Sorry! En dag som kronoinspektör!(Eftersom alla här älskar när man märker ord...)
Kronoinspektör
- Meddelanden
- 22
- Mottagna reaktioner
- 6
- Poäng
- 27
Hur gammal är du?Fortsätta att säkra min ekonomi. Jag har nått mitt mål om att ha 100k i marginal i fonder, men jag ska ta ut dem och börja från början.
I 2025 ska jag bygga upp min buffert bättre, och målet är att återbygga mitt fondinnehav.
Ta körkort – ungefär 30 år för sent.
Köpa en bil.
- Meddelanden
- 31 751
- Mottagna reaktioner
- 16 680
- Poäng
- 11 977
Betala mindre ränta!
Efter föräldraledighet, höjda elpriser, inflation etc etc så hade vi dragit på oss blanco och nyttjat krediter....
Har i veckan löst 29.000kr SAS MasterCard, 48.000kr American Express, 152.000kr blanco hos SEB.
4500kr samt 30.000kr hos Captum och Resurs (Kvik och Bauhaus) var dock räntefritt.
Allt samlat i bolånet till en ränta på 3.12% rörligt.
Nu har vi endast lån på huset. Mer än hälften ligger fortfarande på bunden ränta till 1,25%.
Edit: Även ett mål att få @Lasseman att fortsätta med sin 'dagbok' En dag som kronofogde.
Vad hände med den tråden @Lasseman ? Bästa tråden!
Togs bort, folk blev helt hysteriska typ var 4e dag så hade inte orken.
Kortversion av fredagen. Åka ut med polisen till något ställe, utmätte lite diverse småsaker och en bil. Trampade på vad jag trodde var en grästuva när jag skulle försöka inte vara i vägen för bärgningsbilen. Det var en så kallad falsk tuva och egentligen en geggig lergrop. Ungefär halvvägs upp på vaden djupt.
Roade kollegan och poliserna orimligt mycket. Blev tvätt och torkkväll i fredags.
- Meddelanden
- 841
- Mottagna reaktioner
- 1 053
- Poäng
- 817
Några och femtio räcker väl som svar.Hur gammal är du?
Eller, man har nått den åldern när man inte tänker så noga på åldern!- Blev medlem
- 26 januari 2024
- Meddelanden
- 207
- Mottagna reaktioner
- 229
- Poäng
- 397
Och vem bryr sig egentligenNågra och femtio räcker väl som svar.Eller, man har nått den åldern när man inte tänker så noga på åldern!
Hälsningar,
den som också är medelålders och utan körkort
P.S. Hur ska du göra - åka iväg på intensivkurs eller bara traska in och göra teoriprovet samt uppkörning? D.S.
- Meddelanden
- 22
- Mottagna reaktioner
- 6
- Poäng
- 27
Haha..om några veckor fyller jag 55 år .Körkort? Nä det har jag inte. Jag har faktiskt en livförsäkring på ca 600 000 som jag tänker höja. Måste byta jobb för att höja min lön. På 7 år har jag höjt med 17 000 kr så något har jag väl gjortOch vem bryr sig egentligen
Hälsningar,
den som också är medelålders och utan körkort
P.S. Hur ska du göra - åka iväg på intensivkurs eller bara traska in och göra teoriprovet samt uppkörning? D.S.
- Meddelanden
- 841
- Mottagna reaktioner
- 1 053
- Poäng
- 817
Jag köpte ett paket på en trafikskola med teorin, de två riskkurserna man måste gå, och sen 5 körlektioner. För öka på med körlektioner vart efter.P.S. Hur ska du göra - åka iväg på intensivkurs eller bara traska in och göra teoriprovet samt uppkörning? D.S.
- Meddelanden
- 841
- Mottagna reaktioner
- 1 053
- Poäng
- 817
Jag har ett ganska lågbetalt jobb (nu ca 320k brutto per år), och det är väl baktanken att när jag har körkort kan jag börja se mig om efter något annat. Fast, jag har bra kollegor på jobbet och trivs ganska bra. Om jag kan höja med 7-8k brutto i månaden så vore det ju väldigt bra. Jag är billig i drift, och kan då spara ganska aggressivt. Än mer aggressivt än jag gjort hittils.Haha..om några veckor fyller jag 55 år .Körkort? Nä det har jag inte. Jag har faktiskt en livförsäkring på ca 600 000 som jag tänker höja. Måste byta jobb för att höja min lön. På 7 år har jag höjt med 17 000 kr så något har jag väl gjort
Tillägg: Jag tänker aldrig, aldrig, aldrig hamna i den situationen jag befann mig i för två år sedan. Skuldsatt upp över öronen och med en framtid som bara tycktes bestå av att betala, betala och betala och aldrig få behålla något för mig själv.
- Meddelanden
- 153
- Mottagna reaktioner
- 81
- Poäng
- 237
Är du skuldfri idag? Grymt jobbat isåfall!Jag har ett ganska lågbetalt jobb (nu ca 320k brutto per år), och det är väl baktanken att när jag har körkort kan jag börja se mig om efter något annat. Fast, jag har bra kollegor på jobbet och trivs ganska bra. Om jag kan höja med 7-8k brutto i månaden så vore det ju väldigt bra. Jag är billig i drift, och kan då spara ganska aggressivt. Än mer aggressivt än jag gjort hittils.
Tillägg: Jag tänker aldrig, aldrig, aldrig hamna i den situationen jag befann mig i för två år sedan. Skuldsatt upp över öronen och med en framtid som bara tycktes bestå av att betala, betala och betala och aldrig få behålla något för mig själv.
- Meddelanden
- 841
- Mottagna reaktioner
- 1 053
- Poäng
- 817
Skuldfri? Nej, jag har ett blanco på ca 200k. Det tog jag i december förra året. Men det blancot ersatte massa inkassoskulder som åt upp det mesta av mina inkomster. Det var aldrig min ambition att bli skuldfri. Min ambition var att göra situationen tolererbar, och det är det nu. Så, mitt stora mål uppnåddes förra året, och nu har jag det nya som jag skrev om i början av tråden.Är du skuldfri idag? Grymt jobbat isåfall!
- Meddelanden
- 1 622
- Mottagna reaktioner
- 1 092
- Poäng
- 867
Ovanligt svårt år att sätta upp ekonomiska mål för mig känns det som. Fördelen (ifråga om att hålla upp drivet) med att ha många mindre lån är ju att det är lättare att trixa och fixa, betala av och planera att slå samman. När det mesta av lånen består av några massiva blancoberg är det svårare att hålla motivationen uppe tycker jag.
Men jag ska satsa igen på det jag misslyckades med senaste september. Nämligen att slå samman mina två "mindre" blancon till ett med rak amortering. Så 29:e september satsar jag igen hos Ikano och/eller Swedbank/medlemslån och hoppas de vill ha mig då istället
Men jag har börjat med små delmål även inom lånen. Till exempel extra-amorterade jag precis av 3300 kr hos Resurs. Det är ju egentligen bara en smula av lånet på 503200 (ursprungligen 500 K men efter två "betalningsfria" månader och ungefär 70 K inbetalat på drygt ett år ligger jag fortfarande högre än ursprungs summan), men psykologisk blir det skönt att se summan vara lägre än 500 K. Nästa gång ska jag försöka betala in 3500 kr till Northmille så jag hamnar under en kvarts miljon på det lånet
Jag försöker också hålla ångan uppe med att spara/sälja. Det blir en balansgång mellan att spara och amortera. Känns ändå viktigt att få med båda för ökad trygghetskänsla framöver. Ännu känns lånen alltför höga för att vara hanterbara under till exempel en arbetslöshet. Får jag ner dem några hundra tusen och samtidigt har en buffert som skulle kunna fylla ut en a-kassa med runt 5000 kr i månaden under en längre tid skulle det kännas lite bättre i magen.
Så nästa år satsar jag på:
Komma under 750 K i blanco (830 nu)
Ha 50 K sparat
Alla krediter (korten, Klarna osv) nollade
Nu inser jag också är det blir en nästan omöjligt utmaning med tanke på att tex Resurs konsekvent vägrat sänka räntan oavsett reporäntan och regeringens kommande fördelningspolitiska åtgärd att spara in 4.8 miljarder på de sämst skuldsatta för att subventionera lån på mångmiljonvillor, dyra bilar osv för "de andra" ;-) Men jag siktar högt så får vi se hur långt det räcker.
Men jag ska satsa igen på det jag misslyckades med senaste september. Nämligen att slå samman mina två "mindre" blancon till ett med rak amortering. Så 29:e september satsar jag igen hos Ikano och/eller Swedbank/medlemslån och hoppas de vill ha mig då istället

Men jag har börjat med små delmål även inom lånen. Till exempel extra-amorterade jag precis av 3300 kr hos Resurs. Det är ju egentligen bara en smula av lånet på 503200 (ursprungligen 500 K men efter två "betalningsfria" månader och ungefär 70 K inbetalat på drygt ett år ligger jag fortfarande högre än ursprungs summan), men psykologisk blir det skönt att se summan vara lägre än 500 K. Nästa gång ska jag försöka betala in 3500 kr till Northmille så jag hamnar under en kvarts miljon på det lånet

Jag försöker också hålla ångan uppe med att spara/sälja. Det blir en balansgång mellan att spara och amortera. Känns ändå viktigt att få med båda för ökad trygghetskänsla framöver. Ännu känns lånen alltför höga för att vara hanterbara under till exempel en arbetslöshet. Får jag ner dem några hundra tusen och samtidigt har en buffert som skulle kunna fylla ut en a-kassa med runt 5000 kr i månaden under en längre tid skulle det kännas lite bättre i magen.
Ha 50 K sparat
Nu inser jag också är det blir en nästan omöjligt utmaning med tanke på att tex Resurs konsekvent vägrat sänka räntan oavsett reporäntan och regeringens kommande fördelningspolitiska åtgärd att spara in 4.8 miljarder på de sämst skuldsatta för att subventionera lån på mångmiljonvillor, dyra bilar osv för "de andra" ;-) Men jag siktar högt så får vi se hur långt det räcker.
Senast ändrad:
- Meddelanden
- 22
- Mottagna reaktioner
- 6
- Poäng
- 27
Bra inlägg. Har ett kreditkort och två mindre krediter hos dem. Ska försöka bli av med dessa.Ovanligt svårt år att sätta upp ekonomiska mål för mig känns det som. Fördelen (ifråga om att hålla upp drivet) med att ha många mindre lån är ju att det är lättare att trixa och fixa, betala av och planera att slå samman. När det mesta av lånen består av några massiva blancoberg är det svårare att hålla motivationen uppe tycker jag.
Ha 50 K sparat
Nu inser jag också är det blir en nästan omöjligt utmaning med tanke på att tex Resurs konsekvent vägrat sänka räntan oavsett reporäntan och regeringens kommande fördelningspolitiska åtgärd att sparat in 4.8 miljarder på de sämst skuldsatta för att subventionera lån på mångmiljonvillor, dyra bilar osv för "de andra" ;-) Men jag siktar högt så får vi se hur långt det räcker.
- Meddelanden
- 4 563
- Mottagna reaktioner
- 4 556
- Poäng
- 2 947
Mål 2025:
Ekonomi:
1. Klara av år 2025 på skuldsaneringen och fortsatt se till att alla betalningar kommer in i tid
2. Få ihop till en europaresa i höst. Blev ingen resa under 2024 (Planerat 2023 att ingen resa skulle bli av i år)
Fritid/Intresse/Hobby:
1. Läsa några böcker under 2025
2. Utveckla mitt intresse för matlagning, samt bli bättre på matlådor
Hälsa och Välmående:
1. Nyttja friskvårdsbidraget till att köpa gymkort och få in som rutin att gå på gym varje vecka utan att lova hur många dagar (bättre förutsättningar än tidigare år, har nu väldigt nära till gym).
2. Få in minst 6.5-7 timmars sömn så ofta som möjligt och dessutom äta frukost på morgon.
3. Fortsätta undvika godis/fika/chips/läsk etc förutsatt det inte är i socialt umgänge eller om man blir bjuden på ex jobbet/hemma hos vän/familj.
Jobb och Karriärsmål:
1. Deklarera mer under 2025 än under 2024, men inte planerat att byta jobb eller roll under året.
Personlig Utveckling:
1. Bli bättre 2025 än 2024 på att planera (Budget, arbetsdagar, struktur, sömn, kost, träning, handla, komma i tid etc)
Relationer, Nätverk och Socialt Liv:
- Hyfsat nöjd idag, inga större förändringar planerade
*Många av ovan mål är inga jätteambitiösa kliv utan handlar om att göra en positiv utveckling och göra det bättre 2025 än under 2024.
Ekonomi:
1. Klara av år 2025 på skuldsaneringen och fortsatt se till att alla betalningar kommer in i tid
2. Få ihop till en europaresa i höst. Blev ingen resa under 2024 (Planerat 2023 att ingen resa skulle bli av i år)
Fritid/Intresse/Hobby:
Hälsa och Välmående:
1. Nyttja friskvårdsbidraget till att köpa gymkort och få in som rutin att gå på gym varje vecka utan att lova hur många dagar (bättre förutsättningar än tidigare år, har nu väldigt nära till gym).
2. Få in minst 6.5-7 timmars sömn så ofta som möjligt och dessutom äta frukost på morgon.
3. Fortsätta undvika godis/fika/chips/läsk etc förutsatt det inte är i socialt umgänge eller om man blir bjuden på ex jobbet/hemma hos vän/familj.
Jobb och Karriärsmål:
1. Deklarera mer under 2025 än under 2024, men inte planerat att byta jobb eller roll under året.
Personlig Utveckling:
1. Bli bättre 2025 än 2024 på att planera (Budget, arbetsdagar, struktur, sömn, kost, träning, handla, komma i tid etc)
*Många av ovan mål är inga jätteambitiösa kliv utan handlar om att göra en positiv utveckling och göra det bättre 2025 än under 2024.
Senast ändrad:
- Meddelanden
- 326
- Mottagna reaktioner
- 368
- Poäng
- 477
Mål 2025:
- Bli av med Klarna-skulden.
- Komma under 600.000kr i blanco (idag 659,000kr)
- spara litegrann, har ingen plan ännu
- bli en mästare på icke-slös
- Bli av med Klarna-skulden.
- Komma under 600.000kr i blanco (idag 659,000kr)
- spara litegrann, har ingen plan ännu
- bli en mästare på icke-slös
- Meddelanden
- 122
- Mottagna reaktioner
- 128
- Poäng
- 317
Mål 2025
- Betala ned mina skulder med 250.000 kr
- Minska antalet skulder, minst 5 stycken
- Öka Bruttoinkomst med 10%
- Börja med träningen igen
- Starta ett eget möte i min 12 stegsgemenskap då det inte finns i hela länet
- Betala ned mina skulder med 250.000 kr
- Minska antalet skulder, minst 5 stycken
- Öka Bruttoinkomst med 10%
- Börja med träningen igen
- Starta ett eget möte i min 12 stegsgemenskap då det inte finns i hela länet
V.I.P & LF entusiast
Poäng: 1 207
Årets medlem
En av våra mest hjälpsamma
En av våra mest kunniga
- Meddelanden
- 3 470
- Mottagna reaktioner
- 1 735
- Poäng
- 1 207
Man tjänar bra som statligt anställd ser jagFörsöka få till 7siffrig inkomst. I övrigt inget särskilt

- Meddelanden
- 3 891
- Mottagna reaktioner
- 2 756
- Poäng
- 1 837
Man får ha en portfölj som hjälper till med utdelning och tillväxt...Man tjänar bra som statligt anställd ser jag![]()
- Meddelanden
- 106
- Mottagna reaktioner
- 62
- Poäng
- 197
Har man råd med en europaresa under skuldsanering? Där ser man.Mål 2025:
Ekonomi:
Fritid/Intresse/Hobby:
Hälsa och Välmående:
Jobb och Karriärsmål:
Personlig Utveckling:
- Meddelanden
- 106
- Mottagna reaktioner
- 62
- Poäng
- 197
Var 90k ifrån i år. Sätter samma mål som dig.Försöka få till 7siffrig inkomst. I övrigt inget särskilt
- Meddelanden
- 10 155
- Mottagna reaktioner
- 6 683
- Poäng
- 4 477
Ja, varför skulle man inte ha det ?Har man råd med en europaresa under skuldsanering? Där ser man.
Två betalningsfria månader om man inte har en nollplan.
Sen kan man leva snålt för att kunna unna sig det.
Jag har uppdaterat mitt mål.
Har bestämt mig att flytta in till min pappa. Jag kommer kunna amortera då extra 12000 på mina lån, och redan efter 9 månader kickar snöbollen igång och det blir 14800 jag kan amortera osv.
Om senast 6-7 år kommer jag att kunna vara skuldfri. Har drygt 2 mkr i lån i dagsläget.
Och då framförallt, nyckeln till att allt ska kunna funka- ge fan i spelandet.
Känner mig hoppfull!
Har bestämt mig att flytta in till min pappa. Jag kommer kunna amortera då extra 12000 på mina lån, och redan efter 9 månader kickar snöbollen igång och det blir 14800 jag kan amortera osv.
Om senast 6-7 år kommer jag att kunna vara skuldfri. Har drygt 2 mkr i lån i dagsläget.
Känner mig hoppfull!
- Meddelanden
- 1 393
- Mottagna reaktioner
- 589
- Poäng
- 597
Hur mycket betalar du per månad (amortering + ränta)?Jag har uppdaterat mitt mål.
Känner mig hoppfull!
- Meddelanden
- 122
- Mottagna reaktioner
- 128
- Poäng
- 317
Jag hejar på dig.Jag har uppdaterat mitt mål.
Känner mig hoppfull!
Jag har ungefär samma år tills skuldfri.
Hoppad vi kan kika tillbaka på detta om sju år och vara klara.
Tar du hjälp mot spelandet?
- Meddelanden
- 2 442
- Mottagna reaktioner
- 1 592
- Poäng
- 1 147
Skönt att kunna avsluta 2024 med att slutbetala fyra av mina skulder som ligger hos kfm. Valde de fyra som just nu har högst ränta och som även skulle belastas med kfm-avgiften på 600 kr i början på nästa år. Känns riktigt bra!
Om prognosen håller blir 2025 sista året med löneutmätning. Jag kommer se fram emot att se siffrorna ticka ner månad för månad och från 2026 vara en fri man
Om prognosen håller blir 2025 sista året med löneutmätning. Jag kommer se fram emot att se siffrorna ticka ner månad för månad och från 2026 vara en fri man

- Meddelanden
- 22
- Mottagna reaktioner
- 15
- Poäng
- 46
Har precis samma mål som dig, hur mycket ligger skulderna på hos Kfm, jag har 140k just nu med en inkomst på 40k, vill slutbetala allt på 6 mån om möjligtSkönt att kunna avsluta 2024 med att slutbetala fyra av mina skulder som ligger hos kfm. Valde de fyra som just nu har högst ränta och som även skulle belastas med kfm-avgiften på 600 kr i början på nästa år. Känns riktigt bra!
Om prognosen håller blir 2025 sista året med löneutmätning. Jag kommer se fram emot att se siffrorna ticka ner månad för månad och från 2026 vara en fri man![]()
- Meddelanden
- 2 442
- Mottagna reaktioner
- 1 592
- Poäng
- 1 147
Har precis samma mål som dig, hur mycket ligger skulderna på hos Kfm, jag har 140k just nu med en inkomst på 40k, vill slutbetala allt på 6 mån om möjligt
Kämpa, så fixar du det!
Jag har ca 500k kvar och kfm tar 50k av min lön varje månad. Så grovt räknat med ränta och avgifter har jag ca 12 månader kvar.
- Meddelanden
- 3 891
- Mottagna reaktioner
- 2 756
- Poäng
- 1 837
Du måste ha en mycket bra inkomst.Kämpa, så fixar du det!
Jag har ca 500k kvar och kfm tar 50k av min lön varje månad. Så grovt räknat med ränta och avgifter har jag ca 12 månader kvar.
Får man fråga hur du har hamnat på obestånd?
- Meddelanden
- 2 442
- Mottagna reaktioner
- 1 592
- Poäng
- 1 147
Du måste ha en mycket bra inkomst.
Får man fråga hur du har hamnat på obestånd?
Som så många andra här, genom ett långvarigt spelberoende. Ju högre inkomst, ju mer går att spela bort (löner och lån).
- Meddelanden
- 146
- Mottagna reaktioner
- 69
- Poäng
- 197
Jag har sjukskrivning i bagaget pga utbrändhet. Utbrändheten var pga jag arbetade så mycket för att betala av mina skulder, vilket resultera i mycket mer kostnader i slutändan pga utebliven lön. Så detta år ska jag arbeta med måtta, försöka njuta mer av livets trots min situation och börja bygga upp ett större sparande!
Utöver detta är mina mål att helt få bort Klarna, samt betala av ett mindre lån jag har (utav mina 2 större lön).
Utöver detta är mina mål att helt få bort Klarna, samt betala av ett mindre lån jag har (utav mina 2 större lön).
Mål 2025 Bli av med CSN lånet (förhoppningsvis klart i februari)
Bli av med Ecster lånet (troligtvis i april-25 efter skatteåtebäringen)
Amorterar enligt snöbollseffekten.
Till sist blir det att amortera så mycket som möjligt på Blanco lånet innan 2026 och försöka spara lite.
Jag ber till högre makter att räntan sänks rejält 2025 och att jag kan sluta med Klarna skjut upp
Vad tror ni som är så insatta och kunniga i det här med räntesänkningar och ekonomi.
Bli av med Ecster lånet (troligtvis i april-25 efter skatteåtebäringen)
Amorterar enligt snöbollseffekten.
Till sist blir det att amortera så mycket som möjligt på Blanco lånet innan 2026 och försöka spara lite.
Jag ber till högre makter att räntan sänks rejält 2025 och att jag kan sluta med Klarna skjut upp

Vad tror ni som är så insatta och kunniga i det här med räntesänkningar och ekonomi.
Senast ändrad:
- Meddelanden
- 22 852
- Mottagna reaktioner
- 16 192
- Poäng
- 10 747
Som så många andra här, genom ett långvarigt spelberoende. Ju högre inkomst, ju mer går att spela bort (löner och lån).
Exakt detta.
Min ekonomi var sämst när jag hade 120K/Månad.
Jag har gått internetbehandling via Stockholms län för några år sedan som var ganska värdelös. Pratar en hel del via nätet med andra i samma situation. Samlar mod att ta ännu mer hjälp.Jag hejar på dig.
Jag har ungefär samma år tills skuldfri.
Hoppad vi kan kika tillbaka på detta om sju år och vara klara.
Tar du hjälp mot spelandet?
- Meddelanden
- 22 852
- Mottagna reaktioner
- 16 192
- Poäng
- 10 747
Jag har gått internetbehandling via Stockholms län för några år sedan som var ganska värdelös. Pratar en hel del via nätet med andra i samma situation. Samlar mod att ta ännu mer hjälp.
Det enda som hjälpte för mig var en kombination utav regionen/stadens behandling "öppenvård" hette det men ABSOLUT med stor och bidragande hjälp utav möten för annonyma spelare.
Det gjorde den stora skillnaden.
- Meddelanden
- 122
- Mottagna reaktioner
- 128
- Poäng
- 317
Bra.Jag har gått internetbehandling via Stockholms län för några år sedan som var ganska värdelös. Pratar en hel del via nätet med andra i samma situation. Samlar mod att ta ännu mer hjälp.
Skicka meddelande om du vill prata och få mer tips om olika gemenskaper.
- Meddelanden
- 339
- Mottagna reaktioner
- 181
- Poäng
- 367
Målen för 2025 blir
1. Amortera bort Klarna och Qliro samt små lånen för att ha betydligt mer över varje månad.
2. Öka buffertsparandet.
3. Sluta handla på avbetalning!!
4. Fortsätta utvecklas på jobbet och satsa på befordran.
5. Köpa större bil.
6. Se över möjligheterna att flytta till större.
7. Öka fond- och aktieinnehavet.
1. Amortera bort Klarna och Qliro samt små lånen för att ha betydligt mer över varje månad.
2. Öka buffertsparandet.
5. Köpa större bil.
Kan verkligen rekommendera dig att spärra dig på Klarna. Jag har varit spärrad i 2-3 år -ofrivilligt först, vet fortfarande inte vad anledningen var att de stängde av mig. Men är sååå glad över det nu.Målen för 2025 blir
2. Öka buffertsparandet.
5. Köpa större bil.
Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.