• Delta i vår namninsamling mot att fasa ut ränteavdraget på lån utan säkerhet: Skriv under här.

Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Compricer - Jämför lån (ny)
4. Kontantfinans - Swish-utbetalning, ingen UC
5. Klaralån - Lån utan UC
6. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
7. Binly - Lån utan UC
8. Banky - Lån utan UC
9. Ferratum - Lån utan UC
10. Lumify - Lån utan UC

Mål 2019

sirpoller

Kunnig medlem
Poäng: 217
Blev medlem
12 Augusti 2012
Meddelanden
241
Mottagna reaktioner
76
Poäng
217
Ny lön och nya räkningar betalda. Denna månad har det inte heller hänt mer än att man betalat ner skulderna. Snart under 1,2 miljoner (hoff hoff jäkla spel)
Men så här gick månaden till 25/10.

MÅL 2019
Skulder ner till 1 172 000 kr (amortering på ca 6800 kr, nu på 1 202 000 kr)

Gå klart utbildningen. (påbörjad, slutar kring jul)

Fortsätta vara spelfri. (fortfarande spelfri, anmält mig på spelpaus den 25/1, 275 dagar nu 27/10)

Ha en buffer på över 100 tkr (Buffert klart, tack vare samlingslån)

NC finans avbetald (KLAR! Fick en liten belöning av jobbet så gick bra att betala bort denna skulden)

12 tkr avbetalt på bank norwegian kreditkort (KLART! Avbetald 100%. Behåller för att hålla en låg UC-betyg)

Hur har det gått för er andra denna månad?

Ny månad och nya räkningar är betalda. Så låt se hur det ser ut.
Inget nya överraskningar har hänt och utbildningen går bra. Inte ångrat en sekund att jag började den.
Så får se hur denna månaden har blivit.

MÅL 2019
Skulder ner till 1 172 000 kr (amortering på ca 6700 kr, nu på 1 209 000 kr)

Gå klart utbildningen. (påbörjad, slutar kring jul)

Fortsätta vara spelfri. (fortfarande spelfri, anmält mig på spelpaus den 25/1, 243 dagar nu 25/9)

Ha en buffer på över 100 tkr (Buffert klart, tack vare samlingslån)

NC finans avbetald (KLAR! Fick en liten belöning av jobbet så gick bra att betala bort denna skulden)

12 tkr avbetalt på bank norwegian kreditkort (KLART! Avbetald 100%. Behåller för att hålla en låg UC-betyg)


Det var allt för denna gången. Ny kolla nästa månad. =)
 
  • Nystartslån
  • Lån utan UC

johanc84

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 1 857
Blev medlem
8 Juni 2019
Meddelanden
5 799
Mottagna reaktioner
2 650
Poäng
1 857
Ny lön och nya räkningar betalda. Denna månad har det inte heller hänt mer än att man betalat ner skulderna. Snart under 1,2 miljoner (hoff hoff jäkla spel)
Men så här gick månaden till 25/10.

MÅL 2019
Skulder ner till 1 172 000 kr (amortering på ca 6800 kr, nu på 1 202 000 kr)

Gå klart utbildningen. (påbörjad, slutar kring jul)

Fortsätta vara spelfri. (fortfarande spelfri, anmält mig på spelpaus den 25/1, 275 dagar nu 27/10)

Ha en buffer på över 100 tkr (Buffert klart, tack vare samlingslån)

NC finans avbetald (KLAR! Fick en liten belöning av jobbet så gick bra att betala bort denna skulden)

12 tkr avbetalt på bank norwegian kreditkort (KLART! Avbetald 100%. Behåller för att hålla en låg UC-betyg)

Hur har det gått för er andra denna månad?
Härligt att det går framåt :) jag tänker likadant som dig ... denna månaden betalade jag av 10 000 kr som låg hos inkasso .. sen minskade mitt handelsbanks lån med 5000 kr . Så totalt 15 000 kr ner denna månaden .. behöver få bort ca 240k totalt så har det vänt helt för oss . Nästa månad och december månad kommer jag kunna betala ner ca 30k +30k ... sen ska jag försöka satsa på 14k resten av månaderna . Måste släppa vissa lån till fogden , men när dom kommer dit så kan jag betala av dom :) kul att kunna skriva av dig lite när vi är så många som sitter i så dålig sits :)
 

Landa

V.I.P
Poäng: 307
Blev medlem
14 Juni 2018
Meddelanden
368
Mottagna reaktioner
123
Poäng
307
Härligt att det går framåt :) jag tänker likadant som dig ... denna månaden betalade jag av 10 000 kr som låg hos inkasso .. sen minskade mitt handelsbanks lån med 5000 kr . Så totalt 15 000 kr ner denna månaden .. behöver få bort ca 240k totalt så har det vänt helt för oss . Nästa månad och december månad kommer jag kunna betala ner ca 30k +30k ... sen ska jag försöka satsa på 14k resten av månaderna . Måste släppa vissa lån till fogden , men när dom kommer dit så kan jag betala av dom :) kul att kunna skriva av dig lite när vi är så många som sitter i så dålig sits :)
Starkt jobbat! Hur får ni över så mycket till amortering! Impad
 

johanc84

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 1 857
Blev medlem
8 Juni 2019
Meddelanden
5 799
Mottagna reaktioner
2 650
Poäng
1 857
Starkt jobbat! Hur får ni över så mycket till amortering! Impad
Jag har börjat jämka och får ut ca 8000 kr mer rena pengar och sen har sambon gått upp på heltid .. 20k är fasta utgifter hyran och 2 stora lån .. så jag har ca 15k och sambon 10k hon kan lägga in .. sen har jag 10k sparat som ska in nästa månad med :)
 

Kråkan87

Kunnig medlem
Poäng: 217
Blev medlem
2 Juli 2014
Meddelanden
186
Mottagna reaktioner
73
Poäng
217
När ni jämkar, får ni inte världens kvarskatt nästa år? :/
Tänkte prova snöbollsmetoden, om jag förstått rätt så ansöker jag om bet fri mån på ett lån och lägger dom pengarna + vanliga summan på lånet jag vill helst bli av med?
 

Mjau 74

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 1 177
Blev medlem
4 December 2013
Meddelanden
2 685
Mottagna reaktioner
1 708
Poäng
1 177
När ni jämkar, får ni inte världens kvarskatt nästa år? :/
Tänkte prova snöbollsmetoden, om jag förstått rätt så ansöker jag om bet fri mån på ett lån och lägger dom pengarna + vanliga summan på lånet jag vill helst bli av med?
Googla snöbollseffekten skulder får du upp massa information och tips.
Angående jämkning bör man ha bra koll på sina ränteutgifter, annars blir det restskatt.
 

LånaUtanPapper

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 1 117
En av våra mest kunniga
Blev medlem
15 Maj 2016
Meddelanden
1 895
Mottagna reaktioner
1 664
Poäng
1 117
När ni jämkar, får ni inte världens kvarskatt nästa år? :/
Tänkte prova snöbollsmetoden, om jag förstått rätt så ansöker jag om bet fri mån på ett lån och lägger dom pengarna + vanliga summan på lånet jag vill helst bli av med?

https://en.wikipedia.org/wiki/Debt-snowball_method

Det stämmer. Jag ska börja med den snart.

Drar ett enkelt exempel.

Du har 10 lån/krediter/mobil/klarna/betalkoll/smslån/kontokrediter som du sorterat i storleksordning:

Lån A: 300.000 (Blanco)
Lån B: 250.000 (Blanco)
Lån C: 100.000 (Kredit)
Lån D: 50.000 (Betalkoll)
Lån E: 30.000 (Klarna)
Lån F: 20.000 (Kredit)
Lån G: 15.000 (Kontokredit)
Lån H: 7000 (Mobil delbetalning)
Lån I: 4000 (SMS lån)
Lån J: 2500 (SMS lån)

Månad 1: Du söker betalningfria månader hos några aktörer där du har stora lån. Dessa pengar lägger du på att bli av med lån I och J.
Månad 2: Du söker så många betalningsfria månader som möjligt hos resterande aktörer, dessa pengar gå till att betala slutnotan på din mobil.
Månad 3: Nu använder du pengarna som gick åt att betala dina sms lån 2500 + 4000 + vad en mobilräkning kostade i månaden till att betala in så mycket du klarar av på Lån G. Resten betala du min belopp på
Månad 4: När ser du över möjligheten till betalningsfria månader igen på dom största lånen. detta går till att avsluta kontokredit G.
Månad 5: Nu har du inte tagit en UC på 5 månader, så då samlar du Lån F, E, D, C till ett och samma lån. 200.000 på max antal år.

Månad 6. Det innebär att du nu har 3 lån kvar. efter det försöker man ibland söka betalningsfria månader på dom 2 största och lägga pengarna som du får från dom 2 lånen + vad sms lån J, sms lån I + mobilräkningen, + kontokrediten kostade till att amortera ner det lånet på 200.000.

Man gör allt hela tiden för att amortera bort det minsta lånet. Sen när du har amorterat bort 100.000 så har du Lån B + nya Lån C som totalt kostar ca 350.000 då samlar du ihop dom till 1 lån på max tid. Så att du har 2 lån totalt.

Sedan nästa år när UC är bra omförhandla det på 300.000 till bättre ränta. och 6-7 månader senare omförhandla nya 350k lånet till bättre ränta så att du amorterar mer och mer och betalar mindre ränta.

Stora delar av skatteåterbäringen varje år går till att amortera med. (Man får tillbaka ca 30% av all ränta man betalat föregående år för av skatteverket på återbäringen)

När du kommit ner på ett totalbelopp för båda lånen om 350.000 så slår du ihop dom lånen till ett samlingslån. Sedan omförhandlar det till bättre ränta året därpå.
 
Senast ändrad:

Terry_

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 8 917
En av våra mest hjälpsamma
En av våra mest kunniga
Blev medlem
31 Augusti 2012
Meddelanden
19 428
Mottagna reaktioner
13 486
Poäng
8 917
Detta inlägget ovan är riktigt bra och borde klistras in eller något i tråden.

Otroligt enkelt och informativt.
 

johanc84

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 1 857
Blev medlem
8 Juni 2019
Meddelanden
5 799
Mottagna reaktioner
2 650
Poäng
1 857
Googla snöbollseffekten skulder får du upp massa information och tips.
Angående jämkning bör man ha bra koll på sina ränteutgifter, annars blir det restskatt.
Man måste såklart på sina ränteutgifter , skulle jag få Betala 10k som jag tror det kan bli så får det bli så ... för hellre få bort inkasso skulderna ... sambon får alltid tillbaka runt 20-23k varje år med för hon betalat för hög skatt detta året med fram till oktober månad . Så vi kan ta dom och lägga om det behövs :) tycker jämkning är kanon verkligen :)
 

KassaKon

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 1 277
Blev medlem
30 Januari 2019
Meddelanden
2 912
Mottagna reaktioner
1 897
Poäng
1 277
Man måste såklart på sina ränteutgifter , skulle jag få Betala 10k som jag tror det kan bli så får det bli så ... för hellre få bort inkasso skulderna ... sambon får alltid tillbaka runt 20-23k varje år med för hon betalat för hög skatt detta året med fram till oktober månad . Så vi kan ta dom och lägga om det behövs :) tycker jämkning är kanon verkligen :)
Är det helt självklart för er att du kan ta din sambos pengar för att betala på dina skulder? Du skriver i många trådar att du har din sambos pengar. Jag frågar av nyfikenhet för en del håller stenhårt på mina och dina pengar och en del ser alla pengar (och utgifter) som gemensamma och så finns ju alla varianter däremellan.
 
Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp