• Delta i vår namninsamling mot att fasa ut ränteavdraget på lån utan säkerhet: Skriv under här.

Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Compricer - Jämför lån (ny)
4. Kontantfinans - Swish-utbetalning, ingen UC
5. Klaralån - Lån utan UC
6. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
7. Binly - Lån utan UC
8. Banky - Lån utan UC
9. Ferratum - Lån utan UC
10. Lumify - Lån utan UC

"Life hacks" när man är hos KF

Myra

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 4 807
Moderator
Årets mest hjälpsamma
Blev medlem
30 Juni 2015
Meddelanden
10 854
Mottagna reaktioner
7 225
Poäng
4 807
Du svarar fortfarande inte på scenariot jag presenterat om och om igen. Detsamma gäller er andra. Det är väl inte tänkt att man ska uppmuntra och möjliggöra för folk som inte borde ha lån att ta lån och lyckas pga att det saknas rimliga kontroller?
Finns inget att svara på. Du är så blind när det gäller ditt eget ansvar i din situation du själv skapat så du tar inte in vad alla andra redan skrivit till dig.
Du är så missnöjd med allt runt omkring dig och det är alla andras fel.
Ungefär som att en överviktig person skulle anklaga alla butiker som säljer glass och godis så den personen bara måste köpa. Bara för att det går. Bara för att det inte står en våg vid kassan och kassörskan vägrar att sälja om man väger mer än 80 kilo??!!

Det är inget fel att det finns bolag som lånar pengar, det är fel när de tar ocker räntor men det vet man redan innan man lånar. Så vem ska beskyllas att man ändå lånar?

Uc är missvisande bl a om du är sambo och har gemensamma bolån så tar inte uc hänsyn till det utan hela bolånet står på dig i din uc. De etablerade bankerna lånar bara till redan rika personer med stark ekonomi. Vad finns det kvar till oss andra? Vivus och ViaConto och liknande.

Då är det bättre att det inte finns några upplysningsföretag alls, alla som behöver låna får låna och betalar man inte så är det kf bums! Så tar vi bort alla inkassobolag också. Så kommer lånemarknaden att reglera sig själv och folk kommer att fatta att när man lånar pengar så är det på allvar.
 
  • Nystartslån
  • Lån utan UC

RustNeverSleeps

Kunnig medlem
Poäng: 112
Blev medlem
26 Augusti 2019
Meddelanden
186
Mottagna reaktioner
28
Poäng
112
... och folk kommer att fatta att när man lånar pengar så är det på allvar.

Men det är ju det folk med beroendeproblematik inte fattar, förstår du väl?

Och jag förstår visst mitt eget ansvar, mina val, de är inte grundade på nåt beroende men personen jag hjälpte visade sig sedan har både ett och annat problem som hen tog tag i först när det var för sent, det är det jag pratar om. Folk som inte kan fatta beslut utifrån sitt eget bästa. Eller du lever i tron att de allra flesta människor är friska & normala? Vad hindrar nån med psykisk ohälsa från att ta sms-lån? I vanliga fall hade ju UC:n satt stopp för det om personen knallat in på en bank.. men med smslån finns inte det skyddet längre.

Människan behöver skyddas från sig själv annars hade vi ju aldrig haft alla de fina sakerna vi har i vår lilla utopi. Teoretiskt sett. Alla fattar detta men likväl envisas du med resonemanget om "eget ansvar".
 

RustNeverSleeps

Kunnig medlem
Poäng: 112
Blev medlem
26 Augusti 2019
Meddelanden
186
Mottagna reaktioner
28
Poäng
112
Ungefär som att en överviktig person skulle anklaga alla butiker som säljer glass och godis så den personen bara måste köpa. Bara för att det går. Bara för att det inte står en våg vid kassan och kassörskan vägrar att sälja om man väger mer än 80 kilo??!!
Vad för intresse skulle en kassörska ha för att hindra en fet person från att äta sig fetare? Helt ologisk liknelse i sammanhanget

Dvs om personen ifråga inte tagit en massa lån för att tillgodose sina matvanor, i vilket fall det ändå inte är kassörskans ansvar utan låneföretagens.
 

Myra

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 4 807
Moderator
Årets mest hjälpsamma
Blev medlem
30 Juni 2015
Meddelanden
10 854
Mottagna reaktioner
7 225
Poäng
4 807
Vad för intresse skulle en kassörska ha för att hindra en fet person från att äta sig fetare? Helt ologisk liknelse i sammanhanget
Samma intresse som ett lånebolag skulle ha att hindra folk fr att låna. Alltså inget intresse alls men du resonerar som att det är inte ditt fel att du lånar utan de tär låneföretagens fel att de lånar ut till dig.
 

Syrran

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 1 517
Blev medlem
5 Juli 2017
Meddelanden
4 417
Mottagna reaktioner
2 181
Poäng
1 517
Hur då menar du? Jag förklarat min ställning om och om igen men ingen bemödar sig ge ett direkt svar.

Vanligt scenario: Medelsvensson med eskalerande spelberoende och jobb lånar till sig rimlig summa pengar som hen bränner och behöver mer. Hens UC börjar bli sämre så hen går via andra kreditupplysningsföretag och lyckas låna till sig ännu högre summor över sin betalningsförmåga, därbland genom att ljuga om sina andra skulder/ej ange dessa i sin helhet osv. Brottsligt kanske men vem bryr sig när man har ett beroende i hjärnloben liksom.

Slutligen har medelsvensson lån tre gånger sin inkomst för att det finns 3 eller fler kreditupplysningar som stått till ens förfogande och utan samarbete sinsemellan.

Hade endast UC funnits så hade det varit fullständigt omöjligt att överskuldsätta sig. Alla här inne förbannar UC vid avslag men det vore tack vare detta avslag som ni hade sluppit sitta i skiten idag. Varför tar inte svenska politiker detta på allvar? Överdriver jag?
Alltså där måste jag nog hålla med dig även om det sitter långt inne:D
Känner tyvärr igen mig i en del:(
Du tyckte jag var en dumskalle tidigare som inte hade nått innanför pannbenet.
Om det är spel o överskuldsättning du menar samt att jag faktiskt inte skulle kunnat låna så mycket om bara UC funnits har du faktiskt en poäng;)
 

Myra

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 4 807
Moderator
Årets mest hjälpsamma
Blev medlem
30 Juni 2015
Meddelanden
10 854
Mottagna reaktioner
7 225
Poäng
4 807
Men det är ju det folk med beroendeproblematik inte fattar, förstår du väl?
Fast folk med beroendeproblematik måste fatta att de har ett beroende och söka hjälp. Det funkar inte så att det slutar säljas alkohol i hela landet för att det finns missbrukare som inte fattar att de inte ska dricka.

Hela ditt första inlägg här i tråden handlar om att du ska hamna hos Kf men vill ha tips på att lura systemet och ingenstans läste jag att du vill göra rätt för dig.
 

RustNeverSleeps

Kunnig medlem
Poäng: 112
Blev medlem
26 Augusti 2019
Meddelanden
186
Mottagna reaktioner
28
Poäng
112
Samma intresse som ett lånebolag skulle ha att hindra folk fr att låna. Alltså inget intresse alls men du resonerar som att det är inte ditt fel att du lånar utan de tär låneföretagens fel att de lånar ut till dig.
Fel av mig, vilken pappskalle som helst kan etablera sig på lånemarknaden.. menar såklart den svenska staten som har det yttersta ansvaret och sätta strängare krav på kontroll av vem man lånar till samt hur.
 

Syrran

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 1 517
Blev medlem
5 Juli 2017
Meddelanden
4 417
Mottagna reaktioner
2 181
Poäng
1 517
Finns inget att svara på. Du är så blind när det gäller ditt eget ansvar i din situation du själv skapat så du tar inte in vad alla andra redan skrivit till dig.
Du är så missnöjd med allt runt omkring dig och det är alla andras fel.
Ungefär som att en överviktig person skulle anklaga alla butiker som säljer glass och godis så den personen bara måste köpa. Bara för att det går. Bara för att det inte står en våg vid kassan och kassörskan vägrar att sälja om man väger mer än 80 kilo??!!

Det är inget fel att det finns bolag som lånar pengar, det är fel när de tar ocker räntor men det vet man redan innan man lånar. Så vem ska beskyllas att man ändå lånar?

Uc är missvisande bl a om du är sambo och har gemensamma bolån så tar inte uc hänsyn till det utan hela bolånet står på dig i din uc. De etablerade bankerna lånar bara till redan rika personer med stark ekonomi. Vad finns det kvar till oss andra? Vivus och ViaConto och liknande.

Då är det bättre att det inte finns några upplysningsföretag alls, alla som behöver låna får låna och betalar man inte så är det kf bums! Så tar vi bort alla inkassobolag också. Så kommer lånemarknaden att reglera sig själv och folk kommer att fatta att när man lånar pengar så är det på allvar.
För några år sedan visste jag knappt vad sms lån var. Men med mitt spelberonde och överkonsumtion blev dom tydliga och nu har jag nästan haft varenda sms lån som finns på marknaden.
Det hade jag inte haft om UC tagits :(
Mina skulder hade varit betydligt mindre och allt hade nog inte gått så långt om inte sms lån funnits.
Dom har tagits i desperata situationer och för att lösa andra lån spela o överkonsumera helt galet :(
Så nog har man betett sig helt crazy utan tänkt på följderna
 

Myra

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 4 807
Moderator
Årets mest hjälpsamma
Blev medlem
30 Juni 2015
Meddelanden
10 854
Mottagna reaktioner
7 225
Poäng
4 807
o
Fel av mig, vilken pappskalle som helst kan etablera sig på lånemarknaden.. menar såklart den svenska staten som har det yttersta ansvaret och sätta strängare krav på kontroll av vem man lånar till samt hur.
och det är redan strängare krav, det är knappt ngn som får låna längre. Det ändrades väl juli 2018.
Jag vill påstå att det som verkligen behöver ändras är att det behövs nya låneformer med humanare villkor där även lågavlönade eller personer med sämre förutsättningar kan låna utan att lånet leder hela vägen till kf.

För när lagen ändrades och det blev svårare att låna, vad hände då? De som fick svårare att låna får ta de absolut värsta lånen som finns, som OPR och liknande. Låna 10 000 kr men betala 30 000 kr tillbaka. Horribelt.
 

RustNeverSleeps

Kunnig medlem
Poäng: 112
Blev medlem
26 Augusti 2019
Meddelanden
186
Mottagna reaktioner
28
Poäng
112
Fast folk med beroendeproblematik måste fatta att de har ett beroende och söka hjälp. Det funkar inte så att det slutar säljas alkohol i hela landet för att det finns missbrukare som inte fattar att de inte ska dricka.

Hela ditt första inlägg här i tråden handlar om att du ska hamna hos Kf men vill ha tips på att lura systemet och ingenstans läste jag att du vill göra rätt för dig.
Japp, såsom systemet lurat min bekant. Jag blir tvungen till att göra rätt för mig på ett eller annat sätt (utom om jag ej flyttar utomlands) men något problem att lura ett system som låter sig luras för att tjäna pengar på andras problem har jag inget som helst dåligt samvete över.

Ja precis, folk med beroende måste fatta de har ett problem. Fattar de inte så är de helt utlämnade till låneföretagens nåder. Men även det är irrelevant egentligen för även om man fattar är det inte säkert man har styrkan, viljan eller motivationen att kämpa eller inte hamna i återfall. Ett förenat kreditupplysningssystem som omöjliggör att folk blir överbelånade hade garanterat att folk skapp detta skit.
 
Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp