Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Brixo Kontokredit - Lån utan UC
4. Creditstar - Lån utan UC
5. Brixo Privatlån - Lån utan UC
6. Loanstep - Lån utan UC
7. Klaralån - Lån utan UC
8. Kredio - Lån utan UC
9. Lumify - Lån utan UC
10. Ferratum - Lån utan UC
11. Nstart - Godkänner skuld hos KF+bet.anmärkningar

Måste bara få säga - mår bättre

Medlem
Poäng: 152
Meddelanden
15
Mottagna reaktioner
58
Poäng
152
Jag är 30 år och har levt lite impulsivt senaste åren och det spårade ur totalt när jag separerade för ungefär 2 årsen, nu sitter jag med lån på strax över 500 000 kronor och har panik,men ända sen jag hittade detta forum så måste jag få säga att jag mår bättre, jag mår bättre av att se att jag inte är ensam i det här och att allt går att lösa. Och mår så mycket bättre av att se alla hjälpa och stötta varandra här. Jag har fått så mycket hjälp här bara av att sitta och läsa. Vi klarar det allihopa och det är bara att fortsätta kämpa.

Jag är 30 år och har levt lite impulsivt senaste åren och det spårade ur totalt när jag separerade för ungefär 2 årsen, nu sitter jag med lån på strax över 500 000 kronor och har panik,men ända sen jag hittade detta forum så måste jag få säga att jag mår bättre, jag mår bättre av att se att jag inte är ensam i det här och att allt går att lösa. Och mår så mycket bättre av att se alla hjälpa och stötta varandra här. Jag har fått så mycket hjälp här bara av att sitta och läsa. Vi klarar det allihopa och det är bara att fortsätta kämpa.
Och 500 tusen är inte så mkt ändå Ts tag i det innan det dubblas.

500 tusen inte så mycket ...? Det är ju "bara" en halv mille!! Lite avtrubbad månne?

Allt är relativt.

Jag håller med Myra om att 500 000 kr inte ska anses som en allt för stor utmaning att bli av med.

Berto,

Kul att höra din reflektion. Jag är enig med dig om att detta forum är till stor hjälp för oss som på något sätt hamnat i ekonomisk knipa.

Det mesta går att lösa med rätta metoder och rätt mindset! Fortsätt håll fast vid din plan så kommer allt på sikt bli bra.

Tillsammans är vi starka! ;)

Allt är relativt, men 500,000 SEK är inte mycket pengar och oavsett förutsättningar, i Sverige, kommer det enligt mig inte vara några problem.

Jag har lagt upp en plan och tänker hålla den, tack för peppen, jag är sjukt taggad på att lösa det här
Låter bra! Håll dig till planen (omvärdera den då och då) och bara kör! Det är härligt när man känner att man styr över sin situation.

Låg på 560 000 i lån den 30 augusti när jag gjorde detta inlägget, är nere på 470 000 nu i slutet av november. Det gick fort neråt dessa tre månader pga mycket övertid och försäkringspengar. Jobbar mig sakta men säkert neråt. Kämpa alla!

Låg på 560 000 i lån den 30 augusti när jag gjorde detta inlägget, är nere på 470 000 nu i slutet av november. Det gick fort neråt dessa tre månader pga mycket övertid och försäkringspengar. Jobbar mig sakta men säkert neråt. Kämpa alla!
Eloge till dig :tummen:

Det är väl otroligt individuellt? Jag är benägen att hålla med honom. 500,000 SEK är inte särskilt mycket pengar. På samma sätt som 50,000 SEK kan uppfattas som en förmögenhet för någon annan.
Håller helt med, när man inte har pengar kan några tusenlappar för en utgift vara oöverstiglig, paradoxen blir att tyvärr blir man blind när det gäller lån av pengar, sjukt!

Det är väl otroligt individuellt? Jag är benägen att hålla med honom. 500,000 SEK är inte särskilt mycket pengar. På samma sätt som 50,000 SEK kan uppfattas som en förmögenhet för någon annan.
Så klart att det är så men nu har ju fler skrivit att 500 t inte är så mkt så det kanske säger mer om oss som hänger här och har eller haft riktigt stora skulder.

Så klart att det är så men nu har ju fler skrivit att 500 t inte är så mkt så det kanske säger mer om oss som hänger här och har eller haft riktigt stora skulder.
Sen måste man ju sätta in 500k i rätt sammanhang. 5000 kr är mycket kortsiktigt. Att tycka att 500k är hanterbart i livet är liksom en annan femma. Mina 2 mkr är liksom katastrof givetvis men det går attt hantera över flera år. Livet är inte slut. Tvärtom är det väl inte ens ovanligt att man har sådana summor i lån/bolån.

Så jag håller med. Att ha levt ansvarslöst och skuldsatt sig med 500k och sen ändrat sitt beteende och satt stopp och börjat rehabilitering. Tja, det är faktiskt inte så farligt läge. Sett över flera kommande år och ens fortsatta liv.

Sen måste man ju sätta in 500k i rätt sammanhang. 5000 kr är mycket kortsiktigt. Att tycka att 500k är hanterbart i livet är liksom en annan femma. Mina 2 mkr är liksom katastrof givetvis men det går attt hantera över flera år. Livet är inte slut. Tvärtom är det väl inte ens ovanligt att man har sådana summor i lån/bolån.

Så jag håller med. Att ha levt ansvarslöst och skuldsatt sig med 500k och sen ändrat sitt beteende och satt stopp och börjat rehabilitering. Tja, det är faktiskt inte så farligt läge. Sett över flera kommande år och ens fortsatta liv.

Benägen att hålla med. På samma sätt som jag anser att dina 2 MSEK inte är någon monstruös summa på något sätt.

Vettigt förtydligande!

Ja detta forum får summorna att kännas hanterliga!
Vilken slags plan har du lagt upp?

Det handlar på sätt och vis om perspektiv. För en hushållsbudget är 500k mycket pengar. För en liten butik eller en kiosk är det ett par månaders intäkter. Det kan kännas svårt om man ser det ur ett hushållsperspektiv där man planerar en eller tre månader in i framtiden, och har i bakhuvudet att det ska betalas på en gång. Det är svårt att bryta det perspektivet, som ju inte är fel på något sätt. Men om man kan se problematiken lite mera från ovan så blir det ju hanterbart. Eller?

Det handlar på sätt och vis om perspektiv. För en hushållsbudget är 500k mycket pengar. För en liten butik eller en kiosk är det ett par månaders intäkter. Det kan kännas svårt om man ser det ur ett hushållsperspektiv där man planerar en eller tre månader in i framtiden, och har i bakhuvudet att det ska betalas på en gång. Det är svårt att bryta det perspektivet, som ju inte är fel på något sätt. Men om man kan se problematiken lite mera från ovan så blir det ju hanterbart. Eller?
Om man har bolån på x miljoner på en egendom värd fyra gånger mer är det kanske mycket i lån men ingen större fara...

I jämförelse med många andra är det inte mycket.

lycka till TS!
Sen måste aspekten att man kan som många andra ha några hundra tusen i lån utan att det leder till ekonomiska problem och utan att man måste göra uppoffringar.

Själv ligger jag kring millen i skulder och den dag jag har lånekostnader för låt säga 5000 i månaden kommer jag känna mig rik och ekonomisk även om jag kanske har några hundra tusen i egentligen helt onödiga blanco lån.

Sen är man sig själv närmast en bekant till mig skulle mås sämre av att ha en kredit på 10.000 än vad jag mår med en mille I skulder.

Är 30 år, får in cirka 33 000 efter skatt.
som sagt när jag först tog tag i det så hade jag 560 000 drygt i blanco, i augusti , uppdelat på 7 olika lån, nu är jag nere på 470 000 på 3 lån, två av dom är gamla samlingslån med bra ränta, betalar drygt 8 000 i månaden på dom. Varav ca 2000 är ränta. Det tredje lånet är det 30 000 kvar på som jag tror jag betalar av nu i december. Efter december ligger jag nog på drygt 431 000 totalt i lån. På två lån, den ena kommer att vara på typ 114 000 och planen är att beta av den under 2023 och fortsätta betala månadsvis enligt plan på det andra lånet. Fått så mycket motivation i livet och det känns riktigt bra.

som sagt när jag först tog tag i det så hade jag 560 000 drygt i blanco, i augusti , uppdelat på 7 olika lån, nu är jag nere på 470 000 på 3 lån, två av dom är gamla samlingslån med bra ränta, betalar drygt 8 000 i månaden på dom. Varav ca 2000 är ränta. Det tredje lånet är det 30 000 kvar på som jag tror jag betalar av nu i december. Efter december ligger jag nog på drygt 431 000 totalt i lån. På två lån, den ena kommer att vara på typ 114 000 och planen är att beta av den under 2023 och fortsätta betala månadsvis enligt plan på det andra lånet. Fått så mycket motivation i livet och det känns riktigt bra.
Har fasta utgifter just nu på totalt 21 000, det är alltså boende, lån, underhåll, bil, abonnemang etc.

500 000 kr är mycket. Men om man har kontroll och säg 1-2 lån så är det inte så mycket om man har tålamod. Säg att det kostar 6000 kr i månaden, så kan man låtsas att man har en lägre lön o ta bort den summan. Säg att man får ut 22000 kr, så har man ut 16000 kr. Det klarar man sig bra på om man gör en budget. Sen all extra amortering är en bonus och lägre månadskostnad på det också. Det är lite så jag tänker och jag är helt skuldfri om jag följer avbetalningsplanen på 10 år. Målet är att bli av med det snabbare och SPARA undan en slant varje månad.

Du borde bli av de där 30000 så snart som möjligt.

Från 470 000 till 446 000 nu dagens datum. Fortsätter att kämpa.
har nu två gamla samlingslån kvar nu endast.
fick ett av samlingslånen på Swedbank för ca 2 år sedan, 328 000 kvar på den, fick en ränta på 3,45 procent på det lånet. Nu senaste månaderna har det gått upp till 6,2

Kul med en liten uppdatering, livet rullar vidare med lite dippar ibland när jag tänker på vad jag har gjort med alla pengar jag lånat under dom destruktiva åren. Har försökt hålla min plan jag haft, med lite oplanerade hack på vägen men det går iallafall neråt.

423 000 kvar dagens datum.
Två blanco lån. Betalar drygt 8 000 kronor i månaden för båda med ränta och amortering. Betalar ca 8-9000 för boende och 2100 i underhåll. Försöker få pengar över för extra amortering men jag tycker det är väldigt svårt. Får ut ca 30 000 i månaden efter skatt. Kan se lite olika ut men brukar oftast ha ungefär 10 000 kvar att leva på varje månad, då är mat inräknat på det.
Skönt att få skriva av sig lite, har känt mig väldigt nere senaste månaderna men så är livet ibland. Bara kämpa vidare.
hoppas det går bra för er alla där ute!

Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Tillbaka
Topp