• Delta i vår namninsamling mot att fasa ut ränteavdraget på lån utan säkerhet: Skriv under här.

Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Compricer - Jämför lån (ny)
4. Kontantfinans - Swish-utbetalning, ingen UC
5. Klaralån - Lån utan UC
6. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
7. Binly - Lån utan UC
8. Banky - Lån utan UC
9. Ferratum - Lån utan UC
10. Lumify - Lån utan UC

Livrädd inför löneutmätning

Frökenmittilivet

Kunnig medlem
Poäng: 217
Blev medlem
19 April 2022
Meddelanden
183
Mottagna reaktioner
75
Poäng
217
Beklagar allt du varit med om ,
Bra att du har dim dotter, som håller dig uppe. Men förstår din känsla, att bara försvinna och lämna allt kaos. Men även jag har en dotter som är ljuset i livet, den som gör att man kämpar. Precis som du säger så har jag gjort stor skada på vårat liv, men finns orsaker med- skilsmässa med förlustförsäljning på hus. Efter några år separation igen som orsakade flera flyttar, skattesmäll dåliga beslut etc. Sitter jag med med räkningar och denna månad mycket back, vet inte heller var jag ska ta pengarna ifrån. Ringde några fordringsägare i torsdags som sköt fram betalning, nen det är konstgjord andning. Pratade med Skuldrådgivare i onsdags som rådde söka skuldsanering, men kommer inte klara mig framåt de 5 månader som väntetiden är nu.
Har kämpat med betalningar och fått ner skulder en hel del, sett ljust på samlingslån, men efter samtalet med Skuldrådgivaren har jag börjat tänka annat. Han menade på att det eg inte löser ngt, och han har troligtvis rätt. Men nu känns det som livet är i fritt fall, stor svart gardin över livet....
Där är jag nu, tror vi kanske är på liknande plan? Pratar gärna vidare, vi kanske kan stötta varandra....
Kram
Åh, som jag känner igen mig när du berättar, skilsmässa, flera flyttar, varit arbetslös, otur med det mesta, bilar, äktenskap, förlorat nära och kära mm, trodde jag lärt mig något på vägen vad gäller ekonomin men blev sjuk av allt istället och kunde inte tänka klart till sist, som en hjärndimma. Är bra på att dölja mitt mående utåt för de flesta, men jobbigt även det, helst vill jag bara lägga mig ner och dö typ :-(. Men har man barn måste man. Känner så med dig, vi verkar ha haft liknande omständigheter <3 Ett elände när man varje månad saknar pengar till räkningar, kan aldrig slappna av. Och orkar inte låna mer och kan inte låna mer, det får väl förfalla helt enkelt. Tänker på dig, en svart gardin som du beskriver, precis så det känns. :-( Har du familj som kan hjälpa dig? Mina vet inte ens om min situation och är pensionärer, skäms ens att berätta och de har ingen möjlighet heller, även om de hjälpt till ibland när de kan. Har lagt ut saker på försäljning men inga andra än bedragare hör av sig.

Skriv gärna till mig i DM om du vill, följs gärna åt. Så tacksam för detta forum, man känner sig inte ensam i vart fall <3

Hoppas det löser sig på något sätt för oss båda <3
 
  • Nystartslån
  • Lån utan UC

Kia

Aktiv medlem
Poäng: 61
Blev medlem
16 Mars 2024
Meddelanden
46
Mottagna reaktioner
18
Poäng
61
Åh, som jag känner igen mig när du berättar, skilsmässa, flera flyttar, varit arbetslös, otur med det mesta, bilar, äktenskap, förlorat nära och kära mm, trodde jag lärt mig något på vägen vad gäller ekonomin men blev sjuk av allt istället och kunde inte tänka klart till sist, som en hjärndimma. Är bra på att dölja mitt mående utåt för de flesta, men jobbigt även det, helst vill jag bara lägga mig ner och dö typ :-(. Men har man barn måste man. Känner så med dig, vi verkar ha haft liknande omständigheter <3 Ett elände när man varje månad saknar pengar till räkningar, kan aldrig slappna av. Och orkar inte låna mer och kan inte låna mer, det får väl förfalla helt enkelt. Tänker på dig, en svart gardin som du beskriver, precis så det känns. :-( Har du familj som kan hjälpa dig? Mina vet inte ens om min situation och är pensionärer, skäms ens att berätta och de har ingen möjlighet heller, även om de hjälpt till ibland när de kan. Har lagt ut saker på försäljning men inga andra än bedragare hör av sig.

Skriv gärna till mig i DM om du vill, följs gärna åt. Så tacksam för detta forum, man känner sig inte ensam i vart fall <3

Hoppas det löser sig på något sätt för oss båda <3
Skrivit DM ❤️
 

Cecilia

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 717
Blev medlem
29 Augusti 2021
Meddelanden
1 232
Mottagna reaktioner
844
Poäng
717
Du är inte ensam! Släppte allt mitt också för en tid sedan och inväntar nu löneutmätning när som helst. Det har varit mycket ångest och självklander. Oro för att jag inte vet hur lång tid det kommer ta mig att bli skuldfri. Försöker jobba med det som satt mig i situationen, men också med det jag kan göra praktiskt som att se över alla utgifter, lägga en budget osv. När börjar din löneutmätning? Har du fått inkomstredovisningen ännu? Kram till dig
Är i samma sits
 

Cecilia

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 717
Blev medlem
29 Augusti 2021
Meddelanden
1 232
Mottagna reaktioner
844
Poäng
717
Tjena kompis!

Förstår att du är uppe i varv och har en väldig stor klump i bröstet nu när du skriver detta..

Jag har själv varit där, där du är just i detta nu känslomässigt.
Jag valde att släppa allting och ångrar inte en sekund av det idag.

VILKEN BEFRIELSE, sån extremt skön känsla att varje morgon kunna vakna upp och inte känns någon stress över ekonomin över huvud taget. Man kan ju tro att KFM vill sno allt du har, men faktum är att dom är våra kompisar.

-Hur menar du nu?

Jo, det ska jag betätta.
Istället för att de ska ta allting du tjänar, alla din heminredning, dina bestick, redskapen du lagar maten med, dina kläder etc, så låter dem dig ha kvar allt det där + hyra, mat, telefonräkningen, medicinkostnader, klädpengar till barnen, hushållsartiklar m.m..

Det du betalar i löneutmätning är det någon duktig människa som jobbar med ekonomi om vad du kommer ha råd att betala, resten får du behålla så du ska klara dig.

Visst, det kanske tar lite längre tid, men om vi vänder på det, hur länge orkar du?
hur länge skulle du orka hålla på som du gör innan du blir fullständigt galen och tappar förstående är och går något dumt?

Försök att se detta som en möjlighet att kunna ”starta” om. När du väl har släppt allt så är det ”dags” att försöka spara ihop en liten buffert som du in ha när utmätningen kickar igång.

Oftast så har man 4-6 månader på sig innan man släppt tills det blir löneutmätning. Så passa på att ta ut överskottet och stoppa under kudden, inget du behöver egentligen men kan va skönt ibland att kunna unna sig någonting ..


Har du några frågor eller funderingar så tveka inte att hojta till


Må bäst, mvh Kalle
Tack för bra o utförligt svar och vet du om de tar pensionspengar också ?
 

Cecilia

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 717
Blev medlem
29 Augusti 2021
Meddelanden
1 232
Mottagna reaktioner
844
Poäng
717
Åh, som jag känner igen mig när du berättar, skilsmässa, flera flyttar, varit arbetslös, otur med det mesta, bilar, äktenskap, förlorat nära och kära mm, trodde jag lärt mig något på vägen vad gäller ekonomin men blev sjuk av allt istället och kunde inte tänka klart till sist, som en hjärndimma. Är bra på att dölja mitt mående utåt för de flesta, men jobbigt även det, helst vill jag bara lägga mig ner och dö typ :-(. Men har man barn måste man. Känner så med dig, vi verkar ha haft liknande omständigheter <3 Ett elände när man varje månad saknar pengar till räkningar, kan aldrig slappna av. Och orkar inte låna mer och kan inte låna mer, det får väl förfalla helt enkelt. Tänker på dig, en svart gardin som du beskriver, precis så det känns. :-( Har du familj som kan hjälpa dig? Mina vet inte ens om min situation och är pensionärer, skäms ens att berätta och de har ingen möjlighet heller, även om de hjälpt till ibland när de kan. Har lagt ut saker på försäljning men inga andra än bedragare hör av sig.

Skriv gärna till mig i DM om du vill, följs gärna åt. Så tacksam för detta forum, man känner sig inte ensam i vart fall <3

Hoppas det löser sig på något sätt för oss båda <3
Samma sits följs gärna åt
 
Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp