• Delta i vår namninsamling mot att fasa ut ränteavdraget på lån utan säkerhet: Skriv under här.

Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Compricer - Jämför lån (ny)
4. Kontantfinans - Swish-utbetalning, ingen UC
5. Klaralån - Lån utan UC
6. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
7. Binly - Lån utan UC
8. Banky - Lån utan UC
9. Ferratum - Lån utan UC
10. Lumify - Lån utan UC

Löneutmätningen för oss

Atillo09

Medlem
Poäng: 7
Blev medlem
11 December 2022
Meddelanden
15
Mottagna reaktioner
3
Poäng
7
Hej, behöver skriva av mig lite för att underlätta detta ångestfyllda start på 2024 och kanske kan se nån ljushet med er hjälp.

Lite kort bakgrund:

Har ett specialfall i vårt hushåll.
Både jag och partner kommer med stor sannolikhet att hamna i löneutmätning då vi var delägare i ett bolag som gått i konkurs där vi var borgenärer till samtliga lån.
Vi har nu inte råd att betala denna skuldberg där vår borgerskap är ca 2.5 miljoner som vi är solidarisk ansvariga för vilket innebär att vi delar på denna skuld ihop.

Håller just nu på att räkna ut hur vår situation med löneutmätning kommer landa och vill gärna ha lite hjälp på traven om jag räknat helt fel.
Eller egentligen så behöver jag hjälp med en uträkningsmall då vi båda två i hushållet hamnar i utmätning.
Jag har letat lite runt men finner ingen bra uträkning när två är fall för utmätning.

Min inkomst
33.000:-
2 barn å ca 2650:- barnbidrag
Partners inkomst
Akassa ca 11.500:-

Hjälp snälla?
 
  • Nystartslån
  • Lån utan UC

JohanDal

Kunnig medlem
Poäng: 197
Blev medlem
17 Oktober 2022
Meddelanden
153
Mottagna reaktioner
65
Poäng
197
Jag tror alla inkomster slås ihop och sen kollar man på vad alla i hushållet behöver för att överleva och drar ifrån det. Resten utmätning.
 

KassaKon

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 1 277
Blev medlem
30 Januari 2019
Meddelanden
2 911
Mottagna reaktioner
1 896
Poäng
1 277
Jag tror alla inkomster slås ihop och sen kollar man på vad alla i hushållet behöver för att överleva och drar ifrån det. Resten utmätning.
Det görs ju också en proportionering för att fördela förbehållet som blir kvar, dvs båda får inte behåll lika mycket.
 

Atillo09

Medlem
Poäng: 7
Blev medlem
11 December 2022
Meddelanden
15
Mottagna reaktioner
3
Poäng
7
tack för era svar.

Förstår inte riktigt hur det blir för oss båda men blir en uträkning att man följer normalbelopp enligt kronofogden per vuxen minus hyra.
  • 10 061 kronor för makar eller jämställda
  • 3 255 kronor för barn 0–6 år
  • 3 906 kronor för barn 7–10 år
 

KassaKon

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 1 277
Blev medlem
30 Januari 2019
Meddelanden
2 911
Mottagna reaktioner
1 896
Poäng
1 277
tack för era svar.

Förstår inte riktigt hur det blir för oss båda men blir en uträkning att man följer normalbelopp enligt kronofogden per vuxen minus hyra.
  • 10 061 kronor för makar eller jämställda
  • 3 255 kronor för barn 0–6 år
  • 3 906 kronor för barn 7–10 år
Och så får man behålla för kostnader för barnomsorg, resor till och från jobb och högkostnadsbeloppen för sjukvård och läkemedel. Man kan behöva kontakta kf och påpeka om vissa kostnader inte tagits med.
 

Lasseman

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 10 087
Moderator
Årets medlem
Årets mest kunniga
Blev medlem
25 Juli 2014
Meddelanden
26 869
Mottagna reaktioner
13 097
Poäng
10 087
Fyll i uppgifter för dig (med sambon som person 2)så vet du vad som kommer gälla för dig

Gör sedan om med sambons uppgifter(med dig som person 2) så der du vad som gäller där
 

Lasseman

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 10 087
Moderator
Årets medlem
Årets mest kunniga
Blev medlem
25 Juli 2014
Meddelanden
26 869
Mottagna reaktioner
13 097
Poäng
10 087
Vad är det som skulle utgöra specialfall?
 

Lasseman

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 10 087
Moderator
Årets medlem
Årets mest kunniga
Blev medlem
25 Juli 2014
Meddelanden
26 869
Mottagna reaktioner
13 097
Poäng
10 087
Egentligen inget. Rätt formulerat är ovanligt fall.
Eller det kanske är vanligt med gifta par som hamnar i vår sits
Att bägge makar får löneutmätning? Jag tror nästan det är vanligare än att bara en får det.
 

Hendo

Medlem
Poäng: 6
Blev medlem
1 Augusti 2023
Meddelanden
8
Mottagna reaktioner
1
Poäng
6
Lånar denna tråd, hoppas det är ok. Min fundering är ungefär densamma, jag och min fru är på väg mot löneutmätning då våran situation ej längre var hållbar. Liknande förhållande som trådskaparen, vi är gifta och har två barn. Vad blir egentligen beloppet som jag respektive min fru får behålla på våra löner. Räknar jag på KFM:s sida med min frus inkomst så får jag behålla ca. 13-14 tusen. Ungefär detsamma om jag räknar på henne med med mig som partner. Men den kalkylen antar jag räknas på att partnern jobbar och inte har utmätning. Eller får vi båda behålla ca. 13000:- var?? Hoppas någon kan ge en bra förklaring i min röra
 
Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp