- Meddelanden
- 963
- Mottagna reaktioner
- 373
- Poäng
- 487
Har ringt. Min man tjänar så pass att de räknar med hans pengar. Och Får inte ha busskort. Ska skita i att skicka in nya sjukintyg till f-kassan. Nu har ja inte råd att gå till sjukgymnastiken, fysioterapeut, psykolog el läkare. Då jag inte har frikort än eller gratis busskort.Låter märkligt om du bara ska få behålla 1800 kr av din lön....du har ju boende kostnad bla....har du räknat på kfm sida själv? Ring och fråga annars....
- Meddelanden
- 1 939
- Mottagna reaktioner
- 1 373
- Poäng
- 967
Ska det räcka till mat och allt du behöver? Kan ju inte vara möjligt.
- Meddelanden
- 627
- Mottagna reaktioner
- 117
- Poäng
- 307
Antar att de drar per timma/dag du jobbar? Så är det för mig. Får in 280kr/dag från f-kassan (mammaledig) 130kr drar kronof. Och 150kr/dag får jag behålla. Vilket blir att tar jag ut 30dagar i månaden får jag behålla 4500kr i månaden men är jag bara mammaledig 10 dagar får jag 1500kr/mån! Helt sjukt.
- Meddelanden
- 627
- Mottagna reaktioner
- 117
- Poäng
- 307
Ska strax börja jobba. Väldigt nyfiken på vad jag får behålla då. Hatar att de räknar med att sambon ska försörja mig! Det gör h*n inte! Bara för att h*n har as bra lön så ska jag behålla mindre? Jag får mer pengar ut varke månad om jag hade bott själv. Tycker inte de ska vara så
- Meddelanden
- 579
- Mottagna reaktioner
- 206
- Poäng
- 407
Helt galet ju! Låter helt sinnessjukt! Vad säger din man?idag fick ja beslut från kf vad jag får behålla efter löneutmätning.. 1800 kr! Och ja och min man har inte nån gemensam ekonomi! Tackar säger jag bara!
- Meddelanden
- 963
- Mottagna reaktioner
- 373
- Poäng
- 487
Dom räknar med att min man ska försörjs mig.. vilket han inte är så sugen på!Låter märkligt om du bara ska få behålla 1800 kr av din lön....du har ju boende kostnad bla....har du räknat på kfm sida själv? Ring och fråga annars....
- Meddelanden
- 963
- Mottagna reaktioner
- 373
- Poäng
- 487
Han frågar hur ja ska betala min del här hemma?Helt galet ju! Låter helt sinnessjukt! Vad säger din man?
Senast ändrad:
- Meddelanden
- 579
- Mottagna reaktioner
- 206
- Poäng
- 407
Hem frågar hur ja ska betala min del här hemma?
Han kan inte mena allvar?
- Meddelanden
- 31 758
- Mottagna reaktioner
- 16 683
- Poäng
- 11 977
Man räknar alltid med make/maka/sambo, om denne tjänar ordentligt mycket mer än gäldenären så kan det bli sådär. Man ska enligt kfm inte betala halva hyran etc, utan en relativ andel. Om en tjänar 10000 och den andra 100000, så ska den som tjänar 100000 stå för cirka 90% av de gemensamma kostnaderna.
- Meddelanden
- 1 939
- Mottagna reaktioner
- 1 373
- Poäng
- 967
Sjukt egentligen om man inte har gemensam ekonomi och att behöva dras med i den andras skulder.
- Meddelanden
- 963
- Mottagna reaktioner
- 373
- Poäng
- 487
Japp så ja tänker skita i o lämna in nått sjukintyg till F-kassan och inte ha nån lön alls. Ska man inte ens få matpengar el busspengar till läkare med mera kan ja lika gärna skita i allt!Man räknar alltid med make/maka/sambo, om denne tjänar ordentligt mycket mer än gäldenären så kan det bli sådär. Man ska enligt kfm inte betala halva hyran etc, utan en relativ andel. Om en tjänar 10000 och den andra 100000, så ska den som tjänar 100000 stå för cirka 90% av de gemensamma kostnaderna.
- Meddelanden
- 31 758
- Mottagna reaktioner
- 16 683
- Poäng
- 11 977
Japp så ja tänker skita i o lämna in nått sjukintyg till F-kassan och inte ha nån lön alls. Ska man inte ens få matpengar el busspengar till läkare med mera kan ja lika gärna skita i allt!
Busspengar till läkare får man inte (om inte din läkare kan skriva ett intyg för dig att det är viktigt att ha ett busskort). Annars kan du få förbehålla dig pengar för sjukresor, ditt landsting ska ju betala resorna förutom en egenavgift, det finns ett högkostnadstak på kring 1500 kr, varierar lite från landsting till landsting, när du kommit upp i högkostnadstaket för sjukresor ska landstinget betala hela resekostnaden.
- Meddelanden
- 31 758
- Mottagna reaktioner
- 16 683
- Poäng
- 11 977
Har du funderingar på en skuldsanering framöver så underlättar det inte att du genom att se till att inte få ersättning från F-kassan inte kunnat betala av så mycket som möjligt på dina skulder, kan vara bra att ha i åtanke 

- Meddelanden
- 963
- Mottagna reaktioner
- 373
- Poäng
- 487
A ja vet de men jag har inte nåt frikort för buss än jag får stå för 60 kr enkelresa själv och de kostar 72 kr enkel för mig. Jag åker 3 gånger i veckan. Och jag har redan ring f-kassan och sagt att jag inte får pengar till dessa fram till frikortet så då struntar vi i rehab mm. De pengar ja får behålla räcker inte ens till min hyra så .. Har gjort allt den ärliga vägen. Kan ju skilja oss och skriva mig själv på denna adress oxå så kan de inte heller dra ett skit från min ersättning. Ska man inte få äta eller ha tak över huvudet? Så dåligt. Men nu kommer jag inte få nån ersättning alls för jag skickar inte in det nya sjukintygetBusspengar till läkare får man inte (om inte din läkare kan skriva ett intyg för dig att det är viktigt att ha ett busskort). Annars kan du få förbehålla dig pengar för sjukresor, ditt landsting ska ju betala resorna förutom en egenavgift, det finns ett högkostnadstak på kring 1500 kr, varierar lite från landsting till landsting, när du kommit upp i högkostnadstaket för sjukresor ska landstinget betala hela resekostnaden.
- Meddelanden
- 963
- Mottagna reaktioner
- 373
- Poäng
- 487
Förstår det men vem kan leva på 1800 i månaden till hyra/mat/mediciner/busskort??Har du funderingar på en skuldsanering framöver så underlättar det inte att du genom att se till att inte få ersättning från F-kassan inte kunnat betala av så mycket som möjligt på dina skulder, kan vara bra att ha i åtanke![]()
- Meddelanden
- 31 758
- Mottagna reaktioner
- 16 683
- Poäng
- 11 977
Förstår det men vem kan leva på 1800 i månaden till hyra/mat/mediciner/busskort??
Ganska få, men familjens ekonomi är ju lite bättre än så, även om man inte tycker sig ha gemensam ekonomi.. Hade ni bägge 2 haft löneutmätning, om det inte är några barn med, så skulle ni ha, jag minns inte exakt, men typ 7500 kr att leva på gemensamt, till det tillkommer boendekostnaden, men 7500 är det ni skulle ha att leva på, oavsett om din man så tjänar miljoner i månaden, så skulle det som är mer än 7500 totalt dras.
Du får överklaga beslutet, kolla först igenom så alla siffror stämmer dock , är det något som saknas, typ sjukdomskostnad så är det ganska lätt att fixa till, bara att ringa. Stämmer siffrorna återstår att överklaga.
- Meddelanden
- 963
- Mottagna reaktioner
- 373
- Poäng
- 487
Tror du att det är någon mening med att överklaga? Ja menar hon ja prata med idag var ett riktigt stolpskott.. min man har polisanmält mig för att jag tagit lån i hans namn, tros dom verkligen att han skulle betala allt för mig här hemma oxå? Nä jag bor här på nåder och detta gjorde inte saken bättre. Har kollat på vandrarhem, kostar 4500 för en månad så får väl hyra där. Kf har gjort så jag inte ens att gå på min rehabilitering så jag kan bli frisk och så småningom om börja jobba, bra gjort av dom!Ganska få, men familjens ekonomi är ju lite bättre än så, även om man inte tycker sig ha gemensam ekonomi.. Hade ni bägge 2 haft löneutmätning, om det inte är några barn med, så skulle ni ha, jag minns inte exakt, men typ 7500 kr att leva på gemensamt, till det tillkommer boendekostnaden, men 7500 är det ni skulle ha att leva på, oavsett om din man så tjänar miljoner i månaden, så skulle det som är mer än 7500 totalt dras.
Du får överklaga beslutet, kolla först igenom så alla siffror stämmer dock , är det något som saknas, typ sjukdomskostnad så är det ganska lätt att fixa till, bara att ringa. Stämmer siffrorna återstår att överklaga.
- Meddelanden
- 31 758
- Mottagna reaktioner
- 16 683
- Poäng
- 11 977
Tror du att det är någon mening med att överklaga? Ja menar hon ja prata med idag var ett riktigt stolpskott.. min man har polisanmält mig för att jag tagit lån i hans namn, tros dom verkligen att han skulle betala allt för mig här hemma oxå? Nä jag bor här på nåder och detta gjorde inte saken bättre. Har kollat på vandrarhem, kostar 4500 för en månad så får väl hyra där. Kf har gjort så jag inte ens att gå på min rehabilitering så jag kan bli frisk och så småningom om börja jobba, bra gjort av dom!
Jag har ärligt inte sett så jättemånga ändringar från tingsrätten, men du kan ju absolut överklaga och anse att dom ska förbehålla dig pengar för dina resor till rehabiliteringen, helt omöjligt är det nog inte, men bli inte besviken om det inte går igenom
Nej det är lagstiftningen som gjort det skulle jag säga, kf bara följer den. Även om det känns orättvist så tror jag ändå man ska vara glad att myndigheter följer lagen, och att domstolarna kan reda ut om myndigheterna tolkat lagen rätt. Anser man att lagen är felaktig så får man nog ta upp telefonen och ringa till den du röstade på i september 2014 och be denne jobba för att ändra lagen.
En ändring av hela utsökningsbalken är på gång om jag förstått snacket rätt, förbehållsbeloppen ska bli lite högre tror jag.. Jag har inte hört något om att de här proportionerliga beräkningarna kommer tas bort..
- Meddelanden
- 963
- Mottagna reaktioner
- 373
- Poäng
- 487
Äsch skit samma, gubben flyttar ut, vi tar ut skilsmässa. Sen kan dom ju försöka utmäta nåt från ersättning! Men de kommmer inte komma in nåt sjukintyg mer så de kommer inte finnas nåt att utmäta på.Jag har ärligt inte sett så jättemånga ändringar från tingsrätten, men du kan ju absolut överklaga och anse att dom ska förbehålla dig pengar för dina resor till rehabiliteringen, helt omöjligt är det nog inte, men bli inte besviken om det inte går igenom
Nej det är lagstiftningen som gjort det skulle jag säga, kf bara följer den. Även om det känns orättvist så tror jag ändå man ska vara glad att myndigheter följer lagen, och att domstolarna kan reda ut om myndigheterna tolkat lagen rätt. Anser man att lagen är felaktig så får man nog ta upp telefonen och ringa till den du röstade på i september 2014 och be denne jobba för att ändra lagen.
En ändring av hela utsökningsbalken är på gång om jag förstått snacket rätt, förbehållsbeloppen ska bli lite högre tror jag.. Jag har inte hört något om att de här proportionerliga beräkningarna kommer tas bort..
- Meddelanden
- 963
- Mottagna reaktioner
- 373
- Poäng
- 487
Hade ett samtal igår med min man om vår ekonomi, han ansåg att kan ja inte ens betala 1/4 av hyran och andra bostadskostnader. Samt 1/4 av vår mat och andra kostnader för hygien mm kan ja be Kronofogden hitta en bostad åt mig..
han tänker inte gå med på detta. Så får väl tacka fogden för att de helt o hållet kraschar min tillvaro. Jag kunde väl fått behålla till hyra och mat i alla fall. Nytt boende med betalningsanmärkningar, tjäänare! Trodde faktiskt kf såg till människors behov samt att skulderna faktiskt kan betalas. Nu kommer jag aldrig kunna betala nåt på dom.. kalkylen dom har för att räkna ut hur mycket man får behålla stämmer inte, fyllde i samma siffror som jag gjorde när jag skickade in uppgifter för löneutmätning. Enligt kallt skulle ja få behålla 5200 och de skylla jag klarat mig på men 1800 kr??
han tänker inte gå med på detta. Så får väl tacka fogden för att de helt o hållet kraschar min tillvaro. Jag kunde väl fått behålla till hyra och mat i alla fall. Nytt boende med betalningsanmärkningar, tjäänare! Trodde faktiskt kf såg till människors behov samt att skulderna faktiskt kan betalas. Nu kommer jag aldrig kunna betala nåt på dom.. kalkylen dom har för att räkna ut hur mycket man får behålla stämmer inte, fyllde i samma siffror som jag gjorde när jag skickade in uppgifter för löneutmätning. Enligt kallt skulle ja få behålla 5200 och de skylla jag klarat mig på men 1800 kr??- Blev medlem
- 30 januari 2013
- Meddelanden
- 3 136
- Mottagna reaktioner
- 2 581
- Poäng
- 1 707
Jag förstår resonemanget och att man om man är gift har försörjningsplikt enligt lagen gentemot sin äkta hälft, men att det skulle gälla sambos som inte omfattas av samma lagstiftning fattar jag inte riktigt, ändå så tolkas man lyda under äktenskapslagen så fort man söker "bistånd"...Man räknar alltid med make/maka/sambo, om denne tjänar ordentligt mycket mer än gäldenären så kan det bli sådär. Man ska enligt kfm inte betala halva hyran etc, utan en relativ andel. Om en tjänar 10000 och den andra 100000, så ska den som tjänar 100000 stå för cirka 90% av de gemensamma kostnaderna.
http://lawline.se/answers/forsorjningsplikt-mellan-makar-1
http://lawline.se/answers/forsorjningsplikt-mellan-sambos
- Meddelanden
- 3 136
- Mottagna reaktioner
- 2 581
- Poäng
- 1 707
Egentligen har han skyldighet enligt äktenskapsbalken att stå för din försörjning. Jag tycker att du ska ta kontakt med advokat, du kanske har en sådan sedan tidigare, så att du får hjälp. Det kan faktiskt vara så att din man är försörjningsskyldig för dej under en övergångstid även om han skulle ta ut skilsmässa. Jag förstår att detta är en riktigt eländig situation, som knappast någon förställt sej när de lagstiftat och KFM följer bara reglerna. Många styrkekramar till dej!Hade ett samtal igår med min man om vår ekonomi, han ansåg att kan ja inte ens betala 1/4 av hyran och andra bostadskostnader. Samt 1/4 av vår mat och andra kostnader för hygien mm kan ja be Kronofogden hitta en bostad åt mig..han tänker inte gå med på detta. Så får väl tacka fogden för att de helt o hållet kraschar min tillvaro. Jag kunde väl fått behålla till hyra och mat i alla fall. Nytt boende med betalningsanmärkningar, tjäänare! Trodde faktiskt kf såg till människors behov samt att skulderna faktiskt kan betalas. Nu kommer jag aldrig kunna betala nåt på dom.. kalkylen dom har för att räkna ut hur mycket man får behålla stämmer inte, fyllde i samma siffror som jag gjorde när jag skickade in uppgifter för löneutmätning. Enligt kallt skulle ja få behålla 5200 och de skylla jag klarat mig på men 1800 kr??
- Meddelanden
- 424
- Mottagna reaktioner
- 83
- Poäng
- 247
Han är försörjningsskyldig oavsett vad han säger. Vet själv av egen erfarenhet sålänge man bor med varann oavsett gifta eller sambo så är man försörjningsskyldig även om man säger vi har delad ekonomi. Först när man inte är bokförd på samma adress då är man inte det längre
- Meddelanden
- 2 322
- Mottagna reaktioner
- 830
- Poäng
- 777
Som flera varit inne på, han är försörjningskyldig, sannolikt även en period efter en eventuell skilsmässa vunnit laga kraft, även om det mest används i undantagsfall. I lagen står bland annat: "Om den ena maken behöver bidrag till sitt underhåll under en övergångstid, har den maken rätt att få underhållsbidrag av den andra maken efter vad som är skäligt med hänsyn till denna makes förmåga och övriga omständigheter" och "Har den ena maken svårigheter att försörja sig själv sedan ett långvarigt äktenskap har upplösts eller finns det andra synnerliga skäl, har den maken rätt till underhållsbidrag av den andra maken för längre tid än som anges i andra stycket. Vid prövning av den rätten skall hänsyn tas till om den ena maken behöver bidrag för att skaffa sig pensionsskydd".
Tanken med den lagen är att du ska kunna komma tillrätta efter ett liv ihop där han dragit in mest pengar, så att du kan ta en period för studier etc.
Tanken med den lagen är att du ska kunna komma tillrätta efter ett liv ihop där han dragit in mest pengar, så att du kan ta en period för studier etc.
- Meddelanden
- 49
- Mottagna reaktioner
- 80
- Poäng
- 197
Försörjningsstödet gäller även makar som skiljs åt på grund av ohälsa, t.ex. om den ena behöver ett vårdboende medan den andre kan bo kvar i det gemensamma boendet så har den med mest inkomst en viss försörjningsplikt. Det vanliga som jag tänker på är att en äldre maka, som oftast jobbat deltid samt haft ett sämre betalt yrke (som regel) och därmed har lägre pension, behöver komma in på ett vårdboende eller liknande. Då får maken, som oftast jobbat heltid och därtill haft ett bättre betalt yrkesliv (som regel), betala visst underhåll till makan.
@Nystart: Menar du verkligen att din ekonomiska situation blir bättre ifall Ni skiljer er och flyttar åt olika håll? Skulle kfm då alltså beräkna ditt belopp att behålla mer förmånligt?
@Nystart: Menar du verkligen att din ekonomiska situation blir bättre ifall Ni skiljer er och flyttar åt olika håll? Skulle kfm då alltså beräkna ditt belopp att behålla mer förmånligt?
- Meddelanden
- 309
- Mottagna reaktioner
- 263
- Poäng
- 437
Skulle tro att att Nystart får behålla mer i så fall eftersom hon är ensam försörjande. Man har rätt att behålla existens minimum. Problemet blir att hitta en bostad i hennes/våran sits och att möjligheten att betala av skulder minska om man har väldigt låg inkomst. Så har jag i alla fall uppfattat det.Försörjningsstödet gäller även makar som skiljs åt på grund av ohälsa, t.ex. om den ena behöver ett vårdboende medan den andre kan bo kvar i det gemensamma boendet så har den med mest inkomst en viss försörjningsplikt. Det vanliga som jag tänker på är att en äldre maka, som oftast jobbat deltid samt haft ett sämre betalt yrke (som regel) och därmed har lägre pension, behöver komma in på ett vårdboende eller liknande. Då får maken, som oftast jobbat heltid och därtill haft ett bättre betalt yrkesliv (som regel), betala visst underhåll till makan.
- Meddelanden
- 963
- Mottagna reaktioner
- 373
- Poäng
- 487
Det är som att välja mellan pest eller kolera! KFM skulle räkna mig som ensam och då skulle ja få behålla mer. Men visst min ekonomi kanske inte skulle bli bättre, men min självkänsla.Försörjningsstödet gäller även makar som skiljs åt på grund av ohälsa, t.ex. om den ena behöver ett vårdboende medan den andre kan bo kvar i det gemensamma boendet så har den med mest inkomst en viss försörjningsplikt. Det vanliga som jag tänker på är att en äldre maka, som oftast jobbat deltid samt haft ett sämre betalt yrke (som regel) och därmed har lägre pension, behöver komma in på ett vårdboende eller liknande. Då får maken, som oftast jobbat heltid och därtill haft ett bättre betalt yrkesliv (som regel), betala visst underhåll till makan.
- Meddelanden
- 963
- Mottagna reaktioner
- 373
- Poäng
- 487
Så tänker jag med. De blir problem att hitta en bostad så man e "fast" så att säga.Skulle tro att att Nystart får behålla mer i så fall eftersom hon är ensam försörjande. Man har rätt att behålla existens minimum. Problemet blir att hitta en bostad i hennes/våran sits och att möjligheten att betala av skulder minska om man har väldigt låg inkomst. Så har jag i alla fall uppfattat det.
- Meddelanden
- 309
- Mottagna reaktioner
- 263
- Poäng
- 437
Hade inte din man köpt ett annat hus? Hur bor ni idag? Om ni hyr en lägenhet kanske du kan få behålla den om ni väljer att gå skilda vägar ?Det är som att välja mellan pest eller kolera! KFM skulle räkna mig som ensam och då skulle ja få behålla mer. Men visst min ekonomi kanske inte skulle bli bättre, men min självkänsla.
- Meddelanden
- 31 758
- Mottagna reaktioner
- 16 683
- Poäng
- 11 977
Hade ett samtal igår med min man om vår ekonomi, han ansåg att kan ja inte ens betala 1/4 av hyran och andra bostadskostnader. Samt 1/4 av vår mat och andra kostnader för hygien mm kan ja be Kronofogden hitta en bostad åt mig..han tänker inte gå med på detta. Så får väl tacka fogden för att de helt o hållet kraschar min tillvaro. Jag kunde väl fått behålla till hyra och mat i alla fall. Nytt boende med betalningsanmärkningar, tjäänare! Trodde faktiskt kf såg till människors behov samt att skulderna faktiskt kan betalas. Nu kommer jag aldrig kunna betala nåt på dom.. kalkylen dom har för att räkna ut hur mycket man får behålla stämmer inte, fyllde i samma siffror som jag gjorde när jag skickade in uppgifter för löneutmätning. Enligt kallt skulle ja få behålla 5200 och de skylla jag klarat mig på men 1800 kr??
Vad är det som skiljer från de siffror di angett och det som står i beslutet?
Har du något utöver sjukpenning? Tex från afa försäkring?
Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.