Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Loanstep - Ingen UC, nytt erbjudande
4. Klaralån - Lån utan UC
5. Brixo Privatlån - Ingen UC
6. Creditstar - Ingen UC, nytt erbjudande
7. Tomly - Lån utan UC
8. Kredio - Lån utan UC
9. Flexkontot - Swish, ingen UC
10. Ferratum - Lån utan UC
11. Brixo - Swish-utbetalning & Ingen UC

Löneutmätning och preskriptionstid på blancolån

Hej!
Preskriptionstid på blancolån är 10 år. Hur fungerar det om man har löneutmätning? Gäller preskriptionstiden på 10 år vid löneutmätning eller kommer löneutmätningen pågå längre tid än 10 år? Tacksam för svar!

Hej!
Preskriptionstid på blancolån är 10 år. Hur fungerar det om man har löneutmätning? Gäller preskriptionstiden på 10 år vid löneutmätning eller kommer löneutmätningen pågå längre tid än 10 år? Tacksam för svar!
Varje inbetalning förlänger preskriptionstiden, så en skuld som ingår i en pågående löneutmätning preskriberas inte.

Inte jätteofta men sett enstaka lån som legat på löneutmätning konstant i över 25år.

Det här med preskriptionstider som inte är till staten är det väl extremt sällan man kan "dra fördel" utav?

Är det ens 1% utav alla Blancolån som preskriberas efter 10 år? Sannolikheten att den man är skyldig på något sätt under dessa 10 åren inte förlängt preskriptionstiden bör ses som i det närmsta omöjligt.

Det här med preskriptionstider som inte är till staten är det väl extremt sällan man kan "dra fördel" utav?

Är det ens 1% utav alla Blancolån som preskriberas efter 10 år? Sannolikheten att den man är skyldig på något sätt under dessa 10 åren inte förlängt preskriptionstiden bör ses som i det närmsta omöjligt.
Har för mig att det finns ett rättsfall där gäldenären hade god man och all sin post till denne.
De påminnelser om skuld som skickades till den gode mannen räknades inte som preskriptionsavbrytande.
Kan minnas fel och orkar inte leta efter rättsfallet just nu.

Jag orkade tydligen visst leta:

”Preskription och förvaltarskap” NJA 2022 s. 150

Prejudikat​

Beslutsdatum 2022-03-10
Preskription. En gäldenär som har förvaltare är inte behörig att personligen ta emot ett krav eller en erinran enligt 5 § 2 preskriptionslagen avseende en skuld som omfattas av förvaltarens uppdrag. För att få preskriptionsavbrytande verkan måste kravet komma förvaltaren till handa.

Har för mig att det finns ett rättsfall där gäldenären hade god man och all sin post till denne.
De påminnelser om skuld som skickades till den gode mannen räknades inte som preskriptionsavbrytande.
Kan minnas fel och orkar inte leta efter rättsfallet just nu.

Intressant, men detta måste nästan falla under den procenten som är undantag va? Finns säkert någon som hållit sig undan utomlands i Thailand kanske och dylikt men 99% stannar ju faktiskt kvar i Sverige och får handlingar.

Det kan stämma. Min uppfattning är att de flesta presk nog mest beror på slarv hos bank/inkasso.
En del jag sett har ansetts preskade har handlat om borgensmän dom inte det brutits mot

Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp