- Meddelanden
- 50
- Mottagna reaktioner
- 67
- Poäng
- 187
Jag blev klar med mina skulder via löneutmätning för snart ett år sen. Hade skulder på ca 525K och tog mig ungefär 4,5 år.
- Meddelanden
- 161
- Mottagna reaktioner
- 44
- Poäng
- 157
Ja fast nu har jag nya.
- Meddelanden
- 161
- Mottagna reaktioner
- 44
- Poäng
- 157
Vet ej
Hur mycket betalade du in per mån, hade du höga räntor?Jag blev klar med mina skulder via löneutmätning för snart ett år sen. Hade skulder på ca 525K och tog mig ungefär 4,5 år.
Tack flr du delar
- Meddelanden
- 161
- Mottagna reaktioner
- 44
- Poäng
- 157
De tar ju allt utom existensminimum du blir klar så fort som möjligt
- Meddelanden
- 6 118
- Mottagna reaktioner
- 6 405
- Poäng
- 3 937
Säkerligen så, men om inte jag minns fel, så har jag läst att den genomsnittliga skulden är på under 20tkr/person…Det är många som löser skulder genom löneutmätning, betydligt fler än de som gör det genom skuldsanering
- Meddelanden
- 161
- Mottagna reaktioner
- 44
- Poäng
- 157
Visst men de betor ju på din inkomst de kmr ta 5000 kr i månaden av mej får behålla 6000 +hyra. Blir klar med skulden på lite över ett år.
- Meddelanden
- 50
- Mottagna reaktioner
- 67
- Poäng
- 187
Första tre åren betalade jag in ca 12000, sen fick jag en löneförhöjning och betalade in 13500.Hur mycket betalade du in per mån, hade du höga räntor?
Tack flr du delar
Vad gäller räntor så var dom inte så höga, hade två lån från Collector och Marginalen med okej räntor, högt i vissas ögon acceptabelt i mina.
Sen var de lite småskit med lite högre räntor men inget som gjorde att de skulderna inte minskade i månaden.
Men jag sålde av allt som hade värde i sig. TV, möbler, hemmabiosystem, bil, cykel.
Genom kontakter fick jag tag i en lägenhet i stan, billigare men lika stor som innan.
Jag jobbade även mycket under min tid med löneutmätning och tog ut en del pengar genom komp, tack vare det kunde jag också både leva gott och betala av skulderna lite snabbare.
- Meddelanden
- 3 136
- Mottagna reaktioner
- 2 581
- Poäng
- 1 707
Min erfarenhet är att KFM's beräkning stämmer bra, de beräknar utifrån snitträntan på lånen.Stämmer kf beräkning gentemot ek skuldrådgivningens, ngn som vet? Har besökt dem och de beräknar kortare tid gentemot kf.
- Meddelanden
- 80
- Mottagna reaktioner
- 69
- Poäng
- 187
Jag lyckades. Men det tog tid. Och var jobbigt.
Betalade in lite drygt 800.000:- fördelat över kanske tio år. Några tusen i början, runt 20.000:- i slutet.
Det har så klart dykt upp en och annan eftersläntare, gammal skit, som inkassobolagen köpt på sig. Har lyckats bestrida mig ur det mesta, någon enstaka skuld har jag tvingats betala.
Har dessutom lagt ner mycket tid på att gräva fram gamla räntor som inte redovisats till skatteverket. Om ni visste hur mycket. Har precis avslutat och begärt omprövning av 2022-års taxering. Räknar med att få tillbaka runt 10000:-. Har redan fått 7000:- för 2020 och 2021 och jobbar nu med 2019. Kul att begära utbetalning från skatteverket och veta att KFM INTE tar hand om pengarna.
Betalade in lite drygt 800.000:- fördelat över kanske tio år. Några tusen i början, runt 20.000:- i slutet.
Det har så klart dykt upp en och annan eftersläntare, gammal skit, som inkassobolagen köpt på sig. Har lyckats bestrida mig ur det mesta, någon enstaka skuld har jag tvingats betala.
Har dessutom lagt ner mycket tid på att gräva fram gamla räntor som inte redovisats till skatteverket. Om ni visste hur mycket. Har precis avslutat och begärt omprövning av 2022-års taxering. Räknar med att få tillbaka runt 10000:-. Har redan fått 7000:- för 2020 och 2021 och jobbar nu med 2019. Kul att begära utbetalning från skatteverket och veta att KFM INTE tar hand om pengarna.
?Jag lyckades. Men det tog tid. Och var jobbigt.
- Meddelanden
- 31 744
- Mottagna reaktioner
- 16 679
- Poäng
- 11 977
Ja det är kul. Alternativet hade ju varit att blivit klar lite tidigare.Jag lyckades. Men det tog tid. Och var jobbigt.
- Meddelanden
- 31 744
- Mottagna reaktioner
- 16 679
- Poäng
- 11 977
Nu var väl ämnet löneutmätning här.Hur då? Skuldsanering? Svårt att få?
Skuldsanering är halvsvårt att få, särskilt om man inte uppfyller kraven.
- Meddelanden
- 3 478
- Mottagna reaktioner
- 2 284
- Poäng
- 1 557
Om man inte uppfyller kraven borde det vara helsvårt att fåNu var väl ämnet löneutmätning här.
Skuldsanering är halvsvårt att få, särskilt om man inte uppfyller kraven.

- Meddelanden
- 1 393
- Mottagna reaktioner
- 589
- Poäng
- 597
Inte konstigt för att dem som får skuldsanering kan inte betala under överskådlig tid (10 till 15 år)annars skulle de inte få skuldsanering överhuvudtaget eller har jag fel?Det är många som löser skulder genom löneutmätning, betydligt fler än de som gör det genom skuldsanering
- Meddelanden
- 2 508
- Mottagna reaktioner
- 1 656
- Poäng
- 1 177
Det är en av parametrarna som vägs in vid ett ev beslut om sanering.Inte konstigt för att dem som får skuldsanering kan inte betala under överskådlig tid (10 till 15 år)annars skulle de inte få skuldsanering överhuvudtaget eller har jag fel?
Man kan vara kval insolvent men ändå få avslag.
- Meddelanden
- 1 393
- Mottagna reaktioner
- 589
- Poäng
- 597
Ja,men de som får skuldsanering måste vara insolventa så det är inte konstigt att det är fler som blir skuldfria genom löneutmätning än genom skuldsaneringDet är en av parametrarna som vägs in vid ett ev beslut om sanering.
Man kan vara kval insolvent men ändå få avslag.
- Meddelanden
- 31 744
- Mottagna reaktioner
- 16 679
- Poäng
- 11 977
Jag förstår inte fråganInte konstigt för att dem som får skuldsanering kan inte betala under överskådlig tid (10 till 15 år)annars skulle de inte få skuldsanering överhuvudtaget eller har jag fel?
- Meddelanden
- 1 393
- Mottagna reaktioner
- 589
- Poäng
- 597
Jag tycker inte det är konstigt att fler blir skuldfria genom löneutmätning än genom skuldsanering, alla som har skuldsanering är insolventa, man kan ha löneutmätning pga 5000 men inte skuldsanering.Jag förstår inte frågan
- Meddelanden
- 31 744
- Mottagna reaktioner
- 16 679
- Poäng
- 11 977
Ok..Jag tycker inte det är konstigt att fler blir skuldfria genom löneutmätning än genom skuldsanering, alla som har skuldsanering är insolventa, man kan ha löneutmätning pga 5000 men inte skuldsanering.
- Meddelanden
- 1 393
- Mottagna reaktioner
- 589
- Poäng
- 597
Jag påstår inte, jag undrar. Frågan är-är det rätt eller inte?
- Meddelanden
- 363
- Mottagna reaktioner
- 193
- Poäng
- 367
Nej, det behöver inte vara 10 - 15 år. Det kan vara kortare tid än så.Jag påstår inte, jag undrar. Frågan är-är det rätt eller inte?
- Meddelanden
- 1 393
- Mottagna reaktioner
- 589
- Poäng
- 597
Okej tack.Nej, det behöver inte vara 10 - 15 år. Det kan vara kortare tid än så.
- Meddelanden
- 2 508
- Mottagna reaktioner
- 1 656
- Poäng
- 1 177
Nej, det behöver inte vara 10 - 15 år. Det kan vara kortare tid än så.
Sett siffran fr 7-15 år. Tror det beror på åldern på gäldenären. En pensionär el någon nära pension räknas det nog på kortare tid.Okej tack.
Snart pensionär om räknar fr 62 ochSett siffran fr 7-15 år. Tror det beror på åldern på gäldenären. En pensionär el någon nära pension räknas det nog på kortare tid.
till 65, men nu är pensionärssiffran högre 68 år. Så nej till skuldsaneringen.
O spara? Blir en dålig pension i framtiden.
Ska man ta ut den lilla pensionsförsäkring o betala in el vänta?
Har hög löneutmätningen ändå
Livet suger för man är för godtrogen, men ända blir det rätt
- Meddelanden
- 2 508
- Mottagna reaktioner
- 1 656
- Poäng
- 1 177
Visst var det så att du hade fått uträknat att du kan betala med löneutmätning inom 7 år? Isf så blir det kanske svårt m sanering.Snart pensionär om räknar fr 62 och
Pensionen påverkas ju inte direkt av att du har löneutmätning (annat än att det är svårt spara extra). Då syftar jag förstås på vad din faktiska pension blir. Sen blir det förstås jobbigt med utmätning på pension.
- Meddelanden
- 31 744
- Mottagna reaktioner
- 16 679
- Poäng
- 11 977
För dig är det ju inte så mycket frågan om du kan eller inte kan betala, frågan du fälls på är ju vad du gjort av pengarna, och det är det du faller påSnart pensionär om räknar fr 62 och
Om kalkylen stämmer.Visst var det så att du hade fått uträknat att du kan betala med löneutmätning inom 7 år? Isf så blir det kanske svårt m sanering.
Pensionen påverkas ju inte direkt av att du har löneutmätning (annat än att det är svårt spara extra). Då syftar jag förstås på vad din faktiska pension blir. Sen blir det förstås jobbigt med utmätning på pension.
Väntar ev m att plocka ut sparandet. Får se hur summan minskar nu efter deklarationen.
Hatar mitt liv och känner mig så ensam.
Hör så många som sparat så fint och är lyckliga.
Och hur länge ska man bli straffad för det, konsumtion mycket. Som så många andra.För dig är det ju inte så mycket frågan om du kan eller inte kan betala, frågan du fälls på är ju vad du gjort av pengarna, och det är det du faller på
Medberoende är en sjukdom till ett annan beroende person.
Vi som är skuldsatta har väl alla gjort fel.
Nu kanske jag klarar av att betala inom 7 år, men om inte....
Och sen varför ska jag inte ha lika mycket rätt som, barnfam som konsumetat el de med spelberoende el annat beroende.
Behövde jag ha större skulder?
Nu stoppade jag så det inte gick helt åt hkvte. Men vad hjälper det?
- Meddelanden
- 3 478
- Mottagna reaktioner
- 2 284
- Poäng
- 1 557
Din inställning känns inte särskilt ödmjuk. Skuldsanering är ingen rättighet och avundsjuka är inte klädsam.Och hur länge ska man bli straffad för det, konsumtion mycket. Som så många andra.
Och sen varför ska jag inte ha lika mycket rätt som, barnfam som konsumetat el de med spelberoende el annat beroende.
- Meddelanden
- 31 744
- Mottagna reaktioner
- 16 679
- Poäng
- 11 977
Och hur länge ska man bli straffad för det, konsumtion mycket. Som så många andra.
Vet inte om det hjälper att svara samma sak igen, det var inte skuldernas storlek, eller om du kunde betala, problemet var att du gett bort pengarna till någon annan.
Jag tycker det är ganska rimligt med avslag då, att låna upp massa pengar man inte kan betala och ge bort det, och sen vilja slippa betala med hjälp av staten känns lite konstigt.
- Meddelanden
- 3 104
- Mottagna reaktioner
- 1 387
- Poäng
- 1 057
Kan ju gå snabbare än 7 med och snabbare en en sanering på 5Och hur länge ska man bli straffad för det, konsumtion mycket. Som så många andra.
Jag har betalt flera skulder, jobbat extra, sålt bil, bytt till mindre bostad, fått hjälp med medberoende och gjort allt jag kunnat.Vet inte om det hjälper att svara samma sak igen, det var inte skuldernas storlek, eller om du kunde betala, problemet var att du gett bort pengarna till någon annan.
Jag tycker det är ganska rimligt med avslag då, att låna upp massa pengar man inte kan betala och ge bort det, och sen vilja slippa betala med hjälp av staten känns lite konstigt.
Du ska inte döma mig. Du vet inget om mitt liv med son som varit spelberoende!!!
Alla har rätt för en andra chans
- Meddelanden
- 2 762
- Mottagna reaktioner
- 1 794
- Poäng
- 1 277
Du får väl be din son betala skulderna han har till dig så går det snabbare…Jag har betalt flera skulder, jobbat extra, sålt bil, bytt till mindre bostad, fått hjälp med medberoende och gjort allt jag kunnat.
Du ska inte döma mig. Du vet inget om mitt liv med son som varit spelberoende!!!
- Meddelanden
- 3 891
- Mottagna reaktioner
- 2 756
- Poäng
- 1 837
Du kanske ska acceptera det faktum att det inte är skäligt att bevilja dig skuldsanering istället för att ta ut din frustration här...?Jag har betalt flera skulder, jobbat extra, sålt bil, bytt till mindre bostad, fått hjälp med medberoende och gjort allt jag kunnat.
- Meddelanden
- 31 744
- Mottagna reaktioner
- 16 679
- Poäng
- 11 977
Då har du skickat in betalningsföreläggande mot sonen också så återbetalningen är i gång?Jag har betalt flera skulder, jobbat extra, sålt bil, bytt till mindre bostad, fått hjälp med medberoende och gjort allt jag kunnat.
Du har rätt jag vet inget om ditt liv med spelberoende son. Men jag får ha åsikten att det är rimligt att staten inte betalningsbefriar när man dragit på sig skulder och gett pengar till andra.
Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.