Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Brixo Privatlån - Ingen UC
4. Kredio - Lån utan UC
5. Loanstep - Ingen UC, nytt erbjudande
6. Creditstar - Ingen UC, nytt erbjudande
7. Brixo Kontokredit - Swish-utbetalning & Ingen UC
8. Tomly - Lån utan UC
9. Flexkontot - Swish, ingen UC
10. Ferratum - Lån utan UC
11. Klaralån - Lån utan UC

MacBook Neo vs MacBook Air 2017 – värd att uppgradera?

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 10 747
En av våra mest hjälpsamma
En av våra mest kunniga
Meddelanden
22 852
Mottagna reaktioner
16 192
Poäng
10 747
Jag (vi, familjen) har en MacBook Air som är ifrån 2017.

Den är inne på absolut sista versen men den har således överlevt i 10 år!

Nu ser jag det kommer en ny nedan.

Jämfört med min Macbook Air ifrån 2017, hur står sig denna nedan?
Vad tror ni om den?

Kan tillägga att ingen utav oss kommer spela spel på den.

Kan tillägga att ingen utav oss kommer spela spel på den.
Skulle säga att om ni bara gör vardags saker på datorn så räcker Neo utan tvekan.

Om din MacBook är 10 år snart så slutar de väl med säkerhetsuppdateringar etc? Så absolut värt ett byte om man gillar MacBook

Skulle säga att om ni bara gör vardags saker på datorn så räcker Neo utan tvekan.

Om din MacBook är 10 år snart så slutar de väl med säkerhetsuppdateringar etc? Så absolut värt ett byte om man gillar MacBook

Inte nog med det utan den fungerar bara med laddarsladd nu också :/
Så måste byta.

Jag (vi, familjen) har en MacBook Air som är ifrån 2017.

Den är inne på absolut sista versen men den har således överlevt i 10 år!

Nu ser jag det kommer en ny nedan.

Jämfört med min Macbook Air ifrån 2017, hur står sig denna nedan?
Vad tror ni om den?

Jag är lite av ett Applefreak. Jag tycker kvalitén och stabiliteten är överlägset jämfört med Windowsdatorer.

Såg också macbook neo dök upp som nyhet och tyckte det lät trevligt med 13 tums skärm osv. "halva priset" mindre än macbook air. Bra med batteritid. Startpriset verka runt 8000.

Dock kan jag tycka en macbook air m2 skulle fortsatt vara ett alternativ. Du kan få en under 8000 på blocket.

Tyvärr har neo bara 8gb I ram. Det avskräcker nog mig. Jag kanske inväntar en m3 eller m4 med 16gb istället. Innan året är slut har säkert m4 sjunkit till runt 8000.

(ägt macbook air, Mac mini 2012. Å slog till på Mac mini m4 nyss)

Jag är lite av ett Applefreak. Jag tycker kvalitén och stabiliteten är överlägset jämfört med Windowsdatorer.

Såg också macbook neo dök upp som nyhet och tyckte det lät trevligt med 13 tums skärm osv. "halva priset" mindre än macbook air. Bra med batteritid. Startpriset verka runt 8000.

Dock kan jag tycka en macbook air m2 skulle fortsatt vara ett alternativ. Du kan få en under 8000 på blocket.

Tyvärr har neo bara 8gb I ram. Det avskräcker nog mig. Jag kanske inväntar en m3 eller m4 med 16gb istället. Innan året är slut har säkert m4 sjunkit till runt 8000.

(ägt macbook air, Mac mini 2012. Å slog till på Mac mini m4 nyss)

Verkar till och med vara 599 dollar vilket typ är 6.000?

Verkar till och med vara 599 dollar vilket typ är 6.000?

Aha såpass. Tyvärr bruka det bli dyrare i Sverige. Speciellt med trumps påhitt. Minns inte där jag läste 8000. Ploppa upp på Facebook. Men då kanske en Neo ä ännu mer motiverad

Jag sitter just nu med en MacBook Air (13" tidigt 2014). Den fick nytt batteri för typ 4-5 år sedan, i övrigt fungerat helt klockrent.

Lite OT inlägg, men bara imponerad över att en 12-13 år gammal dator fungerar så bra som den gör :).

Jag sitter just nu med en MacBook Air (13" tidigt 2014). Den fick nytt batteri för typ 4-5 år sedan, i övrigt fungerat helt klockrent.

Lite OT inlägg, men bara imponerad över att en 12-13 år gammal dator fungerar så bra som den gör :).

Ja det ä faktiskt sjukt hur länge en mac håller måttet. Hade en macbook air 2013 tills för någon månad sen som jag sålde. En Windows laptop överhettas å ger upp efter nått år bara

Ja alltså min har överlevt 10 år och den används dagligen flera timmar.
Både jag och frugan skrev vår respektive C-uppsats på den på universitetet så helt sanslöst den fortfarande funkar.

Men som sagt lite störigt den måste vara inkopplad i ström osv.

Tänkte ge den här Neo en chans.

Där betalar man för kvalité, inte bara äpplet 😎

För 9 papp kan nog en Neo vara en bra deal, det är liiiite lite minne (8gb) men jag tror bara det är en förklädd ipad om jag ska vara ärlig. Så kanske funkar.
Jag hade dock inte förväntat mig att den pallar för mycket. Och din Air kan faktiskt ha bättre prestanda på vissa aktiviteter.

Det är väl lite en fråga om vad den kommer att kosta. Jag köpte en MacBook Pro M1 Pro 16" för 9.000kr nyss. Det är den överlägset bästa maskinen jag någonsin ägt. Både till spel, musikproduktion och att konsumera internet på ett njutbart sätt.

Det är väl lite en fråga om vad den kommer att kosta. Jag köpte en MacBook Pro M1 Pro 16" för 9.000kr nyss. Det är den överlägset bästa maskinen jag någonsin ägt. Både till spel, musikproduktion och att konsumera internet på ett njutbart sätt.

Begagnad?

Skulle jag tro, M1 är flera generationer gammal.
Det är M5 som "gäller" nu :)

Men det kan vara värt att kolla begagnat marknaden nu när en ny generation kommer.
Många "apple fanboiz" köper det senaste och säljer det gamla.

Tänkte ge den här Neo en chans.
Kollade upp priser igen. Riktpriset I Sverige är 7995 och uppåt. Å pga att den "bara" har 8gb ram och har den specifika processorn som nämns.

Skulle jag valt en macbook air m2 eller uppåt istället. Men du väljer ju såklart själv. Bara ett vänligt tips.

Kollade upp priser igen. Riktpriset I Sverige är 7995 och uppåt. Å pga att den "bara" har 8gb ram och har den specifika processorn som nämns.

Skulle jag valt en macbook air m2 eller uppåt istället. Men du väljer ju såklart själv. Bara ett vänligt tips.

Vad kostar dom?

Du borde kunna hitta på blocket ner mot 6000 för 8gb och 256gb disk.

Kanske runt 7-8000kr om du satsar på 16gb.

Nästa fråga blir ju hur mycket utrymme du behöver. Mycket program osv? Då kan ju 256gb bli för lite och 512gb bättre, men då blir ju prisklassen lite dyrare också.

Jag vill ju helst ha en ny men då antar jag att man ska uppemot 12-15.000?

Behöver inte alls mycket utrymme!

Jag vill ju helst ha en ny men då antar jag att man ska uppemot 12-15.000?

Behöver inte alls mycket utrymme!

Okeej. Förra årets modell. Dvs M4. Som kommer med 16gb ram. Går fortfarande köpa ny i butik. Ligger på 10990 hos några webbutiker iaf.

Okeej. Förra årets modell. Dvs M4. Som kommer med 16gb ram. Går fortfarande köpa ny i butik. Ligger på 10990 hos några webbutiker iaf.

Det tycker jag är ett väldigt bra pris ändå.

Ja. Och ärligt talat, M1 är mer än vad 90% av alla vanliga användare behöver. Är man professionell fotograf eller 3D-renderare, ja då är man kanske i behov av M4/M5. Men gå inte på hypen.
32gb ram, 1tb disk. Kommer inte behövs bytas på flera år till.

Ja. Och ärligt talat, M1 är mer än vad 90% av alla vanliga användare behöver. Är man professionell fotograf eller 3D-renderare, ja då är man kanske i behov av M4/M5. Men gå inte på hypen.
32gb ram, 1tb disk. Kommer inte behövs bytas på flera år till.

Men en m1 pro är ju overkill. Speciellt tanke på priset. Då kan ju Terry lika gärna ta en vanlig m1. Men han vill ju helst ha en ny dator inte begagnad. För en vanlig m1 må ju gå ner mot 5-6000

Men en m1 pro är ju overkill. Speciellt tanke på priset. Då kan ju Terry lika gärna ta en vanlig m1. Men han vill ju helst ha en ny dator inte begagnad. För en vanlig m1 må ju gå ner mot 5-6000
Jag gör en hel del musik, så för mig är den perfekt. Nackdelen med neo är ju tex bakbelyst tangentbord och rätt uselt portutbud. Jag skulle hellre köpt en Air M4 isf. Lite dyrare men mycket bättre.

Allt handlar ju om vad man använder datorn till. Jag BARA surfar + ser filmer serier. Ja och Spotify. Skriver mycket i word/excell också.

På tok för mycket sett till prestanda. En begagnad macbook air m4 för runt 9500 sopar mattan med den
Håller med. Allt är bättre på air än på neo, faktiskt. Men om man verkligen vill ha en ny och bara ska ha den som konsumtionsburk, så kan den duga. Jag skulle själv bara bli tokig på att tangentbordet inte är bakgrundsbelyst. 😂

Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Tillbaka
Topp