Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Brixo Privatlån - Ingen UC
4. Kredio - Lån utan UC
5. Loanstep - Ingen UC, nytt erbjudande
6. Creditstar - Ingen UC, nytt erbjudande
7. Brixo Kontokredit - Swish-utbetalning & Ingen UC
8. Tomly - Lån utan UC
9. Flexkontot - Swish, ingen UC
10. Ferratum - Lån utan UC
11. Klaralån - Lån utan UC

Ljusare_Tiders resa till ekonomiskt välmående

Det värsta hindret för skuldsanering har du ju nu klarar, du har fått beslut om inledande eftersom du uppfyllt grundkraven.
Och visst känns allt lite bättre efter beskedet.:tummen: Glaset som säkert ofta var halvtomt i tanken är väl nu halvfullt i stället.

Grattis.
Tack så mycket!

Ja man har ju helt klart fått upp hoppet nu iaf även om det ännu är en bit att vandra innan slutgiltigt beslut.

MEN, har man klarat av nästan 9 månaders väntetid hitintills så ska man nog klara av några månader/veckor till! :)

Jag fick samtal idag med några frågor (hade skickat personligt brev)… så nervös om beslutet…

Såg detta i ett annat forum, gör ju att man får upp hoppet ytterligare ett snäpp!

Visa bilaga 5751
Bra information - Många som frågat ungefär hur många som blir beviljade efter inledande och hur många som blir nekade i senare skede. Så ca 87% som får inledande blir beviljad hela vägen

Bra information - Många som frågat ungefär hur många som blir beviljade efter inledande och hur många som blir nekade i senare skede. Så ca 87% som får inledande blir beviljad hela vägen
Ja det verkar helt logiskt då den största gallringen av ansökningar ju redan skett. Måste väl vara något i hästväg som framkommer och då gör att det blir avslag efter att man fått inledande.

Kom på en liten fundering som handlar om skatteåterbäringen.

Då jag ju fortfarande har betalat en del räntekostnader under 2025 så förväntar jag mig att få tillbaka några tusenlappar i återbäring, trots att avdraget har halverats inför denna deklaration.

Det jag funderar på är om det spelar någon roll när jag deklarerar när det kommer till utfall om jag får behålla pengarna eller ej.

●Antingen deklarerar jag senast den 31 mars
& får utbetalning mellan 7-10 april.

● Eller så deklarerar jag senast den 4 maj & får utbetalning mellan 9-12 juni.

Vad tror ni? Har jag större chans till att behålla återbäringen vid något av alternativen eller är det helt upp till handläggaren att besluta om?

Handläggaren har inte nämnt något om detta än så länge iaf.

Kom på en liten fundering som handlar om skatteåterbäringen.

Då jag ju fortfarande har betalat en del räntekostnader under 2025 så förväntar jag mig att få tillbaka några tusenlappar i återbäring, trots att avdraget har halverats inför denna deklaration.

Det jag funderar på är om det spelar någon roll när jag deklarerar när det kommer till utfall om jag får behålla pengarna eller ej.

●Antingen deklarerar jag senast den 31 mars
& får utbetalning mellan 7-10 april.

● Eller så deklarerar jag senast den 4 maj & får utbetalning mellan 9-12 juni.

Vad tror ni? Har jag större chans till att behålla återbäringen vid något av alternativen eller är det helt upp till handläggaren att besluta om?

Handläggaren har inte nämnt något om detta än så länge iaf.
Jag tror det kan stå i ditt beslut om inledande om jag fattat de rätt. Tror jag läst nånstans här på forumet att under inledande ska man spara de pengarna för de kan behöva användas till dina skulder. Så jag skulle kontakta handläggaren när du får deklaration för att vara säker på hur du ska göra.

Jag tror det kan stå i ditt beslut om inledande om jag fattat de rätt. Tror jag läst nånstans här på forumet att under inledande ska man spara de pengarna för de kan behöva användas till dina skulder. Så jag skulle kontakta handläggaren när du får deklaration för att vara säker på hur du ska göra.
Har lusläst hela beslutet flera gånger och det står inget om detta där, givetvis kommer jag ju att spara pengarna men grundfunderingen var väl någonstans att om jag väntar med att deklarera så att pengarna kommer i juni, så KANSKE jag har hunnit få ett beslut som har vunnit laga kraft & därmed slipper betala in beloppet.

Men man kanske måste betala in även efter att en eventuell sanering är beslutad & igång.

Tänkte om det fanns någon som hade erfarenhet av detta :)

Det kan kanske låta lite underligt men vilken underbar känsla det är ändå att se sitt eget namn i poit under rubriken :
INLEDANDE AV SKULDSANERING! 🙏

Känns verkligen som att bollen är i rullning nu!

Man kommer ju dock fortsatt sitta som på nålar under kommande veckor/månader & man vill ju samtidigt inte bygga upp en för stor förväntan för att riskera att bli allt för nedslagen vid ett negativt beslut.

Det är lite alla känslor på en & samma gång just nu 😅

Tack så mycket!

Ja man har ju helt klart fått upp hoppet nu iaf även om det ännu är en bit att vandra innan slutgiltigt beslut.

MEN, har man klarat av nästan 9 månaders väntetid hitintills så ska man nog klara av några månader/veckor till! :)
Stort Grattis! Har du varit hos kfm innan? Tänkte 10 månader utan utmätning dragit igång ?

Ja jag har varit i deras klor tidigare, senast var 2019, då hade jag löneutmätning i 3 månader på en mindre skuld.
Aha säkert därför då. Jag skickade ansökan om skusan 10 oktober och släppte slutet av november. Kanske om alla stjärnor står rätt man hinner få inledande innan utmätning

Jag har fått inledande men ser inte mitt namn i poit?
Handläggaren vill också ha kompletterande uppgifter. Kan det bli avslag?

Jag har fått inledande men ser inte mitt namn i poit?
Handläggaren vill också ha kompletterande uppgifter. Kan det bli avslag?
Jag fick inledande i måndags och först idag syntes det publicerat i poit.

Klart att det alltid kan bli avslag ända fram till laga kraft, men du har ju kommit igenom det värsta nålsögat nu, bara att ge dom det de efterfrågar och hoppas på det bästa.

Håller tummarna för dig!

Jag fick inledande idag! 😍 Sökte 2 juni 2025. Hann ha två månader med löneutmätning. Känner mig så glad men samtidigt livrädd eftersom det är mer väntan nu på slutligt besked
Stort grattis!

Jag fick inledande idag! 😍 Sökte 2 juni 2025. Hann ha två månader med löneutmätning. Känner mig så glad men samtidigt livrädd eftersom det är mer väntan nu på slutligt besked
Kul att höra!

Håller tummarna att det går hela vägen för dig samt att processen till ett slutgiltigt beslut går så smidigt som möjligt! 😊👍🏻

Inne på femte veckan nu sedan inledande, inte haft någon ytterligare kontakt med min handläggare utan hen verkar ha det som behövs för stunden åtminstone.

Förhoppningen är att mina borgenärer kommer in med sina krav utan dröjsmål och att ett eventuellt förslag på betalplan skickas ut inom de närmaste veckorna!

Inne på femte veckan nu sedan inledande, inte haft någon ytterligare kontakt med min handläggare utan hen verkar ha det som behövs för stunden åtminstone.

Förhoppningen är att mina borgenärer kommer in med sina krav utan dröjsmål och att ett eventuellt förslag på betalplan skickas ut inom de närmaste veckorna!
Hoppas du får din förslag på betalningsplan snart 😊

Idag var det dags för ännu ett litet steg på vägen, jag har fått ett förslag om skuldsanering!

Fick ju inledande den 9e februari så lite drygt 5 veckor tog det, 38 dagar för att vara exakt.

Alla borgenärer hade inkommit med sina krav & allt verkar stämma så ska ringa & godkänna förslaget imorgon.
Hoppas på att resterande delen av resan går lika smidigt!

Det känns verkligen som att det börjar dra ihop sig nu men man vågar ju inte riktigt ropa hej innan laga kraft.

Om min sanering går hela vägen & jag genomför den föreslagna betalplanen så kommer bank norwegian ha fått totalt
566 000kr av mig, det ursprungliga lånebeloppet var 255 000kr & togs 2018.

Då är detta bara EN av många borgenärer, vilka galna summor det blir i slutändan..

Hoppas innerligt att det går hela vägen som sagt, nu är förslaget åtminstone utskickat till borgenärerna så är bara att sätta sig på händerna igen och vänta :)

Det är sällan att någon motsätter sig.
Vi ska betala 81% av skuldbelopp ( gemensamma lån). Ska inte räkna ränta & amortering som vi har betalat under många år.
Dom får bra betalt tillbaka så det ska gå hela vägen.

Senast ändrad:
En kort men STOR uppdatering!

I onsdags fick jag det slutgiltiga beslutet, ingen av borgenärerna hade motsatt sig förslaget & min skuldsanering är därmed beviljad!!! 😍😃

Min tidslinje för processen:

● Skickade in ansökan 10 maj 2025

● Blev kontaktad av handläggare 3 februari
(Ca 9 månader efter ansökan)

●Fick inledande 9 februari
(6 dagar efter första kontakt)

● Förslag om skuldsanering 19 mars
(38 dagar eller lite drygt 5 veckor efter inledande)

● Slutgiltigt beslut 6 maj
(48 dagar eller 7 veckor efter förslag)

Totalt tog hela processen 361 dagar, alltså nästan exakt ett år.

Nu är det bara det sista lilla steget kvar innan man verkligen kan andas ut helt & hållet, att det vinner laga kraft!

Det kommer att vinna laga kraft! 👍
Stort grattis! 😃Nu är det spikat slut datum när man är fri. ⭐️😃

Grattis! Det är en sån känsla när allt är klart och man vet att om 5 år är man fri :)

I onsdags fick jag det slutgiltiga beslutet, ingen av borgenärerna hade motsatt sig förslaget & min skuldsanering är därmed beviljad!!! 😍😃

Nu är det bara det sista lilla steget kvar innan man verkligen kan andas ut helt & hållet, att det vinner laga kraft!
Snabba ryck.
Min inleddes i Januari, jag har nyss fått förslag.
Det skickas väl ut nu så jag får väl vänta 7-9 veckor trodde handläggaren innan allt var klart.

Det du kan göra är att maila/ringa och fråga om beslutet vunnit lagakraft nu på tisdag. De 3 veckorna sen beslut är över och de dagar man väntar in postgång är över tisdag-morgon och hela processen ska förhoppningsvis vara i hamn!

Senast ändrad:
Jag fick förlag 24 april. Undrar när jag får min slutgiltiga beslut… vill bara få det så man kan andas ut 😩

Jag fick förlag 24 april. Undrar när jag får min slutgiltiga beslut… vill bara få det så man kan andas ut 😩
Har uppfattat som att de kan ta både 2 och 3 månader när man läser här inne.

Nu är det slutgiltigt! 🥳

Mina sidor har ändrats ifrån "du får skuldsanering" till "skuldsanering pågår",
Skuldsaldot är nollat och alla skulder står som avslutade med avslutsorsak: kravet ingår i din skuldsanering!

Ringde även till KFM för att bekräfta att ingen hade inkommit med ett överklagande, vilken ingen borgenär hade gjort!

Första mars 2031 så är jag en fri människa igen, ska verkligen ta vara på denna chans till nystart nu! 😃

Nu är det slutgiltigt! 🥳

Mina sidor har ändrats ifrån "du får skuldsanering" till "skuldsanering pågår",
Skuldsaldot är nollat och alla skulder står som avslutade med avslutsorsak: kravet ingår i din skuldsanering!

Ringde även till KFM för att bekräfta att ingen hade inkommit med ett överklagande, vilken ingen borgenär hade gjort!

Första mars 2031 så är jag en fri människa igen, ska verkligen ta vara på denna chans till nystart nu! 😃
Gick undan!
Jag har haft inledande sedan Januari xD @Terry_ hur länge väntade du på att gå vidare från inledande?

Gick undan!
Jag har haft inledande sedan Januari xD @Terry_ hur länge väntade du på att gå vidare från inledande?

Jag fick inledande i februari, slutgiltigt beviljad på min födelsedag i slutet på december (vann laga kraft då)

Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Tillbaka
Topp