem
18 Augusti 2017
Meddelanden
5 950
Mottagna reaktioner
6 139
Poäng
3 907
Asså, se bara till att Du ALDRIG har mer än Ditt fastställda förbehållsbelopp på Ditt konto, för det får dom aldrig ta...

Ponera följande:
Du ska enligt KF få behålla 10tkr för boende samt levnadskostnader. 5tkr till boende samt 5tkr till leverne.
Se då till att betala Ditt boende samt eventuella löpande räkningar på lönedagen, vilket Du säkert gör redan idag. Du kommer då aldrig ha över 5000kr kvar på Ditt konto och detta belopp är ju vad Du får behålla för Ditt leverne. Har du 5000kr eller under, så tar dom inte dessa pengar.

Att ha MER pengar än så på Ditt konto är självklart riskfyllt. KF kan, när dom själva vill, begära en koll av Dina konton. Även då jag tror att det är rätt sällan som dom gör det, för resurser finns helt enkelt inte...
 

Syrran

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 1 517
Blev medlem
5 Juli 2017
Meddelanden
4 417
Mottagna reaktioner
2 181
Poäng
1 517
Asså, se bara till att Du ALDRIG har mer än Ditt fastställda förbehållsbelopp på Ditt konto, för det får dom aldrig ta...

Ponera följande:
Du ska enligt KF få behålla 10tkr för boende samt levnadskostnader. 5tkr till boende samt 5tkr till leverne.
Se då till att betala Ditt boende samt eventuella löpande räkningar på lönedagen, vilket Du säkert gör redan idag. Du kommer då aldrig ha över 5000kr kvar på Ditt konto och detta belopp är ju vad Du får behålla för Ditt leverne. Har du 5000kr eller under, så tar dom inte dessa pengar.

Att ha MER pengar än så på Ditt konto är självklart riskfyllt. KF kan, när dom själva vill, begära en koll av Dina konton. Även då jag tror att det är rätt sällan som dom gör det, för resurser finns helt enkelt inte...
Tack Kimsan o trevlig midsommar ❤️
 

Lasseman

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 9 787
Moderator
Årets medlem
Årets mest kunniga
Blev medlem
25 Juli 2014
Meddelanden
26 204
Mottagna reaktioner
12 761
Poäng
9 787
Plockar KFM pengar från mitt lönekonto menar du?
Får man nån förvarning om hur det ligger till?
Tas pengar direkt vid lön? Eller hinner man betala räkningar först?
Hur mycket får finnas på kontot ?

Men, du frågade om kfm kan ta ut pengar på konton utan att informera först.. jag svarar ja, och få undrar du om kfm kan ta ut pengar på lönekontot utan att förvarna? Det var ju det jag svarade på precis men vi tar det igen.
Ja, utmätning på bankkonton görs. Det rings inte runt och frågas om lov innan, eftersom det ändå inte skulle spela någon roll om man fick lovet eller ej.
 

Lasseman

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 9 787
Moderator
Årets medlem
Årets mest kunniga
Blev medlem
25 Juli 2014
Meddelanden
26 204
Mottagna reaktioner
12 761
Poäng
9 787
Bara räkningar hinner betalas.
För o veta förbehålls belopp måste dom veta mina utgifter hyra mm.
Jag menar naturligtvis att man får hem papper o inkomst redovisning och att dom
Efter det drar pengar men inte vilken dag eller datum.

När du får hem papper om redovisning så är koll och utmätning på konto redan gjorda.
 
Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp