Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Brixo Kontokredit - Lån utan UC
4. Creditstar - Lån utan UC
5. Brixo Privatlån - Lån utan UC
6. Loanstep - Lån utan UC
7. Klaralån - Lån utan UC
8. Kredio - Lån utan UC
9. Lumify - Lån utan UC
10. Ferratum - Lån utan UC
11. Nstart - Godkänner skuld hos KF+bet.anmärkningar

Lumify hotar med kronofogden

Aktiv medlem
Poäng: 36
Meddelanden
22
Mottagna reaktioner
11
Poäng
36
Hej är ny är i gruppen och hoppas någon kan hjälpa mig besvara min fråga. Jag har ett lån på 18000kr till lumify som jag inte kan betala den skulle varit betald senast den 31 maj. Jag blev uppringd av en från lumify tror det var den 6-7 juni som ville påminna mig om mi skuld etc jag förklara för honom att jag inte kan betala och att jag önskar att ni skickar min skuld till inkasso så får jag göra en avbetalningsplan med inkasso bolaget. Han sa att fakturan per automatik går till inkasso efter 45 dagar men att det då skulle medföra mer kostnader så som ränta påminnelse avgifter etc. Jag sa ok har inget val då jag hursomhelst inte kan betala nu eftersom det inte finns pengar. Idag får jag ett mail ifrån lumify jag citerar mailet

Hej!

Vi har försökt komma i kontakt med dig pga utebliven återbetalning av din kredit hos oss. Om full betalning eller invändning mot kravet inte kommit oss tillhanda senast 2021-06-30 kan vi komma att vidta rättsliga åtgärder gentemot dig, såsom att inge en ansökan om betalningsföreläggande till Kronofogdemyndigheten. Detta kan medföra ytterligare kostnader för dig samt en betalningsanmärkning.
Se fullständig information i bifogat inkassokrav.

Då är min fråga ska inte fakturan först gå till inkasso innan den går till kronofogden? Jag ska väll kunna få en chans att betala och göra upp en avbetalningsplan med deras inkasso bolag? Kan lumify verkligen bara skicka fakturan till kronofogden? Vänligen hjälp mig vad ska jag göra?

De har ett eget internt inkassobolag, där ska skulden ligga ett tag och räntan och kostanden för lånet kommer ticka upp lite. Alla företag (iallafall nästintill) är bra på att hota med kronofogden. Just i Lumifys fall brukar de skicka vidare efter 365 dagar eller mer och då kommer de skicka till Arvato Finance (Gothia inkasso) som du helst inte vill hamna hos. Du brukar inte kunna göra upp en avbetalningsplan med Lumify. Jag uppmanar dig INTE till att inte betala, men det är cool lugnt skulle jag säga. Betala in det du kan när du får pengar, Lumify ser till helheten och betalar du in är det bättre än ingenting alls har de själva sagt. Andas kompis det är lugnt :)

Senast ändrad:
Hej är ny är i gruppen och hoppas någon kan hjälpa mig besvara min fråga. Jag har ett lån på 18000kr till lumify som jag inte kan betala den skulle varit betald senast den 31 maj. Jag blev uppringd av en från lumify tror det var den 6-7 juni som ville påminna mig om mi skuld etc jag förklara för honom att jag inte kan betala och att jag önskar att ni skickar min skuld till inkasso så får jag göra en avbetalningsplan med inkasso bolaget. Han sa att fakturan per automatik går till inkasso efter 45 dagar men att det då skulle medföra mer kostnader så som ränta påminnelse avgifter etc. Jag sa ok har inget val då jag hursomhelst inte kan betala nu eftersom det inte finns pengar. Idag får jag ett mail ifrån lumify jag citerar mailet

Hej!

Vi har försökt komma i kontakt med dig pga utebliven återbetalning av din kredit hos oss. Om full betalning eller invändning mot kravet inte kommit oss tillhanda senast 2021-06-30 kan vi komma att vidta rättsliga åtgärder gentemot dig, såsom att inge en ansökan om betalningsföreläggande till Kronofogdemyndigheten. Detta kan medföra ytterligare kostnader för dig samt en betalningsanmärkning.

Då är min fråga ska inte fakturan först gå till inkasso innan den går till kronofogden? Jag ska väll kunna få en chans att betala och göra upp en avbetalningsplan med deras inkasso bolag? Kan lumify verkligen bara skicka fakturan till kronofogden? Vänligen hjälp mig vad ska jag göra?
Läs meningen…Se fullständig information i bifogad inkassokrav.Det betyder att du har fått krav från inkasso.Kontakta inkasso och gör en avbetalningsplan med dem.

De har ett eget intern inkassobolag, där ska skulden ligga ett tag och räntan och kostanden för lånet kommer ticka upp lite. Alla företag (iallafall nästintill) är bra på att hota med kronofogden. Just i Lumifys fall brukar de skicka vidare efter 365 dagar eller mer och då kommer de skicka till Arvato Finance (Gothia inkasso) som du helst inte vill hamna hos. Du brukar inte kunna göra upp en avbetalningsplan med Lumify. Jag uppmanar dig INTE till att inte betala, men det är cool lugnt skulle jag säga. Betala in det du kan när du får pengar, Lumify ser till helheten och betalar du in är det bättre än ingenting alls har de själva sagt. Andas kompis det är lugnt :)
Är det inte bättre och göra en avbetalningsplan med ghotia inkasso där man tex kommer överens med dom att man betalar 1000kr i månaden än lumify som vill att jag lägst betalar 3164kr nu den 30/6?. Är det dyrare för mig att ha lånet hos Lumify än att ha det hos deras inkasso? Jag tänker ränta och såna här saker förlåt om jag ställer dumma frågor men är inte alls kunnig och inte koll på såna saker vill bara inte få någon anmärkning hos kronofogden

Nu såg jag de inkasso kravet dom skickat där står ju lägst att betala 3164kr tror ni inte att man kan ringa dom och bara säga jag har inte mer än 1000kr o betala varje månad? Eller ska man bara betala in 1000kr varje månad utan att ringa dom eller hade ni gjort?

Senast ändrad:
Det behöver inte gå via inkassobolag, det kan man sköta själv. Någon rätt till avbetalningsplan hos inkasso har man inte heller vilket många tror.
Visste jag inte trodde det var lag på det att en skuld först ska hamna hos inkasso och man ska få en chans o betala innan den skickas vidare till kronofogden

Nu såg jag de inkasso kravet dom skickat där står ju lägst att betala 3164kr tror ni inte att man kan ringa dom och bara säga jag har inte mer än 1000kr o betala varje månad? Eller ska man bara betala in 1000kr varje månad utan att ringa dom eller hade ni gjort?
Du kan inte själv besluta om ett lägre månadsbelopp. Om du betalar 1000 istället för det högre belopp de bestämt så lär de skicka vidare till KFM. Du måste ringa dom och försöka få dem att gå med på 1000/månad.

Visste jag inte trodde det var lag på det att en skuld först ska hamna hos inkasso och man ska få en chans o betala innan den skickas vidare till kronofogden

Nej vissa stora aktörer använder inte inkasso, dom sköter inkasso själv

Du kan inte själv besluta om ett lägre månadsbelopp. Om du betalar 1000 istället för det högre belopp de bestämt så lär de skicka vidare till KFM. Du måste ringa dom och försöka få dem att gå med på 1000/månad.
Får ringa dom på måndag och hoppas att dom går med på att jag betalar 1000kr I månaden

Är det inte bättre och göra en avbetalningsplan med ghotia inkasso där man tex kommer överens med dom att man betalar 1000kr i månaden än lumify som vill att jag lägst betalar 3164kr nu den 30/6?. Är det dyrare för mig att ha lånet hos Lumify än att ha det hos deras inkasso? Jag tänker ränta och såna här saker förlåt om jag ställer dumma frågor men är inte alls kunnig och inte koll på såna saker vill bara inte få någon anmärkning hos kronofogden
Jag släppte nyligen mitt piss lumify till gothia inkasso som det lär hamla. Fixa en betalplan på 1200 spänn
Så släpp skiten !

Jag släppte nyligen mitt piss lumify till gothia inkasso som det lär hamla. Fixa en betalplan på 1200 spänn
Så släpp skiten !
Får göra samma sak ska ringa och höra med dom imorgon. Snacks om att dom trakasserar en när man är sen med betalningen tror dom ringde mig minst 20 gånger och skicka sms mail etc tillslut svara jag och sa skicka över skitet till inkasso har ej råd o betala annars hade dom fortsatt ringa.

Alltså Gothia är hårda, iallafall jag har den erfarenheten. Dessutom så om du skulle släppa allt till Gothia så är du ett steg närmare Kronofogden. Dessutom kan jag meddela att Gothia är snabba på att skicka till Kronofogden. Så...missar du att betala där eller är allt för sen så är du ju ganska så rökt.
Du bör betala in det som du har möjlighet till, just för att få ner kostnaderna för lånet lite (kan vara lägre än 3164 kronor) ingenting kommer att hända mer än att du kommer fortsätta att motta påminnelser fram tills det att du betalat så att du ligger i fas. Ränta kommer ju tillkomma, men det gör det ju hos Gothia också.
I mitt fall var jag runt 300 dagar sen, konstigt nog hade inte räntan tickat upp speciellt mycket (inte så stort lån,4500 cirka) jag betalade in när jag kunde och skulden minskade successivt. De sa att de inte visste när de skulle skicka ärendet vidare, men som sagt så var det bara att betala tills att allt var nere. Inga som helst konstigheter.

Ett litet tillägg bara för de i tråden som inte verkar veta det : Lumify skickar inte sina ärenden direkt till kronofogden.
Processen är: Lumify-Lumifys egna inkassobolag (där lånet bara ligger still, extrakostnader tillkommer)-Gothia Inkasso-Kronofogden.

Ett litet tillägg bara för de i tråden som inte verkar veta det : Lumify skickar inte sina ärenden direkt till kronofogden.
Processen är: Lumify-Lumifys egna inkassobolag (där lånet bara ligger still, extrakostnader tillkommer)-Gothia Inkasso-Kronofogden.
Tack så mkt för mkt bra info Jägob Lögoinen

Tack så mkt för mkt bra info Jägob Lögoinen
Jag vet inte om du blev klokare! Och jag ska verkligen poängtera att du gör precis som du vill, mina råd behöver absolut inte vara de bästa. Här har du ett forum fullt med kunniga medlemmar i form av kunniga låntagare som har pågående lån och gamla låntagare. Men mitt varmaste tips till dig är att : Betala Lumify i den takt du själv klarar av (visar gest på god betalningsvilja), försök att prioritera att få in så mycket som möjligt, men kanske i omgångar om det blir lättare för dig? Ha is i magen, var lugn och släpp det helst inte till Gothia eftersom att du då verkligen måste hålla dina datum och är ett steg närmre kronofogden.
Lycka till kompis. Håll gärna mig/oss uppdaterade :)

Ringde lumify idag gällande det inkasso kravet jag fått ifrån dom asså som han förklara det och som jag har förstått så är dom 3164kr som är lägsta att betala bara för att förlänga lånet så att det inte ska gå till ett externt inkasso bolag. Så skulle jag betala dom 3164kr så betar jag inte av 1kr på krediten utan bara förlänger tiden 1 extra månad. Jag förklara för han att det hjälper ju inte mig att betala 3164kr för att förlänga 1 månad för jag kommer ändå inte kunna betala av krediten nästa månad. Jag bad om att han skulle skicka min kredit till gothia inkasso han sa det är inte säkert att det går till inkasso direkt utan att det kan gå direkt till kronofogden och ville jag undvika kronofogden så skulle jag betala in dom 3164kr för att förlänga lånet och att lumify därefter skulle kunna upprätta en avbetalningsplan men att jag först måste betala 3164kr sinnessjukt äckligt sätt dom jobbar på

Ringde lumify idag gällande det inkasso kravet jag fått ifrån dom asså som han förklara det och som jag har förstått så är dom 3164kr som är lägsta att betala bara för att förlänga lånet så att det inte ska gå till ett externt inkasso bolag. Så skulle jag betala dom 3164kr så betar jag inte av 1kr på krediten utan bara förlänger tiden 1 extra månad. Jag förklara för han att det hjälper ju inte mig att betala 3164kr för att förlänga 1 månad för jag kommer ändå inte kunna betala av krediten nästa månad. Jag bad om att han skulle skicka min kredit till gothia inkasso han sa det är inte säkert att det går till inkasso direkt utan att det kan gå direkt till kronofogden och ville jag undvika kronofogden så skulle jag betala in dom 3164kr för att förlänga lånet och att lumify därefter skulle kunna upprätta en avbetalningsplan men att jag först måste betala 3164kr sinnessjukt äckligt sätt dom jobbar på
De skickar inte till KF. Ytterst få som jobbar så.

Lumify är riktigt äckliga.
Deras ”förlängningsavgift” är helt sjuk.
Det är så skönt att ha fått de till Gothia, där det faktiskt händer något på min skuld när jag betalar in 2500kr i månaden.

Alltså det är så påfrestande när man inte var skulden ska skickas. Så här höll Vivus på, de sa att om jag inte betalar 7000-10 000 kr så skickas skulden till kf. Hade hört annat här på forumet så jag frågade om de verkligen verkligen kommer skicka till Kf. De sa Ja hela tiden. Till slut sa jag att eftersom jag inte kan betala så stort belopp så har jag inget val, då får det väl gå till Kf.
En vecka senare fick jag brev fr Gothia att Vivuslånet ligger hos dem, sjysst avbetlaningsplan fick jag, frid och fröjd. verkar som att Lumify börjar ta efter Vivus metoder. Men det är jobbigt när man inte vet exakt. Men antagligen hotar de bara med kf för att få in pengarna, men skickar till inkasso först. Men förstår verkligen att du vill veta. Hoppas det löser sig för dig!

Riktiga psykopater fick det här efter 22 dagar sent 22 dagar... helt sjukt

Hej!

Vi har försökt komma i kontakt med dig pga utebliven återbetalning av din kredit hos oss. Om full betalning eller invändning mot kravet inte kommit oss tillhanda senast 2021-09-10kan vi komma att vidta rättsliga åtgärder gentemot dig, såsom att inge en ansökan om betalningsföreläggande till Kronofogdemyndigheten. Detta kan medföra ytterligare kostnader för dig samt en betalningsanmärkning. Tänk även på att eventuell rabatt som applicerats på lånet även kan komma att återtas för de fall där återbetalningstiden inte efterföljts.

Betalningsinformation
Oss tillhanda:
2021-09-10
Bankgiro: 145-9072
OCR: 78284296
Lägst att betala: 2 956 kr

För att slutbetala ber vi dig kontakta oss för dagsaktuell skuld då vi beräknar dröjsmålsränta på det förfallna beloppet fram till dess att betalningen mottagits. Slå en signal till oss på tel: 08 12 40 03 00.

Blev så trött på dom skrev ska betala in allt nästa vecka så ni kan sluta ringa mig 20 gånger om dagen! Så fick jag detta

Hej,

Tack för ditt mejl.

Vi kan dessvärre inte skjuta fram ditt förfallodatum. Vi har noterat att du kommer att erlägga betalning innan den 2021-09-10. Vänligen notera att du kommer att ligga som sen med lånet fram till dess att vi mottagit din betalning. Detta innefattar att du kan komma att få påminnelser via mejl och sms fram tills att vi mottagit betalning. Vid betalning efter förfallodatum tillkommer även dröjsmålsränta och eventuella påminnelseavgifter. Vi hänvisar dig att logga in på din profil på www.lumify.se samma dag du skall erlägga betalning för att se korrekt belopp att återbetala för att komma i fas med lånet. När vi har mottagit din betalning får du ett bekräftelsemail och sms.

Har du ytterligare frågor eller funderingar vänligen kontakta oss på tel: 08 12 11 11 12 eller på email:[email protected].

Med vänliga hälsningar,

Blev så trött på dom skrev ska betala in allt nästa vecka så ni kan sluta ringa mig 20 gånger om dagen! Så fick jag detta

Hej,

Tack för ditt mejl.

Vi kan dessvärre inte skjuta fram ditt förfallodatum. Vi har noterat att du kommer att erlägga betalning innan den 2021-09-10. Vänligen notera att du kommer att ligga som sen med lånet fram till dess att vi mottagit din betalning. Detta innefattar att du kan komma att få påminnelser via mejl och sms fram tills att vi mottagit betalning. Vid betalning efter förfallodatum tillkommer även dröjsmålsränta och eventuella påminnelseavgifter. Vi hänvisar dig att logga in på din profil på www.lumify.se samma dag du skall erlägga betalning för att se korrekt belopp att återbetala för att komma i fas med lånet. När vi har mottagit din betalning får du ett bekräftelsemail och sms.

Har du ytterligare frågor eller funderingar vänligen kontakta oss på tel: 08 12 11 11 12 eller på email:[email protected].

Med vänliga hälsningar,
Ähhhhh alla får dessa krav och jakt. Det hamlar hos Gothia sen.

De skrev med mig förut att om jag inte betalade så skulle det tillslut hamna hos externt inkasso. Inget om kronofogden!
Hoppas de håller vad de skriver ”svart på vit”

Hej,

Tack för ditt mejl.

Med vänliga hälsningar,

Absolut förstår jag frustrationen över denna ”häxjakt”. Samtidigt har du ingen annan att skylla på förutom dig själv då du ju faktiskt är sen med en inbetalning. Det är lika för alla, gällande dessa utskick. Dock ringde de mig bara någon gång typ. Om du tycker dom här är jobbiga vid en försenad inbetalning så hoppas jag att du aldrig varit försenad med en inbetalning till Brixo, Kontantfinans eller Merax. Ojoj där snackar vi sådana här utskick 10 gånger i veckan fram tills att du betalar.

Absolut förstår jag frustrationen över denna ”häxjakt”. Samtidigt har du ingen annan att skylla på förutom dig själv då du ju faktiskt är sen med en inbetalning. Det är lika för alla, gällande dessa utskick. Dock ringde de mig bara någon gång typ. Om du tycker dom här är jobbiga vid en försenad inbetalning så hoppas jag att du aldrig varit försenad med en inbetalning till Brixo, Kontantfinans eller Merax. Ojoj där snackar vi sådana här utskick 10 gånger i veckan fram tills att du betalar.
Och Onea som jag alltid kallade för Onanera. De ringde varje dag vid 16 på em och skickade flertalet mejl per dag samt sms. De höll på i månader.

Bästa botemedlet är att inte låna av dessa banditer överhuvudtaget. Rekommenderar alla att tänka ett extra varv innan ni lånar av dessa.
Jag tror att alla är medvetna om detta men i den panik och ångest som kommer med skulder och viljan att göra rätt för sig så fattar man dåliga beslut.
Jag var i ett läge att det enda som gällde var att undvika KF. Till vilket pris som helst. Nu betalar jag priset och har gjort så i fem år.
Tyvärr skulle jag nog fatta samma beslut igen, givet samma förutsättningar som var då.

Senast ändrad:
Hur mycket var din skuld på?
Hej,
Hur har det gått för dig?
Jag försöker hålla kontakt med dem och berätta att jag har det jobbigt just nu.
De vill inte hjälpa till alls med att betala mindre. En del hotar av dem och en del säger att det går till externt inkasso efter ett tag!

Jag kommer nog också behöva släppa detta lån framöver. Dock jävligt orolig hur dom kommer bomba med hot och meddelandet. Självförvållat jag vet.

Hej,
Hur har det gått för dig?
Jag försöker hålla kontakt med dem och berätta att jag har det jobbigt just nu.
De vill inte hjälpa till alls med att betala mindre. En del hotar av dem och en del säger att det går till externt inkasso efter ett tag!
Det går bra. Dem ringer flera gånger om dagen i vanlig ordning. Fick ett meddelande om uppsägning av krediten. Om jag inte betalar in 19.000kr innan den 23/9 sägs krediten upp. Jag kommer inte att betala 19.000kr utan jag låter denna gå till Gothia enligt plan, antar att gothia kommer vara aningen mer hjälpsamma. Med mig har dem vart väldigt tydliga med att det släpps till gothia. Dem har inget internt inkasso bolag längre säger dem.

Hur går det för dig?

Jag kommer nog också behöva släppa detta lån framöver. Dock jävligt orolig hur dom kommer bomba med hot och meddelandet. Självförvållat jag vet.
Dem kommer ringa dig 10 gånger om dagen varje dag tills det går vidare. Sen släpper dem det till gothia. Ingen fara och det kommer ingenting hem.

Mig sluta dom ringa nu efter jag svara och skrev att jag kommer betala hela summan nästa vecka :) sjukt endå 21 dagar och dom ringt såhär. Börja redan efter 1 dag för sent.

medans viaconto ringt 3 gånger och ett brev och då har jag endå missar 2 månaders betalningar inte 21 dagar ba som på lumify. Men som sagt via conto skrev jag med att jag betalt hela krediten nästa vecka samt säger upp. Då skrev dom tack för info vi antecknar det.

ska bli skönt betala av alla piss lån helt sen säga upp det!

I själva verket är det vi som är "psykopaterna" som tar dessa skitlån inte bara en utan flera gånger om. Ingen "normal" människa skulle ta såna lån. Men är man utsatt så är man! Förhoppningsvis hittar vi en väg ut ur skuldfällan och aldrig mer behöver ta såna lån som inte bara har ockerräntor men som även terroriserar en med samtal och sms om man är sen.
Dyrbar läxa för många av oss!

Det sjuka är att månadsbetalningen ska vara inne 24e och lönen kommer 25 varje månad. Då tillkommer väl en sjuk påminnelseavgift?

Det sjuka är att månadsbetalningen ska vara inne 24e och lönen kommer 25 varje månad. Då tillkommer väl en sjuk påminnelseavgift?
Nä, betalar man direkt när lönen kommer så hinner de inte lägga på påminnelseavgiften. Samma om man har autogiro, kan de inte dra 24,25 så drar de 26

Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Tillbaka
Topp