Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Brixo Privatlån - Ingen UC
4. Kredio - Lån utan UC
5. Loanstep - Ingen UC, nytt erbjudande
6. Creditstar - Ingen UC, nytt erbjudande
7. Brixo Kontokredit - Swish-utbetalning & Ingen UC
8. Tomly - Lån utan UC
9. Flexkontot - Swish, ingen UC
10. Ferratum - Lån utan UC
11. Klaralån - Lån utan UC

Hur ofta blir det avslag efter förslag till betalplan?
Det bästa svaret jag kan ge gällande statistik: beviljad/avslag på skusan är från detta inlägg av @Ljusare_Tider :

Statistik från KFM: "Under 2025 så inleddes 13 745 ärende om skuldsanering. Under samma tidsperiod så fick 1 889 st avslag efter inledande. Det motsvarar 13,7% av de inledda ärenden."

Ca 86,3% som får inledande blir beviljad skuldsanering. Ca 13,7% som får inledande blir nekad skuldsanering.

Ska jag våga min på en gissning så tror jag 2 stora anledningar till varför en stor del av de ca 13,7% får inledande skuldsanering , men inte får beslutad skuldsanering är:

1: Folk som missar betalningar/betalar försent/betalar inte fullständigt utan giltigt skäl under inledande skuldsanering får inte godkänd skuldsanering.
2: Nytagna skulder och överraskningar dyker upp efter kungörelsen i POIT eller uppgifter från ex Skatteverket som det inte står något om i ansökan kan leda till nekad skuldsanering.

Senast ändrad:
Jag hade ett nytaget lån från förra året i februari men den stod med på min ansökan.
Hur långt tid brukar det ta från betalplan till slutgiltiga beslutet? Min handläggare sa 3 veckor…

3 veckor är förutsatt att alla borgenärer svarar snabbt på delgivningen av förslaget (det folk kallar betalplan). För många så tar det tyvärr ca 2,5-3,5 månader (min uppskattning från vad jag sett här på senare tid). Det är dock inget att vara orolig för om det dröjer. Det har oftast att göra med att borgenärer inte svarar på delgivningar eller delgivningspåminnelser. Då väntar man ut alla påminnelser och sen till slut räknas borgenärerna som inte svarat som delgivna och då ställs det på kö hos handläggaren för beslut.

För mig var det Avida Finans och Intrum som inte svarade på delgivning. Då tog det 77 eller 78 dagar från att jag godkände förslaget till beslut. Men det var ett par år sen och väntetiderna har tyvärr ökat efter det med.

Senast ändrad:
Jag hade ett nytaget lån från förra året i februari men den stod med på min ansökan.
Hur långt tid brukar det ta från betalplan till slutgiltiga beslutet? Min handläggare sa 3 veckor…
Min handläggare sa också 3 veckor … det tog 11 eller 12 veckor . Så sitt lugnt i båten och andas in våren .. det kommer ta tid !

Det är nog högst individuellt och mycket beror ju på hur snabbt borgenärerna svarar.

Från mitt förslag till slutgiltigt beslut så tog det 7 veckor, fick beslutet nu i onsdags. :)

Det är nog högst individuellt och mycket beror ju på hur snabbt borgenärerna svarar.

Från mitt förslag till slutgiltigt beslut så tog det 7 veckor, fick beslutet nu i onsdags. :)
Kul och grattis! då är snart hela processen i hamn :)

Hej
Jag har massor med frågor runt detta. Är detta en samlingarnas om skuldsanering?

Jag fick klart för inledande beslut 7 maj.
Jag blev uppringd 3 dagar innan och fick svara på samma frågor jag anger i min ansökan. Jag har haft hjälp av kommunens BoSrådgivare.

Fick mail samtidigt som beslutet om två frågor. Dels hur länge jag har kvar omvårdnasvidraget jag har för min ena dotter, lägstanivå.

Det räknas som inkomst.
vilket är så galet då man förlorar så mkt arbetstid pga av vårdkontakt.

Jag har en lön på 35k i mån samt bidraget på 3k. Har haft utmätning tidigare på lönen men för två månader sedan togs det bort så jag fick hyreshöjning och de har under två år räknat fel på mitt avstånd till jobbet. Det är skit samma jag har betalat 900 kr i löneutmätning första året och 700 kr andra året. Nu när jag fick förslaget i samband med inledande stod det att jag ska betala 1000kr i månaden .
Vilket gör att jag har 24.000 kr att leva på i månaden.
Jag är ensamstående med två barn. Jag har inga problems att göra det trots att det kommer bli tufft som sagt.

jag undrar dock hur stor är sannolikheten att man kan få planen på 3 år? Är det någon man kan be from om att titta på i deras utredning.
Jag har två barn som är 12 och 15 vi har levt på ex minimum länge då jag försökt betala lääänge.

Så de skulle kunna få lite bättre tillvaro deras sista år hemma.

tacksam för svar eller tips på rätt tråd att ställa frågan i.

Jag skulle colsp
Vilja veta tiden nu, vad händer nu? Jag måste svara på deras frågor innan 21 maj. Sen då? När får jag det riktigta beslutet? Vad inne bör det här att ser resans står en betalningsplan i det inledande?

Jag skulle colsp
Vilja veta tiden nu, vad händer nu? Jag måste svara på deras frågor innan 21 maj. Sen då? När får jag det riktigta beslutet? Vad inne bör det här att ser resans står en betalningsplan i det inledande?
Sen får du ett förslag på skuldsanering. Där står vad du ska betala och hur länge. Det dröjer ungefär 6-8 veckor innan du får förslaget. Kan dröja längre med. Det är inte helt osannolikt att du får kortare betalplan då du har tonåringar och de kommer drabbas oskäligt hårt större delen av deras barndom om du får en längre betalplan.
Det är inte alltid det blir så men chansen ökar med förkortad betalplan om barn har utsatts för knappa ekonomiska förhållanden under en längre tid.

Senast ändrad:
Jag fick på Kivra idag ett brev om en omfråga kopia. Företaget hette syna
Och förfrågan var från partner inkasso

sen en annan fråga, vissa mindre kreditbolag har ju skickat till kf och fått igenom och sen när de sett hur lite det dragits för löneutmätningen har de dragit tillbaks min faktura och sen sålt vidare till nåt nytt inkasso bolag.
visst ser kf att det inte är någon ny skuld? Utan att det bara dragit tillbaks…
Tror jag har tre eller fyra som gjort det.

Är så orolig jag ska få avslag under utredning. Fy fasen villken oro det är.

jag kommer från våld i nära relation och äger alltså inget; har blivit utsatt för ekonomiskt våld du er lång lång tid.
vill typ kräkas av alla känslor, allt kommer tillbaks i kroppen ..

Jag fick på Kivra idag ett brev om en omfråga kopia. Företaget hette syna
Och förfrågan var från partner inkasso

sen en annan fråga, vissa mindre kreditbolag har ju skickat till kf och fått igenom och sen när de sett hur lite det dragits för löneutmätningen har de dragit tillbaks min faktura och sen sålt vidare till nåt nytt inkasso bolag.
visst ser kf att det inte är någon ny skuld? Utan att det bara dragit tillbaks…
Tror jag har tre eller fyra som gjort det.

Är så orolig jag ska få avslag under utredning. Fy fasen villken oro det är.

jag kommer från våld i nära relation och äger alltså inget; har blivit utsatt för ekonomiskt våld du er lång lång tid.
vill typ kräkas av alla känslor, allt kommer tillbaks i kroppen ..
Att inkasso köper och säljer skulder påverkar inte dig för saneringen

Uppdatering gällande bland annat ansökningar om skuldsanering och omprövningar har kommit inför sommaren.

https://kronofogden.se/om-kronofogd...eter/2026-06-22-vara-vantetider-sommaren-2026

"Skuldsanering
Väntetiden för ärenden som rör skuldsanering är längre än vanligt under veckorna 28 till 32."

Med andra ord så kommer väntetiderna stå ganska still under semesterperioden: Måndag 6e Juli - Söndag 9 Augusti

Här står det också att väntetiderna inte kommer att uppdateras förrän vecka 32:
https://kronofogden.se/kontakta-oss/vantetider

"Observera Väntetiderna för skuldsanering och konkurstillsyn uppdateras inte vecka 27–31."

Idag fick jag mitt förslag, fick mitt inledande beslut 7 maj.
vad händer nu efter jag godkänner det, är så otroligt nervös något ska fallera så här på slutet.

Idag fick jag mitt förslag, fick mitt inledande beslut 7 maj.
vad händer nu efter jag godkänner det, är så otroligt nervös något ska fallera så här på slutet.
Då delgives förslaget till borgenärer efter du godkänt det. Du behöver inte göra något mer - beslut brukar komma om ca 2-4 månader. Du fortsätter betala enligt senaste inledande beslut fram till att du får beslut.

Varför det drar ut på det är oftast för att några borgenärer inte skriver under delgivningar. Så man väntar ut alla påminnelser tills dom anses som delgivna och sen ställs ärendet på kö hos handläggare för beslut

På mitt inledande står det att jag ska göra min första betalning sista vardagen i juli, sen står det att jag ska betala varje månad efter det.
Det jag är osäker på är om jag ska betala in för maj också?
För i betalningsplanen jag fick med beslutet börjar det stå summa för september. Så då tänker jag juli och augusti är de två extra månaderna sen inledande?
Jag är så otroligt rädd att göra fel. Jag är skuldsatt pga av ekonomiskt våld efter våld i nära relation och det har tagit mig så lång tid att ta hjälp och våga söka Och jag vet inte vad jag gör om jag gör fel och de avslår. Har två barn så detta är liksom vändpunkten i våra liv.

Sen en annan sak, i intervjun i inledande meddelade jag årets löneökning,så den är högre än vad jag hade förra året för att inte det ska bli fel, dock är det bara 1000 kr i månaden så tror inte det gjorde skillnad. Men jag läser olika om när man ska begära omprövning.
Vissa här skriver man upptar kö när man begär det men jag gör hellre det än blir av med den. Hursom.
om jag skulle få löneförhöjning med 1000 kr i månaden varje år, dvs en ökad årsinkomst med 12000kr per år innan skatt. Ska man meddela det?
vid vilken summa INNAN skatt ska man meddela 4-5000 kr är ju vagt. Ska jag tänka allt över 3999 kr i månader så begär jag omprövning? Är det 3999 kr innan eller efter skatt?

tacksam för svar..

1. Du gör din första betalning i juli som det står i ditt beslut sen betalar du det beloppet varje månad tills du får ett annat beslut. Vilken månad eller vilket belopp det står i förslaget är irrelevant. Du betalar alltid enligt uppgifterna i senaste beslut

2. Man omprövar inget under inledande. Förändringar meddelar du till handläggare.

Godkände mitt förlag idag och då frågade jag runt det här med omprövning vid förändrad inkomst.
idag säger dom 4000-5000kr på kf.
Min handläggare sa att Det ska höjas till 7000kr nu för att dom får in så många förfrågningar om omprövning. Det är efter skatt.

tycker det låter så himla mycket. Är ju som att man kan skaffa sig ett extra jobb och det inte ska tas med i sin inkomst för en skuldsanering när det vunnit laga kraft.

jag är inte orolig för kronofogden för de verkar som att de inte bryr sig nämndvärt när de väl beslutat om planen.

jag tänker mer på borgenärerna, hur de ser på det. Läste någon fått att på lutet av sko skusan hade borgenärerna begärt omprövning år 5.

Min kontakt på budget och skuldrådgivingen som hjälpt mig så idag innan jag godkände min plan att det är bättre att ompröva vid förändring än inte. Typ för att vara på den trygga sidan .
Men Kf själva verkar ju tycka det ger mer jobb.

hur ska man tänka?

varför jag frågar är ju för att man är ju rädd att man ska bli av med sin plan eller få den förlängd i onödan bara för att man kanske inte begärde omprövning och nån av ens borgenärer gör det.

Godkände mitt förlag idag och då frågade jag runt det här med omprövning vid förändrad inkomst.
idag säger dom 4000-5000kr på kf.
Min handläggare sa att Det ska höjas till 7000kr nu för att dom får in så många förfrågningar om omprövning. Det är efter skatt.

tycker det låter så himla mycket. Är ju som att man kan skaffa sig ett extra jobb och det inte ska tas med i sin inkomst för en skuldsanering när det vunnit laga kraft.

jag är inte orolig för kronofogden för de verkar som att de inte bryr sig nämndvärt när de väl beslutat om planen.

jag tänker mer på borgenärerna, hur de ser på det. Läste någon fått att på lutet av sko skusan hade borgenärerna begärt omprövning år 5.

Min kontakt på budget och skuldrådgivingen som hjälpt mig så idag innan jag godkände min plan att det är bättre att ompröva vid förändring än inte. Typ för att vara på den trygga sidan .
Men Kf själva verkar ju tycka det ger mer jobb.

hur ska man tänka?

varför jag frågar är ju för att man är ju rädd att man ska bli av med sin plan eller få den förlängd i onödan bara för att man kanske inte begärde omprövning och nån av ens borgenärer gör det.
Om det stämmer så hoppas dem uppdaterar något dokument med det, samtidigt så är det ju en lag dem ska följa så det känns ju som dem behöver ha någon dom eller liknande som ger praxis åt det. Men om det stämmer så vore det jävligt nice.

Låter väldigt drömmigt när man ska skicka in omprövning i slutet av september. Men det är ju precis som du säger Terry , det lagstadgat så det lär väl dröjja .

Hej
en fråga, ska ev flytta, är i fasen att jag väntar på att min skusa ska vinna laga kraft.
Hyran kommer vara densamma men jag får ett rum till då jag och barnen saknar ett sovrum. om jag väljer detta, så meddelar jag självklart kf samt ändring i folkbokföringen. Men kan detta påverka mig på något annat sätt som riskerar min skusa, ska jag skicka in kopia på kontrakt. De har inte begärt ngt på mitt nuvarande boende. Och som sagt, hyran ändras inte, endast adressen.

Hej
en fråga, ska ev flytta, är i fasen att jag väntar på att min skusa ska vinna laga kraft.
Hyran kommer vara densamma men jag får ett rum till då jag och barnen saknar ett sovrum. om jag väljer detta, så meddelar jag självklart kf samt ändring i folkbokföringen. Men kan detta påverka mig på något annat sätt som riskerar min skusa, ska jag skicka in kopia på kontrakt. De har inte begärt ngt på mitt nuvarande boende. Och som sagt, hyran ändras inte, endast adressen.
Om hyran och totala boendekostnaden är (ungefär) densamma har iaf jag riktigt svårt att se att detta skulle kunna påverka något överhuvudtaget,
Visst kan du anmäla det men då kostnaden inte ändras så ingen kan rimligtvis ha några som helst invändningar mote detta.

Hurra idag kom det sista beslutet om skuldsanering! Jag blir beviljad.
Betalningsplan för 4 år till sista maj 2030. Ansökte början på augusti 2025. Så ett år från ansökan till slutgiltigt beslut.

Hurra idag kom det sista beslutet om skuldsanering! Jag blir beviljad.
Betalningsplan för 4 år till sista maj 2030. Ansökte början på augusti 2025. Så ett år från ansökan till slutgiltigt beslut.
Stort grattis! :)

Sista steget är att beslutet ska vinna lagakraft om 3 veckor. Men det brukar gå bra.

Detta är andra rapporten på forumet på kort tid som jag hör att gränsen för omprövning ska stiga till att betalningsutrymmet ska öka från 4000-5000 kr till 7000 kr för att motivera omprövning. Finns inget i nyheterna utan det verkar komma från internt insatta personer om det stämmer.

Kom bara ihåg att det är inget som gäller förrän det är officiellt på KFM:s hemsida och https://kronofogden.se/download/18....722228/Omprovning-av-skuldsaneringsbeslut.pdf är uppdaterat.
Som @Mary och någon annan sa tidigare om att gränsen för omprövning kan vara påväg att höjas.

Har hört av mig till KFM och kan bekräfta att det stämmer delvis:

KFM:s rättsavdelning har fått i uppdrag att se över dokumentet kring omprövandet och se om riktvärdet som krävs för att motivera omprövning ska ändras.
Det är inte spikat att det kommer ändras och något belopp är inte heller spikat. Dokumentet uppdaterades senast 2018 och med tanke på inflation sen dess, så är deras kvalificerade gissning att det kommer höjas. När beslut av rättsavdelningen väntas att fattas fick jag inte svar på men det stämmer att dom aktivt ser över det idag.

Tills det ev sker så gäller befintliga regler kring omrpövningar

Får ibland frågor om mobil under skuldsanering. Det är en detalj många funderar på (inklusive mig själv 2023) och en fråga som många tycker är viktig. Så här är lite mina tankar.

Jag rekommenderar inte att köpa ny mobil under skuldsaneringen om det inte är absolut nödvändigt. Det blir ofta en hel betalfri månad eller mer som går åt och jag tycker det är bättre att sprida ut dom pengarna över året än att ta en stor kostnad i en klumpsumma. Bäst är förstås företagsmobil med privat SIM om möjligt.

Men annars tänker jag såhär: köp mobil precis före och precis efter skuldsanering

Ungefär denna strategi:

1. Köp mobil kontant efter att du släppt skulderna (när du söker/sökt/planerar skuldsanering).
2. Byt batteri ungefär mitt i perioden.
3. Köp ny mobil kontant precis när skuldsaneringen är klar.

Det är så jag gör:

2023: Köpte en iPhone 15 Pro Max kontant (efter jag släppt skulderna, men innan inledande skuldsanering)
2026: Bytte batteri i år
2028: Planerar att köpa en iPhone 20 Pro Max kontant i slutet av 2028 när den är fem år gammal och skuldsaneringen är över.

Sen beror det förstås på om man är i behov av ny mobil just före ev skuldsanering, hur mycket använder man mobilen, går man redan på utmätning och inte har möjlighet att köpa ny mobil och lite andra faktorer. Men det är ett tankesätt som jag ändå tror passar relativt många.

Har man precis släppt skulder och räknar med att bli beviljad första eller andra ansökan eller få utmätning ett tag först, är det också ett bra läge att byta mobil eller ta en slutfaktura och slutbetala en mobil på avbetalning om man har det under de "betalfria månaderna" innan utmätning/skuldsanering startar, eller både och. Oftast kan man ha 6+ "betalfria månader" när man släpper skulderna innan något drar igång och ställer sig frågan "vad ska jag göra med pengarna efter jag släppt skulderna". Då går det prioritera att ordna upp sin "mobil-situation" och planera kommande år och som en del av planeringen inför skuldsanering (om man ex har en gammal eller halvtrasig mobil) så man slipper den kostnaden under saneringen och slipper ibland ev riskera abonnemanget om mobilen ligger på avbetalning där man har abonnemanget.

Senast ändrad:
Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Tillbaka
Topp